ChroniX Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg er på trappene til å kjøpe meg mitt aller første speilrefleks-kamera. Bruksområde: Bryllup, bursdagsselskap, portrett-foto av barna, naturbilder og noe ski-bilder. Til opplysning har jeg ikke tenkt å kjøpe ekst. blitz og stativ i denne omgang, kun hus og objektiv. Filming er igrunn uinteressant da jeg har eksternt videokamera. Har fått reservert et Canon 500D hos Elkjøp til 3495 (benyttet prisgarantien:) Men nå har de utsatt leveringsdato 2 ganger (til medio februar forløbig), og jeg lurer litt på om 500D er på vei ut...? I så fall kan jeg gjerne grine meg til en god pris på et annet kamera (550D eksempelvis) Ellers ser jeg Sony Alpha A33 på "messepris" til 4999,-. Ved å bruke prisgaranti hos Elkjøp skal jeg klare å trumfe igjennom denne prisen også hos de. Men så kommer det store spørsmålet, hva skal jeg velge.. Begge kamera har kommet strålende ut på tester, men Sony kameraet er nyere. Jeg tenker som så: Dersom jeg blir bitt av "foto-basillen" og ønsker å kjøpe flere objektiver har Canon et utvalg som ikke Sony kan måle seg med. Eller et annet scenario: Dersom jeg kjøper Sony kameraet, og senere finner ut at jeg vil oppgradere til et annet hus, og evt går da over til Canon, så er vel ikke Sony objetiver kompatible med Canon sine? Så da blir jeg vel nødt for å bytte hele "pakken" som igjen blir kostbart. Minnekort har jeg allerede kjøpt fra England MyMemory.co.uk, 16GB Class 4 til 151 kr :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 500D er nok på vei ut - vil ikke bli overrasket om Elkjøp ikke klarer å levere. A33 er forsåvidt en grei sak, men jeg er personlig ikke helt overbevist over løsningen med pellicle speil - ser for at det fort kan bli et styr å holde speilet rent for støv osv. Du må bytte ut alt hvis du skal over til et annet merke senere. Det finnes jo andre merker enn Sony og Canon (og andre butikker enn Elkjøp for den del). Pentax K-r f.eks. Hvilket merke av minnekort kjøpte du? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Merket speilreflekskamera er ikke så viktig. Pentax, Nikon, Sony, Canon, eventuelt Olympus eller mindre systemkamera fra Panasonic, Sony, Olympus(..). Dra i butikken og pell - kjenn hvilket kamera du liker å holde i og bruke. Som Tomsi sier - du kan ikke bytte objektiver på tvers av fatninger - noen få kombinasjoner kan du få overganger til, men det er plunder og drit og vil ikke betale seg. Endret 31. januar 2011 av Trondster Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 500D er nok på vei ut - vil ikke bli overrasket om Elkjøp ikke klarer å levere. A33 er forsåvidt en grei sak, men jeg er personlig ikke helt overbevist over løsningen med pellicle speil - ser for at det fort kan bli et styr å holde speilet rent for støv osv. Du må bytte ut alt hvis du skal over til et annet merke senere. Det finnes jo andre merker enn Sony og Canon (og andre butikker enn Elkjøp for den del). Pentax K-r f.eks. Hvilket merke av minnekort kjøpte du? Jeg kjøpte SanDisk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg kjøpte SanDisk. Hmm. Det var ikke dårlig. Eneste ulempen er at class 4 er for tregt for de de bøseste videoformatene; de krever class 6. Men hvis video ikke er viktig, så er class 4 greit. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Filming er igrunn uinteressant da jeg har eksternt videokamera. jeg lurer litt på om 500D er på vei ut. Dersom jeg blir bitt av "foto-basillen" Ville nok gått for 500D da filming ikke er viktig,du får veldig mye for et greit beløp. Alle kameraer et "utgående" relativt fort men de tar jækla gode bilder åkkesom Vel,da blir ikke fallhøyden så stor angående investeringene,og motsatt hvis du blir bitt da kan du få relative billig ekstrautstyr i stort omfang. Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Filming er igrunn uinteressant da jeg har eksternt videokamera. jeg lurer litt på om 500D er på vei ut. Dersom jeg blir bitt av "foto-basillen" Ville nok gått for 500D da filming ikke er viktig,du får veldig mye for et greit beløp. Alle kameraer et "utgående" relativt fort men de tar jækla gode bilder åkkesom Vel,da blir ikke fallhøyden så stor angående investeringene,og motsatt hvis du blir bitt da kan du få relative billig ekstrautstyr i stort omfang. Har en del venner som har 500D eller eldre versjoner, og ingen har et vondt ord å si om Canon. Og 3495,- er en helt grei pris, så mye taler vel for at jeg velger nettopp denne, så sant Elkjøp klarer å få inn leveransen da.. Jeg ser Siba skriver følgende ang. 500D: "Dessverre har ikke Canon klart å levere det antallet kameraer som de hadde lovet oss. Denne beskjeden kom torsdag 2.desember og vi venter på tilbakemelding fra Canon om når og om de kan leverere. Vi oppdaterer forløpende status på denne så fort vi hører noe mer fra Canon. Vi beklager dette og håper på deres forståelse." Jeg tar gjerne imot tips til objektiv også. Det første "foto-motivet" som skal fotograferes er bryllup, med andre ord innendørsbilder, i gjerne svak belysning. Da trenger jeg et lyssterkt objektiv. Det som følger med som standard heter EF-S 18-55 mm. Hva slags kvalitet kan jeg forvente av bildene tatt med standard objektivet i svak belysning? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 "Ikke det beste". Kjøp skikkelig ekstern blits hvis du skal ta innebilder i dårlig lys - en kraftig blits du kan vinkle i tak og vegger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det fornuftigste er og kjøpe en ekstern blits, 430 EX II er den du får mest for i forhold til prisen bare få kjøpt den nye utgaven "II" ikke den første dårligere utgaven. Og hvis du går for denne løsningen skal du senere få noen tips for å kunne bruke denne kombinasjonen på en fornuftig måte Skal du ha objektiver som skal klare innendørs bilder i en kirke eller festlokale må du over på fastoptikk,disse innebærer endel opplæring for optimalt bruk. Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Jeg tar gjerne imot tips til objektiv også. Det første "foto-motivet" som skal fotograferes er bryllup, med andre ord innendørsbilder, i gjerne svak belysning. Da trenger jeg et lyssterkt objektiv. Det som følger med som standard heter EF-S 18-55 mm. Hva slags kvalitet kan jeg forvente av bildene tatt med standard objektivet i svak belysning? Jeg er også knakende fornøyd med mitt 500D Ad objektiv: Siden du er så god til å grine - bør du forsøke å grine deg til EF-S 18-55 IS (mye bedre enn det uten!). Deretter bør du prioritere: 1. En god blits (fra Canon el. Sigma) 2. God fastoptikk fra Canon el. Sigma: Hvilke(n) brennvidde som passer best, finner du ut ved å se hvilke(n) brennvidde du benytter oftest på kit-objektivet. F.eks. Canon EF 50mm F/1.8, EF 85mm F/1.8, EF 28mm F/1.8 F.eks. Sigma 30mm F/1.4, 50mm F/1.4 Endret 1. februar 2011 av Heaven Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg er også knakende fornøyd med mitt 500D Ad objektiv: Siden du er så god til å grine - bør du forsøke å grine deg til EF-S 18-55 IS (mye bedre enn det uten!). Tror ikke det trengs så mye grining til for å få IS, for dette er med på standard objektivet, bare glemte å legge til "IS" tidligere i tråden. Kanskje jeg skal prøve meg på en ekstern blitz også da, men syns det var relativt stiv pris med 2000 kr for en blitz. Satse på å finne noe brukt. Tips til andre som er på jakt etter 500D: Elkjøp har senket prisen i natt, fra 4495,- til 3895,-. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Kanskje jeg skal prøve meg på en ekstern blitz også da, men syns det var relativt stiv pris med 2000 kr for en blitz. Satse på å finne noe brukt. Relater til hva du får så er 430 EX II veldig god,ville ikke kjøpt en av de billigere Canonblitsene da du mister mange av funksjonene. Du får billigere tredjeparts-blitser,men du får kanskje ikke full ettl "auto" samt at de kan ha litt knotete brukergrensesnitt.Men hvis du vil bruke tid på og justere blitsen manuelt før bruk så fungerer disse blitsene godt,en annen ting er at blitser som foreksempel Sigma vil ikke fungere hvis du ved et senere tidspunkt kjøper deg et nyere kamera,du må sende den inn for og få programmert en ny firmware. Når det gjelder brukt 430/580 EX har disse blitsene relativt kort tilsalgs tid da de er veldig populære,så du må daglig lete etter brukte blitser og slå til med en gang. Endret 2. februar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Hmm....kikket litt i Lefdal-avisa nå. Der er det tilbud på Nikon D3100..har lest meg grønn på tester og anmeldelser av dette kameraet.. Så det koker vel ned til at det er disse 2 det står om, altså D3100 eller 500D. Noen som har erfaringer med D3100 kontra 500D? Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Noen som har erfaringer med D3100 kontra 500D? Tror ikke det er så mange som har erfaringer med det ene opp mot det andre. Tror faktisk det er så enkelt som at de som har Canon anbefaler Canon, de som har Nikon anbefaler Nikon og jeg som har Sony anbefaler Sony. Alle disse kameraene leverer gode bilder. Det beste du kan gjøre er å ta en tur i butikken og se hvilket du liker best. Fornøyd blir du uansett. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Har du vurdert brukt ?? http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi?action=search&kjoepsalgid=2&merkeid=3&utstyrtypeid=47&offset=30&limit=30 Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Har du vurdert brukt ?? http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi?action=search&kjoepsalgid=2&merkeid=3&utstyrtypeid=47&offset=30&limit=30 Ja, jeg har vurdert brukt. Men syns selgerne kjører en relativt stiv pris på brukt utstyr, spesielt med tanke på at jeg kan få spjut ny 500d for 3495,- og Nikon D3100 for 3995,-. Det er jo nesten samme pris for brukt og nytt. Da blir jo valget rimelig enkelt. Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Har du vurdert brukt ?? http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi?action=search&kjoepsalgid=2&merkeid=3&utstyrtypeid=47&offset=30&limit=30 Ja, jeg har vurdert brukt. Men syns selgerne kjører en relativt stiv pris på brukt utstyr, spesielt med tanke på at jeg kan få spjut ny 500d for 3495,- og Nikon D3100 for 3995,-. Det er jo nesten samme pris for brukt og nytt. Da blir jo valget rimelig enkelt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg hadde nok valgt D3100 fremfor 500D. Men så er ikke jeg så veldig opptatt av video. Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Nikon D3100 må jeg si virker fristende, bare gode anmeldelser hvor en jeg ser. Nå ser jeg at Elkjøp, Expert og Lefdal selger Nikon D3100 med AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G II til 3990 kr. Er dette en ok pris? Expert har også en pakke til 4500 kr med samme spesifikasjoner som nevnt ovenfor, med med VR på objektivet (bildestabilisator har jeg lært meg) http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=150993 Vil dere anbefale pakken med VR objektiv, er den verdt 500 kr ekstra? Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Vil dere anbefale pakken med VR objektiv, er den verdt 500 kr ekstra? Jeg ville kjøpt med VR 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå