Gå til innhold

Info om utdanning: Informatikk:språk og kommunikasjon

Mr.Duklain

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Jeg går informatikk på HiST og stortrives.

Ser at det ikke er helt det samme, men ser ut som en del er ganske likt som på HiST.

Hvis du interesserer deg for hvordan datamaskinen fungerer, programmering og alt rundt det vil jeg på det sterkeste anbefale informatikk.

Hvordan "språk og kommunikasjon" delen er, vet jeg fint lite om, men hvis du synes det er interessant så er det vel bare å kjøre på ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg går informatikk på HiST og stortrives.

Ser at det ikke er helt det samme, men ser ut som en del er ganske likt som på HiST.

Hvis du interesserer deg for hvordan datamaskinen fungerer, programmering og alt rundt det vil jeg på det sterkeste anbefale informatikk.

Hvordan "språk og kommunikasjon" delen er, vet jeg fint lite om, men hvis du synes det er interessant så er det vel bare å kjøre på ;)

Ok ja er veldig IT intresert :) Så alle informatikk linjer har mye likt i programfagene :)?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er mye likt, men antar at de aller fleste informatikk utdanningene er innom en god del av det samme stoffet, dog er det helt sikkert variasjoner fra sted til sted.

F.eks er informatikk på ntnu mer teoretisk enn informatikk på hist, som er mer praktisk rettet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser at tråden er litt gammel, men svarer likevel, kanskje til glede for andre enn OP også.

Jeg har gått på informatikk og UiO (Nettverk og programmering), og det er den eneste erfaringen jeg har, så jeg tar forbehold om at mitt inntrykk er feil ;-)

Jeg har ingen direkte kjennskap til HIST eller HIO eller NITH og den slags, så jeg tar kun for meg UIO vs NTNU. Uansett er vel det faglige nivået (eventuelt kravene) generelt lavere på høyskoler enn på universiteter.

Mitt inntrykk er at studiet på UiO kanskje er noe mer teoretisk (krevende) enn på NTNU. En jeg snakket med hadde gjort ferdig 2 år på NTNU før han kom til UIO, og da han måtte ta andreårskurs på UIO (for å tilfredsstille krav til bachelor) ble han veldig overasket over nivået på Ifi/UiO. Han mente det var alt for høyt.

På UIO lærer man C ganske grundig (i flere kurs), og bruker C når man skal lære nettverk. På NTNU brukes Java for å lære nettverksprogrammering slik jeg har skjønt.

Operativsystemkurset på NTNU består slik jeg skjønner det av teori om operativsystemer, samt oppgaver i Java. På UIO skriver man sitt eget OS, del for del, som kan bootes på native hardware.

Da er det selvfølgelig en fordel å ta et kurs på forhånd hvor du lærer assembler som man må bruke på enkelte kritiske deler av en OS-kjerne. Jeg fant ikke noe tilsvarende på NTNUs sider.

Mitt inntrykk er at utdanningen på NTNU er mer beregnet på å utdanne Java-programmere som skal passe rett i konsulentbransjen, mens på UIO er man mer fokusert på å utdanne teoretikere og folk som kan bli forskere.

Men for all del, fra UIO er det mange som går rett til konsulentbransjen, og en av de dyktigste teoretikerne jeg har møtt tok bacheloren sin på NTNU, så det er ikke svart/hvitt.

Jeg tror ikke nødvendigvis arbeidsmengden er mindre, eller at det er enklere å komme gjennom på NTNU enn på UIO.

En annen side ved UIO vs NTNU er fokuset på Linux på UIO som jeg tror NTNU ikke har, i alle fall ikke i samme grad(?). På Programmering og Nettverk på UIO lærer de aller fleste seg å bruke Linux, og enkelte kurs krever at du bruker det. Min oppfatning er man da får svært mye gratis lærdom i forhold til de som sitter på Windows gjennom hele utdanningen. Sånn sett tror Emacs/Vim-faktoren er en god del større på UIO enn på NTNU eller de fleste andre informatikk-skoler i Norge. Arrester meg gjerne om det er feil.

Jeg er rimelig overbevist om at de beste informatikkutdanningene i Norge er på UIO og NTNU. Hvilken som er "best" av disse avhenger av hva du ønsker å fokusere på faglig.

Endret av Bro2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Ok takk for et veldig bra og utfyllende svar smile.gif Liker personlig Java best men har veldig lite erfaring med C så er kansje derfor tongue.gif

Å er helst konsulent jobb som jeg syns frister mest smile.gif

Ok takk for et veldig bra og utfyllende svar smile.gif Liker personlig Java best men har veldig lite erfaring med C så er kansje derfor tongue.gif

Å er helst konsulent jobb som jeg syns frister mest smile.gif

Bare hyggelig ;-)

Bare for å klargjøre litt mer; det er ikke slik at man på Ifi/UiO ikke lærer høynivåprogrammering og kun lærer lavnivå-språk. Det første året har man to kurs som kun går på Java-programmering som du kan se i oversikten over kurs på programmering/nettverk: http://www.uio.no/st...-pro/oppbygging

Det er først andre året man begynner med C og assembler.

For de som ønsker en mer matteorientert utdanning er det et program (MIT) hvor man første semester lærer Python, og andre semester tar det samme Java-kurset som programmering/nettverk tar.

Det som er viktig å ha med seg er at det ikke nødvendigvis er så veldig farlig hvilket språk man lærer seg først. Det viktigste er at man lærer å programmere, så har man muligheten til å lære mange forskjellige språk etter hvert....og det vil jeg anbefale hvis man planlegger en kariere som programmerer.

Språk jeg vil anbefale å lære er Java (kort vei til C# for de som liker deg slags), Python fordi det (etter min mening) er fullstendig overlegent de fleste andre språk til mindre/enkle oppgaver (små skript), samt at det også egner seg til større systemer. C (C++) fordi man da lærer seg litt mer av hva som foregår i bunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...