Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne om Knut Hamsun - forslag til problemstilling?

Anbefalte innlegg

Har da tenkt til å ha særemne om Knut Hamsun. Valgte meg ut tre bøker:

* Sult

* Victoria

* Markens Grøde

Valgte meg problemstillingen; Hvorfor kan man kalle Knut Hamsun for den moderne litteraturens far.

Dette likte ikke læreren, for hun mente det gikk for mye på språk, og ikke litteratur. Må derfor finne ny problemstilling.

Noen tips, anyone? HASTER!! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at problemstillingen skal kobles opp mot selve litteraturen. Skal kunne bruke f.eks hovedpersonen og analyser av fortellingen.

Har kommet opp med en ny problemstilling, men den er muligens litt vanskelig, iogmed at jeg kan lite om Knut Hamsun som person, og har framføring på tirsdag:

- Hvordan gjenspeiles Knut Hamsuns personlighet og meninger i litteraturen hans?

Hva synes dere?

Lenke til kommentar

God, men som sagt vanskelig. Krever en del research om Hamsuns personlighet og meninger (også utover nevnte nazisympatier). Du sier du har "valgt ut" betyr det at du ikke har lest dem/ ikke skal lese dem? Hvis du har lest dem ville jeg sett om det er noen likhetstrekk mellom hovedpersonene, konfliktene eller hvordan samfunnet blir presentert og hovedpersonens forhold til andre/samfunnet. Jeg vil tro at det skulle finnes noen fellesnevnere her. Da kunne du i så fall utforma en problemstilling som gikk ut på å sammenlikne dette. (En problemstilling trenger ikke et spørsmålstegn...)

Lenke til kommentar

God, men som sagt vanskelig. Krever en del research om Hamsuns personlighet og meninger (også utover nevnte nazisympatier). Du sier du har "valgt ut" betyr det at du ikke har lest dem/ ikke skal lese dem? Hvis du har lest dem ville jeg sett om det er noen likhetstrekk mellom hovedpersonene, konfliktene eller hvordan samfunnet blir presentert og hovedpersonens forhold til andre/samfunnet. Jeg vil tro at det skulle finnes noen fellesnevnere her. Da kunne du i så fall utforma en problemstilling som gikk ut på å sammenlikne dette. (En problemstilling trenger ikke et spørsmålstegn...)

Tenkte på dette, men har ikke tid til å lese igjennom bøkene. Tror kanskje jeg tar en problemstilling blandet av den jeg har, og den du kom med nå. Kombinere Hamsuns personlighet, og likhetstrekk mellom hovedpersonene :)

Noen som har lest noen av disse tre bøkene?

Lenke til kommentar

Noen som har lest noen av disse tre bøkene?

Jeg har lest både Victoria og Markens grøde.

Victoria syntes jeg var "rar".

Markens grøde er antakelig beste boka jeg har lest.

Merka noe til Hamsuns personlighet i bøkene/karakterene?

Vet at Hamsun bodde i seks år hos sin strenge, sterkt religiøse onkel. Markens Grøde er det jo fult av bibelallusjoner i. Andre ting du kanskje har merket som jeg ikke har merka? :)

Lenke til kommentar

Merka noe til Hamsuns personlighet i bøkene/karakterene?

Vet at Hamsun bodde i seks år hos sin strenge, sterkt religiøse onkel. Markens Grøde er det jo fult av bibelallusjoner i. Andre ting du kanskje har merket som jeg ikke har merka? :)

I Markens grøde avslører Hamsun seg som en brilliant forteller. Boka er så lettlest at det er vanskelig å skjønne at det går an å ordlegge seg så naturlig. Historien om nybyggerne i ødemarka skulle man ikke tru kunne bli en interessant fortelling, bare kjedelig fra dag til dag-observasjoner, men det er den så langt i fra. Hamsun gjør fortellingen så interessant ved måten han skildrer nybyggerne på, her er det "dramatikk" nesten på hver bokside.

Og så er det noe som slår meg, noe som aldri har vært framme i debatten noen gang. Og dette er underfundig med bakgrunn i Hamsuns nazisympatier.

Nybyggernes eldste sønn, usikker på hva han het, var det Eleseus? han tillegges egenskaper, interesser og væremåte, identisk med egenskaper du ofte finner hos homofile menn!

Ja, der smalt det!

Jeg borde ha gitt eksempler på dette, men jeg husker ikke godt nok, men det slo meg som veldig tydelig da jeg leste boka, og om du ha eksempler på dette, er jeg nødt til å lese boka igjen, dessverre, men det var først og fremst det at Eleseus aldri fant seg kvinnfolk og hvordan Hamsunn grunngir og kommenterer dette.

Jeg tror nesten ikke at Hamsun kunne ha vært nazist, jeg tror at det må ha vært en annen grunn til at han havnet i Nasjonal Samling.

Og så forekommer det ofte en feilopplysning om Hamsun og hans rolle under Krigen:

Hamsun ble ikke dømt for landssvik. Han ble dømt for sitt medlemskap i NS.

Endret av Læremester
Lenke til kommentar

Og så er det noe som slår meg, noe som aldri har vært framme i debatten noen gang. Og dette er underfundig med bakgrunn i Hamsuns nazisympatier.

Nybyggernes eldste sønn, usikker på hva han het, var det Eleseus? han tillegges egenskaper, interesser og væremåte, identisk med egenskaper du ofte finner hos homofile menn!

Ja, der smalt det!

[/b]

Da missforsod jeg bare hva du sa her :) Hehe

Lenke til kommentar

Ja, der smalt det!

[/b]

Da missforsod jeg bare hva du sa her :) Hehe

Ja. Nazistene var enda mindre begeistret for homofile enn for jøder.

Hamsun omtaler Isaks eldste sønn på en meget fordelaktig måte, synes jeg.

Endret av Læremester
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...