Gå til innhold

Telenor VDSL: Oppdatert linjesøk er igang..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål nummer en!

 

Jeg har oppgradert fra Telenor Bredbånd Turbo (12mbit) til vdsl (25mbit). Jeg har fått modemet i posten men hastigheten blir ikke oppgradert før 14.april. Kan jeg kople til det nye modemet/ruteren før oppkoplingsdato eller kan de skape komplikasjoner?

 

Spørsmål nummer to!

 

Jeg har kun IEEE 802.11g på min bærbar. Vil dette være nok til å få maks hastighet når jeg bruker wlan?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Spørsmål 1: Etter hva jeg husker så testet en annen bruker VDSL-modemet på sin ADSL 2+ linje. Dette fungerte ikke (hvis jeg husker ikke). Tvilsomt at du kan gjøre noen skade på noe som helst, men det er jo heller ingen vits å prøve så lenge ditt nåværende modem fungerer fint. La ADSL-modemet stå koblet til frem til du mister nettet 14. april er min anbefaling :)

 

Spørsmål 2: 802.11g vil si hastigheten til nettverkskortet (som er 150mbps). Linjen din ut (WAN) vil ha en hastighet på 25mbps, så dette har ingenting å si. Fordelen med å ha nettverksutstyr med 802.11n (300mbps) er at du raskere kan sende data internt til andre enheter i nettverket ditt.

Lenke til kommentar

Da har montør koblet opp VDSLen og 2 spørsmål har dukket opp.

 

1) Jeg får hele tiden beskjed om å aktivere nettet, men det er allerede aktivert, så jeg kommer aldri forbi det. Tips?

 

2) Hva skal jeg logge inn med på ruteren for å sette opp port-forwarding/WLAN-oppsett etc?

Lenke til kommentar

Spørsmål nummer en!

 

Jeg har oppgradert fra Telenor Bredbånd Turbo (12mbit) til vdsl (25mbit). Jeg har fått modemet i posten men hastigheten blir ikke oppgradert før 14.april. Kan jeg kople til det nye modemet/ruteren før oppkoplingsdato eller kan de skape komplikasjoner?

 

Spørsmål nummer to!

 

Jeg har kun IEEE 802.11g på min bærbar. Vil dette være nok til å få maks hastighet når jeg bruker wlan?

 

Takk for svar :)

1. Du burde vente, men det skal gå.

2. 802.11g = 54 Mbps = ja. :)

Lenke til kommentar

Da har montør koblet opp VDSLen og 2 spørsmål har dukket opp.

 

1) Jeg får hele tiden beskjed om å aktivere nettet, men det er allerede aktivert, så jeg kommer aldri forbi det. Tips?

 

2) Hva skal jeg logge inn med på ruteren for å sette opp port-forwarding/WLAN-oppsett etc?

 

1) Hvor får du beskjed om dette?

 

2) Aktiver WLAN via knappen på routeren. Så kan du logge inn med admin/[wlanPSK] via http://10.0.0.138/

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

JohnRichard: Åpner jeg hvilket som helst nettsted så blir jeg sendt til aktiveringssiden hos Telenor, med en "aktiver nå" knapp. Trykker jeg aktiver får jeg feilmelding som sier at jeg allerede er aktivert.

 

Takker for login-info, har kommet meg på wlan men fant ikke login :)

Lenke til kommentar

Mens jeg var på jobb fikk jeg SMS om at abbenomentet var åpnet, dvs 7 timer senere. Nå når jeg kom hjem fungerer det som normalt.

 

Dog en kuriositet: Modemet mener hastigheten er 52544/12544 kbps (har 40/10mbit), tester jeg diverse speedometre havner jeg dog på 20/12mbit. Noen tips for å få "litt" bedre download? :)

 

http://www.speedtest.net/result/1243069190.png

 

Edit: Så fort jeg laster ned fra kabel ser jeg oppi 6MB/S, absolut ikke noe å klage på! :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Innlogging står på modemet så vidt jeg kan huske. Passord er hvertfall krypteringsnøkkelen. Tror brukernavn er Administrator. Husk å ha WLAN aktivert for å få logget inn.

 

D-Link'en må stå til DHCP, og bør fungere helt fint. Ville oppdatert firmware også når du først er i gang. 1.31EUB02 er nyeste versjon på dlink.no.

Lenke til kommentar

Hmm, kikket på Telenor og der står det at brukernavn er admin og passord er som du sier, WLAN-passordet. Men jeg kommer ikke inn med det...

 

Prøvde å aktivere WLAN på modemet nå og legger merke til at anonsert SRID er forskjellig fra det står på lappen under modemet. Synes det er rart. Har forsøkt å fabrikkinstille, uten at det hjalp.

 

Edit: uansett spiller det kanskje ikke så stor rolle, med mindre det er noen instillinger jeg bør gjøre på selve modemet? DIR-655 ser ut til å gjøre jobben fint.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...