Gå til innhold

Telenor VDSL: Oppdatert linjesøk er igang..


Anbefalte innlegg

Ok, får ta kontakt med Telenor og be om å få et nytt passord da. Hva mener du med å fungere dårlig forresten? Har ikke opplevd noen store problemer foreløpig, så vidt jeg kan se.

 

En ting som irriterer meg med modemet er at det er STORT, faktisk større enn mange mini-ITX kabinetter. Sammenliknet med DIR-655 er den gigantisk. I tillegg avgir den en del varme, som kan tyde på at det er valgt billige og lite miljøvennlige komponenter. Kvaliteten på plastikken er heller ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med å fungere dårlig mener jeg at du sannsynligvis vil oppleve dårligere hastighet og muligens dårligere stabilitet. Det er aldri meningen at man skal bruke følgende oppkobling.

 

Modem-Ruter-Ruter-PC

 

Grunnen til at modemet er stort er nok fordi det er et multimodem med både modem og trådløs ruter innebygd. Du kan sikkert kjøpe et eget VDSL-modem (som er et rent modem) og bruke det om du ønsker.

Lenke til kommentar

Undersøkte nå, og endelig blir sentralen utbygd neste måned. 14.5

 

Så da blir det å bestille når telenor åpner kundeservice igjen. :D

 

Resultat av validering:

(15) Det er ikke mulig å bestille/levere VDSL på denne linjen i dag, men det er registrert utbyggingsdato.

 

Merknader:

Multicast not validated by NITRA.

Total linjelengde inkludert inntak: 780 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Tråddiameter: 0,6 mm

Fabrikat på utstyr: Ukjent

Sentralen planlegges utbygd 14.05.2011

Endret av arjato
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil informere om at det er en serie med modem hvor påklistret SSID/WPA-key ikke stemmer overrens med det som er lagt inn i modemet. Telenor er klar over problemet.

 

Forøvrig ser jeg at det er flere sentraler i Rogaland som snart er klar for VDSL. AUS - Austre Åmøy er allerede oppe... RAB - Randaberg er på vei!

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Vil informere om at det er en serie med modem hvor påklistret SSID/WPA-key ikke stemmer overrens med det som er lagt inn i modemet. Telenor er klar over problemet.

Stemmer veldig godt med mine erfaringer jmf. tidligere poster ja :)

 

Hva er løsningen? Må en få nytt modem?

 

SSID er navn på nettverk, og er ikke noe problem å finne ut av eller bytte, WPA nøkkel kan en forandre med å logge på modem med kabel.

Endret av arjato
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som vet om Telenors VDSL modem (Zyxel P2812) støtter DD WRT? Skulle brukt modemet til å koble til VPN server for at alle devicer på nettverket går gjennom VPN.

 

Alternativt andre metoder for å gjøre dette, eller bruke annen router i tillegg til modemet..?

 

M

Lenke til kommentar

Ok, får ta kontakt med Telenor og be om å få et nytt passord da. Hva mener du med å fungere dårlig forresten? Har ikke opplevd noen store problemer foreløpig, så vidt jeg kan se.

 

En ting som irriterer meg med modemet er at det er STORT, faktisk større enn mange mini-ITX kabinetter. Sammenliknet med DIR-655 er den gigantisk. I tillegg avgir den en del varme, som kan tyde på at det er valgt billige og lite miljøvennlige komponenter. Kvaliteten på plastikken er heller ikke noe særlig.

Den avgir IKKE varme i bridge. Tro meg, jeg synes den nesten er kald i forhold til DIR-855.

Lenke til kommentar

Jeg lot først modemet ligge på siden og stablet DIR-655 på toppen. Dette ble etterhvert så varmt at jeg ikke turte lenger og stablet de derfor ved siden av hverandre på høykant.

 

For øvrig droppet jeg hele brigde-prosjektet og bruker dermed Telenor-modemet også som router. Synes dette faktisk fungerer bedre (mer stabilt) enn D-link routeren. Særlig prioritering av trafikk fungerer veldig bra på dette modemet, opplever aldri at linja blir noe merkbart tregere selv om en torrent-klient står og laster ned for fullt. Så alt i alt er jeg vel ganske fornøyd med modemet og superfornøyd med selve linja :)

Lenke til kommentar

Tvilsomt om Telenors rutermodem vil klare DD-WRT, uten at jeg har sjekket noe opp i det. Vil heller anbefale deg og sette rutermodemet i bridge mode for å gjøre det om til et rent modem. Deretter installerer du DD-WRT på en egen ruter du har bak modemet.

Den vil fint klare DD-WRT

Etter at du selv lager firmwaren... Det er ikke sånn at alt magisk støtter DD-WRT. Det avhenger av fysisk hardware, interesse for port, og brukerfeedback.

 

Jeg lot først modemet ligge på siden og stablet DIR-655 på toppen. Dette ble etterhvert så varmt at jeg ikke turte lenger og stablet de derfor ved siden av hverandre på høykant.

 

For øvrig droppet jeg hele brigde-prosjektet og bruker dermed Telenor-modemet også som router. Synes dette faktisk fungerer bedre (mer stabilt) enn D-link routeren. Særlig prioritering av trafikk fungerer veldig bra på dette modemet, opplever aldri at linja blir noe merkbart tregere selv om en torrent-klient står og laster ned for fullt. Så alt i alt er jeg vel ganske fornøyd med modemet og superfornøyd med selve linja :)

Hvis du ikke klarer bridge på den der, da lover jeg deg at du har gjort et eller annet feil.

Trenger du hjelp så har jeg selv en i bridge, ellers er telenoreksperten oppegående på dette, hvis du plinger innom 820 90 100. Tro meg, det er enklere enn det ser ut som.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
Hvis du ikke klarer bridge på den der, da lover jeg deg at du har gjort et eller annet feil.

Trenger du hjelp så har jeg selv en i bridge, ellers er telenoreksperten oppegående på dette, hvis du plinger innom 820 90 100. Tro meg, det er enklere enn det ser ut som.

Poenget var vel mest at routeren i Telenor routermodemet virker til å fungere bedre enn DIR-655...

Lenke til kommentar

Der så jeg det ;)

OK, den kan jeg skjønne. Mange jeg har hørt om har hatt ustabile DIR-655 bokser. Da ville jeg personlig prøvd meg på en DIR-825, som med DD-WRT er knall både som primærrouter og aksesspunkt.

Vet det er risky med enda en D-Link ift. din tidligere erfaring, men denne ville jeg gitt en sjanse.

Lenke til kommentar

Har vel ikke opplevd de store problemene med DIR-655, det er bare det at Telenor-boksen rett og slett gjør en mye bedre jobb. Som jeg skriver over, særlig når det gjelder QOS (prioritering av trafikk) er Telenor-boksen overlegen.

 

Bruker Telenor-boksen altså som router+modem og DIR-655 som trådløst aksesspunkt. Har da deaktivert routerfunksjonaliteten i D-linken. Gidder ikke bytte ut noe av dette, så lenge ting funker og jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...