Gå til innhold

Intervju med Statoil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær ærleg, vis entusiasme og interesse, vær direkte og klar. Å tenke seg gjennom intervjuet på førehand kan være lurt. Du kan få spørsmål om sosialt liv, om du drikk alkohol, om du driv med noko hobby, kva du trur andre ville sagt om deg, korleis du trur det er å jobbe som prosessoperatør, om du har tenkt på kvar du eventuelt vil jobbe (offshore eller onshore) og kvifor, din familie og ditt forhold til dei.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

anbefaler deg å google etter " mest stilte spørsmål på jobbintervju"

der finner du en liste med 50-80 mest stilte spørsmål på intervju

plukk 20 spørsmål som du tror arbeidsgiver spørr om og som er vanlige spørsmål.

skriv disse inn i word og fyll så ut dine svar.

la noen voksne som kjenner deg godt se over svarene dine , og spørr dem om hjelp på de spørsmåle du er usikker på.

terp litt på svarene, da vet du iallefall litt hva du skal svare, og det er viktig med selvinnsikt. og er det litt negative ting i svarene dine, så finn ut hvordan DU kan forbedre deg på dette området, det er viktig å fremstå med selvinnsikt , positivitet, lojal og lærevilje, sosial og omgjengelig.

regner med du i tenårene? så erfaring eller ressursterk innen arbeidsområdet er du ikke enda.

som lærling er du der for å lære noe, så eneste ressursen du har å komme med er som regel disse tingene jeg nevnte over.

Lenke til kommentar

Jeg er 2. års lærling hos Statoil nå.

Intervjuet var egentlig mer en samtale enn et intervju.

De fleste av oss som ble intervjuet fra min plass kjente de som intervjuet oss litt fra før av siden vi var utplassert som skoleelever. Det var derfor utplasseringtiden som hadde mye å si og ikke så mye intervjuet.

Dert gikk mest i å snakke litt om hobbyer og sånn. Så spurte de om positive og negative sider. Dersom du får spørsmål om det så må du prøve å unngå klisjeer og heller svare ærlig. De finner uansett ut hvordan person du er under læretiden og du får ikke jobb vist du ljuger.

De ringte også til læreren vår og spurte om hvilke elever han anbefalte. Det og hadde mye å si. De som var useriøse i timene fikk ikke læreplass.

Men det generelle tipset er å være deg selv, så går dette fint :)

Hvor skal du på intervju forresten?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er selv akkurat ferdig som lærling i Statoil innen prosess. Statoil er verdens beste lærebedrift, så jeg kan anbefale deg jobb der dersom du får tilbud.

Når jeg var på intervju i 2008 var intervjuet helt jævlig synes nå jeg. Det er viktig å vær ærlig, men du blir svartelistet dersom du viser dårlig holdning til HMS. De spurte blant annet om: "Du sitter på i en bil som kjører 80 km/t i 70-sonen. Hva gjør du?" Det eneste rette svaret er å si at du ville bedt sjåføren bremse ned. De spør også om du drikker alkohol. Da de fleste er på intervju i en alder på 17, er det ulovelig å drikke alkohol som 17-åring. Så dersom du leger ut om at du har drukket siden du var 16, å går ennå på fest hver helg, er ikke det et positivt tegn. Bortsett fra Statoil sine lure spørsmål på HMS, er det bare å være ærlig.

Lenke til kommentar

De spør også om du drikker alkohol. Da de fleste er på intervju i en alder på 17, er det ulovelig å drikke alkohol som 17-åring. Så dersom du leger ut om at du har drukket siden du var 16, å går ennå på fest hver helg, er ikke det et positivt tegn. Bortsett fra Statoil sine lure spørsmål på HMS, er det bare å være ærlig.

Kvar står det i loven at det er ulovleg for personar under 18 år å drikke alkohol?

Lenke til kommentar

Noen som vet når man eventuelt blir inkalt til interju som lærling innefor industrimekaniker faget hos statoil?

Har selv 0 i fravær og kun 5ere i program fagene og kommer fra en skole der statoil altid har tat in lærlinger i industrimekaniker faget. Så er litt spent ;)

Endret av kalleklovnshu
Lenke til kommentar

Er selv akkurat ferdig som lærling i Statoil innen prosess. Statoil er verdens beste lærebedrift, så jeg kan anbefale deg jobb der dersom du får tilbud.

Mja, kan jeg aldri tenke meg.

Jeg personlig ville nok heller hatt læreplass hos bp.

Noen av de aller største feilene med Statoil er alle regler og reguleringer. Det lammer alle ledd i bedriften. Ingen har lov til å gjøre noe til slutt og dette gjør at ting tar så ufattelig lang tid og i tillegg koster sinnssykt mye penger.

Opplæringen der som jeg jobber er nå så som så og jeg står for den meste av opplæringen min selv.

Lenke til kommentar

Når jeg var på intervju i 2008 var intervjuet helt jævlig synes nå jeg. Det er viktig å vær ærlig, men du blir svartelistet dersom du viser dårlig holdning til HMS. De spurte blant annet om: "Du sitter på i en bil som kjører 80 km/t i 70-sonen. Hva gjør du?" Det eneste rette svaret er å si at du ville bedt sjåføren bremse ned. De spør også om du drikker alkohol. Da de fleste er på intervju i en alder på 17, er det ulovelig å drikke alkohol som 17-åring. Så dersom du leger ut om at du har drukket siden du var 16, å går ennå på fest hver helg, er ikke det et positivt tegn. Bortsett fra Statoil sine lure spørsmål på HMS, er det bare å være ærlig.

For noen tåpelige spørsmål. Hvem blander seg bort i om andre kjører 10 kmt over fartsgrensen? Og ærlig talt; hva så om en 17 åring tar seg en fest? Er det verdens ende?

Lenke til kommentar

Eg var på intervju i går angåande lærlingstilling som industrimekanikar i Statoil.

Veldig greie folk som hadde intervjuet, og håper på at det gikk bra.

Men er litt kjipt at ein må vente til mai før ein får noko svar :/

Men får krysse fingrane :)

Lykke til alle andre som skal/har vore på intervju!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...