ThUnD3rM0rPh Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Vell jeg har lyst på et sånt LCD display fra Hammar.no, problemet mitt er at jeg ikke har Parallel inngang på HK'et mitt. jeg lurer derfor på om noen kan bekrefte at usb/IEEE 1284 adapter ville funke med et slikt display? Links: USB/IEEE 1284 adapter: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...34&GrpID=1&s=pl LCD Display: http://www.hammar.no/handlesystem/visvarer...play&vis=gruppe Lenke til kommentar
Novec Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Jeg tviler på det, ettersom driverne til LCD-programmer trenger direkte kontroll over hver pinne i parallellporten. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hvis du med USB/firewire-adapter mener en ekstern parallell-port så ser jeg ingen grunner til at dette ikke skal fungere. Det vil jo følge med drivere til porten, slik at programvaren "tror" at det finnes en helt "normal" parallell-port. Problemet er hvis programmet som skal kommunisere med displayet ikke bruker Windows API, men bruker egne rutiner. Da vil nok ting skjære seg ganske kraftig. Du får se i dokumentasjonen til programmet! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 paralell inngang tror jeg ingen har da, er jo utgang for å frakte data ut til utstyret som er kobla på... (selv om pc'en kan få svar tilbake også) direkte kontroll over hver pinne har ikke programmene da, pinnene sender enten 1 eller 0 og hver pinne (av de 8 hoveddatapinnene) har hver sin bit av hver byte, dette er forskjellen fra serieport der alle bitene sendes etter hverandre på samme pinne... som johanlo sa vil du muligens få problemer hvis ikke softwaren til adapteren klarer å lese siknalet fra displaykontrollprogrammet riktig, f.ex hvis adapteren er kun ment brukt til skrivere, men tror ikke du vil få så altfor store problemer, dessuten er det en god sjanse for at windows selv håndterer den nye porten som en hvilkensomhelst annen paralellport... dessuten er det verdt å prøve... har tenkt på å bruke slik usb-paralellport adapter for å slippe den tjukke drittkabelen til den lille boksen med displayet i, men gav opp ideen ettersom jeg innbiller meg at det koster en del penger, dessuten trenger jeg ikke det absolutt... hvis det ikke funker kan du jo bestille lcd fra crystalfontz eller lignende for usb port, men de er jo mye dyrere da... Lenke til kommentar
ThUnD3rM0rPh Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 paralell inngang tror jeg ingen har da, er jo utgang for å frakte data ut til utstyret som er kobla på... (selv om pc'en kan få svar tilbake også) faktisk så faller LPT porten under i/o devices (input/output) ergo er det både ut- og inngang. det ser ut som det er bare prøv å feil metoden som funker i mitt tilfelle, vell jeg får se om jeg kjøper eller ikke, takk for svarene uansett. Jeg har jo alltids en maskin å ha det på bare ikke nødvendigvis den jeg tenkte i utgangspunktet Lenke til kommentar
Novec Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Yup - scannere, ZIP-drives osv. har jo i lang tid brukt parallellporten til toveis kommunikasjon. Lenke til kommentar
ThUnD3rM0rPh Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 i just love being right 8) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hvis du med USB/firewire-adapter mener en ekstern parallell-port så ser jeg ingen grunner til at dette ikke skal fungere. Det vil jo følge med drivere til porten, slik at programvaren "tror" at det finnes en helt "normal" parallell-port. Problemet er hvis programmet som skal kommunisere med displayet ikke bruker Windows API, men bruker egne rutiner. Da vil nok ting skjære seg ganske kraftig. Du får se i dokumentasjonen til programmet! siste kommentaren der er et godt poeng. det er utrolig mye sw som ikke liker å bruke LPT f.eks via ekspansjonskort. Jeg har mye frusterende erfarign gjennom bruk av dongler Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 hva er i2c? er det vanlig usb, eller? fant nemlig et dokument, husker ikke hvordan jeg fant det men: ftp://ftp.armory.com/pub/user/rstevew/LPT/lpt-i2c.cct er det sånn jeg kan koble printeren til usb porten? om ikke, er det noen som har noen annet koblingskjema for dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 I2C er en seriell bus for kommunikasjon mellom integrerte kretser. http://www.acroname.com/robotics/info/stan...ds/iic/iic.html Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 da må du nesten kjøpe et paraelle pci kort... har et slikt lcd skjerm, og det er noe på lcd kortet som er sånn paraelle kontroller sak... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå