Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Denne protestaksjonen mot Rugbykampen i dag var så mislykket at jeg måtte le.

http://www.dagen.no//Nyheter//Innenriks/tabid/248/Default.aspx?ModuleId=72296&articleView=true

Protestaksjonen var nok mislykket, men hva tenker de som stiller opp med motstanderens flagg? Er man nordmann støtter man Norge uansett hvem de spiller mot.

Nei? Hvis man er nasjonalistisk støtter man Norge uansett hvem de spiller imot.

Jeg skulle likt se noen gjøre det under større idrettsarangementer, f.eks. fotballandskamper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dagen.no//Nyheter//Innenriks/tabid/248/Default.aspx?ModuleId=72296&articleView=true

Protestaksjonen var nok mislykket, men hva tenker de som stiller opp med motstanderens flagg? Er man nordmann støtter man Norge uansett hvem de spiller mot.

Jeg skulle likt se noen gjøre det under større idrettsarangementer, f.eks. fotballandskamper.

Jeg kunne gjort det, men jeg gidder ikke å dra på en fotball kamper, hvis jeg hadde vært interessert i fotball hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar

Jeg kunne gjort det, men jeg gidder ikke å dra på en fotball kamper, hvis jeg hadde vært interessert i fotball hadde jeg gjort det.

Det er heldigvis langt mellom ord og handling. :)

Lenke til kommentar

Din støtte i form av støtte til Israel i Israel/Palestina-konflikten eller din støtte i form av støtte til Israel i rugbykampen mellom Norge-Israel? Jeg synes det er synd at man ikke kan holde idretten fri for politikk.

Men man har lov til å mene hva man vil, og godt er jo det. :)

Lenke til kommentar

Israel kan få en ny alliert i Afrika:

Det kristne Sør-Sudan vil bli en uavhengig stat, og det er ingen hemmelighet at Israel har gitt våpen til ikke-arabiske opprørere i Sudan i flere tiår.

En Israelsk minister, Ayoub Kara(en druser), dro til Sør-Sudan for å sikre gode relasjoner før staten er opprettet.

Alle i møtet uttrykte støtte til Israel og dets kamp mot terrorisme og radikale som truer den frie verden.

Israels største allierte i Afrika vil i så fall bli Etiopia og Sør-Sudan.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/142392

• Liker 1
Lenke til kommentar

Palestinske forhandlinger i Kairo

De palestinske grupperingene Fatah og Hamas skal møtes i Kairo mandag for å diskutere opprettelsen av palestinsk samlingsregjering, ifølge en egyptisk tjenestemann.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4122400.ece

12 drept på «katastrofedagen»

Inspirert av opprøret i de arabiske nabolandene markerte rekordmange 63-årsdagen for opprettelsen av staten Israel. Det endte med dødelige sammenstøt med israelsk og libanesisk militære.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4122260.ece

Godt å se at de palestinske lederne fortsetter å arbeide for forsoning midt oppi all denne elendigheten.

Lenke til kommentar

En veldig dårlig dag for Israel. Et videoklipp her, som er av den typen som Israel ikke tåler. På grunn av den mentaliteten som klippet viser.

"On Friday, May 6, the Israeli military declared the area of Amniyr, a Palestinian village south of Yatta, a closed military zone and chased away the families who own the land, after demolishing structures and trees on the land the day before.

(...)

Using sound bombs and tear gas, the soldiers and police forced off the land all the Palestinians present"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Israel har siste timene såret og drept opptil flere sivile, bør vi ikke få inn FN og NATO snart? Slik at de kan beskytte demonstrantene slik som i Libya
Det er noen vesentlige forskjeller her:

-I Israel har de et demokratisk valgt styre, de som er uenig i politikken som er ført kan jobbe mot den med demokratiske midler.

-I tillegg til politisk kamp er det i Israel fullt mulig å bruke rettssystemet for å få det man mener er ens rettigheter.

-I Israel har de yttringsfrihet og lov til å organisere demonstrasjoner, men som i Norge må dette foregå på lovlig vis og uten bruk av vold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Amniyr, a Palestinian village
Når i alle dager ble dette en by? Det holder jo med å se på videoen for å skjønne hva som har skjedd, man ser det er et område uten infrastruktur og det er stabler med nytt bygningsmateriale der. Det er rett og slett noen som har prøvd seg på å bygge i et område som de ifølge oslo-avtalen ikke har lov til, og så ble de stoppet.
Lenke til kommentar
Amniyr, a Palestinian village
Når i alle dager ble dette en by? Det holder jo med å se på videoen for å skjønne hva som har skjedd, man ser det er et område uten infrastruktur og det er stabler med nytt bygningsmateriale der. Det er rett og slett noen som har prøvd seg på å bygge i et område som de ifølge oslo-avtalen ikke har lov til, og så ble de stoppet.

Det holder ikke med å se på videoen, for da ender du opp med å spre usannhet, slik du gjør her.

Grunnen til at det ser ut slik det gjør, er at dagen før ble seks skur revet, og 150 oliventrær revet opp. Det vi ser her, er neste dag, da landsbyboerne har satt opp en håndfull telt.

( Og grunnen til at det bare var seks skur å rive dagen før, er at de hadde vært der flere ganger før det også, og revet ned. )

"The demolitions at 5 a.m. on Thursday, May 5, when the military destroyed six shacks and uprooted 150 olive trees in Amniyr.

On Friday, the Palestinians of Amniyr had returned to the land and hung six tarps to create makeshift tents."

http://occupiedpalestine.wordpress.com/2011/05/09/israel-demolishes-palestinian-village-um-nir-amniyr-and-chase-away-families-who-own-the-land-video/

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...