Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Samtalene fortsetter i Kairo. Meshaal gjentok tidligere Hamas sin stilling om tostatsløsning etter 67-grensene. Nå sier han:

Hamas says prepared to give peace with Israel 'another chance'

At reconciliation ceremony with Fatah, Hamas leader Meshaal says Israel does not seem ready for peace, urges world to 'stand with us'.

...

Meshaal said that Egypt, the Arab League and the Muslim World's largest body, the Islamic Organisation Conference, must work together to search for a new strategy.

"We don't want to declare war on any one," Meshaal said.

"We want to wrench our rights and draft a new strategy for ourselves, to master all forms of power that will force Netanyahu to withdraw from our lands and to recognize our rights," he added.

"We are telling the world: stand with us."

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/hamas-says-prepared-to-give-peace-with-israel-another-chance-1.359836

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes dere Israel-tilhengere om historien her? Det med at israelerne (jødene) fikk tildelt et land av FNs fordelingsplan i 1948, og har siden det okkupert områder flere ganger større enn hva de fikk tildelt. Likevel påstår dere at Israel vil ha fred. Skurrer dere for noen nå eller?

Som sagt er jeg for en israelsk stat, og har på ingen måte problemer med å anerkjenne en israelsk stat, så lenge den er fra grensene før 1967 (det har jo også Hamas godtatt). Det jeg har problemer med, i midlertidig, er at Israel stadig prøver å ta over Vestbredden (ulovlig tilflytting, okkupasjon ol.), brutale krigføringsmetoder - særlig i Gaza (der Israel blant annet brøt et enormt antall resolusjoner fra Sikkerhetsrådet, FN og Menneskerettighetsdomstolen i Haag under "Operation Cast Lead"), samt et styre som snakker om fred når de egentlig vil ha krig.

Som jeg har sagt før: Israel har blitt storebror, og storebror må ta ansvar!

Lenke til kommentar

Palestinsk jubel over forsoning

Gledesstrålende palestinere feiret onsdag forsoningsavtalen mellom Fatah og Hamas. Norske eksperter hyller forsoningen, men mener konfliktnivået vil øke dramatisk.

Palestinsk splittelse hører fortiden til, fastslo palestinernes president Mahmoud Abbas og Hamas’ leder Khaled Meshaal under en seremoni i Kairo onsdag.

Israel i dårlig lys

Og selv om de fleste er enige i at det neppe kan bli fred i Midtøsten uten palestinsk forsoning, er det den store usikkerheten som nå først og fremst trekkes fram.

Israels statsminister Benjamin Netanyahu sa onsdag at avtalen er «et hardt slag mot fred og en stor seier for terrorisme».

Israel ba dagen før Fatah om å oppheve avtalen med Hamas, som Israel karakteriserer som en ren terrororganisasjon de ikke vil forhandle med.

Det var ventet at Israel ville reagere negativt, men at de gikk så raskt ut setter dem utvilsomt i et dårlig lys, mener forsker Jørgen Jensehaugen ved fredsforskningsinstituttet PRIO.

– En fredsløsning uten et samlet Palestina ville ikke være mye verdt. Når Israel avviser en samlingsregjering lenge før den har fått utformet en politikk, viser de klart at de ikke er interessert i å normalisere forholdet til palestinerne, mener Jensehaugen.

– Israel setter seg selv i svært dårlig lys, legger han til.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4111609.ece

Det er tydelig at palestinerne virkelig mener alvor denne gangen! :thumbup: Håper virkelig at det ikke skjærer seg nå slik det har gjort tideligere. Og som de påpekes ødelegger Israel bare for seg selv ved å si konsekvent nei til en palestinsk forsoning!

Lenke til kommentar

Hva synes dere Israel-tilhengere om historien her? Det med at israelerne (jødene) fikk tildelt et land av FNs fordelingsplan i 1948, og har siden det okkupert områder flere ganger større enn hva de fikk tildelt. Likevel påstår dere at Israel vil ha fred. Skurrer dere for noen nå eller?

Som sagt er jeg for en israelsk stat, og har på ingen måte problemer med å anerkjenne en israelsk stat, så lenge den er fra grensene før 1967 (det har jo også Hamas godtatt). Det jeg har problemer med, i midlertidig, er at Israel stadig prøver å ta over Vestbredden (ulovlig tilflytting, okkupasjon ol.), brutale krigføringsmetoder - særlig i Gaza (der Israel blant annet brøt et enormt antall resolusjoner fra Sikkerhetsrådet, FN og Menneskerettighetsdomstolen i Haag under "Operation Cast Lead"), samt et styre som snakker om fred når de egentlig vil ha krig.

Okey, det du/dere ikke ser ut til å fatte er at uansett er en palestiner lært opp til å hate. Hate Jøder fremfor alt, men også ikke troende. Dette ved hjelp av skolegang og ved å følge koranen. Det er mer eller mindre en eksistensiell kamp for Israel!

For det andre, som vi har vært inne på før har ikke Israel noen mulighet til å forsvare landet med de grensene som ble satt. Og hvorfor i hælvete angrep de arabiske landene israel i 1948 hvis de var så fornøyd med grensene som ble satt?

Og du er klar over at disse områdene ble tatt(rettmessig) av Israel under seksdagerskrigen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Frankrikes Sarkozy kommer med ultimatum: Enten kommer fredsforhandlingene igang igjen, ellers vil de støtte erklæringen av en palestinsk stat i September, og jobbe for å promotere den i Europa.

Mens Tysklands Merkel har uttrykt at hun ikke vil støtte en unilateral statserklæring, går Storbritannia langt i å støtte Frankrikes linje.

http://www.wane.com/dpps/news/international/france-peace-talks-soon-or-palestinian-state-wd11-jpe-_3802523

Lenke til kommentar

Frankrikes Sarkozy kommer med ultimatum: Enten kommer fredsforhandlingene igang igjen, ellers vil de støtte erklæringen av en palestinsk stat i September, og jobbe for å promotere den i Europa.

Mens Tysklands Merkel har uttrykt at hun ikke vil støtte en unilateral statserklæring, går Storbritannia langt i å støtte Frankrikes linje.

http://www.wane.com/dpps/news/international/france-peace-talks-soon-or-palestinian-state-wd11-jpe-_3802523

Så flott a gitt, takk for innsatsen. Du burde heller jobbet som nyhetsanker, det eneste dere bidrar med er jo å poste tilfeldige nyheter om Israel og Palestina :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så flott a gitt, takk for innsatsen. Du burde heller jobbet som nyhetsanker, det eneste dere bidrar med er jo å poste tilfeldige nyheter om Israel og Palestina :w00t:

Det er mye som skjer, og vi er flere som er interessert i hva som skjer. Takk for nyheten. ( Altså til Decline )

Trist at du ikke liker nyhetene Nektard. De går vel ikke akkurat din vei.

Endret av Kubin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mye som skjer, og vi er flere som er interessert i hva som skjer. Takk for nyheten. ( Altså til Decline )

Trist at du ikke liker nyhetene Nektard. De går vel ikke akkurat din vei.

Går ikke min vei? Jeg vet at muslimene kommer til å blusse opp det her igjen, det ligger i deres natur. Kan ikke du heller svare på innlegget mitt ovenfor? :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er heller i Israels natur! De vil ikke engang gi diplomati en sjanse...

Vi har fortalt deg minst en dusin ganger hvorfor Israel ikke vil gå inn i forhandlinger med en antisemittisk, Islamistisk, autoritær terrorist organisasjon.

Endret av Zaftig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går ikke min vei? Jeg vet at muslimene kommer til å blusse opp det her igjen, det ligger i deres natur. Kan ikke du heller svare på innlegget mitt ovenfor? :thumbup:

OK. Ja, det er en eksistensiell kamp for Israel. Og det er ikke lett å se akkurat hvordan de kan redde seg. Men verdenssamfunnet har en stadig sterkere formening om at Israel gjør tingene feil. Og presset fra verdenssamfunnet vil nok bli stadig sterkere.

Nei, det går ikke Israels vei. Selv om du tydeligvis er sterk i troen. Desverre har jeg sett alt for mange slike "sterke i troen", og sett luften gå ut av dem. ( Det vil si, de innrømmer det aldri. Men alle kan gå tilbake å se på deres forhåpninger, og deretter se på hvordan tingene utviklet seg. )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

OK. Ja, det er en eksistensiell kamp for Israel. Og det er ikke lett å se akkurat hvordan de kan redde seg. Men verdenssamfunnet har en stadig sterkere formening om at Israel gjør tingene feil. Og presset fra verdenssamfunnet vil nok bli stadig sterkere.

Nei, det går ikke Israels vei. Selv om du tydeligvis er sterk i troen. Desverre har jeg sett alt for mange slike "sterke i troen", og sett luften gå ut av dem. ( Det vil si, de innrømmer det aldri. Men alle kan gå tilbake å se på deres forhåpninger, og deretter se på hvordan tingene utviklet seg. )

Okey, men hvis du tar en titt på videoen jeg postet skjønner du kanskje hva Israel har med å gjøre...?

Så du mener at Israel og dets muslimske naboer vil bli venner sålenge Israel trekker seg tilbake til grensene opprinnelig satt?

Endret av Nektard
Lenke til kommentar

Så du mener at Israel og dets muslimske naboer vil bli venner sålenge Israel trekker seg tilbake til grensene opprinnelig satt?

Nei, det tror jeg ikke. Israel og PA ( Palestinian Authority ) er ikke venner. Men de har klart å få et forhold til hverandre som ikke har slått ut i krigshandlinger.

Det er vel det beste Israel kan håpe på. Eller tror du at nye kriger er løsenet for Israel? Det virker nesten slik når du skriver : "Går ikke min vei? Jeg vet at muslimene kommer til å blusse opp ".

Så hvis det blusser opp til nye kriger så går det din vei? Du tror nye kriger er redningen for Israel?

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke. Israel og PA ( Palestinian Authority ) er ikke venner. Men de har klart å få et forhold til hverandre som ikke har slått ut i krigshandlinger.

Det er vel det beste Israel kan håpe på. Eller tror du at nye kriger er løsenet for Israel? Det virker nesten slik når du skriver : "Går ikke min vei? Jeg vet at muslimene kommer til å blusse opp ".

Så hvis det blusser opp til nye kriger så går det din vei? Du tror nye kriger er redningen for Israel?

Både ja og nei. Blir det nye krigshandlinger etter at Israel har trukket seg tilbake til de opprinnelige grensene, sitter dere igjen med skjegget i postkassa, mens vi andre kan kjøre "hva var det vi sa" løpet.

Samtidig vil Israel ha store vanskeligheter med å forsvare ett såpass smalt land, spesielt hvis Iran skulle delta...

Det har vært ca 5 konflikter startet av Arabere siden opprettelsen av Israel, hvorfor har Muslimene blitt så mye mer glad i Israel de siste årene, slik at de ikke vil gjøre dette igjen?

Lenke til kommentar

Både ja og nei. Blir det nye krigshandlinger etter at Israel har trukket seg tilbake til de opprinnelige grensene, sitter dere igjen med skjegget i postkassa, mens vi andre kan kjøre "hva var det vi sa" løpet.

Jo, hvis Israel blir angrepet fra Vestbredden, så vil det være på sin plass med et "hva var det vi sa?"

Og da "går det din vei", i den forstand at du får gleden av å si "hva var det jeg sa?". En slags fattig trøst kanskje.

Det har vært ca 5 konflikter startet av Arabere siden opprettelsen av Israel, hvorfor har Muslimene blitt så mye mer glad i Israel de siste årene, slik at de ikke vil gjøre dette igjen?

Det er jo ingen garanti for at ikke Israel blir angrepet. Men i en spørreundersøkelse som ble gjennomført nylig, kom det fram at støtten til væpnede aksjoner mot Israel har gått vesentlig ned blandt palestinerne på Vestbredden.

Støtten er vesentlig lavere på Vestbredden enn i Gaza.

Det virker som det går rett vei. Og det har vel å gjøre med at de ikke har det så ille på Vestbredden ( som på Gaza ), og at de ser at det går framover. ( Økonomisk vekst etc. )

Lenke til kommentar

Okey, det du/dere ikke ser ut til å fatte er at uansett er en palestiner lært opp til å hate. Hate Jøder fremfor alt, men også ikke troende. Dette ved hjelp av skolegang og ved å følge koranen. Det er mer eller mindre en eksistensiell kamp for Israel!

For det andre, som vi har vært inne på før har ikke Israel noen mulighet til å forsvare landet med de grensene som ble satt. Og hvorfor i hælvete angrep de arabiske landene israel i 1948 hvis de var så fornøyd med grensene som ble satt?

Og du er klar over at disse områdene ble tatt(rettmessig) av Israel under seksdagerskrigen?

Du antar at Israel okkuperer palestinske områder utifra sikkerhetshensyn. Det er mulig å argumentere for at dette var en av grunnene bak den opprinnelige okkupasjonen, men Israel har senere offentlig sagt at de ikke vil trekke seg tilbake til grensene fra 1967 i en evt. fredsavtale. Dette gjorde de i 1971, og den israelske staten har meg bekjent ikke forandret utenrikspolitikk på dette punktet.

Det er ikke snakk om å trekke seg tilbake til grensene fra FN's delingsplan, men grensene som ble brukt etter den første krigen, altså "the armistice lines" fra 1949. Dette er noe USA støttet til en viss grad på slutten av 60-tallet, en tilbaketrekkning til disse grensene med "mindre og ubetydelige" modifikasjoner.

Videre ble ikke de palestinske områdene tatt i hht. internasjonal lov. Som ICJ(2004) og UN242 påpeker, er okkupasjonen av disse landområdene ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...