Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser dere diskuterer Leila Khaled og påstår hun er en terrorist. Men hva er dette basert på? Leila drepte aldri noen, samtlige sivile på flyet som ble kapret, ble sluppet fri. Ingen ble engang skadet. Det hun/de var ute etter var Yitzak Rabin, som en representant for okkupasjonsmakta Israels regime. Ikke de sivile.

Militant kan man kalle hennes handlinger, men terrorisme? Neppe. Men vet jo at israelvenner liker å slenge om seg med dette begrepet. Vi kjenner jo igjen mønsteret fra deres løsmunnede bruk av "antisemittisme". "Terrorisme" er intet unntak. Annet eksempel: For et par dager siden ble nettsida til høyreekstreme Yisrael Beytenu hacket. Hva ble hackerne kalt? Jo nettopp, terrorister.

Hasbara.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Militant kan man kalle hennes handlinger, men terrorisme? Neppe. Men vet jo at israelvenner liker å slenge om seg med dette begrepet. Vi kjenner jo igjen mønsteret fra deres løsmunnede bruk av "antisemittisme". "Terrorisme" er intet unntak. Annet eksempel: For et par dager siden ble nettsida til høyreekstreme Yisrael Beytenu hacket. Hva ble hackerne kalt? Jo nettopp, terrorister.

Hasbara.

Du mener vel også bare at Hitler var et uskyldig offer for antisemittisme-kortet da? og folk som vil sprenge hauger med uskyldige mennesker som er Jøder bare er misforståtte frihetskjempere? :thumbdown:

Nei, jeg ser minst like mange folk kalle Jøder Nazister fordi de bor Israel som jeg ser folk bruke grunnløs bruk av antisemittisme og terrorisme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener vel også bare at Hitler var et uskyldig offer for antisemittisme-kortet da? og folk som vil sprenge hauger med uskyldige mennesker som er Jøder bare er misforståtte frihetskjempere? :thumbdown:

Stråmenn. Useriøst.

Nei, jeg ser minst like mange folk kalle Jøder Nazister fordi de bor Israel som jeg ser folk bruke grunnløs bruk av antisemittisme og terrorisme.

Kan ikke huske å noen gang sett at jøder har blitt kalt nazister bare fordi de bor i Israel. Kan du gi eksempler?

Og nå mener jo du stortsett at tåpelige beskyldninger om antisemittisme og terrorisme er riktige, så at du ikke kan "huske" å ha sett "grunnløse" overrasker ikke.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på logikken din Glimti, hvis jeg hadde blitt slått av en type er det da greit å drepe søsteren hans?

Hva i helvette er det du vil fram til her?

Jeg vil til helvete frem til at å drepe sivile ikke er motstandskamp.

Lenke til kommentar

Men det er det svært delte meninger om.

Og forøvrig, hva er det å bosette seg på okkupert land da? Det eneste jeg kommer på er at det er å bidra til okkupasjonen samt å utsette seg selv for fare med vilje siden disse bosettningene og beboerne garantert vil bli angrepet!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på logikken din Glimti, hvis jeg hadde blitt slått av en type er det da greit å drepe søsteren hans?

Hva i helvette er det du vil fram til her?

Jeg vil til helvete frem til at å drepe sivile ikke er motstandskamp.

Som kjent er å drepe sivile bare forsvar av nasjonal sikkerhet.

Lenke til kommentar

Stråmenn. Useriøst.

Kan ikke huske å noen gang sett at jøder har blitt kalt nazister bare fordi de bor i Israel. Kan du gi eksempler?

Og nå mener jo du stortsett at tåpelige beskyldninger om antisemittisme og terrorisme er riktige, så at du ikke kan "huske" å ha sett "grunnløse" overrasker ikke.

Vel det er startet en trå som heter Israel det nye nazi-tyskland(Kan se om jeg finner den i morgen), hvis trådstarteren ikke ville generalisere som den verste Vigrid/Rødt/FrP politikeren(den verste typen ikke HELE partiet, på de to siste iallefall) så burde h*n ha skrevet mer spesifikt, så er det alle de som hele tiden kaller Israelere nazister, det er bare å gå på en tilfeldig side på denne tråden.

Jeg bruker bare definisjonen på antisemittisme, hvis du føler deg truffet av den så, ja..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det er startet en trå som heter Israel det nye nazi-tyskland(Kan se om jeg finner den i morgen), hvis trådstarteren ikke ville generalisere som den verste Vigrid/Rødt/FrP politikeren(den verste typen ikke HELE partiet, på de to siste iallefall) så burde h*n ha skrevet mer spesifikt, så er det alle de som hele tiden kaller Israelere nazister, det er bare å gå på en tilfeldig side på denne tråden.

Jeg bruker bare definisjonen på antisemittisme, hvis du føler deg truffet av den så, ja..

Hvorfor sidestiller du ordet "Israel" med ordet "jøder"? Er det i dine øyne slik at all kritikk av staten Israel er kritikk av jøder?

Lenke til kommentar

Intifada: http://no.wikipedia.org/wiki/Intifada

Første intifada: http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rste_intifada

Andre intifada: http://no.wikipedia.org/wiki/Andre_intifada

Mens den første intifada sprang ut fra oppdemmet frustrasjon mot okkupasjon og undertrykking, var den andre intifada en reaksjon på de sterke begrensninger som ble lagt for utviklingen av en palestinsk stat – og følgelig langt på vei en kamp mot okkupasjon og for selvstendighet.
Lenke til kommentar

Hvorfor sidestiller du ordet "Israel" med ordet "jøder"? Er det i dine øyne slik at all kritikk av staten Israel er kritikk av jøder?

Jeg skrev ikke jøde en eneste gang?

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke jøde en eneste gang?

Ah, så du mente at når palestinavenner sammenligner Israel med Nazi-Tyskland så er det araberne i Israel de tenker på først og fremst?

Morsomt at du sier at alt er Jødene sin feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...