Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Israel kan takke seg selv pga. behandlingen av palestinerne og at de konsekvent sier nei til alle fredstilbud fra palestinenre og de arabiske landene! Israel kunne ha oppnåd fred og anerkjennelse for årevis siden, men de vil heller ha en unnskyldning til å fortsette okkupasjonen og angrepene!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Israel sabler ned palestinsk forsoningsavtale

Palestinsk forsoning vil ødelegge mulighetene for fred, advarer israelske ledere. Palestinerne handler i panikk, mener utenriksminister Avigdor Lieberman.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4106039.ece

Og det er nettopp dette Israel overser eller ikke vil se:

Abbas sier også han håper samtlige palestinske fraksjoner nå vil godta internasjonale krav om at det palestinske lederskapet må respektere inngåtte avtaler, anerkjenne Israels rett til å eksistere og avstå fra vold.
Lenke til kommentar

Egypt åpner grensen til Gaza

Grensen mellom Gaza og Egypt vil om kort tid bli åpnet permanent, sier Egypts utenriksminister Nabil al-Arabi til fjernsynskanalen Al Jazeera.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4106390.ece

Spennende nyhet. Dette skal nok legge en del press på Israel. Spesielt siden det skjer samtidig som Fatah prøver å forsone seg med Hamas og Israel ønsker å ødelegge det...

Lenke til kommentar

Vg's leserundersøkelse om Israel-dekningen i Norge.

Over 52% mener: Israel har rett i at dekningen er ubalansert.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10092817

Det høres litt mindre imponerende ut når man ikke bruker prosentangivelse men absolutte tall:

"Over 600 mennesker mener: Israel har rett i at dekningen er ubalansert." Mister noe av futten, liksom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så hun der Sidsel Wold I Israel en gang, skulle gjerne tatt en prat med henne. Men jeg lot være, det var ganske nært vetsmuren så det ville vært litt respektløst ovenfor jødene der.

Det er vel kjønnssegregering i området også, så du ville kanskje ikke fått lov av vaktene?

Lenke til kommentar

Det høres litt mindre imponerende ut når man ikke bruker prosentangivelse men absolutte tall:

"Over 600 mennesker mener: Israel har rett i at dekningen er ubalansert." Mister noe av futten, liksom.

Og hva har det med saken å gjøre? Det er prosent det er snakk om, det er bare 1200 ca. som har stemt.

Jeg så hun der Sidsel Wold I Israel en gang, skulle gjerne tatt en prat med henne. Men jeg lot være, det var ganske nært vetsmuren så det ville vært litt respektløst ovenfor jødene der.

Det er vel kjønnssegregering i området også, så du ville kanskje ikke fått lov av vaktene?

Bare helt oppe mot muren og en plass foran. Det er jo en stor plass fremfor det. Der alle har lov å gå.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Fordi hun er kritisk til Israels nåværende politikk? Til din opplysning var Sidsel Wold på 80-tallet aktiv i MIFF, og redaktør av bladet deres.

Forøvrig enig i denne:

- NRKs dekning har ikke bidratt til økt fiendtlighet overfor Israel. Det klarer Israel utmerket godt selv, sa Ap-politiker og rådsmedlem Grete Fossum.

Hørte det meste av kringkastingsmøtet på nettradioen til nrk, og begrunnelsen for å avvise det meste av de israelske klagene, var godt fundert i statistiske analyser av kildebruk og nøytralitet. Blant annet brukes det like mange kilder fra israelsk som fra palestinsk side.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Fordi hun er kritisk til Israels nåværende politikk?

Ikke bare kritisk. Hun ser aldri noe fra Israels side, talspersoner fra IDF hadde aldri hørt om Sidsel Wold før de ble fortalt hvem hun var. Israelsk UD hadde heller ikke blitt kontaktet avsidsel wold for å høre deres syn på sakene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare kritisk. Hun ser aldri noe fra Israels side, talspersoner fra IDF hadde aldri hørt om Sidsel Wold før de ble fortalt hvem hun var. Israelsk UD hadde heller ikke blitt kontaktet avsidsel wold for å høre deres syn på sakene.

Og du videreformidler som vanlig løgnene fra IDF. Her er Sidsel Wolds svar:

Etter Gaza-krigen mottok jeg et skannet brev undertegnet Avital Leibovich, der hun introduserte kaptein Bjørn Hermann.

Jeg var veldig glad for dette, siden det er håpløst å forholde seg til IDF Spokesmans office, som er bemannet av unge soldater som ikke forstår hvordan pressefolk jobber.

Med norsktalende Bjørn Hermann, som også er norsk statsborger, ble alt bedre og jeg fikk mye lettere tilgang til IDF-offiserer og soldater. Og Hermann kan også uttale seg som IDF-talsmann. Derfor har jeg aldri trengt å ringe Leibovich.

Møttes i fjor

Leibovich sier at hun aldri har sett meg. Også dette er feil. I fjor, i Ashdod, spurte jeg henne om siste nytt etter IDFs angrep på Mavi Marmara, og hva som skulle skje med de tre arresterte nordmennene fra båten. Men dette har hun åpenbart glemt.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4090572.ece

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du om at Israel er imot enhver palestinsk forsoning? Har lagt ut noen linker om det på de siste sidene.

Det er selvsagt bare et taktisk forsøk på å presse USA, EU og FN til å gå imot samlingsregjeringen, noe som selvsagt er en fordel for Israel. Palestinerne ble først kritisert for å være splittet, da kunne man ikke ha fredssamtaler - nå er problemet at de er samlet.

Lenke til kommentar

Og hva har det med saken å gjøre? Det er prosent det er snakk om, det er bare 1200 ca. som har stemt.

Om man skal bruke prosenter eller absolutte tall er et av temaene som behandles i "How to lie with statistics."

Hva man ender opp med å velge kan ha innvirkning på hvordan saken oppfattes av de som leser den.

"50% mener ..." blir meningsløst når man snakker om "én av to personer", eller "10 av 20", når det er 4 millioner som ikke har uttalt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...