Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Hvorfor det? De libyske jødene ble lovet erstatning da de ble gjort hjemløse og ble jaget fra landet. De fikk ingenting. Og det har aldri hendt at noen flyktninger har fått det palestinerne krever.

Størsteparten av palestinerne i flyktningeleirene er 2. eller 3. genrasjons "flyktinger". Hvorfor blir de ikke inkludert i samfunnet i de palestinske områdene og de arabiske landene? De blir brukt som vippestang mot Israel og kunne godt vært inkludert i samfunnene til de "vanlige" araberne rundt flykningeleirene.

Her er også et videoklipp fra flyktningeleiren Deheishe i Bethlehem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deheishe_Refugee_Camp

http://www.youtube.com/watch?v=upm7ilR4GEE&feature=channel_video_title

Endret av Medlem-205774
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må be om at "Kubin" holder seg til saken som diskuteres og ikke kommer med flere innlegg som bare er personrettet.

Dette er ikke bare personrettet. Det har å gjøre med at postere her kan ikke bare poste slike krigsforbryterlignende ønsker ( "bombes tilbake til steinalderen" ), og så etterpå komme sippende å klage på at de egentlig er de snille, og bare kommer med slike krigsforbryterutsagn fordi de ikke skjønner selv hva som ligger i det de sier.

Da er jeg nødt til å forklare deg hva som ligger i det du sier. Så håper jeg at vi slipper mer av det slaget.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Norges folk, norges media og norges kulturverden hater Israel. Hvorfor? Godt spørsmål. I de aller fleste tilfeller har de lært seg hatet. Lært det av den ensidige, liberalsosialistiske pressen som tar all plassen her i Norge. Noen har lært det av foreldrene sine. Noen andre igjen har lært det av "dokumentarfilmer" som Gazas tårer. Hvorfor sier jeg "dokumentarfilmer?" Ikke fordi den strider mot mine meninger og derfor umulig kan inneholde sannhet. Nei, for det første fordi innholdet går i en retning, og bare en retning. En dokumentarfilm skal være nøytral. For det andre, og dette veier tungt, har filmen blitt manipulert flere steder. Nå tenker dere vel "Herregud, enda en konspirasjonsteoretiker", men nei. Her er kildene mine, hun innrømmte det selv også:

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=18252

http://www.document.no/2010/09/lokkeberg_har_manipulert_filmk/

Jeg skal ta og gjette på at dere ikke var klar over dette. En norsk dokumentarfilm av en anerkjent norsk regissør har rett og slett løyet visuelt til oss? Stol på meg, om noen lagde en dokumentarfilm om Hamas' rekruttering av selvmordsbombere til Israel og utskytning av raketter, og denne inneholdt forfalsket film, ville den berømte pipen fått en annen låt. Folk er bare ikke interessert, for de vet at Israel er onde, uansett. Kanskje jeg overdriver ved å si "onde", men skråsikkerheten er der. Nå betyr ikke det, at en som er kritisk til Israel lyver offentlig, at Israel er noe bedre. Likevel er det jo litt rart at det er nødvendig å forfalske noe slikt. Hvorfor ikke bare filme ondskapen når den skjer? Israel bryter jo visstnok internasjonale lover hver dag. Hvorfor må det da forfalskes?

Sånn ser jeg det. Tross alt er Israel Midtøstens eneste liberale, demokratiske og kulturelt moderne land. Hva gjør de så forferdelig galt som ikke andre land ville gjort?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg må be om at "Kubin" holder seg til saken som diskuteres og ikke kommer med flere innlegg som bare er personrettet.

Dette er ikke bare personrettet. Det har å gjøre med at postere her kan ikke bare poste slike krigsforbryterlignende ønsker ( "bombes tilbake til steinalderen" ), og så etterpå komme sippende å klage på at de egentlig er de snille, og bare kommer med slike krigsforbryterutsagn fordi de ikke skjønner selv hva som ligger i det de sier.

Da er jeg nødt til å forklare deg hva som ligger i det du sier. Så håper jeg at vi slipper mer av det slaget.

Igjen omskriver du sannheten til å passe deg. Du bruker fri fantasi.

Hva, har Hamas brukt selvmordsbomber nå nylig? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Bla. selvmordsbombet de hovedbussstasjonen, og deretter skøyt de raketter mot en skolebuss..

Så er du så frekk at du mener at de etterpå bare skal kunne hyle ut om at det er "fred" og så skal alle høre på de?

NEI, så enkelt slipper de ikke unna. Håper Israel bomber de feige barnemordende svinene tilbake til steinalderen, måtte de alle dø en smertefull død.

Du tar det helt ut av sammenheng.

Jeg har ingen problemer med å stå inne for at jeg håper terroristene i Hamas dør en smertefull død.

Jeg har også tidligere sagt at jeg håper Israels soldater sikter godt.

Jeg har ingen problemer med å stå inne for noen av delene.

Du prøver dermed å lage en sak utav ingenting!

Det er ingen sensasjon at jeg ønsker at terroristene skal tas av dage, jeg ønsker at terroristene skal dø. Det er INGEN sensasjon overhodet, og det har ingen sjokk-effekt overfor meg.

TERRORISTENE ER AKTIVE KRIGFØRERE OG ER LEGITIME MÅL I EN KRIG. ENKELT OG GREIT.

Du derimot, kaller meg psycho, og snakker om sipping og Gud vet hva.

JEG FORESLÅR AT DU HOLDER DEG TIL TEMA, LILLE VENN! DU HAR INGENTING Å FARE MED, DET ER DIREKTE PATETISK Å VÆRE EN SLIK TERRORISTSYMPATISØR SOM DEG! GÅ HJEM OG VOGG!!!!!

Måtte Israel inderlig bombe terroristene ekstra mye, måtte de bruke ekstra svææææære bomber, måtte terroristene dø smertefulle dødsfall alle som en!!!!!

JA TIL FRIHET OG DEMOKRATI - JA TIL ISRAEL!

NEI TIL TERRORISME, UNDERTRYKKELSE OG RELIGIØST BEGRUNNEDE TERRORANGREP - NEI TIL PALESTINA!!!!

Endret av Ideal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+1 Veldig bra innlegg.

Det er enkelt å merke hvordan pressen jobber de kommer med alt det ille Israel gjør og nevner ikke hva Palestinerne gjør. Sier hvor mange som er drept i Palestina og sier sivil isteden for terrorist bare for å skaffe sympati med terrorister, Islamister og annet dritt.

Folk(For det meste Nazister, Fascister, Sosialister og Mentalt tilbakestående) kommer med grunnløse beskyldninger Apartheidstat, Nazistat og andre ting det ikke finnes noe grunnlag for å si.

Det er titalls med land man kan klage på før Israel men hvorfor gjør de ikke det?

Jeg finner iallefall bare tre grunner finnes sikkert flere grunner også men jeg kommer ikke på noen.

- Anti-semitisme

- Anti-"imperialisme"(Se: Jødisk innvandring)

- Islamisme

- Eller alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen omskriver du sannheten til å passe deg. Du bruker fri fantasi.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg snakker om hva som ligger i det du skriver, når du ønsker "bombing tilbake til steinalderen". Og jeg skriver om at du bruker slike formuleringer uten å skjønne hva som ligger i dem. Og så kommer sippende, og føler deg misforstått.

Ja, du ble misforstått. Fordi du brukte formuleringer som du selv ikke skjønner hva innebærer.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Det er ingen som har sippet om noe som helst, den eneste som har misforstått noe som helst er du.

At du bruker begreper som "sippe" og "psycho" er bare latterlig, du forsøker å bruke hersketeknikker og klarer ikke å komme med noe som helst i diskusjonen.

Ditt siste innlegg her nå, du kommer jo ikke med noenting, ikke et eneste argument, du bare gjentar det samme enda engang, til tross for at ditt såkalte argument for lengst har blitt feid av banen.

Aktive krigførere er legitime mål i en krig. Siden jeg holder med Israel, håper jeg selvfølgelig at de skal ta livet av de aktive krigførerne.

Så enkelt er det faktisk.

Dersom du ikke har noe å komme med i diskusjonen, kan du jo bare la være å delta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen som har sippet om noe som helst, den eneste som har misforstått noe som helst er du.

Javel. Og jeg har forklart deg hvorfor jeg misforsto deg.

Det kryr av debattanter på nettet som håper på et nytt "Cast Lead".

Men det gjør altså ikke du.

Lenke til kommentar

Israel skjuler seg bak en maske av demokrati! På overflaten ser det ut til å være en mønsterstat i Midtøsten med frihet og demokrati, med religionsfrihet og universale rettigheter...

Virkeligheten bak dette sløret derimot er noe helt annet... Jødene er førsterangsborgere og palestinerne/de israelske araberne er annenrangs. Skillet mellom å være en demokratisk stat og en jødisk stat forsvinner raskere og raskere! Opptrappingen av okkupasjonen skjer så den israelske regjeringen kan unngå alle former for nye fredsavtaler. Nye lover og regler som skal fjerne alle som kritiserer staten innføres i totalitær stil... Og hvis noen av hele det internasjonale verdenssamfunnet kritiserer dette er det bare for Israel å rope "ANTISEMITTISME"! Samtidig skal de ha det til at de må ha forståelse fordi de er konstant utsatt for fiendesakp og angrep mens det er de selv som kategorisk aviser alle muligheter til forlik eller avtaler. Dermed kan regjeringen opprettholde folkets støtte til en hard linje ovenfor palestinerne. Og det israelske folket må holdes i frykt så de ikke viser sympati. Derav de nye, diktaturiske lovene som innførs under Netanyahu og Lieberman. Israel flytter seg ikke til høyre slik det sies i media. Israel går mer og mer over i en egen verden!

Lenke til kommentar

Å joda. Både jeg og andre har lagt ut linker om endringene og situasjonen/realitete(e) i Israel. Det er bare å følge med på situasjonen der over tid. Hvor lenge har du egentlig fulgt med selv? Har du begynt nylig?

Dette er ganske irrelevant. Om en stat er demokratisk avhenger ikke av hvor demokratisk den har vært før. I alle fall ikke i denne situasjonen. Jeg har fulgt saken i omkring et halvt år og jeg mener at jeg har akkurat like mye grunnlag til å se om Israel er demokratisk eller ikke som du har.

• Liker 3
Lenke til kommentar

1) hva mener du om saken?

2) Du må følge utviklingen for å få noen oversikt.

1) Ingen nasjon er perfekt, men Israel er ikke verre enn andre land. Israel fortjener ikke en brøkdel av kritikken de får.

2) Ja, men ikke over landets demokratiske tilstand. Bare om konfliktens etiske sider.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Egypt stops building steel wall along Gaza.

Egypt halted construction of an underground steel wall designed to stop weapons smuggling along its border with Gaza, Israeli defense officials said.

Construction of the 6.2-mile barrier was suspended after the ouster of President Hosni Mubarak in February, officials told The Jerusalem Post."

http://www.upi.com/Top_News/World-News/2011/04/11/Egypt-stops-building-steel-wall-along-Gaza/UPI-40621302520089/#ixzz1JF36Fel1

"IMF report: Palestinian financial institutions ready for statehood.

An International Monetary Fund report released on Tuesday says the Palestinian Authority's financial institutions are ready for statehood now that it has carried out a series of economic reforms."

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/imf-report-palestinian-financial-institutions-ready-for-statehood-1.354304

• Liker 1
Lenke til kommentar

1) Ingen nasjon er perfekt, men Israel er ikke verre enn andre land. Israel fortjener ikke en brøkdel av kritikken de får.

Israel er langt værre. Det er det nye Nazi-Tyskland! Og de fortjener langt mer kritikk, men de klarer alltid å kamuflere det som jødehat og antisemittisme.

2) Ja, men ikke over landets demokratiske tilstand. Bare om konfliktens etiske sider.

Det er to forskjellige ting selvom de henger en god del sammen.

Lenke til kommentar

Israel er langt værre. Det er det nye Nazi-Tyskland! Og de fortjener langt mer kritikk, men de klarer alltid å kamuflere det som jødehat og antisemittisme.

Det er to forskjellige ting selvom de henger en god del sammen.

Du spyr ut så mye :thumbdown: , Jeg mener Nazi-Tyskland? Har du ikke lest historie eller? Det er ikke noe Holocaust på Palestinere eller noe rasistisk med Israel.

Ethiopian-Jewish-children-.jpg

Bilde fra det ekstremt rasistiske Israel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...