Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Og hvordan er dette positivt for sivilbefolkningen?Flere tonn mat står ubrukt og nektes å gies ut til sivilbefolknigen av HAMAS. Gaza må kontrolleres på denne måten kun pga. palestinernes egen terror. HAMAS og andre terrorgrupper ødelegger kloakksystem i Gaza og river ned lyktestolper for å lage raketter av disse som de sender mot sivilbefolkningen i Sderot og resten av Sør-Israel.

Så du anerkjenner altså at sivilbefolkningen i Gaza har behov som ikke blir dekket under Israels blokade? Da blir det jo ekstremt hyklersk at du taler til FORDEL får å få inn maten som SHIP TO GAZA sendte (forutsatt at det faktisk er mat i lasten??). Du er jo imot Ship to Gaza såvidt jeg vet! Og FOR blokaden?! Dette blir jo bare tull da.

Jeg er imot skipene ja, fordi de prøver å bryte en miltær blokkade, det er altså en militær handling og da må man godta å bli bordet.

Aner du hvor mye mat Israel sender til Gaza? - Som HAMAS nekter sivilbefolkningen å ta imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kilde

Det er mange flere, de sier omtrent det samme bortsett fra forskjellige vitner så tok bare med en.

Jeg ba om en troverdig kilde. En sionistisk propaganda-nettside er ikke troverdig. Jeg viste til Benny Morris, en respektert israelsk historiker. En privat propagandaside har ingen troverdighet i forhold.

Se f.eks Benny Morris si bok "The Birth of the Palestinian Refugee Problem", eller "The First Israelis" av Tom Segev, eller "The Birth of Israel: Myths and Realities" av Simha Flapan, eller "The Ethnic Cleansing of Palestine" av Ilan Pappé. Walid Khalidi i "Why Did The Palestinians Leave?" dokumenterer at palestinere i enkelte tilfeller ble oppfordret til å IKKE flykte av arabiske ledere.

Et interessant intervju med Benny Morris som anerkjenner alle overgrepene, massakrene, krigsforbrytelser, og den etniske renskingen - men hvor han som sionist mener dette var nødvendig for å opprette staten Israel:

http://www.logosjournal.com/morris.htm

A Jewish state would not have come into being without the uprooting of 700,000 Palestinians. Therefore it was necessary to uproot them.

Lenke til kommentar

Jeg er imot skipene ja, fordi de prøver å bryte en miltær blokkade, det er altså en militær handling og da må man godta å bli bordet.

Å sende nødhjelp er ingen militær handling. Men blokaden av Gaza har blitt anerkjent som kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen, og dermed brudd på folkeretten. FN burde opprette en flyforbrudssone, og sende inn NATO til å ta seg av de sionistiske drapsmennene. Men det skjer selvsagt ikke.

Aner du hvor mye mat Israel sender til Gaza? - Som HAMAS nekter sivilbefolkningen å ta imot.

De slipper ikke igjennom nok - som du selv sier så hadde sivilbefolkningen i Gaza behov for mer. Røde Kors, FN/UNWRA, Amnesty osv er klare på at sivilbefolkningens behov LANGT i fra blir dekket, og at lasten som blir sluppet igjennom bare er en BRØKDEL av hva som ble sluppet gjennom før blokaden. Det er tross alt en blokade, hvor både mat, medisiner, medisinsk-teknisk utstyr, gjenoppbygningsmateriale, eksport osv blir stoppet. Norske organisasjoner har f.eks sendt sykehus-utstyr som har blitt stående i månedsvis/årevis på grensa, fordi Israel ikke vil slippe det igjennom. Men jeg ser ikke at du kritiserer dét!

Det er egentlig ikke noe vits i å vise noe til deg da du uansett kommer til å si at det er "Sionistisk propaganda"

Så du innrømmer at du ikke HAR noen troverdige kilder, kun linker til blogger og personlig produsert propaganda? Anbefaler deg å lese ei bok.

Lenke til kommentar

Å sende nødhjelp er ingen militær handling. Men blokaden av Gaza har blitt anerkjent som kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen, og dermed brudd på folkeretten. FN burde opprette en flyforbrudssone, og sende inn NATO til å ta seg av de sionistiske drapsmennene. Men det skjer selvsagt ikke.

Nei, men det er ikke bare mat de sender, de prøver å bryte en blokkade, som er en militær handling. Ikke vri deg unna igjen.

Resten av innlegget det du skriver her er bare tragisk.

De slipper ikke igjennom nok - som du selv sier så hadde sivilbefolkningen i Gaza behov for mer. Røde Kors, FN/UNWRA, Amnesty osv er klare på at sivilbefolkningens behov LANGT i fra blir dekket, og at lasten som blir sluppet igjennom bare er en BRØKDEL av hva som ble sluppet gjennom før blokaden. Det er tross alt en blokade, hvor både mat, medisiner, medisinsk-teknisk utstyr, gjenoppbygningsmateriale, eksport osv blir stoppet. Norske organisasjoner har f.eks sendt sykehus-utstyr som har blitt stående i månedsvis/årevis på grensa, fordi Israel ikke vil slippe det igjennom. Men jeg ser ikke at du kritiserer dét!

Hvis ikke Israel slipper igjennom nok, hvorfor står det mange hundre tonn mat på Gaza og råtner? - Pga. HAMAS nekter de sivile å ta imot hjelp fra Israel.

HAMAS sender raketter så godt de kan mot energiproduksjonen sør i Israel som forsyner Gaza med strøm, de prøver målrettet å treffe dette - Så om HAMAS ønsker de sivile palestinerne godt vet ikke jeg.

HAMAS har også ødelagt stoore deler av kloakk- og vannanlegget i Gaza for å lage raketter, Det er jo veldig bra for sivilbefolkningen.

Det kommer palestinere inn i Israel hele tiden for å få legehjelp og kirurgi. I grenseovergangen Erez går det sykebiler konstant som frakter palestinere til legehjelp i Israel.

Men hvorfor står det så mange tonn og råtner på Gaza? Hva er din forklaring, Decline?

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innrømmer? Jeg sier bare at du kommer til å si at uansett hva jeg poster at det er Zionist propaganda.

Så det du sier er at det er MIN feil at DU ikke klarer hoste opp én eneste troverdig kilde? Hehe, morsomt.

Ja, for det er jo det jeg sier :nei:

Kos deg med Belzebob, gidder ikke diskutere med deg mer.

Endret av Zaftig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men det er ikke bare mat de sender, de prøver å bryte en blokkade, som er en militær handling. Ikke vri deg unna igjen.

Resten av innlegget det du skriver her er bare tragisk.

De sender ikke bare mat nei, de sender også barneleker, rullestoler, diverse utstyr til hus og hjem, byggemateriale til gjenoppbyning av hjemmene etter bombinga i Gaza.

Mer tragisk at du støtter kollektiv avstraffelse av sivilbefolkning. DET er terrorisme det.

Hvis ikke Israel slipper igjennom nok, hvorfor står det mange hundre tonn mat på Gaza og råtner? - Pga. HAMAS nekter de sivile å ta imot hjelp fra Israel.

1. Jeg venter fremdeles på kilder for at det er så masse mat her som du påstår.

2. Jeg har allerede avslørt Israels patetiske forsøk på å innkassere en medieseier på å slippe igjennom noen små rester av lasten europeere har betalt for.

HAMAS sender raketter så godt de kan mot energiproduksjonen sør i Israel som forsyner Gaza med strøm, de prøver målrettet å treffe dette - Så om HAMAS ønsker de sivile palestinerne godt vet ikke jeg.

Dette er bare tull. Israelske F-16 fly bomber jevnlig strømreaktore i Gaza, senest ved den siste bombekampanjen.

HAMAS har også ødelagt stoore deler av kloakk- og vannanlegget i Gaza for å lage raketter, Det er jo veldig bra for sivilbefolkningen.

Store deler? Har du kilde på det?

Forøvrig, om du er så opptatt av sivilbefolkningen får du ta til orde for å oppheve terror-blokaden din.

Det kommer palestinere inn i Israel hele tiden for å få legehjelp og kirurgi. I grenseovergangen Erez går det sykebiler konstant som frakter palestinere til legehjelp i Israel.

Og hele tiden dør det palestinere fordi de ikke slipper igjennom grensa, og fordi ambulanser blir stoppet av israelske okkupasjonsstyrker.

Men hvorfor står det så mange tonn og råtner på Gaza? Hva er din forklaring, Decline?

Du trenger ikke gjenta deg. Isåfall kan jeg jo gjenta meg også, hvorfor mener du palestinske sivile skal straffes kollektivt?

Ja, for det er jo det jeg sier :nei:

Kos deg med Belzebob, gidder ikke diskutere med deg mer.

Du har altså ikke ÉN troverdig kilde å komme med, mens jeg lister opp flere historikere og aktuelle historiebøker som undersøker dette spesifikke emnet. Istedet blir du snurt og nekter å svare. "Gidder ikke diskutere med deg mer". Hehehe.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å svare på hver eneste detalj nå.

Mat, leker og medisinsk utstyr blir sendt med skipet, samt med røykbomber, brannbomber og gassmasker. Men det ar ikke det som var poenget med svaret - Det er det at de forsøker å bryte gjennom en blokkade som er der for å kontrollere hva som kommer inn i Gaza, mat og utstyr kommer inn i Gaza. Til og med under Gazakrigen ble ikke disse leveransene stoppet.

Israel Sends Humanitarian Aid to Gaza - Merk deg datoen 28. Desember 2008, Gazakrigen...

http://www.youtube.com/watch?v=Pof1y7tlCIM&feature=channel_video_title

Sivile palestinere blir ikke straffet kollektvit slik du mener, men noe må gjøres for å stanse terroren mot Israel.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

JaffaJaffa, du argumenterer som om du tror folk her er dumme. Om folk i Gaza har behov for 100 lastebiler daglig, *hvorfor* tror du det er noe å skryte av, å vise bilder av én slik last f.eks? Når Røde Kors, UNWRA, Amnesty sier at Israel tillater ALT for lite inn i Gaza, og når vi VET at det er en blokade her, som du også sier du STØTTER, hvorfor later du da som noe annet? Dette blir rett og slett uforståelig.

Lenke til kommentar

Aner du hvor mye mat Israel sender til Gaza?

Mat, utstyr, medisiner, som ANDRE LAND betaler for.

Hadde ikke resten av verden hadde gitt nød-hjelp til Palestinerne og tvunget Israel til å levere, så ville vi virkelig sett resultatet av israels politikk

Kanskje verden skulle la være å bidra et års tid, bare for å se den nakne sannheten om hvordan Israel har ødelagt samfunnet? Det kunne vi hatt godt av å se med egne øyne (men ikke palestinerne desverre)

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noe vits i å vise noe til deg da du uansett kommer til å si at det er "Sionistisk propaganda"

Må gi Decline rett her. Alle seriøse historikere er enig. Også sionister som Benny Morris.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article707579.ece

Da skjønner du vel at et seriøst menneske må feste mer lit til dem, enn til en håndfull med bloggere?

Det var det at han hele tiden kverulerte som irriterte meg her.

Lenke til kommentar

-Så det du sier er at det er MIN feil at DU ikke klarer hoste opp én eneste troverdig kilde? Hehe, morsomt.

-Så du innrømmer at du ikke HAR noen troverdige kilder, kun linker til blogger og personlig produsert propaganda? Anbefaler deg å lese ei bok.

- Fra Decline

Lenke til kommentar

Altså spør jeg om troverdige kilder. Jeg gjentar det fordi du nekter å oppklare om du ikke har det, om du ikke vil gi oss/meg de, eller om det er noen andre årsaker til at du ikke vil dele de. Jeg vil jo tro det er fordi du ikke har de. Og det er jo en fair sak, men hvorfor ikke bare innrømme det da, istedetfor å bare sutre?

Lenke til kommentar

Er å spørre etter troverdige kilder, å kverulere, etter ditt syn?

Du er en av de mest kverulante og trangsynte personen jeg har vært borti...

Som sagt tidligere, se relentless...og så kan du komme med påstander, virker nesten som alle pro-palestinere ignorerer den totalt!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...