Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man ikke må glemme i denne diskusjonen at det er myndighetene og forsvaret til Israel man kritiserer, i alle fall er det hva jeg gjør. Måten de opptrer på mener jeg er uforsvarlig og bryter med menneskerettighetene. Israel har også sivile som også lider under dette, og de fleste er også uskyldige mennesker som bare vil leve et normalt liv.

Det gjelder selvsagt for palestinerne også. Det er derfor jeg synes at måten Israel opptrer på blir feil. For det første er det Israel som sakte, men sikkert, har tatt over palestinsk land. At Israel bare ikke kan slå seg til ro med grensene fra 1967 synes jeg både er rart og respekløst. De snakker jo om hvor ofte de vil leve i fred, men gjør Israel egentlig alt i deres makt for å oppnå dette? Etter min mening er ikke okkupasjon av palestinske landområder løsningen på dette, og heller ikke deres brutale metoder. For det andre er det jo Israel som har er den sterke parten med tanke på militærstyrke i denne saken, og som jeg ser det ligger ansvaret på dem. Palestinas forsvar (Hamas) og IDF er ikke sammenlignbar engang!

Det er heller ikke å skyve under en stol at dette er en vanskelig konflikt. Men jeg mener at vi bør ta parti med de svake og de som lider mest, og det er nettopp palestinerne. Derfor går også min støtte fullt ut til dem. Man får bare håpe på at Israels kommende myndigheter er bedre enn de som er i dag, og at de eventuelt kan være villig til å finne en løsning og leve i symbiose med palestinerne.

Lenke til kommentar

Dere som avskyr Israel bør ihvertfall se den. Dere har ett ubalansert syn.

Akkurat som folk som omtaler palestinerne som terrorister.

Hamas ble demokratisk fremvalgt av sivilbefolkningen i Gaza. Å si at palestinere er terrorister er derfor mindre feil enn å si at israelere er terrorister. Forøvrig er det helt tydelig at dere ikke har sett Relentless ennda. Gjør dere selv en tjeneste og se den.

Lenke til kommentar

Hamas ble demokratisk fremvalgt av sivilbefolkningen i Gaza. Å si at palestinere er terrorister er derfor mindre feil enn å si at israelere er terrorister. Forøvrig er det helt tydelig at dere ikke har sett Relentless ennda. Gjør dere selv en tjeneste og se den.

Så kall israelerne "statsterrorister" istedefor "terrorister". Handlingene deres er akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Her er den artikklen jeg egentlig tenkte på. Her kan man bla. lese at Israel bryr seg døyten med beklagelsen:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=597881

Om Hamas ikke forsøker å skade sivile Israelere, hvorfor sender de raketter og granater inn i ikke-militære landsbyer, hvor det ikke finnes noe militært?

Fordi de er desperate og fordi de er den fornærmede part i en konflikt, og fordi en rakett som treffer en militær brakke ikke vil drepe noen eller gjøre nevneverdig materielle skader.

Akkurat som folket i Palestina valgte Hamas, så valgte folket i Israel lederene som har okkupert palestinsk land.

Det er tydelig at Israel ikke har som hensikt å levere tilbake det okkuperte landet selv ved en permanent fredsløsning -- og da kan vi også lure på om de ønsker fred, siden de har tenkt å fortsette å gjennomføre krigshandlingen okkupasjon i evig tid.

Lenke til kommentar

Hamas under press av mer radikale islamister

Hamas er under økende press fra mer militante islamistgrupper på Gazastripen, noe verdenssamfunnet med sin boikott delvis har skylden for, konkluderer en ny rapport.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10099828

Palestiner drept i israelsk flyangrep

Én palestiner ble drept og en annen ble såret i et israelsk flyangrep på Gazastripen natt til onsdag.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10099834

Lenke til kommentar

Enig i mye der. Får bare håpe at det blir Kadima og ikke Likud som vinner neste valget i Israel. Da har fredsprosessen en mulighet igjen. Og samtidig må det palestinsk forsoning til.

Dessverre fins det ingen reell opposisjon blant de store partiene i Israel. Kadima er i okkupasjonspolitikken sin et høyreparti. Deres leder Tzipi Livni ba jo nylig om en ny krig i Gaza. Hva slags fred blir det av sånt?

Lenke til kommentar

I dag er det internasjonal boikottdag, og i den anledning kan jeg annonsere følgende:

BAMA og Coop trekker seg ut av Vestbredden!

Matvarekjeden Coop, og frukt og grønt importøren BAMA har i dialog med Palestinakomiteen uttalt at de ikke lenger tar inn varer fra de okkuperte områdene.

http://www.matindustrien.no/article/20110329/NYHETER/110329991/1030&ExpNodes=1029

Nå er ikke dette israelske produkter generelt, men for all del, dette er grunn til feiring:

:new_woot:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i mye der. Får bare håpe at det blir Kadima og ikke Likud som vinner neste valget i Israel. Da har fredsprosessen en mulighet igjen. Og samtidig må det palestinsk forsoning til.

Dessverre fins det ingen reell opposisjon blant de store partiene i Israel. Kadima er i okkupasjonspolitikken sin et høyreparti. Deres leder Tzipi Livni ba jo nylig om en ny krig i Gaza. Hva slags fred blir det av sånt?

Kadima vil fjerne alle bosettinger, er ikke det opposisjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...