Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Palestinsk mann angrep IDF-soldat - ble skutt i foten

En palestiner skal ha forsøkt å stjele våpenet til en enslig IDF-soldat i Jordan-dalen fredag morgen. Angriperen slo soldaten i hodet med en stein. En politimann som akkurat kjørte forbi stedet, stanset og skjøt angriperen i foten.

Yedioth Aharonoth om saken:

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4047658,00.html

Haaretz om saken:

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/palestinian-attacks-lightly-wounds-soldier-near-west-bank-settlement-tomer-1.351781

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var Nazi-Tyskland som invaderte Polen, ikke omvendt. Ergo er det mer korrekt å sammenligne Nazi-Tyskland med Israels okkupasjonsregime.

Lesestoff til deg:

Israeli massacres: http://www.soundofegypt.com/Palestinian/adult/massacres.htm

6800 palestinere fengslet vs 1 israeler: http://www.israeli-occupation.org/2010-06-29/6800-to-1/

Timeline of the Gaza War: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rocket,_mortar_and_other_attacks_by_Israel_in_2009

The detection of phosphorus in the tissue of bomb victims in Gaza: http://www.israeli-occupation.org/2010-03-23/the-detection-of-phosphorus-in-the-tissue-of-bomb-victims-in-gaza/

As of 1947, Jews in Palestine owned UNDER 7% of the Palestine's lands: http://www.palestineremembered.com/Acre/Maps/Story573.html

124 Israeli children have been killed by Palestinians and 1,452 Palestinian children have been killed by Israelis since September 29, 2000: http://www.ifamericansknew.org/stats/children.html

Israel har skutt og drept titalls sivile som samler murrester i Gaza: http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israeli-soldiers-shot-at-children-collecting-gravel-by-gaza-border-2103992.html

osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar du er imot innvandring til Norge siden du hele tiden trekker fram hvor mange jøder som bodde i Israel før 1948?

Så du sammenligner Israel med Nazi-Tyskland, men allikevel prøver du å påstå at du ikke er en anti-semitt? Og nei jeg mener ikke at du vil drepe jøder med det, jeg mener at du misliker jøder mer enn Palestinere.

Og videre, er det landet som mister flest mennesker de uskyldige?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot innvandring. Men om muslimer i Norge eier 7% av landets eiendommer, har de ikke krav på å opprette et islamsk kalifat på 100% eller 80% av landet.

Så var det faktisk DU som trakk frem Hitler-kortet, så da har du faenmeg ingen som helst rett til å trekke fram jødehat-kortet nå!

Siste spørsmålet ditt: Det kommer an på situasjonen, i denne situasjonen er det en okkupant, og en okkupert part. En sterk og en svak part. En overlegen og en underlegen part. Én part som eier 80% av landet og okkuperer resten, én part som kun har små former for selvstyre på 20% av landet. 6000 politiske fanger mot 1. Barn som blir skutt nesten daglig, folk som blir fengslet daglig, checkpoints gjennom hele landet, en uholdbar situasjon i Gaza pga blokaden (kollektiv avstraffelse), osv osv.

Lenke til kommentar

*sukk* Jeg var redd du misforsto, Jeg sa ikke at du hatet jøder, Jeg spurte om du likte jøder mindre enn muslimer.

Jeg tviler faktisk på at du hater jøder og jeg skjønner ikke hva du mener med Hitler kortet akkurat i denne sammenhengen.

Hvis du ikke er imot innvandring må jeg spørre om noe, Jødene ville til slutt ha blitt flertall, noe de ble, uten at Israel hadde blitt litt jødisk og litt muslimsk ville hele landet antageligvis vært en Jødisk-stat nå, liker du denne versjonen eller den nåværende situasjonen best?

Endret av Geeder
Lenke til kommentar

Det er bare toppen av isberget.

Hvis det er hendelsen på Vestbredden du snakker om så la oss gjøre dette helt klart en gang for alle: Vestbredden er palestinsk land som Israel okkuperer og israelerne har ingen ting med å være der i utgangspunltet!

Det var Nazi-Tyskland som invaderte Polen, ikke omvendt. Ergo er det mer korrekt å sammenligne Nazi-Tyskland med Israels okkupasjonsregime.

Så sant. Slik som her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1260676

Lenke til kommentar

...uten at Israel hadde blitt litt jødisk og litt muslimsk ville hele landet antageligvis vært en Jødisk-stat nå, liker du denne versjonen eller den nåværende situasjonen best?

Hvordan tenker du nå? At hvis det ikke hadde blitt en Israelsk stat, så ville området nå ha vært etnisk renset for palestinere?

Antagelig er det ikke det du tenker. Jeg klarer ikke å følge tankegangen din.

Lenke til kommentar

...uten at Israel hadde blitt litt jødisk og litt muslimsk ville hele landet antageligvis vært en Jødisk-stat nå, liker du denne versjonen eller den nåværende situasjonen best?

Hvordan tenker du nå? At hvis det ikke hadde blitt en Israelsk stat, så ville området nå ha vært etnisk renset for palestinere?

Antagelig er det ikke det du tenker. Jeg klarer ikke å følge tankegangen din.

Totalt sett er ca 55% av befolkningen i Palestina og Israel Jødiske, og da ville det blitt en Jødisk stat uansett.

Lenke til kommentar

*sukk* Jeg var redd du misforsto, Jeg sa ikke at du hatet jøder, Jeg spurte om du likte jøder mindre enn muslimer.

Nei, du skrev implisitt at jeg er en anti-semitt. Anti-semitt er et annet ord for jødehater. Altså sa du at jeg var en jødehater.

Jeg tviler faktisk på at du hater jøder og jeg skjønner ikke hva du mener med Hitler kortet akkurat i denne sammenhengen.

Hitler-kortet var da du trakk fram Nazi-Tyskland som en sammenligning av Hamas. Men som sagt, Hamas har ikke okkupert/invadert noen, det er det Israel som har gjort.

Hvis du ikke er imot innvandring må jeg spørre om noe, Jødene ville til slutt ha blitt flertall, noe de ble, uten at Israel hadde blitt litt jødisk og litt muslimsk ville hele landet antageligvis vært en Jødisk-stat nå, liker du denne versjonen eller den nåværende situasjonen best?

Nei, jødene hadde ikke blitt flertall. Det er rundt 5 millioner palestinere som er flyktninger utenfor Palestina, altså lever i den palestinske diasporaen. Sammen med de 20% palestinerne i Israel, og palestinerne på Vestbredden og Gaza, - er palestinerne i klart flertall enda i dag.

Og det er det sionistene er så livredde for. Det var derfor de måtte kaste ut palestinerne in the first place, det var derfor de måtte etnisk renske landet. Sionistlederne sa at, ok, noen palestinere kan få bo der, men KUN om de utgjorde en liten minoritet. Nå er de 20%, og israelerne snakker allerede om "den demografiske trusselen".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er ikke det en Anti-semitt betyr, det betyr mye og har mange former.

Du har formen som sammenligner Israel med Nazi-Tyskalnd, noe som for noen år siden ble erklært anti-semittisme av EU.

Du har de som bruker dobbelstandard på rasistiske grunnlag mot hele landet Israel.

Du har de som vil utrydde jødene.

Det kommer i mange forskjellige former skjønner du.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke det en Anti-semitt betyr, det betyr mye og har mange former.

Nei. Wikipedia:

"Antisemittisme er en vanlig betegnelse for rasemessig begrunnet hat mot jøder. Begrepet oppstod i 1879 da tyskeren Wilhelm Marr definerte jødene som en egen rase. Marr innførte benevnelsen antisemittisme som en eufemisme for det tyske Judenhass, det vil si «jødehat». I normal språkbruk benyttes derfor begrepet antisemittisme bare om hat mot mennesker med jødisk opprinnelse."

Du har formen som sammenligner Israel med Nazi-Tyskalnd, noe som for noen år siden ble erklært anti-semittisme av EU.

Nei, sammenligninger av stater er ikke jødehat. Vil forøvrig gjerne se kilde på det med EU, for det tror jeg ikke på.

Du har de som bruker dobbelstandard på rasistiske grunnlag mot hele landet Israel.

Om det er PÅ RASISTISK GRUNNLAG, javisst. Men da er det jo altså jødehat. For meg er det ikke jødehat, altså er jeg ingen anti-semitt.

Du har de som vil utrydde jødene.

Altså jødehat.

Det kommer i mange forskjellige former skjønner du.

Dette er bare noe du sitter her og finner på. Det fins ingen andre faglige definisjoner på anti-semittisme (og her ser vi da bort fra at begrepet i seg selv er feil, da også arabere er semitter, men det vet ikke folk som bruker begrepet, som deg).

Lenke til kommentar

I sin tid var det faktisk en resolusjon i FN som sidestilte sionisme med rasisme! Tragisk nok forsvant den sammen med Sovjetunionens kollaps i 1991.

Tja, jeg vil ikke si at noen jøder vil flytte tilbake er rasisme, men Sionist toppene i JDL, ja de er rasister absolutt.

Lenke til kommentar

Bra tegning. En god her også. Propaganda kan iblant brukes svært godt for å beskrive en situsjon.

Men for å være litt mer seriøs så er det en god artikkel her der en tideligere president av den israelske nasjonalforsamlingen Knesset advarer mot jødisk rasisme i Israel og at Israel ikke er fritt for holninger som man fant i Nazi-Tyskland:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1910105.ece

post-131018-0-97411200-1301086838_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...