Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Heller ikke her.

Hva er det du forsøker på egentlig? Jeg ba om bevis for at en palestiner sto bak, og ikke en thai-arbeider. Slike bevis har du ikke, for isåfall hadde du visst mer enn både israelske myndigheter, IDF og palestinske myndigheter. Det gjør du ikke. Så hva skal alle disse linkene være godt for?

Lese er en nyttig ting ;)

five members of which were slaughtered in their sleep by a Palestinian terrorist in northern Samaria on Friday.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, så at forutinntatte idioter skriver "a palestinian terrorist" fordi folk hele tiden har ANTATT det, er et bevis? I think not! FAKTA er nemlig at israelske myndigheter IKKE har tiltalt en levende sjel enda, derimot har de arrestert hundrevis av uskyldige palestinere, samt vedtatt kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen gjennom ulovlig utbygging av hundrevis av bosetter-hus.

Og hva gjelder skråsikkerheten din om at en palestiner står bak:

The Bethlehem-based news agency Ma’an, which is close to the PA leadership, ran a lead news story that claimed that a Thai worker had been arrested by the IDF on suspicion of killing the five members of the Fogel family on Friday night.

The agency did not say how it obtained the information. However, it said that shortly after the killings, Israeli security forces arrested all the Thai workers who were inside the settlement.

Ma’an pointed out that no Palestinian group had claimed responsibility for the attack and that Palestinians were banned from entering settlements.

Another Palestinian news agency, Qudsnet, claimed that an Asian man who used to work for the Fogel family was behind the killings.

Quoting a Palestinian family living in the nearby village of Awarta, the agency said that the family members were slaughtered because the father refused to pay the Asian worker his salary, which is estimated at NIS 10,000.

The IDF would not comment, due to a gag order imposed on the investigation.

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=212177

Det er altså både mulig at en palestiner sto bak, eller at andre sto bak. Det vet vi ikke. DERFOR spurte jeg etter bevis, siden du virket så skråsikker på at en palestiner sto bak. Tydeligvis vet du altså mer enn israelske myndigheter vet.

Og hva gjelder historien om at palestinere feiret i gaten, var selvsagt det løgn og propaganda, som som vanlig spredde seg til vestlig media:

http://wonkroom.thinkprogress.org/2011/03/17/a-brand-new-myth-for-the-israeli-right/

Lenke til kommentar

Vet du hva: Hamas beklaget også å ha rammet sivile mål for en tid tilbake

Kilde?

Her er en kort artikkel: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2824357.ece

Her nevnes ikke Israels reaksjon, men så var det ikke i Nettavisen jeg opprinnelig leste det heller. Skal se i løpet av morgendagen om jeg finner den jeg egentlig tenkte på.

Mulig jeg misforstår men virker ikke det som en litt rar beklagelse så lenge man forsøker å drepe sivile israelere med raketter og granater? Eller er det noen andre som ser en logikk jeg ikke ser?

Lenke til kommentar

Ah, så at forutinntatte idioter skriver "a palestinian terrorist" fordi folk hele tiden har ANTATT det, er et bevis? I think not! FAKTA er nemlig at israelske myndigheter IKKE har tiltalt en levende sjel enda, derimot har de arrestert hundrevis av uskyldige palestinere, samt vedtatt kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen gjennom ulovlig utbygging av hundrevis av bosetter-hus.

Og hva gjelder skråsikkerheten din om at en palestiner står bak:

The Bethlehem-based news agency Ma’an, which is close to the PA leadership, ran a lead news story that claimed that a Thai worker had been arrested by the IDF on suspicion of killing the five members of the Fogel family on Friday night.

The agency did not say how it obtained the information. However, it said that shortly after the killings, Israeli security forces arrested all the Thai workers who were inside the settlement.

Ma’an pointed out that no Palestinian group had claimed responsibility for the attack and that Palestinians were banned from entering settlements.

Another Palestinian news agency, Qudsnet, claimed that an Asian man who used to work for the Fogel family was behind the killings.

Quoting a Palestinian family living in the nearby village of Awarta, the agency said that the family members were slaughtered because the father refused to pay the Asian worker his salary, which is estimated at NIS 10,000.

The IDF would not comment, due to a gag order imposed on the investigation.

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=212177

Det er altså både mulig at en palestiner sto bak, eller at andre sto bak. Det vet vi ikke. DERFOR spurte jeg etter bevis, siden du virket så skråsikker på at en palestiner sto bak. Tydeligvis vet du altså mer enn israelske myndigheter vet.

Og hva gjelder historien om at palestinere feiret i gaten, var selvsagt det løgn og propaganda, som som vanlig spredde seg til vestlig media:

http://wonkroom.thinkprogress.org/2011/03/17/a-brand-new-myth-for-the-israeli-right/

Jeg kan trekke tilbake min "skråsikkerhet" men jeg sa bare det jeg har sett på TV/lest på samtlige sider og lest på et forum, da alt var det samme er det enkelt å tro på det alle sier.

Jeg mener den palestinske motstandsorganisasjonen Hamas som kjemper mot israelsk okkupasjon og undertrykkelse med en palestinsk stat som mål!

Det er bare et av målene deres ja, og jeg kan skjønne hvorfor noen tror de er "de gode". Men faktum er at Hamas vil ikke stoppe for jødene er ute av Israel.

Lenke til kommentar

Uhyggelige nyheter i dag :

"A bus explosion in Jerusalem has caused dozens of casualties, police said Wednesday.

Scores of ambulances converged on the area near the central bus station and a city conference hall in a Jewish neighborhood of downtown Jerusalem, Reuters reported, citing Israeli TV and radio.

People were lying on the ground and taken away on stretchers, according to The Associated Press.

The explosion appears to be the first bus bombing in several years and comes amid rising tension between Hamas militants and Israel."

http://www.msnbc.msn.com/id/42228970/ns/world_news-mideastn_africa/

Lenke til kommentar

Terrorangrep mot Israel. Bussbombe i Jerusalem. minst 25 skadet, 4 alvorlig.

- Et terrorangrep ble utført i Jerusalem onsdag ettermiddag. En bombe ble utløst i nærheten av hovedbuss-stasjonen i sentrum av byen.

VG:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10091420

Haaretz:

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/bomb-explodes-in-central-jerusalem-31-wounded-1.351377

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10091420

Bombeangrep mot busstasjon i Jerusalem:

Øyenvitne: - Hørte et høyt smell

** Skadde ligger strødd på fortauene

** Minst 25 skadet

** Politiet leter etter flere bomber

(VG Nett) Minst 25 mennesker er skadet etter at en bombe gikk av ved den tettpakkede hovedbusstasjonen i Jerusalem.

Etter eksplosjonen ble mennesker liggende blodige på fortauet i kaoset som oppsto. Ferske tv-bilder tatt opp rette etter at bomben smalt, viser fullt kaos: forbipasserende og

Fire personer skal være alvorlig skadet, og minst 25 skadet, melder nettavisen Haaretz.

84499_832px.jpg

Disse SV'erne og den gjengen der med muslimdyrkere, de mener jo at det er så forferdelig hver gang Israel ved et uhell har klart å ramme noen sivile som bevisst har blitt brukt som levende skjold av terrorister fra Palestina.

Det er jo vitterlig MYE VÆRRE når noen BEVISST går etter sivilbefolkningen. Her har de sprengt en bombe på bussstasjonen, et sted VANLIGE FOLK drar for å ta bussen TIL JOBB eller TIL SKOLEN.

I dag kjøpte jeg Cevita appelsiner på Kiwi. Disse skal visstnok være fra Israel.

I morgen skal jeg dra og kjøpe enda flere. Skal fortsette å gjøre dette til den dagen jeg dør.

Jeg håper at mine penger kan bidra til at Israel kan kjøpe våpen, kampfly, alt som skal til for å bombe terroristene rett til helvete.

DE SOM STØTTER TERRORISTENE FRA PALESTINA, ER MOT SIVILISASJON OG DEMOKRATI.

Å STØTTE ISRAEL ER Å STØTTE DEMOKRATI OG SIVILISASJON.

Ikke overraskende er de som støtter Palestina de samme som ønsker å gi enhver muslim varig opphold og varig uføretrygd i Norge.

Jeg vil gjerne minne om at i perioden 2006 til 2009 var det 41 overfallsvoldtekter i Oslo. Samtlige, 100%, ble begått av ikke-vestlige innvandrere. Oslo blir utsatt for en voldtektsterrorisme vi ikke har sett maken til før. Likevel tør ingen å si fra.

Her ser man hva slags folk disse terrorist-sympatisørene er:

Jeg håper dere som leser dette, tenker dere godt om.

Vil vi ha et land der terrorist-sympatisører får herje fritt, eller skal vi slå ring om det demokratiske Norge, det frie Norge, der folk har rett til å si sin mening uten at noen skal komme her og knuse halve byen fordi de "føler seg krenket".

Disse folkene føler seg jo pinadø krenket over hva som helst. Alt fra tegneserier til hunder er jo krenkende for de.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si, -når vi ser hvor "effektive" verdenssamfunnet er til å fatte FN-vedtak om blokkader, tiltak, osv. mot diverse arabiske land, så er det på høy tid de skjærer gjennom i palestina-israel konflikten på lignende måte. Er bare å si her-skal-grensen-gå

Ufattelig at Israel kan blokkere dette år etter år

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du synes det er helt greit at sivile Israelere blir bombet?

I angrepene fra palestinernes side er det ikke noen som helst militær faktor over ofrene, de går KUN etter sivile som i dette tilfellet var en buss.

Når en sivil palestiner blir skadet i et angrep mot et medlem av hamas eller en annen gruppe som driver terror mot ISrael forbanner du Israel og sier at de må drukne i sitt eget blod, nå 25 sivile ISraelere blir skadet uten noen miltære tap sitter du bare å nikke for deg selv og sier "som man sår skal man høste".

• Liker 4
Lenke til kommentar

Israel kan brenne!

Dette angrepet skjedde fordi Israel okkuperer palestinernes land (i tillegg til Golanhøydene som tilhører Syria). Israel har fått tilbud om samtaler og anerkjennelse fra Hamas og fra Den arabiske liga for årevis siden, men har konsekvent sagt nei! Selv Iran har sagt at de ikke har problemer med jøder, men med dem som okkuperer palestinernes land!

Nå er ikke situasjonen som under Den israelsk-arabiske krig, Seksdagerskrigen eller Youm Kippurkrigen. Vi lever i år 2011 og alle parter har vært villige til å moderere seg i årevis, alle utenom Israel! Skulle tro at Israel ikke har lært noe som helst utav fredsavtalene med Egypt og Jordan såvel som Oslo-avtalen og Oslo 2-avtalen. Dette skulle vist og lært dem at de kan oppnå fred og anerkjennelse gjennom diplomati, men ikke gjennom krig! Men noen lærer aldri...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...