Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Jødenes skjebne i Libya

En serie pogromer startet i Libya i 1945. På noen dager ble 130 jøder drept og fire tusen gjort hjemløse. Ni synagoger ble ødelagt. Før Libya ble uavhengig i 1951 hadde de fleste av de 40.000 jødene forlatt landet, de fleste til Israel. I forbindelse med seksdagerskrigen i 1967 ble de fire tusen jødene som da var igjen utsatt for pogromer hvor 18 ble drept og mange såret. Den libyiske regjeringen oppfordret jødene til å «forlate landet midlertidig». Hver person fikk ta med seg en koffert og femti dollar. I 1970 ble all jødisk eiendom i Libya konfiskert.

Eiendommene ble «erstattet» med obligasjoner på 15 år. Men da de 15 årene var gått, fikk jødene ingenting. Diktatoren Ghaddaffi sa at jødene er alliert med Israel, arabernes fiender, og fortjener ikke erstatning.

IDF og bosettere reddet arabisk spedbarn

IDF og bosettere i Itamar hjalp onsdag til med å redde livet til en palestinsk kvinne og hennes nyfødte barn. Det er den samme bosetningen hvor fem medlemmer av Fogel-familien ble brutalt slaktet ned med kniv natt til lørdag.

I det forsvarssjef Benny Gantz ankom bosetningen for å vise sin sympati med de gjenlevende, stanset en palestinsk drosje rett utenfor porten til Itamar. Soldatene fant fort ut at en palestinsk kvinne i 20-årene var i livsfare, ettersom hun allerede var godt i gang med en fødsel. Navlestrengen hadde i tillegg festet seg rundt halsen på den lille jenta, noe som utsatte både henne selv og moren for stor fare.

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JaffaJaffa, du burde dra til Hebron på en lørdag, når hundrevis av israelske ulovlige bosettere marsjerer gjennom palestinernes by beskyttet av soldater, og hvor palestinerne går i gater med gitter over hvor det ligger søppel oppå som bosetterne har kastet ned mot de. Israelsk høykultur på sitt beste.

Eller skal du bare la deg lede på propagandaturen, slik som når folk besøker Nord-Korea, eller da AKPerne besøkte Kambodsja - en ferdig oppsatt tur som skal vise et glansbilde?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fint med en avstemning her ja :)

Skulle egentlig reist til Israel nå på Lørdag men det gikk ikke til, forferdelig surt. Hdde fått vært med en gruppe journalister og politikere fra Norge der de skal til både Hebron og Ramallah på vestbredden og grenseoverganger til Gaza og Sderot og mange flere viktige steder som Golan og Jerusalem. Er et år siden jeg var der sist og skal se om jeg får dratt ned en tur i sommer.

Og det er relevant til trådens tema fordi?

Lenke til kommentar

JaffaJaffa, du burde dra til Hebron på en lørdag, når hundrevis av israelske ulovlige bosettere marsjerer gjennom palestinernes by beskyttet av soldater, og hvor palestinerne går i gater med gitter over hvor det ligger søppel oppå som bosetterne har kastet ned mot de. Israelsk høykultur på sitt beste.

Eller skal du bare la deg lede på propagandaturen, slik som når folk besøker Nord-Korea, eller da AKPerne besøkte Kambodsja - en ferdig oppsatt tur som skal vise et glansbilde?

Det er ganske vanskelig å komme seg til Hebron i det hele tatt.

Prpagandatur? Hvordan vet du hvordan turen var?

Lenke til kommentar

MIFF eller ikke er ikke poenget, poenget er når israelvenner liksom skal "besøke de okkuperte territoriene" guidet av israelske guider, uten å virkelig få erfare den palestinske folkesjela og hverdagen. Særlig i byer som Hebron, hvor hverdagen består i trakassering.

Lenke til kommentar

Det sier meg ikke mye, men jeg har fått fram hva jeg mente. Hva du har opplevd vet ikke jeg. Vil bare anbefale folk å ta en tur til palestinerne i Hebron på lørdager.

A sunny Saturday afternoon in the old city of Hebron can be spent with the barrel of a gun directed at you from a distance of four feet. It does not matter that a few Palestinians including old men, women and young children and my two team mates and I, are innocently standing in the hot sunshine. What matters is that Saturday is the day that the Settlers’ Tour of the old city takes place. Five hundred Israeli settlers are residing in the city in defiance of international law. They have the protection of 2,000 Israeli military in spite of their illegal status.

http://www.eappi.org/en/news/ea-reports/r/browse/3/article/4837/a-tour-of-hebron-with-r.html

Lenke til kommentar

Javel. Da anbefaler jeg folk å dra til Bil'in en fredag etter fredagsbønnen. I disse videoene kan du se voldelige demonstrasjoner der demonstrantene kaster store steiner som kan drepe en voksen mann, de prøver å ødelegge gjerdet m.m.

http://www.youtube.com/watch?v=aP3Z7Q815Lg&feature=channel_video_title

http://www.youtube.com/watch?v=Um-6VBVluvY&feature=relmfu

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Bil'in ja. Jeg kjenner ei som har bodd der. Hun og noen palestinere pleide å sitte på hustakene på natta og speide etter palestinske soldater, som ofte kom midt på natta for å lete etter noen eller trakassere familiene til aktivister. Demonstrasjoner er det ofte, det er jo tross alt palestinske land - folk burde få lov til å demonstrere på sitt eget land. Men israelske soldater pleier å skyte tåregass-beholdere mot demonstrantene (uten at noen trenger ha vært voldelige), og flere har blitt skadet eller drept av disse. Hvor mange okkupasjonssoldater har blitt drept av de "store steinene" du snakker om?

Lenke til kommentar

Hva gjelder steinkastere, så er det jo ikke særlig rart at palestinske ungdommer gjør det de kan for å kjempe mot okkupasjonssoldatene. Men så blir de jo gjerne arrestert for det senere. Palestinske barn har blitt torturert til å tilstå kasting av stein. Blant annet ved at israelske soldater har festet bilbatteri til kjønnsorganene til barna. Andre har blitt slått og truet med voldtekt. En 13-åring ble utsatt for sistnevnte (og flere andre). Bare de siste par årene har Israel arrestert og fengslet hundrevis av mindreårige barn, noen helt ned til 10-års alderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er relevant til trådens tema fordi?

Tjæh. Egne erfaringer og lignende må jo kunne være relatert til trådens tema.

Det er ganske vanskelig å komme seg til Hebron i det hele tatt.

Prpagandatur? Hvordan vet du hvordan turen var?

Det er vel det nå, men om jeg ikke husker helt feil er det vel enkelte i den israelske regjeringen som planlegger skoleturer til Hebron for å se på the Thomb of the Patriarch, eller hva det nå heter. Så det trenger vel ikke å bli så vanskelig fremover.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg ser at du fortsetter med sitatfusk. Jeg orker ikke dette tullet. Skjerp deg. Slå opp konteksten, og ikke gjengi løsrevne sitater som noe de ikke er.

Jeg regner med det er Ben Gurion sitatet du sikter til. Det er vanskelig å si, siden du ikke tør å komme inn på brorparten av posten min.

Du får si det som det er, hvis det er sagt i en annen sammenheng.

Sånn som det står nå, ser det bare ut som du prøver deg på en "spansk en".

Hvis ikke britene hadde bekjempet osmanerne, hadde osmanernes forfølgelse og nedslakting av arabiske nasjonalister fortsatt, og matforsyning, vannforsyning, medisiner, mindre korrupsjon osv. som britene innførte ville aldri skjedd. Området ville aldri fått noen grad av selvstyre.

For historien er statisk så lenge ikke herrefolket er inne og rydder opp. Herrementaliteten tyter ut overalt.

Som sagt: Kutt ut sitatfusk. Sjekk konteksten.

Når det gjelder britenes rolle i Palestina, så har jeg nettopp forklart for deg at de med hjelp fra arabiske nasjonalister bekjempet osmanerne. Deretter satte de i gang forsyninger med mat, vann, medisiner, osv., og startet planleggingen for selvstyre.

Hvilken del av "hjelp fra araberne" var det du ikke skjønte egentlig?

Lenke til kommentar

Les dette rørende blogginnlegget av ei palestinsk kvinne som var med i 15.mars-demonstrasjonene i Palestina: http://mondoweiss.net/2011/03/to-my-beloved-palestine-i-am-sorry-i-love-you.html

Emosjonelt og ærlig, personlig, kritisk. Introduksjon:

My aim is not to narrate what happened on March 15; I will leave this to someone else. I will allow myself to be sentimental and emotional. I want to aver my feelings of pain, disgust, disappointment, and anger with this nonsense……. With much anticipation…

Fighting back my tears, I jot down these words.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...