Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har sagt tusen ganger at folk ser forskjellig på terror og definisjonen på terror. Så slutt å syt om at jeg kaller det terror når nesten hele verden har karakterisert Hamas som en terrororganisasjon.

Men hvorfor svarer du ikke på resten av innleggene mine hver gang jeg er i nærheten av å kalle terror mot Israel for terror?

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skrev ikke om noe annet enn det du kaller terror så det var ikke mer å svare på. Dessuten har du sagt minst fire ganger at du ikke tar det jeg skriver seriøst og skal slutte å diskutere med meg så jeg fatter ikke hvorfor du gjør det nå. Nesten hele verden er uansett en overdrivelse. Hamas står ikke engang på FNs liste over terrororganisasjoner slik Al Qaida gjør.

Siden du tydeligvis støtter okkupasjonsmakten istedefor motstandskampen, hva mener du om Milorg D13? Kansje de aldri skulle ha kjempet mot Nazi-Tyskland...

PS: Om noen syter her er det i aller høyeste grad deg!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Jo det var det. Jeg diskuterter med deg fordi jeg ikke klarer å la være. :p

De norske motstanderne under krigen gikk alt for å unngå sivile tap, på begge sider. Det gir palestinerne blanke faen i, selvmordsbombere på kjøpesntere, rakettangrep mot hele Israel og driter i om de treffer sivile, de bruker skoler, sykehus og boligblokker som utskytningsplass og dreper sivile Israelere (Fogelfamilien i forrige uke) etc. etc.

Her ser du at de palestinske terroristene bruker både sivile palestinere som skjold, der de håper at Israel ikke bomber de fordi de gjemmer seg blandt sivile. Og de bruker sivile Israelere som mål.

Motstnadsgruppene i Norge under krigen gjorde mest sabotøraksjoner mot båter og maskiner og gjorde alt for at ikke sivile liv skulle gå tapt, på begge sider, de ville ikke drepe uskyldige tyskere og de ville unngå represalier.

Syter jeg? :!: Det er du som begynner å grine når jeg sier at noen palestinere driver med terror.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sagt før at det hadde vært bedre for palestinerne om motstanden ble utført som sabotasje, men det endrer ikke det faktum at det er en motstandskamp!

ja, du syter! Du hyler og skriker i innlegg etter innlegg om hva jeg har sagt om Israel og dets befolkning uten å ta med alt. Deretter sier du gang på gang at du ikke fatter at noen tar meg seriøst og at du skal slutte å diskutere med meg. Hva vil du kalle det?

Jeg foreslår en mer seriøs holdning fra nå av.

Lenke til kommentar

Og når vi snakker om israelere. Nå altså om de jødiske israelerne. La oss se på den mannen som var skyld/hovedansvarlig da den andre palesstinske intifadaen brøt ut: Ariel Sharon! Dette er mannen israelere flest kallr "Arik" eller "Kong Arik av Israel" og ser på som en av sine største ledere gjennom tidene. Den mannen som flertallet støttet helt fra han ble statsminister og til han falt i koma etter hjerneslag og påfølgende hjerneblødning. Og da Kadima vant sitt første valg mente mange at det var nettopp pga. slagordet "I Sharons fotspor". Den mannen som palestinerne kaller "Slakteren fra Beirut"...

Made by Ariel Sharon. Denn filmen viser litt om byggingen av muren og problemene den gir palestinerne og deretter forteller en tideligere sikkerhetsminister kort om et møte han har hatt med Sharon:

Ariel Sharon - What has become of the messenger of piss? 5 years on? Det er riktig nok en barnslig overskrift på denne videoen, men du ser kampene og palestinernes lidelser mot en overlegen krismakt samtidig som Sharon snakker om å kunne leve i fred med palestinerne:

http://www.youtube.com/watch?v=iGDcykMx2Gc

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

De som du selv iblant redigerer og som iblant har blitt slettet...

Israel trenger ikke å forsvare seg rett og slett fordi hele motstanden mot dem dreier seg om okkupasjonen! Det som skal til hvis de vil leve i fred er å trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjenne Staten Palestina.

Lenke til kommentar

Da jeg startet denne tråden for en tid siden lovet jeg at jeg skulle legge til en avstemning. Det har kommet litt i glemmeboken på grunn av andre faktorer, det beklager jeg. Nå er en avstemning på plass. Jeg har forsøkt å formulere spørsmål og svar så objektivt det lar seg gjøre, men det er alltid vanskelig å være helt objektiv, så om noen ser noe bias i spørsmål/svar beklager jeg det.

:)

Lenke til kommentar

Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

Den palestinske siden.

Bør Hamas anerkjenne Israel?

Ja, mot innrømmelser

Bør Israel samtale med Hamas?

Ja

Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

Ja

Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

En delt by under internasjonal styring

Støtter du bosetningene?

Nei

Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

Ja

Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

Ja, begge

Kan angrep mot sivile forsvares?

Ja, men bare som hevn og/eller represalier

Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza

Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

Ja

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Får vel svare jeg også. :)

Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

Begge sider har gode og dårlige sider

Bør Hamas anerkjenne Israel?

Ja

Bør Israel samtale med Hamas?

Ja

Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

Ja

Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

En delt by under internasjonal styring

Støtter du bosetningene?

Nei

Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

Ja

Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

Ja, begge

Kan angrep mot sivile forsvares?

Nei

Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten

Ja

Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

Ja

Lenke til kommentar

Fint med en avstemning her ja :)

Skulle egentlig reist til Israel nå på Lørdag men det gikk ikke til, forferdelig surt. Hdde fått vært med en gruppe journalister og politikere fra Norge der de skal til både Hebron og Ramallah på vestbredden og grenseoverganger til Gaza og Sderot og mange flere viktige steder som Golan og Jerusalem. Er et år siden jeg var der sist og skal se om jeg får dratt ned en tur i sommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...