Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Var det dette som skulle være innlegget ditt?

at det ikke var annet enn slakt på sivile faller jo på sin egen urimelighet. Var jo også drap på en militant. Det kan være begge deler vet du glimti ;)

Om du velger å ikke svare er vell ikke det noe nytt, men ikke skyld på sin egen nærtagenhet. Det blir for dumt.

Men siden det var andre bedre alternative metoder så kan du sikkert dele dem med oss, og mossad for den del. Jeg tviler på at de valgte å bombe fordi de håpet på å få røska med seg noen sivile.

Anngående spedbarn osv tror jeg ikke vi kommer noe videre der. Du støtter å drepe små barn, om jeg forstår deg rett? Dette er for meg helt perverst og da tror jeg vi har såppas forskjellig menneskesyn at akuratt det punktet tror jeg ikke vi kommer videre på.

I så fall: Det angrepet kan bare kalles rent slakt av sivile! Legger merke til at du ikke hadde lyst til å nevne det jeg skrev om andre likvideringsmetoder...

Jeg gidder ikke å bruke tid på usakeligheter og idiotiske skriverier! Og det burde du ha lært deg etter både skoledebatten og piratdebatten...

Selvsagt gir jeg faen i drap på okkupanter! De ble drept nettopp pga. okkupasjonen. Men du vil vel gjerne unngå å kommentere det så lenge du kan kalle det drap på spebarn!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glimti: riktig innlegg ja, takk skal du ha.

Hva er det du mener jeg ikke hadde lyst til å nevne? Jeg spør deg ikke bedre metoder de skulle brukt og hvorfor de isåfall skulle velge å bruke den dårligste?

Anngående snarest avsnittet ditt vet jeg av erfaring når du melder deg ut, bla. Ved bastante påstander om fly som du enda ikke har klart å underbygge.

Og til slutt. Hva et det du mener jeg vil unngå å svare på? Jeg ser deg beskylde meg for to tilfeller av dette uten at jeg kan se a jeg har gjort dette. Det synes jeg er uærlig fra en debatant som er kjent på forumet for å forsvinne når ting blir litt vanskelig.

Lenke til kommentar

"The militant wings of Hamas, Islamic Jihad and Fatah have all denied involvement in the murders, with the Al-Aqsa Brigades saying Monday in a statement that they "oppose the targeting of civilians and killing of children no matter what the pretext may be." "

http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=368554

Ingen som sier de har gjordt det.

Og det som skjer i landsbyen Awarta ser ikke bra ut :

"Today the village of Awarta, near Nablus, is facing the second day of a severe curfew imposed by the Israeli military, following Friday morning’s murder of a settler family in the settlement Itamar . Three ISM activists–Cinda, 23, Chad, 25, from Sweden, and Cissy, 53, from Norway–are currently trapped in the village. Anyone caught stepping outside of their house is arrested. Soldiers have said that they’ll maintain the curfew until they’ve apprehended the settler family’s murderer. The army hasn’t presented any evidence that the murderer was from Awarta, and villagers have said to the ISM that they strongly doubt the murderer was even Palestinian as the settlement is so heavily guarded it would be impossible to break in. Soldiers are beating people and continuing their house raids: destroying houses from the inside, cutting off electricity, and polluting the drinking water by throwing mud in the water-tanks. 30 homes were occupied by soldiers last night. Computers and phones have been destroyed and money and property were stolen by the soldiers. In the last two days soldiers have been throwing sound grenades inside and outside the houses, and shooting in the air. The ISM activists may be arrested soon, but they intend to stay as long as possible because they feel their presence improves the behavior of the soldiers, and villagers have asked them to stay."

http://www.gilad.co.uk/writings/idf-in-awarta.html

Lenke til kommentar

Da forsvant noen innlegg som gikk på moderering inkludert en video som igjen ble postet uten å hverken å beskrive den eller relevansen dens. Grunnen til at denne nye tråden ble åpnet i hovedkategorien var nettopp for å minimalisere det som ødela debatten i oppslagstavlen. Videospamming med mer.

Videre så bør man også frastå fra persondiskusjon og diskutere sak, ikke brukere, selv om brukerens meninger selvfølgelig kan kritiseres/diskuteres. Det er selvfølgelig uakseptabelt med gjentatte anklagelser om at andre brukere er jøder/palestinere/arabere eller hva det måtte være.

Kommentarer tas på PM.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Så om ikke disse konvensjonene hadde eksistert så hadde du ikke kritisert krigføringen? Du argumenterer altså kun på det juridiske planer og ikke moralsk om jeg forstår deg rett?

Slik jeg ser det kan vi ha så mye lover og regler vi vil, men så fort virkeligheten slår inn er ikke svart/hvit tenkningen om at sivile aldri kan komme til skade anvendelig. dette ser vi i alle kriger og større konflikter. Således fortjener isåfall alle krigende parter den samme kritikken.

Nå er det lover mot dette, men en grunn til at jeg trekker det fram er fordi jeg mener sivile - uavhengig av lover - skal beskyttes mot krigshandlinger så lenge de ikke blander seg inn selv.

Jeg synes ikke det er svart/hvit tenking. Jeg tror det er mulig, men det avhenger av at begge/alle parter i en krig holder seg til lover og at de har interne etterforskingsorganer(militærpoliti) som tør å stille egne som bryter lover for retten. Store krigsforbrytelser blir ofte(ikke alltid) etterforsket, og de som står bak blir av og til straffet. Desverre skjer ikke dette alltid, og det har vel vært en tendens til at vesten er veldig villige til å etterforske krigsforbrytelser så lenge det ikke er de selv som står bak.

Det er nok en lang vei igjen, men å godta drap av sivile er et skritt i feil retning.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Hva er det du mener jeg ikke hadde lyst til å nevne? Jeg spør deg ikke bedre metoder de skulle brukt og hvorfor de isåfall skulle velge å bruke den dårligste?

Anngående snarest avsnittet ditt vet jeg av erfaring når du melder deg ut, bla. Ved bastante påstander om fly som du enda ikke har klart å underbygge.

Og til slutt. Hva et det du mener jeg vil unngå å svare på? Jeg ser deg beskylde meg for to tilfeller av dette uten at jeg kan se a jeg har gjort dette. Det synes jeg er uærlig fra en debatant som er kjent på forumet for å forsvinne når ting blir litt vanskelig.

Hvis du ikke spør meg, hva var da meningen din?

Jeg gidder ikke å svare på nettopp den slags dritt som bedreviterkommentarer, ironi og/eller sarkasme. Begynner du her og komme rjeg til å slutte å svare deg i denne tråden og.

Som sagt, vil du ha svar så ike prøv deg med slike bedreviterkommentarer som at jeg "melder meg ut når det blir vanskelig"! Dette har vi vært igjennom før og du burde vite hva svaret mitt er.

Du unnlater å svare på om det angrepet var den eneste måten å ta den ene lederen av Hamas på. Siden du forsvarer angrepet så sterkt virker det som det er det du mener. Videre unnlater du å svare på det jeg skrev om at det spebarnet ble drept pga. okkupasjonen så lenge du kan kalle det et drap på et spebarn.

Lenke til kommentar

Det ryktes at den drepte mannen skal ha skyldt en thailandsk arbeider ti tusen shekel i lønn, men at han nektet å betale. Og videre at denne arbeideren skal ha truet med å ta livet av sin arbeidsgiver og familien hans.

"The Bethlehem-based news agency Ma’an, which is close to the PA leadership, ran a lead news story that claimed that a Thai worker had been arrested by the IDF on suspicion of killing the five members of the Fogel family on Friday night.

The agency did not say how it obtained the information. However, it said that shortly after the killings, Israeli security forces arrested all the Thai workers who were inside the settlement.

Ma’an pointed out that no Palestinian group had claimed responsibility for the attack and that Palestinians were banned from entering settlements.

Another Palestinian news agency, Qudsnet, claimed that an Asian man who used to work for the Fogel family was behind the killings.

Quoting a Palestinian family living in the nearby village of Awarta, the agency said that the family members were slaughtered because the father refused to pay the Asian worker his salary, which is estimated at NIS 10,000.

The IDF would not comment, due to a gag order imposed on the investigation."

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=212177&R=R3

"Quds Net news agency on Monday quoted a Palestinian family from Awarta village next to the settlement as saying that Mr. Fogel refused to pay 10,000 shekels in wages which he owed an Asian worker he hired. The worker threatened to kill the settler and his family."

http://www.palestine-info.co.uk/En/default.aspx?xyz=U6Qq7k%2bcOd87MDI46m9rUxJEpMO%2bi1s7PZME4Swq63ae3%2bFqNLQ1mYzHdix%2fLLbtr47kQXfYikZKqv4KRlRlSteS3V59uFMWf7mKk6zwjq17DqsuqHkQN44oOT39XW5RK8L6WpZqG58%3d

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ikke spør meg, hva var da meningen din?

Jeg gidder ikke å svare på nettopp den slags dritt som bedreviterkommentarer, ironi og/eller sarkasme. Begynner du her og komme rjeg til å slutte å svare deg i denne tråden og.

Som sagt, vil du ha svar så ike prøv deg med slike bedreviterkommentarer som at jeg "melder meg ut når det blir vanskelig"! Dette har vi vært igjennom før og du burde vite hva svaret mitt er.

Du unnlater å svare på om det angrepet var den eneste måten å ta den ene lederen av Hamas på. Siden du forsvarer angrepet så sterkt virker det som det er det du mener. Videre unnlater du å svare på det jeg skrev om at det spebarnet ble drept pga. okkupasjonen så lenge du kan kalle det et drap på et spebarn.

var skrivefeil igjen, skule stårr at jeg lurte på hvilke andre metoder du mener de skulle brukt. Anngående bedreviterkommentarer osv. så er det ingen som tvinger deg til å svare men vær grei å ikke uttal deg skråsikkert om fks kapasiteter til jagerfly osv. om du ikke har til hensikt å følge opp dette. Det burde da være normal høffelighet?

Om anngrepet var eneste måte å drepe lederen? Jeg vil anta at det var den beste metoden i og med at de valgte den. Israel er tross alt ett av de landene i verden som er flinkest til å drepe folk, så jeg tviler på at de bruker "flasketutmetoden" for å finne ut hvilke metoder de skal bruke.

Anngående spedbarnet er det da fortsatt ett uskyldig spedbarn selv om det befinner seg på okkupert land. Du er fortsatt ganske syk om du med fult overlegg og i kaldt blod skjærer over strupen på ett barn på noen måneder. Foreldrene har absolutt skyld i å sette barnet i en farlig situasjon, og vi er jo begge ganske enige med tanke på bosetningene. Likefullt er det slik jeg ser det sykt og motbydelig å drepe små barn med fullt overlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så om ikke disse konvensjonene hadde eksistert så hadde du ikke kritisert krigføringen? Du argumenterer altså kun på det juridiske planer og ikke moralsk om jeg forstår deg rett?

Slik jeg ser det kan vi ha så mye lover og regler vi vil, men så fort virkeligheten slår inn er ikke svart/hvit tenkningen om at sivile aldri kan komme til skade anvendelig. dette ser vi i alle kriger og større konflikter. Således fortjener isåfall alle krigende parter den samme kritikken.

Nå er det lover mot dette, men en grunn til at jeg trekker det fram er fordi jeg mener sivile - uavhengig av lover - skal beskyttes mot krigshandlinger så lenge de ikke blander seg inn selv.

Jeg synes ikke det er svart/hvit tenking. Jeg tror det er mulig, men det avhenger av at begge/alle parter i en krig holder seg til lover og at de har interne etterforskingsorganer(militærpoliti) som tør å stille egne som bryter lover for retten. Store krigsforbrytelser blir ofte(ikke alltid) etterforsket, og de som står bak blir av og til straffet. Desverre skjer ikke dette alltid, og det har vel vært en tendens til at vesten er veldig villige til å etterforske krigsforbrytelser så lenge det ikke er de selv som står bak.

Det er nok en lang vei igjen, men å godta drap av sivile er et skritt i feil retning.

Jeg er selvfølgelig enig i at sivile skal beskyttes så mye som mulig i krig, men nå er en gang virkeligheten slik at total sikkerhet for sivile i krig aldri har eksistert og i dagens verden ikke lar seg gjennomføre. Da må man nesten ha det i bakhodet før man kritiserer land for at sivile blir drept. Dette er langt fra en særisraelsk ting.

Lenke til kommentar

var skrivefeil igjen, skule stårr at jeg lurte på hvilke andre metoder du mener de skulle brukt. Anngående bedreviterkommentarer osv. så er det ingen som tvinger deg til å svare men vær grei å ikke uttal deg skråsikkert om fks kapasiteter til jagerfly osv. om du ikke har til hensikt å følge opp dette. Det burde da være normal høffelighet?

Om anngrepet var eneste måte å drepe lederen? Jeg vil anta at det var den beste metoden i og med at de valgte den. Israel er tross alt ett av de landene i verden som er flinkest til å drepe folk, så jeg tviler på at de bruker "flasketutmetoden" for å finne ut hvilke metoder de skal bruke.

Anngående spedbarnet er det da fortsatt ett uskyldig spedbarn selv om det befinner seg på okkupert land. Du er fortsatt ganske syk om du med fult overlegg og i kaldt blod skjærer over strupen på ett barn på noen måneder. Foreldrene har absolutt skyld i å sette barnet i en farlig situasjon, og vi er jo begge ganske enige med tanke på bosetningene. Likefullt er det slik jeg ser det sykt og motbydelig å drepe små barn med fullt overlegg.

Følg med nå: Jeg er ikke på dette forumet hele tiden. Jeg vet ikke hvordan det er med deg som tydeligvis må ha med deg ipad når du er borte slik at du hele tiden kan være innom forumet, men jeg har et liv utenom. Og når jeg er her er jeg selvsagt innom de trådene jeg finner mest interessange og dermed bruker mest tid på. Dessuten synes jeg det er emningsløst å svare når en annen alt har besvart det du spurte om slik det var i pirat-tråden. Hva mener du?

Hvilke andre metoder... Tja. du har jo slike snikmord som det de nylig utførte i Dubai. Og da de tok Yassin som var Hamas`s øverste leder. De kunne i aller høyeste grad ha utført det drapet på en måte som ville ta kun livet av ham. Å komme med en bombe på et tonn over en boligblokk midt på natten og det i et tett befolket område er rent slakt og de visste GARANTERT at flere ville bli rammet! Dessuten var det midt under våpenhvile og Fatah førte samtaler med Hamas for å få dem til å stanse angrepene mot Israel fullstendig. Dette ødela Israel med det meningsløse angrepet sitt!

Jeg har sagt for lengst at de metodene Hamas og de andre militante gruppene bruker ike er til det beste for den palestinske befolkningen. Det hadde vært langt bedre om de utførte sabotasjeaksjoner mot Israel istede og de hadde nok også gitt palestinernes kamp langt mer anerkjennelse internasjonalt og Israel ville ikke kunne ha ført en så hard linje som de har gjort siden intifadaen brøt ut i år 2000. Men måten de kjemper på er likevel fullt forstålig og når foreldrene i denne familien velger å bosette seg på okkupert land og dermed utsette hele familien for livsfare samtidig som de bosetter seg på et sted hvor de ikke har noe å gjøre i utgangspunktet så har jeg ikke sympati med noen av dem som ble myrdet! Håper det blir en lærepenge tilde andre, ulovleige bosetterne!

Lenke til kommentar

Følg med nå: Jeg er ikke på dette forumet hele tiden. Jeg vet ikke hvordan det er med deg som tydeligvis må ha med deg ipad når du er borte slik at du hele tiden kan være innom forumet, men jeg har et liv utenom. Og når jeg er her er jeg selvsagt innom de trådene jeg finner mest interessange og dermed bruker mest tid på. Dessuten synes jeg det er emningsløst å svare når en annen alt har besvart det du spurte om slik det var i pirat-tråden. Hva mener du?

Hvilke andre metoder... Tja. du har jo slike snikmord som det de nylig utførte i Dubai. Og da de tok Yassin som var Hamas`s øverste leder. De kunne i aller høyeste grad ha utført det drapet på en måte som ville ta kun livet av ham. Å komme med en bombe på et tonn over en boligblokk midt på natten og det i et tett befolket område er rent slakt og de visste GARANTERT at flere ville bli rammet! Dessuten var det midt under våpenhvile og Fatah førte samtaler med Hamas for å få dem til å stanse angrepene mot Israel fullstendig. Dette ødela Israel med det meningsløse angrepet sitt!

Jeg har sagt for lengst at de metodene Hamas og de andre militante gruppene bruker ike er til det beste for den palestinske befolkningen. Det hadde vært langt bedre om de utførte sabotasjeaksjoner mot Israel istede og de hadde nok også gitt palestinernes kamp langt mer anerkjennelse internasjonalt og Israel ville ikke kunne ha ført en så hard linje som de har gjort siden intifadaen brøt ut i år 2000. Men måten de kjemper på er likevel fullt forstålig og når foreldrene i denne familien velger å bosette seg på okkupert land og dermed utsette hele familien for livsfare samtidig som de bosetter seg på et sted hvor de ikke har noe å gjøre i utgangspunktet så har jeg ikke sympati med noen av dem som ble myrdet! Håper det blir en lærepenge tilde andre, ulovleige bosetterne!

Legg merke til at du har ca 24 innlegg per dag og jeg har 2. Bare sånn før du tråkker mer i salaten med tanke på liv osv.

Faktum er at du i flere tråder, inkludert pirattråden, uttaler deg om noe som er beviselig feil, for så å nekte å underbygge påstandene dine etterpå. Gjem deg gjerne bak dårlig tid osv. men kommer du med temmelig drøye påstander om fks. fly så forventes det at du underbygger dette.

Jeg ser at du mener at de like gjerne kunne utført snikmord osv. Hvorfor tror du de valgte å bruke fly? At Israel har brukt andre metoder andre ganger burde da være en god indikasjon på at de har gjort en vurdering på hvilken metode som var best og kommet frem til fly. Jeg stusser på at du igjen uttaler deg veldig bastant om noe du kanskje ikke har så god greie på? Hva får deg til å tro at du gjør en bedre vurdering rundt attentatform enn Mossad og IDF?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legg merke til at det er du som maser om å delta i tråder og forventer at folk skal være parate til å besvare med en gang. Og for siste gang: Dropp spydigheter, ironi og sarkasme om du vil ha svar i denne tråden! Bullshitt som "gjem deg bak dårlig tid" kan du bare droppe!

De israelske organisasjonene gir jamt faen i sivile liv uansett så derfor valgte de å angripe på denne måten! Nå har jeg prøvd å forklare deg hvordan de vellykket har klart å ta livet av enkeltpersoner før. Jeg har også forsøkt å forklare deg hvorfor dette var noe helt annet. Bedre kan ingen gjøre det.

Lenke til kommentar

Legg merke til at det er du som maser om å delta i tråder og forventer at folk skal være parate til å besvare med en gang. Og for siste gang: Dropp spydigheter, ironi og sarkasme om du vil ha svar i denne tråden! Bullshitt som "gjem deg bak dårlig tid" kan du bare droppe!

De israelske organisasjonene gir jamt faen i sivile liv uansett så derfor valgte de å angripe på denne måten! Nå har jeg prøvd å forklare deg hvordan de vellykket har klart å ta livet av enkeltpersoner før. Jeg har også forsøkt å forklare deg hvorfor dette var noe helt annet. Bedre kan ingen gjøre det.

Jeg forventer ikke at folk skal svare med en gang, men jeg forventer at man ikke stikker av når man har fremmet en drøy påstand. Som sagt, det er normal høffelighet.

Så logikken din er at siden Israel har klart å drepe noen andre, ett helt annet sted en annen gang, uten å skade sivile så er den metoden brukbar alltid ellers? Det er jo faktisk ikke så enkelt som du ser ut til å tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For siste gang: En annen hadde besvart det du spurte om så jeg så ingen grunn til å gjøre det selv. Og om du ønsker deg normal høffelighet for du slutte med bedreviterkommentarer, sarkasme og ironi!

Var det altså helt nødvendig å drepe ham på det tidspunktet? Det er klangt enklere enn det du tydeligvis tror...

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

For siste gang: En annen hadde besvart det du spurte om så jeg så ingen grunn til å gjøre det selv. Og om du ønsker deg normal høffelighet for du slutte med bedreviterkommentarer, sarkasme og ironi!

Var det altså helt nødvendig å drepe ham på det tidspunktet? Det er klangt enklere enn det du tydeligvis tror...

Påstanden din om at fly skal kunne identifisere piratbåter står fortsatt uten noe i nærheten av bevis. Vær nå i allefall så ærlig å innrømme det.

De mente åpenbart at det var nødvendig å drepe ham på det tidspunktet for å spare egne liv. Det er ikke sikkert de hadde fått sjansen igjen. At det er langt enklere enn jeg tror er jo en helt absurd påstand. Har du i det hele tatt noen militær bakgrunn? Det er en grunn til at fks. Castro fortsatt lever.

Lenke til kommentar

Jeg så ingen grunn til å svare deg da en annen alt hadde gjort det. hvor mange ganger må jeg si det?

Altså så de det nødvendig å drepe ham under våpenhvile og forhandlinger mens han oppholdt seg i en boligblokk i et tett befolket område!? Ja, der har du vel egentlig rett siden Israel mål er å drepe flest mulig samt ødelegge for alle forhandlinger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...