Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Israelsk logikk: Å slippe en bombe på et tonn over en byggning i et tett befolket område går helt greit, men å myrde noen familiemedlemmer med kniv er grusomt...

Jeg ser du elsker å gå i ring så her kommer forklaringen, enda en gang: Det er en enorm forskjell på å akseptere visse sivile tap for å ta ut ett høyverdig mål, som på sikt kan spare mange liv, og det å bevisst forsøke å drepe sivile eksempelvis ved å kutte over strupen på spedbarn. Dette har du blitt forklart i flere år nå men ser ut til å kose deg med å få forklaringen flere ganger. Neste gang du kjeder deg eller blir litt usikker, bla tilbake hit, så slipper du å starte det samme på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visse sivile tap... Det var snakk om EN ENKELT MILITANT og det i en BOLIGBLOKK I ET TETT BEFOLKET OMRÅDE og med en bombe på ET TONN! Her var det ikke snakk om visse tap, men om rent slakt og en total likegyldighet ovenfor sivile tap! Og det hører med til historien at Israel først begynte å beklage seg og etter hvert måtte fossro fordi USA kritiserte dem... Det samme med raketter inn i folkemengder også forøvrig. Tenk over det før du begynner å snakke om å gå i ring... Palestinernes handlinger har alltid bleknet og fortsetter å blekne mot israelernes!

Men du finner det altså værre å skjære over strupen på en sovende unge...

Lenke til kommentar

Å drepe sivile for å oppnå et militært mål er aldri greit, da sivile er beskyttet av genevekonvensjonene og ikke ok å drepe, mens militært personell er godkjente mål. Uansett om de sivile som blir drept er jøder eller arabere så er det tap som aldri skulle ha skjedd. Å godkjenne tap av sivile fordi "man muligens tror det er en militær person i nærheten" er brudd på konvensjonene og burde vært straffet. Det er jo selvsagt ønsketenkning da denne krigen/konflikten aldri blir slutt før en part forsvinner fra området eller elimineres. Jeg håper det første skjer og at sionistene forsvinner fra området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Visse sivile tap... Det var snakk om EN ENKELT MILITANT og det i en BOLIGBLOKK I ET TETT BEFOLKET OMRÅDE og med en bombe på ET TONN! Her var det ikke snakk om visse tap, men om rent slakt og en total likegyldighet ovenfor sivile tap! Og det hører med til historien at Israel først begynte å beklage seg og etter hvert måtte fossro fordi USA kritiserte dem... Det samme med raketter inn i folkemengder også forøvrig. Tenk over det før du begynner å snakke om å gå i ring... Palestinernes handlinger har alltid bleknet og fortsetter å blekne mot israelernes!

Selvfølgelig finner jeg det værre å skjære over strupen på ett spedbarn, utelukkende med den hensikt å ta livet av barnet på noen måneder, enn det å akseptere visse tap når du skal ta ut ett viktig mål. Ingenting av det du sier bringer noe nytt i forhold til det som allerede er blitt sagt. Dessuten ligger det vell en link lenger bak der det forklares at man ikke forventet så store sivile tap men regner operasjonen som værdt tapene.

Lenke til kommentar

Å drepe sivile for å oppnå et militært mål er aldri greit, da sivile er beskyttet av genevekonvensjonene og ikke ok å drepe, mens militært personell er godkjente mål. Uansett om de sivile som blir drept er jøder eller arabere så er det tap som aldri skulle ha skjedd. Å godkjenne tap av sivile fordi "man muligens tror det er en militær person i nærheten" er brudd på konvensjonene og burde vært straffet. Det er jo selvsagt ønsketenkning da denne krigen/konflikten aldri blir slutt før en part forsvinner fra området eller elimineres. Jeg håper det første skjer og at sionistene forsvinner fra området.

Litt usikker på hva du mener her men jeg ser gjerne den delen av genevekonvensjonen (eller mener du folkeretten?) som sier at sivile tap aldri er greit. Det er selvfølgelig aldri greit å rette anngrep mot sivile for å drepe sivile, men at sivile tap vil forekomme i krig er så å si uungåelig. Det er veldig lett å kritisere andre land for hvordan sivile blir drept i deres operasjoner men om man befinner seg i samme situasjon selv vil man antagelig måtte innse at sivile vil dø.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener her men jeg ser gjerne den delen av genevekonvensjonen (eller mener du folkeretten?) som sier at sivile tap aldri er greit. Det er selvfølgelig aldri greit å rette anngrep mot sivile for å drepe sivile, men at sivile tap vil forekomme i krig er så å si uungåelig. Det er veldig lett å kritisere andre land for hvordan sivile blir drept i deres operasjoner men om man befinner seg i samme situasjon selv vil man antagelig måtte innse at sivile vil dø.

Hva jeg mener? Er det en sjans for at sivile kan bli drept, skal ikke operasjonen utføres. Selvsagt er det lett å kritisere land som dreper sivile, og det bør gjøres fordi de er sivile - ikke godkjente mål. Samtidlig må heller ikke sivile bevæpne seg og skyte/angripe militære da de kan miste sin status/beskyttelse som sivil.

Lenke til kommentar

Israelsk logikk: Å slippe en bombe på et tonn over en byggning i et tett befolket område går helt greit, men å myrde noen familiemedlemmer med kniv er grusomt...

Jeg ser du elsker å gå i ring så her kommer forklaringen, enda en gang: Det er en enorm forskjell på å akseptere visse sivile tap for å ta ut ett høyverdig mål, som på sikt kan spare mange liv, og det å bevisst forsøke å drepe sivile eksempelvis ved å kutte over strupen på spedbarn. Dette har du blitt forklart i flere år nå men ser ut til å kose deg med å få forklaringen flere ganger. Neste gang du kjeder deg eller blir litt usikker, bla tilbake hit, så slipper du å starte det samme på nytt.

Kanskje spedbarnet "på sikt" kunne bli en ny Goldstein.

Lenke til kommentar

Enten troller du fælt nå eller så er det ikke til å tro at noen kan si noen sånn. Du godtar virkelig at hele denne familien ble kaldblodig stukket ihjel, spedbarn, barn og foreldre.

Det er MYE verre og MYE mer ondskapsfullt enn å drepe en terrorist med noen sivile tap. Men du mener jo at Israel fortjener å drukne i sitt eget blod, både sivile og militære - Da er det vel ikke vits å forsvare seg for kaldblodige terrorangrep som utelukkende går mot sivile Israelere.

Du må ha alvorige problemer psykisk om du skal klare å kjære over strupen på et sovende, uskylidg spedbarn bare fordi det er en Israeler.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oh gee, følelser på g?

Jeg tror fortsatt at Israel iscenesatte dette for å skape godvilje for nye bosetninger hos det internasjonale samfunnet. Jeg forventer også at de dreper flere palestinere nå som pressens fokus er et annet sted.

Denne videoen som ble postet er som sagt ikke særlig overbevisende, det virker mere som om det er arabiske offer og fjesene er som kjent sensurert.

By way of deception thou shalt do war

Motto of Israel's spy and assassination agency

Lenke til kommentar

Har jeg noen gang vært jøde? Nei.

Du oppfører deg som en og er en refleksiv beskytter av Israel/jødedom så jeg er egentlig temmelig overbevist om akkurat det.

Er jo ikke som om religionen deres setter begrensinger når det kommer til å lyge til oss dumme goyim heller så.

Lenke til kommentar

Har jeg noen gang vært jøde? Nei.

Du oppfører deg som en og er en refleksiv beskytter av Israel/jødedom så jeg er egentlig temmelig overbevist om akkurat det.

Er jo ikke som om religionen deres setter begrensinger når det kommer til å lyge til oss dumme goyim heller så.

Hahaha, du liker ikke jøder du? :!:

Jeg er ikke noen "beskytter" av jødedom. Har aldri diskutert noe om jødedom her inne heller.

Jeg er ikke jøde nei, men jeg er 1/32-dels svensk. Kansje det er det som er forklaringen ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Jeg vet at det er de som ikke vet bedre og støtter Israel fordi at de er såpass tilbakestående at de tror Israel kjemper en eksistenskrig mot palestinske småbarn med steiner.

Jeg vet at flere av dere er jøder, jeg vet også at dere aldri kommer til å innrømme det. Har du sett en eneste en på denne tråden som har utgitt seg for å være jøde? hvorfor ikke? fordi at det ikke er fordelaktig.

Om man fikk se hvorfra alle disse overdrevet pro-israelske, pro-jødedom kommentarene kom i fra så ville nok opinionen snudd seg temmelig fort i mot dere.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe ekstistenskrig mot barn med steiner. Israel har arabiske naboer som flere ganger har gått til krig mot Israel for å utslette landet.

Jeg har sett noen i denne tråden som har sagt at hans far er jøde. Men du bommer om du tror jeg er jøde.

Hvor har du det fra at jeg er pro-jødedom da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ikke mye.

Har kun vært i et par synagoger i mitt liv, de har vært i Israel.

Påstandene dine og kranglingen om at du tror jeg er jøde er rapportert og blir nok fort fjernet av en oppgitt moderator.

Aaah, den onde jøden har kontroll over moderatorene! :rofl:

Men siden tippeleken er godt igang er jeg ganske sikker på at du er en 16år gammel gutt med medlemskap i NRK.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, hva kan du fortelle meg om Talmud?

Hva gjorde du i Israel forresten? besøkte slekt? He-he. Forøvrig så er det ikke ukjent at enkelte jødiske krefter manipulerer moderatorene på dette forumet. Man skal jo som kjent kun kritisk snakke om muslimer, men når det er jøder det er snakk om skal de kun bli snakket om i positive ordelag og gjerne bli sett på som uskydlige offer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...