Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gir jamt faen i om sivile israelere blir drept! Israelerne kan takke seg selv for ALT SAMMEN! De okkuperer andres land og tar seg til rette der. Bygger og bygger og bosetter seg på andres land. Splitter opp de andre og ødelegger eiendommene og arbeidsplassene deres, ramponerer og ødelegger trær og annet de eier, angriper dem og støtter regjeringen som vil ha en så hard linje mot palestinerne som mulig og ikke gi fra seg okkupert land. De støtter likvideringer og blodbad. Bedriver herværk og ødelegger palestinske gravplasser og byggninger... Og når det gjelder inni selve Israel forskjellsbehandles og diskrimineres araberne/palestinerne fordi de blir sett på som annenrangsborgere. Og det finnes noe som heter følgende: Som man sår skal man høste...

Hva jeg kaller motstanden Hamas og de andre militante palestinerne bedriver? Jeg kaller det akkurat det det er, motstandskamp mot okkupasjon og undertrykkelse med nasjonal frigjøring som målet! Metodene de bruker er ikke til det beste for den palestinske befolkningen, men det de gjør er fullt forstålig! Dssuten er de israelske angrepene langt mer ødeleggende og dreper langt flere!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fyfaen, at du i det hele tatt blir noen gang tatt seriøst skjønner jeg ikke. Du gir faen i om sivile Israelere blir drept og du bryr deg ikke om hele Israel kollapser og drukner i sitt eget blod.

Ja, det hender at arabere blir diskriminert i Israel. Men LANGT ifra samme grad som jøder blir diskriminert i araberland eller i de palesinske områdene.

Hvorfor bryr du deg ALDRI i forbrytelsene og terror palestinerne driver med? Uansett om sivile jøder blir myrdet og slaktet, hele familier i slengen, spedbarn og barn.

Tusen takk for diskusjonen, og dette er siste gang jeg noen gang kommer til å å ha en tilnærmet seriøs diskusjon med deg. Ettersom du hater Israel og jøder mer enn du bryr deg om fred og rettferdighet!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo.

Hva kaller du det å bryte seg inn i sivle Israelere sine hus å stikk ihjel hele familien og sende raketter og selvmordsbombere mot utelukkende sivile mål?

Hva kaller du det å bryte seg inn i et land, ta det fra de som bor der og jage de vekk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Israel er opprettet av FN og er ikke "å bryte seg inn i et land", for Palestina var ikke et land, det var en engelsk koloni og England stemte likegyldig om Israel skulle opprettes der. Det bor over en million palestinere i Israel idag og områdene Israel okkuperte i 67 var tatt av RENT sikkerhetsmessige årsaker.

Er jeg jøde?

Når det er fordelaktig, ja, når det har ulemper sånn som f.eks nå, Nei.

Har jeg noen gang vært jøde? Nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo.

Hva kaller du det å bryte seg inn i sivle Israelere sine hus å stikk ihjel hele familien og sende raketter og selvmordsbombere mot utelukkende sivile mål?

Hva kaller du det å bryte seg inn i et land, ta det fra de som bor der og jage de vekk?

Etnisk rensning.

Etnisk rensning er et begrep som i dag brukes som et bredt samlebegrep for alle former for etnisk motivert vold, fra drap, voldtekt og tortur til deportasjon av befolkninger. En FN-kommisjon definerte det i 1993 mer presist som «den planlagte og overlagte fjerningen av personer fra en bestemt etnisk gruppe fra et bestemt territorium, ved maktbruk eller trusler, for å gjøre det området etnisk homogent»

Lenke til kommentar

Eller, det ser faktisk ut som kilden din driver direkte sitatfusk, og utelater nøkkelsetningen "we purchased the land from Arabs".

Dette var jeg ikke klar over. Takk for opplysningen.

Men nå skal jo ikke du heller dra det over til sitatfusk motsatt vei. Her er fra linken din :

"In a considerable number of places, we purchased the land..."

Hva vil det si, "a considerable number of places"? Og hva vil det si at de kjøpte landet?

Ble eierne gitt en "offer that you can´t refuse"? Ja. Eierne ble terrorisert til å "selge".

Dette betyr at de enten slo seg ned i områder der det var ledig land, eller kjøpte jord fra de eksisterende eierne, som som regel ikke engang bodde der selv.

Jeg ser at du fortsetter med sitatfusk. Jeg orker ikke dette tullet. Skjerp deg. Slå opp konteksten, og ikke gjengi løsrevne sitater som noe de ikke er.

Britene tok ikke landet fra palestinerne. De overtok kontrollen fra osmanerne, og satte så i gang med å planlegge selvstyre for området.

Dette er glansbilde deluxe. Les linken som jeg har gitt tidligere, med tittelen "93 years of bombing the arabs".

Hvordan tror du området ville sett ut i dag hvis ikke européerne hadde trampet befolkningen under hælen? Det ville vært arabisk styrt, og de rasistiske européerne ville måtte ha funnet en annen løsning på sitt "jødeproblem". Ja, det var europeiske land over hele fjøla som mente de hadde et "jødeproblem". De måtte få dem vekk. Men med litt rasistisk herretenking, så går det altså ann å skyve skylden over på offeret, og få det til at det er han vi stjeler landet fra som har et rasistisk problem.

Hvis ikke britene hadde bekjempet osmanerne, hadde osmanernes forfølgelse og nedslakting av arabiske nasjonalister fortsatt, og matforsyning, vannforsyning, medisiner, mindre korrupsjon osv. som britene innførte ville aldri skjedd. Området ville aldri fått noen grad av selvstyre.

Jeg anbefaler deg å lese en historiebok en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fyfaen, at du i det hele tatt blir noen gang tatt seriøst skjønner jeg ikke. Du gir faen i om sivile Israelere blir drept og du bryr deg ikke om hele Israel kollapser og drukner i sitt eget blod.

Ja, det hender at arabere blir diskriminert i Israel. Men LANGT ifra samme grad som jøder blir diskriminert i araberland eller i de palesinske områdene.

Hvorfor bryr du deg ALDRI i forbrytelsene og terror palestinerne driver med? Uansett om sivile jøder blir myrdet og slaktet, hele familier i slengen, spedbarn og barn.

Tusen takk for diskusjonen, og dette er siste gang jeg noen gang kommer til å å ha en tilnærmet seriøs diskusjon med deg. Ettersom du hater Israel og jøder mer enn du bryr deg om fred og rettferdighet!

Lurte på å rapportere dette, men besvarer istede: Du har skrevet akkurat dette før og utelatt alt det jeg har skrevet av forklaringer på synnspunktene mine. Leser du egentlig det jeg skriver, eller ser du bare over i forbifarten? Hvis du gjør det siste kan det være en forklaring på hvorfor du alltid overser langt over halvparten av det jeg skriver...

Og hvorfor må du gnåle om at du ikke vil diskutere eller besvare innlegg lenger? Du har gjort det minst en gang før, fortsatt alikevel. Hva er det du vil oppnå med det?

Ja, du har snakket mye om den diskrimineringen. har du noe å vise til?

Det palestinerne driver med er ikke terror og for Israels del: Som man sår skal man høste...

Igjen, hva vil du oppnå med de skriveriene?

Lenke til kommentar

At du kansje forstår hvor tåpelig det å påstå at drap på sivile familier, selvmordsbombere rakketangrep mot sivile Israelere ikke er terror.

Det virker ikke som du leser mine innlegg heller om jeg skal være ærlig.

Kan si beklager for mine sinte innlegg men de er ikke grunnløse.

Du svarer på LAAAANGT under halvparten av det jeg skriver. Det eneseste du griper inn i(Nesten) er hvis jeg har et langt innlegg om situasjonen og inni der nevner jeg at noen plaestinere driver med terror, det er så liten del du tar tak i her fra.

Og når det gjelder at jeg ikke vil diskutere med deg lengre er fordi du ser helt vanvittig ensidig og lite objektivt på saken. Du ser alt i det synet der du får Israel til å se verst ut. Du bryr deg ikke om hele sivilbefolkningen i Israel drukner i sitt eget blod heller, derfor vil jeg ikke snakke med deg, du er rett og slett Israelhatende og ser ikke noe positivt med Israel og det er ikke Israels feil, det er din. Prøv å se mer objetivt og "flersidig" på saken så kan vi fortsette diskusjonen. Men jeg orker ikke å diskutere med en som mener at Israel, både sivile og militære bør drukne i sitt eget blod og nekter for at palestinerne gjør feil eller driver med terror.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...