Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om, men okei.

Trøndelag er en del av Norge. Området Palestina var eid av England og var ikke et land. England stemte likegylidig i opprettelsen av Israel og flertallet bestemte at Israel skulle opprettes.

Dermed blir det helt mongoloid å sammenligne med arabere som kommer og skulle tatt over trøndelag helt uten videre.

Drit i sammenligningen om Norge, og svar på spørsmålet hans i stedet. Jeezez!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dermed blir det helt mongoloid å sammenligne med arabere som kommer og skulle tatt over trøndelag helt uten videre.

Jeg må nesten si litt mer om det jeg skrev. Jeg skrev "Hvis vi skal prøve å forstå dette ved å overføre det på oss selv".

Altså hvis det var oss som var i palestinernes sted. Da ville vi ha oppfattet det som stor urett, akkurat som palestinerne. Og hvis vi skal forstå posisjonen til den andre, må vi forsøke å "snu bildet opp ned", og dét bildet ville altså vært at vi var okkupert av arabere.

Hvorfor er det "helt idiotisk"? Er det helt idiotisk å forsøke å se seg selv i samme situasjon som palestinerne? Selv om man altså hører til blandt dem som var kolonister og herrefolk, og ikke blandt dem som var "under hælen".

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Det er ikke at du prøver det, Men at du tror du har klart å finne på noe som kan være noen lunde det samme. Men det er så forskjellig at det blir faktisk ganske dårlig.

Palestina - Ikke et land, men ble likegyldig av engelskmennene gitt til jødene for å opprette Israel.

Norge - Et land, som noen eier og ville ikke gitt det til noen som kom og tok det. Men det gjorde engelskmennene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke at du prøver det, Men at du tror du har klart å finne på noe som kan være noen lunde det samme. Men det er så forskjellig at det blir faktisk ganske dårlig.

Palestina - Ikke et land, men ble likegyldig av engelskmennene gitt til jødene for å opprette Israel.

Norge - Et land, som noen eier og ville ikke gitt det til noen som kom og tok det. Men det gjorde engelskmennene.

Men i mitt tanke-eksperiment, så ser jeg bort fra vår posisjon, som altså er den at vi (européere) utbyttet, bombet og hersket over araberne.

Jeg prøver å tenke at det kunne vært omvendt.

Jeg fikk kanskje ikke fram dette godt nok i første omgang, men nå må det vel ha kommet godt nok fram?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Men i mitt tanke-eksperiment, så ser jeg bort fra vår posisjon, som altså er den at vi (européere) utbyttet, bombet og hersket over araberne.

Og dette er eit pro-arabisk argument??

Jødene derimot: A follow-up study by Oppenheim found that in addition to being closely related to Israeli and Palestinian Arab populations, Jews are even more closely related to the peoples living in the north of the Fertile Crescent, such as the Kurds.[121] (Samme kilde)

Når vi først er inne på genetikk, fann eg ein interessant artikkel her:

Siterer:

"Jews and Arabs share a common ancestor and are more closely related to one another than to non-Jews from other areas of the world."

"Jewish men shared a common set of genetic signatures with non-Jews from the Middle East, including Palestinians, Syrians, and Lebanese "

"It was surprising to see how significant the Middle Eastern genetic signal was in Jewish men from different communities in the Diaspora,"

"Jews and Arabs are all really children of Abraham," says Harry Ostrer, M.D.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Og dette er eit pro-arabisk argument??

Det er en sammestilling som kanskje kan få noen til å tenke over at grunnen til at araberne/palestinerne som bodde i området ( Palestina ) ikke hadde noe land, er fordi de var under hælen til oss européere.

På meg virker det da som en veldig rasistisk herretenking når noen mener at vi hadde full rett til dele ut området deres til noen andre, og til å drive dem vekk, for de hadde ikke noe land.

Først bomber man dem, og tramper dem under hælen. Og så gir man bort området deres til andre, og begrunner det med at de har jo ikke noe land.

Jeg synes enkelte virker som de trives i denne herrementaliteten som fisken trives i vannet.

Og hvis noen prøver å gjøre den synlig, så mener de at det er idiotisk.

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på genetikk, fann eg ein interessant artikkel her:

Siterer:

"Jews and Arabs share a common ancestor and are more closely related to one another than to non-Jews from other areas of the world."

"Jewish men shared a common set of genetic signatures with non-Jews from the Middle East, including Palestinians, Syrians, and Lebanese "

"It was surprising to see how significant the Middle Eastern genetic signal was in Jewish men from different communities in the Diaspora,"

"Jews and Arabs are all really children of Abraham," says Harry Ostrer, M.D.

"Children of Abraham" er jo en litt tåpelig og uvitenskapelig ting å si av en forsker. Men i prinsippet har han rett. Både jødene og palestinerne kommer fra Canaan, som området het for tusener av år siden.

Lenke til kommentar

HEAL, et kart over arabiske kulturelle stater sier oss ingenting. Som du nettopp har blitt forklart, er ikke palestinerne opprinnelig arabere, men har blitt integrert i arabisk kultur siden. Men uavhengig av dette hjelper det de millionene av palestinske flyktninger lite at du har et kart over arabiske stater.

Lenke til kommentar

Svar til "HEAL" :

Hvordan skal jeg tolke dette?

At du for din del ikke bruker begrunnelsen at palestinerne ikke hadde noe land? Du bruker bare begrunnelsen at araberne som sådan har store områder og flere land?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Svar til "HEAL" :

Hvordan skal jeg tolke dette?

At du for din del ikke bruker begrunnelsen at palestinerne ikke hadde noe land? Du bruker bare begrunnelsen at araberne som sådan har store områder og flere land?

Du kan tolke det dithen at eg har problem med å anerkjenne 'palestinarar' som ei særeiga etnisk gruppe. Greit nok vert det feil å skjere alle arabarar under ein kam, og Decline har rett i at det eksisterer ein viss språkleg, genetisk og kulturell diversitet, mykje som følgje av dei mange herskarane som har styrt i området. Dette kan imidlertid seiast om td. trønderar også, og grunnen til at vi ikkje kallar desse ei etnisk gruppe er i stor grad av di dei uavhengig av sin genuinitet alltid har tilkjent seg ein NASJONAL NORSK IDENTITET.

Definisjon etnisitet: en kollektiv identitet knyttet til forestillinger om kulturelt fellesskap som følge av (oftest) et antatt felles opphav. Etnisitet er forhold mellom grupper som oppfatter seg selv, eller blir oppfattet av andre grupper, som kulturelt særpregede. Oppfyller 'palestinarane' dette kravet?

Faktum er at det ikkje eksisterte noko krav om palestinsk identitet før i moderne tid. Ramon Bennett hevdar at ordet 'palestinsk' nærast blei rekna som eit skjelsord under mandattida, og at britane måtte skrive 'palestinske jødar' for ikkje å fornærme arabarane. Kva er årsaka til den seinare 'identitetskrisa?

"Siden vi ikke kan slå Israel i krig, så gjør vi dette trinn for trinn. Vi tar ethvert, og hvilket som helst område i Palestina vi kan få tak i, og så etablerer vi suverenitet der, og vi bruker dette som et springbrett for å få tak i mer. Når så tiden er kommet, kan vi få de arabiske nasjoner til å gå sammen med oss for det avgjørende støt mot Israel." Yassir Arafat (I samband med underskrivinga av Oslo-avtalen)

'Det palestinske folk' har ingenting med nasjonalisme å gjere, men er ein strategisk politisk konstruksjon, skapt for å fullbyrde den panarabiske såvel som islamske målsetjinga om å annihilere Israel som jødisk stat.

Kartet over midtausten viser korleis det verkelege forholdet er mellom partane.

Germanerne har store landeområder, nordmenn trenger dermed ikke et eget land. Sånn.

Norge har ein sjølvstendig norsk identitet uavhengig av den germanske paraplynemninga.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Kom over en interessang artikkel som kan illustrere godt det vi har snakket om med hat mot jøder i forhold til hat mot Staten Israel:

Dior-designer erklærer kjærlighet til Hitler

Den skandaleombruste stjernedesigneren John Galliano erklærer sin kjærlighet til Adolf Hitler. Samtidig kommer han med sterkt antisemittiske uttalelser.

- Jeg elsker Hitler. Folk som dere skulle vært døde, mødrene deres og forfedrene deres skulle alle vært gasset, snøvler Galliano til en gruppe restaurantgjester som dels er av jødisk og dels av annen etnisk opprinnelse.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10082478

DET er hat mot jøder! Her snakkes det direkte til og om jøder. Det å derimot kritisere Staten Israel for dens handlinger er noe helt annet!

Han er suspendert fra jobben og kommer til å få sparken:

http://www.aftenposten.no/kul_und/article4046532.ece

Igjen ber jeg folk om å legge merke til denne saken siden den viser hva antisemittisme og jødehat er og dermed også viser at kritikk mot Staten Israel ikke er noen av delene!

Lenke til kommentar

Netanyahu vil vurdere midlertidig fredsavtale

Israels statsminister Benjamin Netanyahu vurderer muligheten for en midlertidig fredsavtale med palestinerne.

Se nå hva tullingen sier:

– Israel ville selvfølgelig foretrekke å forhandle om en endelig avgjørelse av alle de store spørsmålene. Men siden palestinerne konsekvent sier nei til dette, blir det vanskelig å få i stand slike samtaler, sa den israelske statsministerens talsmann.

Som om palestinerne noen gang har sagt nei til dette... :roll: Det er Israel som konsekvent har sagt nei til fred og det ikke bare med palestinerne, men med hele Den arabsike liga! Nå er imidlertid tonen blitt en litt annen:

Samtaler mellom de to partene brøt sammen i fjor etter at Netanyahu nektet å forlenge en delvis stans i byggingen av jødiske bosetninger på Vestbredden. Men han sa denne uken at Israel ikke i lengden kan se bort fra den internasjonale motstanden mot slik bygging.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/midtosten/-netanyahu-vil-vurdere-midlertidig-fredsavtale-3430921.html

Ikke at jeg har noe som helst tro på noen sjanse for fred så lenge Netanyahu og regjeringen hans blir sittende ved makten i Israel! Det som først og fremst må til er at Kadima tar tilbake makten og at Likud blir spilt utover sidelinjen!

Lenke til kommentar

Du kan tolke det dithen at eg har problem med å anerkjenne 'palestinarar' som ei særeiga etnisk gruppe.

Det har jeg også. Men min posisjon er at selv om de ikke er en særegen etnisk gruppe, så gir ikke det grønt kort til å kaste dem ut av landsbyene deres.

Og videre at når man så rettferdiggjør uthivingen med at de hadde jo ikke noen stat ( fordi de var under hælen til oss européere ), da blir det skrikende herrementalitet.

Jeg setter pris på ærlighet. Israels første statsminister har sagt ett og annet som er dønn ærlig. Slik som dette :

" "I don't understand your optimism. Why should the Arabs make peace? If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country."

- David Ben Gurion, 1956

( Sitatet er hentet fra :

"Nahum Goldmann (translated by Steve Cox), "The Jewish Paradox" (Fred Jordan Books/Grosset & Dunlap, New York), p. 99."

http://en.wikiquote.org/wiki/David_Ben-Gurion )

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vestbredden og Gaza ble okkupert i 1967, Øst-Jerusalem i 1980. Det internasjonale samfunnet og FN har erklært områdene som okkuperte, og har vedtatt gjennom flere resolusjoner og domsavsigelser at Israel må trekke seg ut av de okkuperte områdene (første var Res 242, 1967).

Både EU, FN og USA betegner okkupasjonen som en okkupasjon etter internasjonal rett.

Feil, ettersom Res 242 uttrykkjer: "Withdrawal of Israel armed forces from territories occupied in the recent conflict;"

Det står ingenting om at Israel skulle trekkje seg tilbake frå alle områda, og resolusjonen blei oppfylt til punkt og prikke ved tilbaketrekkjinga frå Sinai-halvøya.

Dessutan; Er det ikkje absurd at Israel skal måtte gi tilbake landområde etter ein krig som andre har initiert? Hadde det ikkje på same måte vore noko merkeleg dersom Hitler etter WW2 apellerte til folkeretten på grunn av den fælslege allierte okkupasjonen av germansk landområde, og dei skrekkelege lidingane til dei germanske flyktingane i aust.

UN242 ble skrevet med hensikt om å få en løsning på konflikten, med prinsippet om "land for peace". I følge USA burde Israel trekke seg tilbake til grensene fra 1967, med "minor reciprocal border rectifications". [1] Det var altså slik UN242 ble oppfattet av de fleste landene, bortsett fra Israel.

Det er forresten ikke absurd at Israel må "gi tilbake landområder", i UN242 henvises det bl.a til "the inadmissibility of the acquisition of territory by war". [2]

Det var ikkje så mange arabarar heller, som det ofte vert hevda (kjelde Peters)

J. Peters From Time Immemorial ble ikke tatt seriøst i Israel, Yehoshua Porath beskrev boken som "sheer forgery". [3] Påstandene om de "tomme" landområdene blir heller ikke lenger tatt seriøst blant moderne historikere.

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...