Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Hvorfor prøver du hele tiden å endre tema? Diskusjonen handler om rasistiske utsagn om at jødene er de eneste som ikke skal få et selvstyrt land.

Du forvrenger uttalelsen på videoklippet. Palestineren på dette klippet fra 1937 sier jo ingenting om at jødene skal ikke få et selvstyrt land. Jødene kunne fått ti selvstyrte land uten at han hadde protestert med ett ord, så lenge ikke opplegget er at det er han og hans folk som skal kastes ut for å gi plass til et jødisk land.

Er du i stand til å innrømme at det er slik? Og er du i stand til å innrømme at hvis det var nordmenn som i 1937 ble okkupert av arabere, og opplevde at hundretusener arabere strømmet til Norge og drev bort nordmennene, så ville vi fått reaksjoner som får denne palestineren til å ligne på Mor Teresa i sammenligning?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sagt at det kun er de ytterste venstre som støtter boikott. Det var ingen løgn. Det blir noe det samme som å si:

-"Personer fra de Norske byene Bergen og Oslo"

- "FEIL! Tromsø er også en Norske by!!"

Nå gjør du deg dummere enn du er. Du skrev "da mister de vel kansje noen kunder fra Sv og NKP" - her står det svart på hvitt at kundene de mister pga boikott er fra ytterste venstre. Enhver ser hva du mener med dette utsagnet. Ergo er det tull.

Uansett så er det din mening om at Israel er like ille som Vietnam eller hva du finner på.

Det eneste jeg skrev, er at Norge importerer ca like mye fra Vietnam som fra Israel. Altså "finner jeg på" absolutt ingenting. Enda mer tull fra din side.

Israelske varer burde vært likt importert som spanske og Italienske, men så sitter Sv og Ap i regjeringen, i tillegg til den ivrige Anti-Israel propagandaen Kommunistene på gaten gir ut. Det er mye enklere å påvikre folk med "Gaza Blør, Boikott Israel" enn å grave de ned i Fakta om Israel.

Ah, så de 30-40 % av norges befolkning som støtter boikott kan ikke ha kommet fram til det standpunktet av seg selv, de må være presset og hjernevasket av regjeringa og "kommunstene"? For en herlig elitisme du utviser her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nå gjør du deg dummere enn du er. Du skrev "da mister de vel kansje noen kunder fra Sv og NKP" - her står det svart på hvitt at kundene de mister pga boikott er fra ytterste venstre. Enhver ser hva du mener med dette utsagnet. Ergo er det tull.

Jeg skrev aldri at det kun var disse som støttet boikott, jeg sa noen som var ivrige å boikotte Israel. Ergo er påstanden din om at jeg lyver, tull.

Det eneste jeg skrev, er at Norge importerer ca like mye fra Vietnam som fra Israel. Altså "finner jeg på" absolutt ingenting. Enda mer tull fra din side.

:roll:

Du skrev at Norge importerte like mye fra Israel som regimet i vietnam, derfor regnet jeg med at du mente at Israel var et regime som Vietnam, derfor sa jeg "det du klarer å finne på".

Ah, så de 30-40 % av norges befolkning som støtter boikott kan ikke ha kommet fram til det standpunktet av seg selv, de må være presset og hjernevasket av regjeringa og "kommunstene"? For en herlig elitisme du utviser her.

Herregud, dette blir dumt. Jeg har ikke sagt at det er regjeringens feil heller, kansje med hvor mye importere har med de å gjøre, men ikke noe annet.

Jeg prøver å få deg til å forstå at det er vanskelig å forsvare Israel like rask og effektivt slik sosialistisk ungdom og andre grupper sier "Gaza blør, boikott Israel". Og det kan ha noe med mentaliteten til folk som spiller inn der, de orker ikke å høre på de som forsvarer Israel, for de snakker så mye og komplisert, derfor er det lettere med slagord som "Boikott Israel, fri Palestina".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skrev aldri at det kun var disse som støttet boikott, jeg sa noen som var ivrige å boikotte Israel. Ergo er påstanden din om at jeg lyver, tull.

Nei, du skrev ikke at noen var ivrige til å boikotte Israel. Du skrev:

"Hvis du leser på pakken og ikke på skiltet i butikken finner man varer fra Israel, men jeg tror butikkene prøver å unngå å skrive det stort opp, da mister de vel kansje noen kunder fra Sv og NKP. "

Noe som impliserer at du mener det er SVere og NKPere som boikotter. EOS. Slutt å ro.

Du skrev at Norge importerte like mye fra Israel som regimet i vietnam, derfor regnet jeg med at du mente at Israel var et regime som Vietnam, derfor sa jeg "det du klarer å finne på".

Hei, kom deg ut av hodet mitt! Årsaken til at jeg trakk fram Vietnam var altså at a) vi importerer like lite fra de, b) de er relativt irrelevante for Norge. Nothing more, nothing less.

Herregud, dette blir dumt. Jeg har ikke sagt at det er regjeringens feil heller, kansje med hvor mye importere har med de å gjøre, men ikke noe annet.

Merkelig dette hvordan du skal endre på alt du skriver i etterkant. Alle kan se hva du skrev, jeg gidder ikke gjenta alt du har skrevet igjen og igjen for å vise det til deg. Les det selv.

Jeg prøver å få deg til å forstå at det er vanskelig å forsvare Israel like rask og effektivt slik sosialistisk ungdom og andre grupper sier "Gaza blør, boikott Israel". Og det kan ha noe med mentaliteten til folk som spiller inn der, de orker ikke å høre på de som forsvarer Israel, for de snakker så mye og komplisert, derfor er det lettere med slagord som "Boikott Israel, fri Palestina".

Ja, det er vanskelig å forsvare Israel. Fordi det ikke FINS noe godt forsvar av en okkupasjonsmakt som undetrykker et nabofolk såpass brutalt. Selvsagt må dere ut med lange bortforklaringer da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hva i huleste snakker du om? Jeg brukte Sv'ere og Nkp'ere som eksempler på noe som er ivrig til å boikotte. Slutt å ro etter meg din pedant. :p

2. Så hvorfor brukte du ordene "Regimet Vietnam" istedenfor Vietnam?

3. Ja, jeg vet veldig godt hva jeg skrev. Det er ikke min feil om du tolker innlegget mitt på den måten du gjør.

4. Det er vanskelig å forsvare Israel fordi ingen (vanlige folk) gidder å høre på lange begrunnelser og diskusjoner. Derfor er det lettere å rope "Boikoot Israel, Gaza blør"

• Liker 1
Lenke til kommentar

I USA er det derimot ikke fullt så greit å være palestina-aktivist, når man er omringet av hatefulle sionister som truer deg mens politiet ser på:

Dette har ingenting med Israel som stat å gjøre. Hvordan oppfører palestina-venner seg mot Israels venner generelt?

I Bil'in får palestinerne si hva de vil, så lenge de ikke kaster steiner og prøver å skade soldatene:

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hva i huleste snakker du om? Jeg brukte Sv'ere og Nkp'ere som eksempler på noe som er ivrig til å boikotte. Slutt å ro etter meg din pedant. :p

Denne orker jeg ikke diskutere mer. Folk kan selv lese hva du skrev og gjøre seg opp sin egen mening.

2. Så hvorfor brukte du ordene "Regimet Vietnam" istedenfor Vietnam?

Fordi Vietnam er styrt av et regime.

3. Ja, jeg vet veldig godt hva jeg skrev. Det er ikke min feil om du tolker innlegget mitt på den måten du gjør.

Som sagt, jeg lar folk lese selv.

4. Det er vanskelig å forsvare Israel fordi ingen (vanlige folk) gidder å høre på lange begrunnelser og diskusjoner. Derfor er det lettere å rope "Boikoot Israel, Gaza blør"

Så årsaken til at dere har lav oppslutning er altså at folk ikke er smarte nok til å forstå budskapet deres. Det har ikke slått deg at det kan være selve budskapet det er noe feil med?

Dette har ingenting med Israel som stat å gjøre. Hvordan oppfører palestina-venner seg mot Israels venner generelt?

I Bil'in får palestinerne si hva de vil, så lenge de ikke kaster steiner og prøver å skade soldatene:

IDF pleier å skyte tåregass-granater og lignende på fredelige demonstranter som ikke har kastet en eneste stein. Tåregass-granater som er store og tunge, og som har drept flere når de har truffet hodet til noen. Forøvrig mener jeg palestinerne har rett til å kaste så mange stein de vil på sitt eget land.

Endret av Decline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så årsaken til at dere har lav oppslutning er altså at folk ikke er smarte nok til å forstå budskapet deres. Det har ikke slått deg at det kan være selve budskapet det er noe feil med?

Har aldri sagt at de ikke er smarte nok, men mange orker/gidder ikke sette seg lengre inn i saken enn å høre på slagord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sionistene/israelvennene bruker også slagord, flagg og propaganda. Herregud, har du fulgt med i hasbara-propagandaen eller? Ikke akkurat noe filosofisk over slagordene der i gården om "terroristene", "araberne", "eneste demokratiet i Midtøsten" osv.

For ikke å snakke om alle beskyldningene om at "boikott er jødehat" osv.

Men slagord er nødvendig, og slagord er riktige. Det er ikke noe galt i slagord, så lenge man kan følge opp med bakgrunnsinfo. Om du besøker en Palestinakomiteen-stand vil du også kunne få dette, i form av større hefter og bøker. Men du kan ikke vinne opinionen med en hel bok. Men for all del, jeg skal ikke sitte her og gi dere råd heller ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker vi "arabere" som slagord? Jeg bruker det hvertfall kun når jeg snakker om andre land rundt Israel, ikke når jeg snakker om palestinerne.

Etter min mening er det å skyte rakketter mot sivile Israelere terror. Men kun et fåtall av palestinerne gjør dette. Alle palsetinere er ikke terrorister, og mange palestinere er imot rakketangrep mot sivile Israelere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men slagord er nødvendig, og slagord er riktige. Det er ikke noe galt i slagord, så lenge man kan følge opp med bakgrunnsinfo. Om du besøker en Palestinakomiteen-stand vil du også kunne få dette, i form av større hefter og bøker. Men du kan ikke vinne opinionen med en hel bok. Men for all del, jeg skal ikke sitte her og gi dere råd heller ;)

Hehe, joda. Men å rope "Gaza blør, Boikott Israel" er misvisende, men ikke 100% løgn. Det er klart at sivile palestinere lider og situasjonen er helt forferdelig, men å boikotte Israel syns jeg er helt feil.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker vi "arabere" som slagord? Jeg bruker det hvertfall kun når jeg snakker om andre land rundt Israel, ikke når jeg snakker om palestinerne.

Vet ikke med deg, men omtrent samtlige MIFFere og lignende jeg har møtt påstår at palestinere ikke er et folk, og derfor bruker de begrepet "arabere" istedet. Dette knytter de så videre til at nabolandene er "arabiske", og at de alle sammen "er samme greia". Uvitenhet selvsagt, men et bevisst ordvalg.

Etter min mening er det å skyte rakketter mot sivile Israelere terror. Men kun et fåtall av palestinerne gjør dette. Alle palsetinere er ikke terrorister, og mange palestinere er imot rakketangrep mot sivile Israelere.

Men mange påsto rundt Cast Lead at "folket i Gaza stemte på Hamas, de fikk hva de fortjente, derfor er det rett å straffe de". Dette hatefulle resonnementet ble brukt av lederne i Israel, og av israelvenner her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, joda. Men å rope "Gaza blør, Boikott Israel" er misvisende, men ikke 100% løgn. Det er klart at sivile palestinere lider og situasjonen er helt forferdelig, men å boikotte Israel syns jeg er helt feil.

Boikott av Israel kan være nødvendig for å legge et press på dem, og for at de forhåpentligvis skal skjønne at andre land er i mot deres metoder for krigsføring.

Lenke til kommentar

Israelerne frikjenner seg selv for barnedrap

Israelske etterforskere har konkludert med at et luftangrep som drepte ni barn i Gaza i 2002, ikke var en forbrytelse.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4044313.ece

Det er jo denne saken jeg har vist til nylig. Vel, er jo uansett ingen overaskelse at Israel sier de ikke gjorde noe galt! "Guds utvalgte folk" gjør jo aldri noe galt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kom over en interessang artikkel som kan illustrere godt det vi har snakket om med hat mot jøder i forhold til hat mot Staten Israel:

Dior-designer erklærer kjærlighet til Hitler

Den skandaleombruste stjernedesigneren John Galliano erklærer sin kjærlighet til Adolf Hitler. Samtidig kommer han med sterkt antisemittiske uttalelser.

- Jeg elsker Hitler. Folk som dere skulle vært døde, mødrene deres og forfedrene deres skulle alle vært gasset, snøvler Galliano til en gruppe restaurantgjester som dels er av jødisk og dels av annen etnisk opprinnelse.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10082478

DET er hat mot jøder! Her snakkes det direkte til og om jøder. Det å derimot kritisere Staten Israel for dens handlinger er noe helt annet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...