Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Dette bullshitet som du skriver stadig vekk om at jeg vrir meg unna diskusjoner er grunnen til at jeg skjelden gidder mer med deg! Har jeg vært like aktiv i Politikk og samfunn som jeg pleier de siste dagene? Nei.Kan det være en forklaring på at jeg ikke svarer så mye akkurat for tiden? Ja.

Nå har jeg forklart synet mitt på denne saken og har du problemer med å forstå argumentene eller spiller du vrang? Mange av fordømmelsene mot Isral har dreid seg om drap på sivile ja eller ødeleggelse av siviles eiendom! Israel hadde mått stått til ansvar for dette FOR LENGST om det ikke var for beskyttelsen fra USA!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bullshitet som du skriver stadig vekk om at jeg vrir meg unna diskusjoner er grunnen til at jeg skjelden gidder mer med deg! Har jeg vært like aktiv i Politikk og samfunn som jeg pleier de siste dagene? Nei.Kan det være en forklaring på at jeg ikke svarer så mye akkurat for tiden? Ja.

Nå har jeg forklart synet mitt på denne saken og har du problemer med å forstå argumentene eller spiller du vrang? Mange av fordømmelsene mot Isral har dreid seg om drap på sivile ja eller ødeleggelse av siviles eiendom! Israel hadde mått stått til ansvar for dette FOR LENGST om det ikke var for beskyttelsen fra USA!

Saken er den at du kommer med en påstand om at de fleste land mener at Israel ikke bryr seg om sivile? Dette på grunnlag av fordømmelser mot ting Israel har gjort?

Om dette stemmer drar du altså konklusjoner utifra fakta som ikke gir noe grunnlag for dette.

Anngående å vri deg unna har det vært nok av eksempler hvor du forsviner fra tråder når du mangler svar de siste månedene. Hva skjedde for eksempel med bombeflyene i adenbukta? Nei, vil du bli tatt serriøst en gang i fremtiden må du slutte å forsvinne når ting bli vanskelig og heller stå for meningene dine og innrømme feil når du ser dem ;)

Lenke til kommentar

Saken er den at du kommer med en påstand om at de fleste land mener at Israel ikke bryr seg om sivile? Dette på grunnlag av fordømmelser mot ting Israel har gjort?

Ja faktisk, når du ser på hvilke ting de fordømmer og ikke fordømmer. Husk at jeg snakker fom. Andre intifada startet tom. nå.

Om dette stemmer drar du altså konklusjoner utifra fakta som ikke gir noe grunnlag for dette.

jeg mener absolutt det gir mening.

Anngående å vri deg unna har det vært nok av eksempler hvor du forsviner fra tråder når du mangler svar de siste månedene. Hva skjedde for eksempel med bombeflyene i adenbukta? Nei, vil du bli tatt serriøst en gang i fremtiden må du slutte å forsvinne når ting bli vanskelig og heller stå for meningene dine og innrømme feil når du ser dem ;)

Nå prøvde jeg nettopp å forklare at jeg ikke er så mye i denne kategorien for tiden, men gikk tydeligvis ikke inn... For det første så har jeg sagt at jeg ikke automatisk endrer mening eller at ting automatisk er riktige bare fordi du sier det! ;) For det andre har jeg lagt merke til flere innlegg fra deg i det siste hvor du prøver å henge ut meg og besvarer selvsagt ikke den slags. Husk nå å opptre sakelig... Og sist, men ikke minst så har jeg et liv utenom forumet og jeg har vært opptatt med litt nadre ting innimellom og når jeg har vært her har det altså ikke vært denne kategorien jeg har vært mest i. Regner med å øke aktiviteten her igjen til mandag eller tirsdag.

For å vende tilbake til tema kan du jo si litt mer om hva du mener fordømmelsene mot Israel har gått ut på. Det holder ikke å bare si at handlingene deres fordømmes da dette kan bety enn masse forskjellige ting...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja faktisk, når du ser på hvilke ting de fordømmer og ikke fordømmer. Husk at jeg snakker fom. Andre intifada startet tom. nå.

jeg mener absolutt det gir mening.

Nå prøvde jeg nettopp å forklare at jeg ikke er så mye i denne kategorien for tiden, men gikk tydeligvis ikke inn... For det første så har jeg sagt at jeg ikke automatisk endrer mening eller at ting automatisk er riktige bare fordi du sier det! ;) For det andre har jeg lagt merke til flere innlegg fra deg i det siste hvor du prøver å henge ut meg og besvarer selvsagt ikke den slags. Husk nå å opptre sakelig... Og sist, men ikke minst så har jeg et liv utenom forumet og jeg har vært opptatt med litt nadre ting innimellom og når jeg har vært her har det altså ikke vært denne kategorien jeg har vært mest i. Regner med å øke aktiviteten her igjen til mandag eller tirsdag.

For å vende tilbake til tema kan du jo si litt mer om hva du mener fordømmelsene mot Israel har gått ut på. Det holder ikke å bare si at handlingene deres fordømmes da dette kan bety enn masse forskjellige ting...

Da må du nesten komme med kilder på når du mener fordømmelsene tilsier at andre land mener Israel ikke bryr seg om sivile. Så vidt jeg kan huske har det for det meste vært snakk om at man mener Israel har brukt uproporsjonal makt og prioritert mål høyere enn sivile liv. Hittil har du ikke kommet med noe som tilsier noe annet så jeg regner med du har andre kilder på dette, ellers er det jo bare du som tar en uttalelse og tolker det til å bety noe annet, det trenger vi ikke her på forumet.

Ja jeg ser du sier du ikke er så mye i denne kategorien i det siste, likevell tar du deg tid til å diskutere frem til du tilfeldigvis blir svarskyldig og så forsvinner du. Da mistenker jeg at det ligger mer unner. Dette har tross alt foregått lenger enn i det aller siste også så jeg kjøper ikke den. Kjempeflott at du har fått deg ett liv, men om du med det insinuerer noe om andre så tror jeg det er ett bomskudd med gjennomsnitlig 22 innlegg daglig ;)

Jeg sier ikke at ting automatisk er riktig fordi jeg sier det, isåfall må du gjerne sitere meg, men jeg forventer, som sagt, at når du kommer med bastante påstander og opptrer skråsikkert at du i det minste skal underbygge påstandene dine eller være voksen nok til å innrømme at du var litt rask.

Anngående å henge deg ut blir det en itt for dum påstand, jeg har gjentatte ganger stilt deg samme spørsmål fordi du forsvinner fra en tråd når ting blir vanskelig for så å dukke opp i samme tråd med nye påstander osv. men fortsatt nekte å underbygge tidligere påstander. Litt rart med tanke på hvilken travel mann du er. Det er fryktelig userriøst.

Det er hipp som happ for meg om du øker innsatsen igjen eller ikke, hva meg anngår virker du særdeles aktiv på forumet, men jeg forventer at du, som andre, er voksen nok til å stå for påstandene dine og evt. innrømme når du selv ser at du tar feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spurte hva det er de fordømmer når de fordømmer bombeangrep på befolkede og ofte overbefolkede områder såvel som rakettangrep på folkemegder. Hvis det er noe annet enn drap på sivile med fullstendig likegyldighet de fordømmer så får du forklare det!

Når det gjelder at du prøver å henge meg ut så merket det det gjentatte ganger og det seneste i pirattråden og la meg gjøre det helt klart at jeg ikke gidder å diskutere med deg så lenge det er en av teknikkene dine! Gidder heller ikke å diskutere med deg når du prøver å framstå som en vinner med å si at jeg ikke besvarer det som blir for vanskelig eller at jeg ikke innrømmer feil. Hittil er det faktisk bare deg jeg har sett store feil hos!

Så kan vi jo snakke om en annen ting som er relevant til denne tråden og det er muren. Her ble palestinske hjem og arbeidsplasser ødelagt og familier ble splittet fordi Israel bygde muren akkurat der det passet dem! Men du vil vel påstå at dette er å bry seg om sisile da? Eller hvem bryr seg vel om sivile palestinere mister alt de eier og blir adskilt fra hverandre så lenge Israel synes at muren skal stå akkurat der? Og du svarte aldri på palestinerne som blir kastet ut av hjemmene sine, de palestinske hjemmene som blir ødelagt eller gjengjeldelsesaksjonene mot familiemedlemmer. Men du finner vel argumenter for at det og er å bry seg med sivile palestinere!?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tretti FN-resolusjoner mot Israel

Israels operasjoner i Libanon og annekteringen av Golanhøydene har blitt møtt med forståelse, ettersom landet er er omgitt av fiendtlig innstilte naboer. Særlig har USA vært en viktig støttespiller for Israel, både økonomisk og militært. Siden slutten av 1980-tallet har imidlertid kritikken mot Israel vært økende. Særlig har man kritisert den brutale måten palestinere i de selvstyrte områdene blir behandlet på, og den stadige etableringen av nye israelske bosettinger på okkupert palestinsk jord. FN har etter hvert blitt forholdsvis klar i sin fordømmelse av israelsk praksis. Bare i løpet av 2004 vedtok FNs generalforsamling mer enn 30 resolusjoner der Israel ble kritisert for ulike forhold i de ulovlig okkuperte områdene. Israel har valgt å overse kritikken, og er i dag det landet i verden som har unnlatt å etterkomme flest FN-resolusjoner.I FNs sikkerhetsråd blir de fleste resolusjoner mot Israel stoppet av USA med sitt veto.

http://www.globalis.no/Konflikter/Palestina

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spurte hva det er de fordømmer når de fordømmer bombeangrep på befolkede og ofte overbefolkede områder såvel som rakettangrep på folkemegder. Hvis det er noe annet enn drap på sivile med fullstendig likegyldighet de fordømmer så får du forklare det!

Når det gjelder at du prøver å henge meg ut så merket det det gjentatte ganger og det seneste i pirattråden og la meg gjøre det helt klart at jeg ikke gidder å diskutere med deg så lenge det er en av teknikkene dine! Gidder heller ikke å diskutere med deg når du prøver å framstå som en vinner med å si at jeg ikke besvarer det som blir for vanskelig eller at jeg ikke innrømmer feil. Hittil er det faktisk bare deg jeg har sett store feil hos!

Så kan vi jo snakke om en annen ting som er relevant til denne tråden og det er muren. Her ble palestinske hjem og arbeidsplasser ødelagt og familier ble splittet fordi Israel bygde muren akkurat der det passet dem! Men du vil vel påstå at dette er å bry seg om sisile da? Eller hvem bryr seg vel om sivile palestinere mister alt de eier og blir adskilt fra hverandre så lenge Israel synes at muren skal stå akkurat der? Og du svarte aldri på palestinerne som blir kastet ut av hjemmene sine, de palestinske hjemmene som blir ødelagt eller gjengjeldelsesaksjonene mot familiemedlemmer. Men du finner vel argumenter for at det og er å bry seg med sivile palestinere!?

Din påstand er at fordømmelsene og utspillene fra andre land viser at alle mener at Israel ikke bryr seg om sivile. Dermed er det du som nesten må vise til disse uttalelsene. Jeg kan ikke gjette meg frem til de du mener. Jeg har forklart at det er en forskjell på å ha en anderledes vurdering av hvor store sivile tap som er akseptabelt og å være likegyldig til sivile tap. Du ser sikkert den?

Igjen, jeg prøver ikke å henge deg ut, jeg prøver å få ett svar fra deg. Ja ditt navn kommer opp flere dager etter at du rømmer diskusjonen men ikke som en uthenging. Ikke vær så hårsår, bare argumenter for deg så går dette helt fint. Om det er meg du ser feil hos får du påpeke dem istedenfor å stikke av og komme med tomme utspill om feil hos meg uten å følge det opp. Det begynner å bli en vane.

Muren er enda ett eksempel på at Israel har en annen vurdering enn andre, ikke at de er total likegyldige. Samme med de andre eksemplene dine, selv om du kommer med null konkrete eksempler. Vi kan alle være enige om at Israel ofte ikke gjør nok for å unngå sivile tap osv. men hadde de ikke brydd seg i det hele tatt så hadde antagelig voldsomt mange flere sivile palestinere blitt drept.

Lenke til kommentar

Kjekt å se at butikker tar inn ganske mye frukt og grønt fra Israel. De siste ukene har jeg kjøpt både Dadler, Avocado, Poteter, 4 forskjellige typer paprika, mandariner og litchi fra Israel. Mandarinene må være de beste jeg har smakt her i Norge, eneste som er over er selvplukkede i Gallilea :D

Så SV'ere, kommunister og andre antisionister: pass dere for Rema 1000 og Kiwi!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trekker du tilbake den håpløse sammenligningen din med et allerede eksisterende land?

Den sammenligningen som jeg gjorde - med en somalisk/pakistansk stat i dagens Norge - kan angripes fra flere kanter.

Også fra motsatt kant av det du angriper den fra. For i sammenligningen er det jo ingen okkupasjonsmakt som har drevet sammenhengende terror, som bestemmer opprettelsen av staten.

Men slik var det i palestinernes tilfelle. Europeiske makter var "kongen på haugen" som terroriserte araberne gjennom flere tiår.

Hvorfor prøver du hele tiden å endre tema? Diskusjonen handler om rasistiske utsagn om at jødene er de eneste som ikke skal få et selvstyrt land.

Lenke til kommentar

Denne debatten går virkelig i sirkel...

Men apropos boikott, og israelvenner som skryter sånn av israelske produkter - da er det godt å vite at Norge er av de europeiske landene som importerer MINST fra Israel. Importen fra Israel er så forsvinnende liten at ethvert annet land er viktigere for oss. Derfor er det 0 problem med en full boikott av Israel, vi er jo allerede godt i gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men apropos boikott, og israelvenner som skryter sånn av israelske produkter - da er det godt å vite at Norge er av de europeiske landene som importerer MINST fra Israel. Importen fra Israel er så forsvinnende liten at ethvert annet land er viktigere for oss. Derfor er det 0 problem med en full boikott av Israel, vi er jo allerede godt i gang.

Lykke til med det hvis du tror du klarer å kneble Israel med boikott av appelsiner. Slutt å bruk telefonen eller pc'en din du ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser på pakken og ikke på skiltet i butikken finner man varer fra Israel, men jeg tror butikkene prøver å unngå å skrive det stort opp, da mister de vel kansje noen kunder fra Sv og NKP.

Bama har mye fra Israel, Cevita har også noe.

Du har tidligere blitt motbevist på påstandene dine om at kun ytterste venstre støtter en boikott. Fremdeles sprer du løgnene/hasbaraen din. Skulle vært en lov på forumet mot slikt.

Lykke til med det hvis du tror du klarer å kneble Israel med boikott av appelsiner. Slutt å bruk telefonen eller pc'en din du ;)

1. Dette er ikke relevant ift. det jeg skrev.

2. Dette har vi vært igjennom tidligere. Om du fremdeles ikke forstår noe av det, ikke lat som du gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Israelske varer utgjør 0,16 prosent av norsk import. Det er halvparten av hva vi importerer fra Latvia, og omtrent på linje med hva vi importerer fra regimet i Vietnam. De fleste israelske importvarene er maskinelt utstyr og elektrisk utstyr, og noe frukt/grønnsaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det kun er de ytterste venstre som støtter boikott. Det var ingen løgn. Det blir noe det samme som å si:

-"Personer fra de Norske byene Bergen og Oslo"

- "FEIL! Tromsø er også en Norske by!!"

Uansett så er det din mening om at Israel er like ille som Vietnam eller hva du finner på.

Israelske varer burde vært likt importert som spanske og Italienske, men så sitter Sv og Ap i regjeringen, i tillegg til den ivrige Anti-Israel propagandaen Kommunistene på gaten gir ut. Det er mye enklere å påvikre folk med "Gaza Blør, Boikott Israel" enn å grave de ned i fakta og meningen som taler fra Israel's side.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...