Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se noe mer på fakta og kansje reis til ISrael og disse områdene du, og kansje du får en anderledes synsvinkel på situajonen, da mener jeg at du kansje legger vekke Israel = Satan synet ditt.

Jeg reiser ikke til terrorstaten Israel og gir dem turistinntekter! Og dropp letterligheter som Israel = Statansynet ditt... :roll:

Jeg har forklart uttallige ganger at det er okkupasjonen og undertrykkelsen jeg er imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"En del av bosetterne"... Finnes det en eneste bosetter du vil forsvare?

Ingen jeg kjenner, fått inntrykket av det?

Du skrev "en del av bosetterne". Stusset over at du ikke like godt skrev "bosetterne". Vi er uenige om mye her, men jeg har fått inntrykk av at du også er imot de israelske bosettningene på okkupert jord såvel som bosetterne der. Stemmer ikke det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se noe mer på fakta og kansje reis til ISrael og disse områdene du, og kansje du får en anderledes synsvinkel på situajonen, da mener jeg at du kansje legger vekke Israel = Satan synet ditt.

Jeg reiser ikke til terrorstaten Israel og gir dem turistinntekter!

Your loss. Du vil ikke oppleve situasjonen slik den er istenfor det ensidige bildet du får i Media fordi du tror Israel er satan. OK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"En del av bosetterne"... Finnes det en eneste bosetter du vil forsvare?

Ingen jeg kjenner, fått inntrykket av det?

Du skrev "en del av bosetterne". Stusset over at du ikke like godt skrev "bosetterne". Vi er uenige om mye her, men jeg har fått inntrykk av at du også er imot de israelske bosettningene på okkupert jord såvel som bosetterne der. Stemmer ikke det?

Det stemmer, der er vi nok ganske enige. Men dokumentaren viste bla bosettere som var veldig religiøse og mente religionenga dem en rett på landet, jeg tror ikke alle bosetterne sitter med ett like ekstremt syn

Lenke til kommentar

Det stemmer, der er vi nok ganske enige. Men dokumentaren viste bla bosettere som var veldig religiøse og mente religionenga dem en rett på landet, jeg tror ikke alle bosetterne sitter med ett like ekstremt syn

De kjender jeg til. Tullinger som går rundt og tror at det var guds straff da Yitzhak Rabin ble skutt og Ariel Sharon falt i koma og bare venter på at noe skal skje med Shimon Peres fordi de gav opp jødisk land... :roll: Husker de uttalte seg om dette like etter at tilbaketrekkningen fra Gazastripen var gjennomført og Ariel Sharon hadde falt i koma.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er faktisk ikke det han spør om, han gir ett spørsmål som kun har to alternativer der begge stiller vedkommende i dårlig lys,

Retorisk spørsmål. Hvis du hadde ventet, og latt den som ble stilt spørsmålet svare, og han hadde svart som deg, så ville det vært veldig klart at han bare snodde seg unna å svare på hva det var som var rasistisk.

Men du grep inn, og har unnskyldning for ikke å svare. Dermed fikk du sporet diskusjonen vekk fra spørsmålet.

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=s2ZFU2Fdmbw&feature=related

Video fra 1936 med en som har såpass innsikt i hva som kom til å skje om den politikk som ble ført da fikk fortsette. Reslutatet kan vi så meget godt se den dag i dag hvor jøder har erstattet den innfødte befolkningen.

Annbefaler alle å se på denne sjeldne videoen.

Dette er ganske avskyelig. Videoen viser en rasist som mener at jøder ikke skal få bo i området, og at araberne skal ha alt sammen. Araberne har og hadde ikke noe større krav på området enn jødene. Det var mange innfødte jøder også, til tross for at de arabiske innvandrerne hadde drept mange, eller jaget dem på flukt.

Jøss, en rasist sier du, er det for at han er en goy det da eller? Eller fordi at han snakker sannheten?

Hvorfor leser du ikke bare hele innlegget mitt i stedet for å sparke i gang automat-robot-svareren?

Han er en rasist fordi han mener at jøder ikke skal ha samme rettigheter og muligheter som andre. Han vil at araberne skal få hele landområdet, og jødene ingenting.

Lenke til kommentar

Strengt tatt ikke da jeg sitter på dårlig nett og det ikke er min påstand.

Du får ikke sett videoklippet? Jeg som har sett videoklippet, skjønner godt spørsmålet "er det fordi han er goyim?".

Det er en annen måte å si : Hvor er rasismen?

Men det kunne jo ikke du skjønne når du ikke har sett videoklippet.

Det var da fryktelig vanskelig å lese hele innlegget. Jeg forklarte jo nettopp hvorfor jeg mener han er en rasist. Troller du bare eller?

Lenke til kommentar

Det var da fryktelig vanskelig å lese hele innlegget. Jeg forklarte jo nettopp hvorfor jeg mener han er en rasist. Troller du bare eller?

Neida, jeg troller ikke. Jeg bare skjønner ikke begrunnelsen din. Det virker på meg som det blir det samme som at hvis en nordmann i dag sier at han ikke vil at det skal bli en egen somalisk/pakistansk stat på norsk territorium, så er han rasist, og vil ikke at noen andre enn nordmenn skal bo her.

Men du har jo åpenbart en annen forståelse av dette.

Bare en parentes til Herzeleid :

1) >"Jøss, en rasist sier du, er det for at han er en goy det da eller? Eller fordi at han snakker sannheten?"

2) >"Jøss, en rasist sier du, er det for at han er en goy eller fordi at han snakker sannheten?"

Hvis en fikk i skoleoppgave å analysere forskjellen på disse to spørsmålsstillingene, så ville en vel måtte si at toeren er en klassisk "Har du sluttet å slå din kone?", mens eneren egentlig ikke er det, fordi i eneren så ligger det implisitt en fortsettelse som går "...eller hva er det?".

Jeg vet at dette er et diskusjonsforum, og ikke skole, men når du først har invitert til diskusjonen...

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Er tragisk.

Men Israel forsvarer palestinerne mot de få voldelige bosetterne:

http://www.youtube.com/watch?v=PQr6KTvp7DE

Det er ikke bare få bosettere som er voldelige. Ellers vet jeg at den israelske regjeringen iblant gjør en innsats. Jeg har jo selv skrevet om soldatene som bevoktet en palestinsk bond emens han høstet oliventrærne sine. men som Siomon ALdra var inne på tideligere i tillegg til meg selv så er det ikke alltid det er tilfellet. IDF kan like godt finne på å støtte eller overse bosetterne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...