Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

De israelske jødene bor fredelig i samme land (Israel) som andre arabere, så hva er galt med palestinerne?

Mener du det er så enkelt? Det er noe galt med palestinerne?

Det ble jo indirekte påstått at det var noe galt med israelerne, men så ser vi at de lever i fredelig sameksistens med andre arabere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.youtube.com/watch?v=s2ZFU2Fdmbw&feature=related

Video fra 1936 med en som har såpass innsikt i hva som kom til å skje om den politikk som ble ført da fikk fortsette. Reslutatet kan vi så meget godt se den dag i dag hvor jøder har erstattet den innfødte befolkningen.

Annbefaler alle å se på denne sjeldne videoen.

Dette er ganske avskyelig. Videoen viser en rasist som mener at jøder ikke skal få bo i området, og at araberne skal ha alt sammen. Araberne har og hadde ikke noe større krav på området enn jødene. Det var mange innfødte jøder også, til tross for at de arabiske innvandrerne hadde drept mange, eller jaget dem på flukt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jødene i okkuperte Palestina har 3 alternativer slik jeg ser det.

1. Flytte, da aller helst til andre steder enn vesten.

2. Konvertere til Islam.

3. Få sine hoder kappet av.

Jødene har rett til landet. Jødene utgjorde en minoritet på 2% i araberlandenefør Israel ble oppretter. Jødene fikk under 0.2% av områdene. så, egenetlig om man ser statistisk på det, burde Israel vært 10ganger større enn det var når staten ble opprett.

Jødene skulle aldri hatt noe som helst. Skal minoritetene i Norge kunne kreve prosenter av landet etter hvor mange prosent av den totale befolkningen minoriteten er? Ingen ville godtatt det.

Ja, mange minoriteter ønsker et eget land. Det er for eksempel en skam at kurderne ikke har fått det. Men forskjellen er at Palestina ikke var noen stat. Det var kun et område som var styrt av britene. Det er ganske annerledes å dele opp et landområde mellom ulike grupper som bor der, og å dele opp en eksisterende stat.

Å si at alt landet i palestina skulle tilfalle arabiske nasjoner, men jøder skulle ikke få noe, blir bare rasistisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Handler ikke om Israel? Hva betyr den davidstjerna som er tegna i panna på Mubarak da?

Er det Egypternes nye symbol for støtte til revolusjon?

Dette er en plakat blant millioner av folk. Hvis du faktisk hadde fulgt demonstrasjonene på f.eks. Al Jazeera, ville du fått med deg at Israel ikke er et relevant emne. Alt handler om hva som skjer internt i Egypt.

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=208463

Demonstrantene krever at det Egyptiske militæret stopper all gass-leveranse til Israel, i solidaritet med Palestinerne,

ellers truer de med å starte demonstrasjonene igjen.

På tide å innse at du tok feil angående at Israel-hat er urelevant for demonstrasjonene mot Egyptiske myndigheter?

Problemet er fortsatt at demonstrasjonene har handlet om Egypt, ikke andre land. Hva slags krav noen fremsetter nå i ettertid er ikke representativt for alle demonstrantene.

Lenke til kommentar

Palestinerne føler det samme; de lever i frykt for hver dag. Er ikke så veldig lett å leve et normalt liv når du lever i et vakuum, der det eneste som suges inn er stort sett israelske bomber og jævelskap.

Leste forresten mer i boka til Gilbert og Fosse. De forteller en historie om noen unger som lekte i gaten i Gaza, var vel våren 2002. De herjet og ropte, og sa "boom, krasj, *eksplosjonslyder*". Gilbert spurte hva de lekte, og vet du hva de svarte? De lekte selvmordsbombere! Det var så langt drømmene deres tok dem. En normal unge vil drømme om å bli politi, pilot, ambulansesjåfør, lege etc. Men disse ungene hadde ingen drømmer; de hadde nemlig vokst opp med Israelsk bombing i løpet av hele livet. En trenger ikke å være barnepsykolog for å skjønne at Israels bombeangrep på Gaza hadde ødelagt deres tankesett.

Spør meg også til stadighet hvorfor Israel vil ha områdene til palestinerne, og hvorfor de ikke bare kan godta de landområdene de fikk utdelt. Jeg anerkjenner staten Israel, for all del. Men det jeg ikke anerkjenner er at Israel til stadighet vil ha mer og mer av de palestinske områdene. Som jeg nevnte før: palestinerne fortjener et land, og Palestina anerkjenner Israel. Men hvorfor vil ikke Israel anerkjenne Palestina?

Som jeg ser det ligger kortene hos Israel; hvis det skal bli en slutt på krigen, må Israel slutte å være så sultne på palestinske områder.

I tillegg har Israel brutt 28 resolusjoner fra Sikkerhetsråder, nesten hundre resolusjoner fra FNs generalforsamling og vedtaket fra Den internasjonale folkerettsdomstolen i Haag. Virker ikke som Israel bryr seg om internasjonale vedtak I DET HELE TATT, og det gjør meg sint og frustrert!

Og en ting til: skjønner ikke hvordan dere Israel-fanatister stadig kan forsvare Israel, når dere vet hva de gjør mot Palestina? Vet at dere bruker argumenter om at palestinerne sender bomber over til Israel, men det er en grunn til det. Nemlig at Israel behandler Palestina som dritt!

I og med at det nylig er bygget både et nytt og moderne kjøpesenter, samt en svømmehall i olympisk standard, på Gaza, sier vel litt om hvor lite reflektert beskrivelsen din er.

At palestinske barn blir hjernevasket av sine foreldre til å ønske å bli selvmordsbombere er selvsagt svært trist.

Det er ikke det at Israel vil ha landområdene. Det er det at det er krig, og Israel foretar en militær okkupasjon av strategisk viktige områder.

Det er kanskje ikke så rart at Israel ikke bryr seg om FN-resolusjoner, når FN fokuserer såpass ensidig på Israel, og ignorerer alle andre.

Israel oppfører seg som de gjør fordi palestinerne sender raketter mot sivilbefolkningen deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble jo indirekte påstått at det var noe galt med israelerne, men så ser vi at de lever i fredelig sameksistens med andre arabere.

Ja, det var no tull det du svarte på også. Men det blir ikke mindre tull når du snur det på hodet, og kommer fram til at det er noe feil med palestinerne, fordi israelerne lever i fredelig sameksitens med "andre arabere". Andre arabere? Du mener vel palestinere. I Israel lever jødene i sameksistens med palestinere. Og omvendt. Så det går ann.

Jeg regner med at du synes dette er en god ting, og at du ikke er en tilhenger av den bølgen som vi ser nå i Israel, av jødiske fundamentlister som arbeider for at ingen jøder skal leie ut rom/hus til palestinere.

Jeg regner med at det ikke har kommet så langt med deg at du mener det er helt på sin plass, for det er jo noe fundamentalt feil med palestinere?

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=s2ZFU2Fdmbw&feature=related

Video fra 1936 med en som har såpass innsikt i hva som kom til å skje om den politikk som ble ført da fikk fortsette. Reslutatet kan vi så meget godt se den dag i dag hvor jøder har erstattet den innfødte befolkningen.

Annbefaler alle å se på denne sjeldne videoen.

Dette er ganske avskyelig. Videoen viser en rasist som mener at jøder ikke skal få bo i området, og at araberne skal ha alt sammen. Araberne har og hadde ikke noe større krav på området enn jødene. Det var mange innfødte jøder også, til tross for at de arabiske innvandrerne hadde drept mange, eller jaget dem på flukt.

Jøss, en rasist sier du, er det for at han er en goy det da eller? Eller fordi at han snakker sannheten?

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvordan noen kan forsvare og sympatisere med en av verdens sterkeste militærmakter (Israel) som systematisk okkuperer, tar seg til rette, diskriminerer og undertrykker et av verdens svakeste og mest hjelpeløse folkeslag (palestinerne) som knapt kan svare tilbake... Om Israel hadde ønsket fred hadde det bare vært å trekke seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenne Staten Palestina så hadde ingen hatt noe mer imot dem!

Det vil si, ingen utenom dem de alt har drevet så langt at hatet og skaden er uopprettelig...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt ikke da jeg sitter på dårlig nett og det ikke er min påstand.

Du får ikke sett videoklippet? Jeg som har sett videoklippet, skjønner godt spørsmålet "er det fordi han er goyim?".

Det er en annen måte å si : Hvor er rasismen?

Men det kunne jo ikke du skjønne når du ikke har sett videoklippet.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Strengt tatt ikke da jeg sitter på dårlig nett og det ikke er min påstand.

Du får ikke sett videoklippet? Jeg som har sett videoklippet, skjønner godt spørsmålet "er det fordi han er goyim?".

Det er en annen måte å si : Hvor er rasismen?

Men det kunne jo ikke du skjønne når du ikke har sett videoklippet.

Er faktisk ikke det han spør om, han gir ett spørsmål som kun har to alternativer der begge stiller vedkommende i dårlig lys,

Lenke til kommentar

Forøvrig en interesang dokumentar på Discovery nå fra midtøsten

De ligger på Youtube, har lagt ut linker tidligere i tråden. side 18 eller noe.

Nice, takk. Har sansen for Ross Kemp, litt mer givende enn de typiske dokumentarene på norsk tv, men viser fortsatt hvor på tryne fks en del av bosetterne er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...