Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Hva er poenget med å drepe kun 2500 mennesker? Innen et år så er det født like mange, og flere, og disse komme til å hate enda mer. En veldig dårlig strategi spør du meg.

 

 

Jeg ser virkelig ikke hvordan Israel forsøker å skape fred, på noen som helst måte.

Tvert i mot ser det ut som om politikerene i Israel ØNSKER krig:

De bygger KONSEKVENT ut på okkupert land ved og før fredsforhandlinger, og bygger til og med ut når de tvinger nybyggere til å flytte ut -- bygger fler hus enn det de river.

 

Det er meg en gåte at enkelte ikke ser problemet med at 500 000 israelere bor på okkupert land, mot 0 for 50 år siden.

 

Det er så åpenbart at de ikke har noen som helst tanker om å noen gang trekke seg ut av det okkuperte landet, uansett hendelser!

 

Jeg tror oppriktig at Israel foretrekker krig framfor å trekke seg tilbake til grensene fra 1967 og gi palestinerene menneskerettigheter og eget land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er meg du sikter til så hadde jeg satt pris på om du utdypet både hva du mener linken din beviser og hvorfor du kalle meg ett troll. Per nå må jeg jo nesten bare spørre om du har misforstått noe av det jeg skriver eller om du bare har det veldig vondt. :)

du sier hele tida den samme, jeg ga deg linken:

http://www.aftenpost...icle3567447.ece

koffår régner du ikke den som en kilde?

en annen video:

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

De vil ha makt og styre over andres eiendom uten rett, de tillater og belønner nybygging på okkupert land, de saboterer fredsforhandlingene fordi de VET at 500 000 israelere bosatt på okkupert land ikke kan trekkes tilbake, begår snikdrap på sine politiske motstandere og bryter folkeretten med blokader, okkupasjon, politiske attentat med mer.

 

Det jeg mener at de burde gjort var å gjøre alle de ulovlige nybyggene ulovlige, og rive samtlige 100 000+ nybygg 100+ butikker, og forhandle fred helt til det er fred UTEN ETT ENESTE israelsk sivilt bygg på de okkuperte landområdene.

 

Dette er ikke urimelig.

Det er Israel selv som har satt seg i posisjonen at de har 100 000 hjem som må rives.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De vil ha makt og styre over andres eiendom uten rett,

 

Hm, hvem andre vil ha det...

 

 

de tillater og belønner nybygging på okkupert land, de saboterer fredsforhandlingene fordi de VET at 500 000 israelere bosatt på okkupert land ikke kan trekkes tilbake,

 

Aha, de tillater det altså, de bygger ikke selv. Du tillater det jo også, siden du ikke aktivt stopper boligbyggerne?

 

begår snikdrap på sine politiske motstandere og bryter folkeretten med blokader, okkupasjon, politiske attentat med mer.

 

Mulig det.

 

Det jeg mener at de burde gjort var å gjøre alle de ulovlige nybyggene ulovlige, og rive samtlige 100 000+ nybygg 100+ butikker, og forhandle fred helt til det er fred UTEN ETT ENESTE israelsk sivilt bygg på de okkuperte landområdene.

 

Dette er ikke urimelig.

Det er Israel selv som har satt seg i posisjonen at de har 100 000 hjem som må rives.

 

Hvis dette er greit, hvorfor er det da ikke greit at israelere gjør det samme?

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Det er meg en gåte at enkelte ikke ser problemet med at 500 000 israelere bor på okkupert land, mot 0 for 50 år siden.

 

Det er så åpenbart at de ikke har noen som helst tanker om å noen gang trekke seg ut av det okkuperte landet, uansett hendelser!

 

Jeg tror oppriktig at Israel foretrekker krig framfor å trekke seg tilbake til grensene fra 1967 og gi palestinerene menneskerettigheter og eget land.

 

Jeg tror snarere det er snakk om en langsiktig strategisk plan. Hver gang palestinerne angriper kan Israel ta mer land med internasjonal lov i hånd og dermed begrense avstanden militante kan skyte raketter og rommet de kan bevege seg i. I tillegg gir de palestinerne noe å forhandle om. Dersom palestinerne noen gang ønsker landet sitt tilbake er de nødt til å forhandle. Det har vist seg at det er mulig å forhandle med Abbas, men ikke HAMAS.

 

Hvorvidt det Israel gjør er ulovlig ifølge internasjonal lov er usikkert fordi Palestina inntil nylig ikke var noe land men teknisk sett en del av Israel/Jordan. Israel så også at FN gikk mot en annerkjennelse av Palestina, noe som gav dem enda større grunn til å ta mer land før de påtvinges forhandlinger.

Lenke til kommentar

Aha, de tillater det altså, de bygger ikke selv. Du tillater det jo også, siden du ikke aktivt stopper boligbyggerne?

 

Aha, norske politikere samler ikke inn skattene selv.

De setter derimot lovene som gjør at det skjer -- samtidig som at de kunne laget lovene slik at det ikke skjedde.

 

Jeg har stemmerett i Norge, men jeg har ikke stemmerett eller ansvar for Israel sine handlinger.

Det ansvaret har de selv.

 

Mulig det.

 

Det er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar

du sier hele tida den samme, jeg ga deg linken:

http://www.aftenpost...icle3567447.ece

koffår régner du ikke den som en kilde?

en annen video:

 

Du har påstått at det er en taktikk fra Israelerne å drepe og voldta barn. Jeg påstår ikke at barn ikke blir drept i denne konflikten, som i alle andre større konflikter. Men du har altså ikke klart å underbygge disse ganske hårreisende påstandene. At du i tillegg kaller meg troll når du selv ikke klarer å argumentere lenger tror jeg desverre sier alt om deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, norske politikere samler ikke inn skattene selv.

De setter derimot lovene som gjør at det skjer -- samtidig som at de kunne laget lovene slik at det ikke skjedde.

 

Det er stor forskjell på å la noe skje, og å aktivt gjøre det selv. I dag dør det ca. 25 000 mennesker av sult.... fordi andre mennesker lot være å hjelpe. Det betyr ikke at du og jeg drepte de 25 000 menneskene.

 

På samme måte er det forskjell på å kreve inn skatt, og å la være å kreve inn skatt, eller å bygge boliger, eller å la være å hindre boligbygging. En politiker som lar noen bygge, gjør egentlig ingenting. Det er kanskje byggefirmaene du burde være sint på?

Lenke til kommentar

Du har påstått at det er en taktikk fra Israelerne å drepe og voldta barn. Jeg påstår ikke at barn ikke blir drept i denne konflikten, som i alle andre større konflikter. Men du har altså ikke klart å underbygge disse ganske hårreisende påstandene. At du i tillegg kaller meg troll når du selv ikke klarer å argumentere lenger tror jeg desverre sier alt om deg.

du begrunner ikke det du sier, da høres det for idiotisk og man blir irritert men jeg ga deg en video og en nyhetreportasje, koffår regner du ikke dem som kilde?

jeg for står ikke helt det du sier. Sier du er at barn blir voldtatt og drept i denne konflikten og i alle andre konflikter?

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...