Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig? Din "kilde" for at Abbas vil ha en jøde- og homofilfri stat er bloggen til Jan Simonsen?

Abbas jøde- homofilfri stat kilder finner du over alt, ta frem google, du har hørt om det? Visst du tror Jan Simonsen har enerett på nyheter må du tro om igjen.

Så med andre ord finnes det ingen seriøse kilder som underbygger påstanden din?

Jeg skjønner forresten hvorfor du postet den irrelevante YouTube-videoen - den er nemlig en av de første treffene du får på Google hvis du søker etter "mahmoud abbas" + gays + jews.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Virkelig? Din "kilde" for at Abbas vil ha en jøde- og homofilfri stat er bloggen til Jan Simonsen?

Abbas jøde- homofilfri stat kilder finner du over alt, ta frem google, du har hørt om det? Visst du tror Jan Simonsen har enerett på nyheter må du tro om igjen.

Jeg henviser til mitt forrige innlegg, forstår du ikke hva jeg sa der, så er det ingen poeng i å diskutere videre med deg.

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

Jeg henviser til mitt forrige innlegg, forstår du ikke hva jeg sa der, så er det ingen poeng i å diskutere videre med deg.

Du har framsatt en hårreisende påstand som du ikke klarer å underbygge med seriøs dokumentasjon, og nå prøver du deg på en billig taktikk som går ut på at jeg skal bevise at slik dokumentasjonen ikke finnes på internett.

Lenke til kommentar

Lørdags underholdning i beste sendetid på Palestiner-arabernes offisielle TV stasjon (samme som NRK her hjemme): "vi må drep alle jøder"

Er det ikke nok at du allerede har spammet forumet med denne videoen for en halvtime siden?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Du har framsatt en hårreisende påstand som du ikke klarer å underbygge med seriøs dokumentasjon, og nå prøver du deg på en billig taktikk som går ut på at jeg skal bevise at slik dokumentasjonen ikke finnes på internett.

Du har alle bevisene forann deg, ett tastetrykk unna, at du ikke har evner til å finne noe av det er overhodet ikke mitt problem.

Men visst du fortsatt ikke innen ett par dager har evnet å finne noe som helst, så skal jeg poste flere kilder side opp og side ned angående nevnte sak! Men hva du tjener på å drite deg ut slik, er ett mysterium for meg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har alle bevisene forann deg, ett tastetrykk unna, at du ikke har evner til å finne noe av det er overhodet ikke mitt problem.

Men visst du fortsatt ikke innen ett par dager har evnet å finne noe som helst, så skal jeg poste flere kilder side opp og side ned angående nevnte sak! Men hva du tjener på å drite deg ut slik, er ett mysterium for meg!

Jeg har (i likhet med deg, tydeligvis) gjort flere søk på nettet, og har (i likhet med deg, tydeligvis) ikke funnet noen seriøse kilder som hevder noe i nærheten av det du påstår.

Du kan for øvrig kutte ut hersketeknikkene og barnehageretorikken. Det eneste du trenger å gjøre er å bevise din egen påstand. Problemet er selvsagt at det ikke finnes én seriøs kilde på internett som underbygger denne påstanden, så det eneste du sitter igjen med er å bruke frekkhet og hersketeknikker for å dekke over det faktum at du sprer løgner og konspirasjonsteorier.

Lenke til kommentar

Jeg har (i likhet med deg, tydeligvis) gjort flere søk på nettet, og har (i likhet med deg, tydeligvis) ikke funnet noen seriøse kilder som hevder noe i nærheten av det du påstår.

Du kan for øvrig kutte ut hersketeknikkene og barnehageretorikken. Det eneste du trenger å gjøre er å bevise din egen påstand. Problemet er selvsagt at det ikke finnes én seriøs kilde på internett som underbygger denne påstanden, så det eneste du sitter igjen med er å bruke frekkhet og hersketeknikker for å dekke over det faktum at du sprer løgner og konspirasjonsteorier.

Greit, virker som du er veldig utålmodig og desperat, tydelig det utifra ditt "useriøse" innlegg.

Så gled deg, jeg skal servere deg kilde NR.2 der Abbas sier at den palestinske stat skal være israelitt og "judenrein"

(kilde NR.1 var fra frie-ytringer.com)

http://www.palestine...938&cat=2&opt=1

(anbefaler deg å bruke google translate her)

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, virker som du er veldig utålmodig og desperat, tydelig det utifra ditt "useriøse" innlegg.

Så gled deg, jeg skal servere deg kilde NR.2 der Abbas nylig sa rett ut at den palestinske stat skal være "judenrein"

(kilde NR.1 var fra frie-ytringer.com)

http://www.palestine...938&cat=2&opt=1

(anbefaler deg å bruke google translate her)

OK, du har nå to "kilder" - bloggen til Jan Simonsen og en obskur arabiskspråklig nettside som du ber meg bruke Google Translate for å lese.

Tror du selv på dette? Altså, tror du at Mahmoud Abbas kunne sagt at han ønsker en stat uten jøder og homoseksuelle, uten at dette ville blitt snappet opp av hele verdenspressen? Du anser det ikke som litt merkelig at ingen kjente medier vet om dette?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

OK, du har nå to "kilder" - bloggen til Jan Simonsen og en obskur arabiskspråklig nettside som du ber meg bruke Google Translate for å lese.

Tror du selv på dette? Altså, tror du at Mahmoud Abbas kunne sagt at han ønsker en stat uten jøder og homoseksuelle, uten at dette ville blitt snappet opp av hele verdenspressen? Du anser det ikke som litt merkelig at ingen kjente medier vet om dette?

Står klart og tydelig på den arabiske nettsiden der PLO sier at israelitter jøder ikke for adgang til en palestinsk stat, er ikke noe mer obskur i det arabiske språket der, enn hva det norske språket er for en araber. Men hva har enn ikke google translate for?

Jeg kan gi deg en kilde til før jeg legger meg, kilde NR.3. Nå har jeg allerede gitt deg mange kilder, så jeg ser ikke mye poeng i å fortsette med kilde etter kilde. Lær deg arabisk og ta deg heller en tur til den arabiske ligas møte i Quater neste gang, så får du det rett fra tungen til Abbas & Co og inn i dine ører.

At the Arab League meeting in Qatar, PA President Mahmoud Abbas said the Palestinian state "will be free of all Jews.":

http://www.jpost.com....aspx?id=222888

post-160065-0-85905600-1317343289_thumb.jpg

Abbas, ved det arabiske liga's møte i Qatar, Doah.

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israelsk jagerfly kretset over tyrkisk skip som lette etter gass i omstridt område i Middelhavet, rapporterte tyrkisk media. IDF talsmann sier det ikke er kjent med saken.

http://www.ynetnews....4129242,00.html

Siste oppdatering: Tyrkia nekter for at Israel truet tyrkisk skip og sier rapporten fra media ikke sier sannheten.

http://www.jpost.com....aspx?id=240051

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel fortsetter propagandaspillet sitt med å be palestinerne om å gjenoppta samtalene uten betingelser slik at de selv kan fortsette å bre ut okkupasjonen mens de "forhandler". Men palestinerne gjenomskuer Israel nok en gang og fortsetter med sitt rettferdige krav om at Israel må stanse all aktivitet i de ulovelige bosettningene på okkupert jord før det forhandles:

Israel vil gjenoppta fredssamtaler

Israel skal søndag ha godtatt oppfordringen fra Midtøstenkvartetten om å gjenoppta fredssamtalene med palestinerne.

– Israel ønsker forslaget om direkte samtaler uten betingelser velkommen, står det i en uttalelse fra statsminister Benjamin Netanyahus kontor.

I uttalelsen står det at israelerne imidlertid har noen bekymringer, som de vil ta opp på et passende tidspunkt, melder nyhetsbyrået AFP.

– Israel ber de palestinske selvstyremyndighetene om å gjøre det samme, og gå inn i direkte samtaler uten forsinkelser.

– Her og nå sier jeg at PLO er klar til straks å gå tilbake til forhandlingsbordet med Israel, mot at landet stanser byggingen i bosetningene, sa Abbas under en tale til delegatene i FNs hovedforsamling.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7816641

Lenke til kommentar

Irans øverste leder går mot palestinsk FN-medlemskap

Hevder det innebærer å akseptere Israels eksistens.

Den islamske republikken er dermed underlig nok på samme side som Israel og USA i saken som nå drøftes av et panel i Sikkerhetsrådet. Imidlertid har Iran sine egne grunner for å være mot palestinsk FN-medlemskap. Ifølge Khamenei vil en slik avtale innebære en aksept for Israels eksistens, og la en «kreftsvulst» true regionens sikkerhet for alltid.

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/midtosten/irans-oeverste-leder-gaar-mot-palestinsk-fnmedlemskap-3599935.html

Dette er en latterlig uttalelse og slike utspill bidrar bare til å skape dårliger eforhold mellom landene enn det som alt er. Håper virkelig den palestinske presidenten Mahmoud Abbas går imot disse uttalelsene!

Lenke til kommentar

Iran har sagt at de ikke har problemer med jøder, men med dem som har stjålet palestinernes land. Dog er Iran den ene parten jeg er usikker på her. Palestinerne og de arabiske landene vet jeg jo ønsker fred og Israel vet jeg jo ønsker konflikt og krig...

Når det gjelder atomprogrammet til Iran kunne det vært svært balanserende at Israel fikk en motvekt i et Iran som har atomvåpen akkurat som Israel! Men om Iran ville brukt dette utenom Israel også vet man jo aldri så jeg er skeptisk.

Lenke til kommentar

Uro etter moskéangrep i Israel

Innbyggerne i en arabisk landsby i Israel er rasende etter at en moské ble påtent og ødelagt. Statsminister Benjamin Netanyahu kaller angrepet sjokkerende.

Om lag 300 innbyggere i beduinlandsbyen Tuba-Zangariyye nord i Israel samlet seg til protester mot angrepet mandag. De kastet stein mot israelske sikkerhetsstyrker og satte fyr på bildekk. Soldatene svarte med tåregass og sjokkgranater.

Interiøret i moskeen ble helt ødelagt, og flere religiøse skrifter gikk tapt i brannen. Gjerningsmennene hadde også malt ord som «hevn» og «prislapp» på veggene, en henvisning til hevnangrep som jødiske bosettere vanligvis bruker mot palestinere på Vestbredden.

På moskeen i Tuba var det også malt «Palmer», etternavnet til en jødisk bosetter som mistet livet sammen med sin lille sønn på Vestbredden for halvannen uke siden. Bilen han kjørte, kolliderte etter å ha blitt steinet av palestinere.

Hevnreaksjon

Bosetternes såkalte prislapp-politikk innebærer at de hevner seg på den palestinske lokalbefolkningen hvis israelske myndigheter legger begrensninger på bosetningsvirksomheten.

Det har blant annet skjedd når israelske soldater eller politistyrker river ulovlige utposter eller deler av en bosetning på den okkuperte Vestbredden.

Det forrige moskéangrepet skjedde i Nablus på Vestbredden for en måned siden.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4245404.ece

Nå blir det spennende å se om Israel gidder å lete etter de ansvarlige for å straffe dem eller om alt som kommer er noen ord fra Netanyahu...

Lenke til kommentar

Uro etter moskéangrep i Israel

Innbyggerne i en arabisk landsby i Israel er rasende etter at en moské ble påtent og ødelagt. Statsminister Benjamin Netanyahu kaller angrepet sjokkerende.

Hvor er vår IDF-medløper hen mon tro. Angripe beduiner....som jo elsker det hebraiske...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...