Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

I 1967 var det amerikanske og vest-tyske tanks som ble brukt; vestlig materiell og teknologi er det eneste som ga israel en sjanse.

ikke bare en sjanse, men en overlegen militærstyrke.

Nei. I 1967 var det tankser fra andre verdenskrig som Israel brukte.

Israel brukte egen-modifiserte tansker fra andre-verdenskrig kjøpt gjennom frankrike,

og Israel fikk kjøpt noen utdaterte ww2 centurion-tanks fra storbritania som trengte penger til et annet tanks-prosjekt.

problemet med jødedommen har alltid vært rasismen mot ikke-jøder, som automatisk følger av de ekslusive reglene for å være en jøde ;

man må ha en jødisk mor, og dermed er det en ekslusiv klubb på samme linje som jehovas vitner, hvor det vil være vanlig at de som bryter ut vil bli uglesett av samfunnet.

(edit: det jødiske samfunnet selvsagt, for å gifte seg me hvem man vil er vanlig i det vestlige samfunnet)

Tull, alle kan konvertere til jødedommen.

Har ikke merket noe som helst rasisme fordi jeg ikke er jøde, og jeg har mange jødiske bekjente.

det er forbudt for troende jøder å gifte seg med ikkejøder, og det er bare noe av grunnen til at jødene skaper subsamfunn i alle land de bosetter seg i.

Europeiske jøder er ofte sekulære, spesielt før andre verdenskrig.

Og selv om du ikke skulle få knulle damene deres, er ikke det noen grunn til å utrydde dem.

Liknende kultur gjelder i stor grad også for muslimer forresten.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anerkjenner de Palestina, anerkjenner de terror, sier den palestinsk arabiske ministeren Issa Karake.

Den palestinske ministeren Issa Karake har ansvar for de palestinske terror fangene i israelske fengsler. Han trekker en skremmende konklusjon. Anerkjennelse av Palestina = legitimitet til terror.

Det sier Karake til avisen Al-Hayat Al-Jadida.

Kilde

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel dreper langt flere enn de mister i terrorangrep, så om det som skjer ellers kan klassifiseres som terror, mens Israels handlinger ikke kan det, så er terroren ikke relevant.

Og motsatt, skal vi like godt oppløse Israel og ha 0 stater?

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det i gang i FN:

Palestinerne vil kopiere Israels suksess fra 1947

Palestinernes president Mahmoud Abbas har på flere områder latt seg inspirere av israelerne før FN-avstemningen i 1947, da verden sa ja til å dele det bibelske land i to stater.

Palestinernes president Mahmoud Abbas har ikke latt seg presse, overtale eller true. I ettermiddag overleverer han palestinernes søknad om å bli tatt opp i FN som stat, etter over 20 år med mislykkede forhandlinger og frustrasjon over den stadige veksten av israelske bosettinger på okkupert land.

Når palestinerne i dag ber om FNs anerkjennelse av staten Palestina, er det flere likhetstrekk med FN-avstemningen i 1947. Da sa et flertall i FN ja til å dele det bibelske land i to stater, en jødisk og en arabisk.

Abbas vil ha en tilsvarende avstemning med det samme formålet, å dele det samme landet mellom Israel og et nytt Palestina.

Palestinerne har i år fått Verdensbankens, FNs og EUs ord for at det palestinske selvstyre er parat til å fungere som en stat.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4236085.ece

Jeg sier til Israel, kom til freden

Fredag leverte president Mahmoud Abbas den formelle søknaden om fullverdig palestinsk FN-medlemskap.

Klokken 17.35 norsk tid møtte palestinernes president Mahmoud Abbas FNs generalsekretær Ban Ki-moon til et ti minutters møte for å levere søknaden om palestinsk FN-medlemskap, som senere skal behandles i Sikkerhetsrådet.

Kort tid etter møtet med Ban gikk Abbas til voldsom applaus opp for å tale til FNs hovedforsamling, der han ba om støtte til resolusjonsforslaget.

- Kom til freden

Fra talerstolen sa Abbas at palestinerne har jobbet hardt for å få til en avtale med Israel, også etter at fredsforhandlingene brøt sammen sist.

- Men Israel nektet å forhandle under internasjonal lov, og de fortsatte å bygge bosettinger.

- Jeg sier til Israel, kom til freden, sa Abbas.

Voldelige sammenstøt

Før Abbas skulle overlevere sin søknad om FN-medlemsskap brøt det ut harde kamper mellom palestinere og israelere.

I landsbyen Qusra på den okkuperte Vestbredden ble en palestiner drept av israelske soldater under et sammenstøt mellom palestinere og israelske bosettere i området. Flere andre ble såret.

Israel satte fredag soldater og politi i høyeste beredskap, og styrket vaktholdet ved den grønne linjen, som skiller Israel og Vestbredden, i Øst-Jerusalem, og rundt israelske byer med arabiske innbyggere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4236233.ece

Netanyahu: – Jeg strekker ut en fredens hånd

Israels statsminister Benjamin Netanyahu strekker ut en fredens hånd til sine naboland, og sier dette gjelder spesielt for palestinere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4236404.ece

Lenke til kommentar

I 1967 var det amerikanske og vest-tyske tanks som ble brukt; vestlig materiell og teknologi er det eneste som ga israel en sjanse.

ikke bare en sjanse, men en overlegen militærstyrke.

Nei. I 1967 var det tankser fra andre verdenskrig som Israel brukte.

Israel brukte egen-modifiserte tansker fra andre-verdenskrig kjøpt gjennom frankrike,

og Israel fikk kjøpt noen utdaterte ww2 centurion-tanks fra storbritania som trengte penger til et annet tanks-prosjekt.

problemet med jødedommen har alltid vært rasismen mot ikke-jøder, som automatisk følger av de ekslusive reglene for å være en jøde ;

man må ha en jødisk mor, og dermed er det en ekslusiv klubb på samme linje som jehovas vitner, hvor det vil være vanlig at de som bryter ut vil bli uglesett av samfunnet.

(edit: det jødiske samfunnet selvsagt, for å gifte seg me hvem man vil er vanlig i det vestlige samfunnet)

Tull, alle kan konvertere til jødedommen.

Har ikke merket noe som helst rasisme fordi jeg ikke er jøde, og jeg har mange jødiske bekjente.

det er forbudt for troende jøder å gifte seg med ikkejøder, og det er bare noe av grunnen til at jødene skaper subsamfunn i alle land de bosetter seg i.

Europeiske jøder er ofte sekulære, spesielt før andre verdenskrig.

Og selv om du ikke skulle få knulle damene deres, er ikke det noen grunn til å utrydde dem.

Liknende kultur gjelder i stor grad også for muslimer forresten.

Que pasa?

Magach (M48 i israelsk tjeneste) ble ikke produsert før 1951+, og det var disse Israel kjøpte fra Vest-Tyskland og USA.

De hadde fått 250 M48 Patton tanks før krigen brøt ut, men bare 150 av dem var i drift akkurat ved krigens start i 1967.

De kjøpte også franske tanks i 1956.

(Frankrike var en av nasjonene som bidro til å skape israel av palestinerens land; England, Frankrike og Russland)

Alle kan tro på jødedommen***, men det betyr ikke at du vil bli akseptert som jøde.

Navnet jøde er en jødisk tradisjon som bare kan brukes på mennesker med en jødisk mor, som dermed garantert er etterfølger av abraham og den jødiske slekten deretter.

Historisk sett, før de siste 100 årene, ville det vært nærmest utenkelig for jøder å gifte seg med ikke-jøder.

I dag gifter halvparten av jødene i vesten seg med jøder.

Når de utgjør maks 10% av den vestlige befolkningen, vil det si at gjennomsnittsjøden avviser 10 ikke-jøder for hver jødisk kjæreste -- med mindre de oppholder seg i rene jødiske lokalsamfunn og ikke møter ikke-jøder.

(Uansett er det et klart tegn på at etnisitet eller religion er viktigere for dem enn for andre vestlige)

Det viser at det fremdeles er viktig for jøder i vesten å gifte seg med jøder.

Dersom etnisitet/religion ikke var viktig ville bare rundt 10% av jødene gifte seg med jøder i samfunn med 10% jøder.

Faktum er at rundt 1% av menneskene i USA er jøder, mens 53% av jødene i USA gifter seg med jøder.

Det vil si at gjennomsnittsjøden velger vekk 52 potensielle ikke-jødiske kjærester for å ta en jødisk kjæreste -- ELLER at omgangskredtsen til gjennomsnittsjøden er circa 50% jøder i ikke-familien.

Begge deler er lite urovekkende dårlige tall.

Jeg synes at valg av kjæreste KRAFTIG (eksludere 99 mennesker av feil etnisitet for 1 av riktig) basert på etnisitet er galt.

Jeg kritiserer all religion og alle dogmer når det er på sin plass, og dette er ingen debatt om innvandring til Norge.

Jeg bryr meg ikke om islamske tall, for det er en annen diskusjon, og araberene har ikke bodd i vesten i betydelige antall i 2000 år for så å få noen andre sitt land fra oss for så å fordrive menneskene som bor i landet de fikk, som har bodd der i 3000 år, fordi de som bodde der ikke likte å bli kastet ut bare fordi vesten skrev på et papir at jødene våre skulle få Israel tilbake fra etterkommerene av jødene som konverterte til islam og som bodde i palestina.

At noen gjør noe galt gir ikke fripass til andre å gjøre noe galt.

*** Alle kan bli opplært til å tro eller overbevist til å tro av mennesker de stoler på dersom de er åpne for det, noe som ikke gjelder alle da mange er sekulære og ikke kjøper ufunderte argumenter.

(PS.: Jeg bruker for mye tid på filosofi :( )

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

De arabiske hærene hadde også Patton-tanks vet du...

Det er frankrike, russland, tyskland, england og usa som på den tiden laget verdens tankser, så at både Israel og Araberne brukte deres tankser burde ikke overraske deg, og enda mindre brukes som noe argument for å bevise at Israel var avhengig av hjelp fra de nevnte landene.

Hvis du ser på teknologisk ustyr israel og araberne fikk og kjøpte inn, var ikke Israel noe spesielt overlegne der. I slagkraft, effektivitet og egen militær kompetanse var derimot Israel overlegen.

Historisk sett, før de siste 100 årene, ville det vært nærmest utenkelig for jøder å gifte seg med ikke-jøder.

Feil. Det er riktig at jøder gjennom tidene som oftest gifter seg med hverandre.

Men at jøder har blandet seg med den europeiske populasjonen gjennom disporaen, ikke bare de siste 100årene, er ikke til å bortforklare.

Og om jøder så gifter seg med hverandre, er det ingen unskyldning for antisemitisme.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et av spørsmålene i undersøkelsen var : “Bør Israel samtale med Hamas”.

Der svarte jeg nei. Det er et spørsmål der jeg normalt hadde svart ja hadde det vært snakk om andre demokratiske land. Problemet er at hamas er en terrororganisasjon, og et demokratisk Israel skal selvfølgelig ikke samtale med dem. Dessuten har aldri palestina hatt noen stat før, og Israel har dermed ikke okkupert noen områder.

Case Closed!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal Hamas regnes som en terroristorganisasjon?

Før du spør om det bør du sette deg inn i historien rundt hamas:

Et av deres fremste mål er å erstatte staten Israel og erstatte den med en islamsk stat. De har også stått bak en rekke selvmordaksjoner i vesten. Mahmoud Abbas, president i Palestina, har selv sagt at et av hans mål er å utslette Israel og jødene som er bosatt der. Han har sagt at det ikke skal være plass til jøder. Disse uttalelsene er ikke gamle og kan kjapt finnes frem igjen. Hamas har også ordrett sagt at dem aldri kommer til å anerkjenne Israel. Hamas ser på dette som en kamp mot jøder, ikke en kamp mot fred. Og dette på bekostning av palestiner og israelere.

De har også, som de aller fleste vet, sendt dødelige raketter over til Israel i en årrekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
- Jeg strekker ut min hånd til det palestinske folk. Vi ønsker en rettferdig og vedvarende fred, sa israels statsminister til FN-delegatene i salen.

Vi blir hengt ut og fordømt i dette rommet, år etter år. Vi blir fordømt mer enn alle andre land til sammen, sa Netanyahu.

- Libanon har fått en plass i Sikkerhetsrådet. Det betyr i praksis at en terrororganisasjon sitter i FN sikkerhetsråd, fortsatte han.

Godt poeng, FN har en rekke terrorist stater som medlemmer... latterlig at de ikke blir kastet ut for brydd på FNs menneskerettigheter!

- Jeg kom ikke hit for å få applaus, men for å snakke sant. Israel vil ha fred, jeg vil ha fred. Men fred må forankres i sikkerhet, sa Netanyahu.

Konfliktens kjerne er ikke bosettingene. De er snarere en konsekvens av konflikten. Konflikten skyldes at palestinerne nekter å anerkjenne den israelske staten.

Den jødiske staten Israel vil alltid beskytte rettighetene til alle minoritetene våre, inkludert den arabiske. Det vil ikke den fremtidige palestinske staten. De vil ikke tillate noen jøder der. De vil ha jødefrie områder. Det er etnisk rensing, sa Netanyahu

Abbas, må denne konflikten pågå i generasjoner? Eller vil vi la våre barn og barnebarn snakke om hvordan vi fant en vei ut av dette? Det bør være målet vårt, og det tror jeg vi kan klare.
Tydelig at Israel er interessert i fred.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10039094

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det endrer ikke det faktum at de bedriver motstandskamp mot okkupasjon og undertrykkelse!

Motstandskamp eller krig mot jøder (hellig krig eller hva muslimer kaller det).. tror du blander.

En ting er hva Israel sier og en annen ting er hva de gjør...

Strålende argument. Jeg skal snu det for deg.

En ting er hva palestina sier og en annen ting er hva de gjør...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Før du spør om det bør du sette deg inn i historien rundt hamas:

Et av deres fremste mål er å erstatte staten Israel og erstatte den med en islamsk stat. De har også stått bak en rekke selvmordaksjoner i vesten. Mahmoud Abbas, president i Palestina, har selv sagt at et av hans mål er å utslette Israel og jødene som er bosatt der. Han har sagt at det ikke skal være plass til jøder. Disse uttalelsene er ikke gamle og kan kjapt finnes frem igjen. Hamas har også ordrett sagt at dem aldri kommer til å anerkjenne Israel. Hamas ser på dette som en kamp mot jøder, ikke en kamp mot fred. Og dette på bekostning av palestiner og israelere.

De har også, som de aller fleste vet, sendt dødelige raketter over til Israel i en årrekke.

Jeg kan mer om historien deres enn deg da jeg har fulgt med på de senere år også...

Hamas har sagt at de vil anerkjenne Staten Israel, men at Staten Palestina må oppstå først. De har også sagt at de går vekk fra kravet om at Staten Palestina må inkludere det som i dag er Staten Israel og de har sagt at problemet ikke er Israels eksistens, men mangelen på en palestinsk stat.

Forøvrig har jeg gjort klart hva jeg mener om Hamas her. Anbefaler deg å ta en titt:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1176692&st=

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

De arabiske hærene hadde også Patton-tanks vet du...

Det er frankrike, russland, tyskland, england og usa som på den tiden laget verdens tankser, så at både Israel og Araberne brukte deres tankser burde ikke overraske deg, og enda mindre brukes som noe argument for å bevise at Israel var avhengig av hjelp fra de nevnte landene.

Hvis du ser på teknologisk ustyr israel og araberne fikk og kjøpte inn, var ikke Israel noe spesielt overlegne der. I slagkraft, effektivitet og egen militær kompetanse var derimot Israel overlegen.

Feil. Det er riktig at jøder gjennom tidene som oftest gifter seg med hverandre.

Men at jøder har blandet seg med den europeiske populasjonen gjennom disporaen, ikke bare de siste 100årene, er ikke til å bortforklare.

Og om jøder så gifter seg med hverandre, er det ingen unskyldning for antisemitisme.

Det finnes ingen unnskyldning for rasisme, nei, utenom vitenskapelige raseteorier -- som enda ikke finnes.

Det eneste som er sikkert er at "blandingsraser" er gjennomsnittlig penere og sunnere enn innavlede folkegrupper.

Å ignorere 50 mennesker av en annen etnisitet for å gifte seg med en av samme etnisitet er ganske nærme det jeg kaller rasisme -- for det må ligge noe til grunn for valget.

Det ikke er religionen, siden mange jøder er sekulære.

Så det må være noe annet som gjør at de fleste jøder (53%) finner den ene jøden blant 100 potensielle partnere.

Minoriteter kan også være rasister, og kulturer kan ha rasistiske normer.

MEN...

HVA synes du om påstanden min om at Israel aldri kommer til å gi fra seg de okkuperte områdene sfrivillig (og at Israel heller vil ha en vedvarende krig med de militært inkapasiterte palestinerene enn å gi fra seg disse områdene)?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bill Clinton: - Netanyahu drepte fredsprosessen

Eks-president Bill Clinton mener Israels statsminister har mye av skylda for at fredsprosessen i Midtøsten har mislyktes.

Mistet interessen

Clinton, som sjøl forsøkte hardt å få fred i Midtøsten mens han var president, sier nå at det er Netanyahu og hans regjering som er en av hovedgrunnene til at det ikke har blitt en israelsk-palestinsk fredsavtale.

Clinton mener at Netanyahu mistet interessen for fredsprosessen idet to av Israels viktigste krav så ut til å gå i orden: et levedyktig palestinsk lederskap og Israels mulighet for å normalisere forbindelsene til den arabiske verden.

- Israelerne ville alltid ha innfridd to krav, og straks de så ut til å ha dem inne, var ikke kravene lenger så interessante for Mr. Netanyahu. De ville vite at de hadde en fredspartner i den palestinske regjeringen, og det er ikke noe spørsmål -- og Netanyahus regjering har sagt -- at dette er den beste palestinske regjeringen vi har hatt noensinne på Vestbredden, sier Clinton ifølge Foreign Policy og israelske Ha'aretz.

Anerkjennelse og samarbeid

Clinton sa også, ifølge Foreign Policy, at Israel var nær ved å bli anerkjent av arabiske land, og at «kongen av Saudi Arabia har startet med å liste opp alle de arabiske landene for å kunne si til israelerne at «hvis dere blir enige med palestinerne ... vil vi umiddelbart gi dere anerkjennelse, men også politisk, økonomisk og sikkerhetssamarbeid»».

http://www.dagbladet.no/2011/09/23/nyheter/israel/utenriks/palestina/18264943/

Godt å høre slike store og kloke ord fra en av USAs tideligere presidenter!

Lenke til kommentar

Jeg kan mer om historien deres enn deg da jeg har fulgt med på de senere år også...

Hamas har sagt at de vil anerkjenne Staten Israel, men at Staten Palestina må oppstå først. De har også sagt at de går vekk fra kravet om at Staten Palestina må inkludere det som i dag er Staten Israel og de har sagt at problemet ikke er Israels eksistens, men mangelen på en palestinsk stat.

Forøvrig har jeg gjort klart hva jeg mener om Hamas her. Anbefaler deg å ta en titt:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1176692&st=

Nå lyver du. De har sagt at de ikke vil anerkjenne staten Israel. Dette gjorde også Arafat seg klar på i hans tid. Han ble da tilbudt over 110% landområde av det han hadde sagt han ønsket for å få fred, altså 10% mer for å skape fred, men han takket nei. Dette er et godt eksempel på hva hamas ønsker. Krig, ikke fred.

Tenk også på hvor mange palestinere og muslimer som lever godt i Israel i dag og som virkelig ikke ønsker noe annet.

EDIT: skrev et ord feil, måtte rette

Endret av Audiguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...