Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Palestinerne under beinhardt press i FN

Abbas møter Obama i dag.

http://www.dagbladet.no/2011/09/21/nyheter/politikk/utenriks/palestina/fn/18222712/

Vil denne jenta få sitt eget land?

Tusenvis av palestinere ute i gatene. Håper at Palestina blir FNs 194. stat.

Smilende fjes. Palestinske flagg vaiende i vinden. Håp og framtidsoptimisme.

Scenene som i dag utspiller seg i de palestinske byene Ramallah og Hebron i dag er langt fra palestinsk hverdag. Men palestinernes leder og PLO-veteranen Mahmoud Abbas (76) sin avgjørelse om å ta inn Palestina-spørsmålet inn for FN, har gitt nytt håp i en svært desillusjonert befolkning.

- Jeg tror de fleste palestinerne ikke virkelig tror at Abbas vil nå langt i FN, men de vil støtte ham. Han gjør i det minste noe. Alle har glemt Palestina, fredssamtalene har stoppet, men nå er vi i hvert fall på verdensscenen igjen. De snakker om saken vår nå, sier den 39-årige regissøren Ghada Terawi til britiske The Guardians utsendte i Ramallah.

- Tredje intifada

Palestinerne på Vestbredden følger nå bevegelsene i FN nøye. Skolene i Ramallah var stengt i dag og flere bedrifter var stengt for at befolkningen kunne være ute i Ramallahs gater for å støtte palestinernes krav om en egen stat.

- Alle i Palestina venter på at FN skal si nei til en palestinsk stat sånn at vi kan sette i gang den tredje intifadaen. Jeg kjempet i den andre intifadaen da jeg var 14, og jeg vil kjempe i den tredje. Jeg vil kjempe til jeg dør. Det vil vi alle, sier 28-årige Bilal Quran til The Guardian.

26-årige Saed Barguthi er veterinær, og sier at palestinernes krav ikke er mer enn å bli behandlet som alle andre mennesker i verden.

- Vi vil ha fred. Vi vil ikke ha krig. Vi vil ikke ha flere mennesker drept for vi har sett nok blod. Vi vil bare ha et land, sier veterinæren.

I byen Nablus, nord på Vestbredden, var også folk i gatene. Også der var interessen for Obama stor: «La oss håpe han ikke svikter oss», var demonstrantenes beskjed, ifølge Al Jazeera.

http://www.dagbladet.no/2011/09/21/nyheter/utenriks/israel/palestina/gaza/18230367/

Nå er jeg virkelig spent på hva slags balansekunst Obama kan prestere. Håndtreringen hans av dette kommer nok til å bety mye for ettermæle hans dersom han ikke blir gjenvalgt som president og det både i og utenfor USA...

Lenke til kommentar

Sarkozy advarer mot veto i Sikkerhetsrådet

Frankrikes president Nicolas Sarkozy frykter konsekvensene av et amerikansk veto mot palestinernes FN-søknad.

I en tale til FNs hovedforsamling onsdag sa Sarkozy at palestinerne burde få observatørstatus i FN, men uten formelt medlemskap som stat.

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/midtosten/sarkozy-advarer-mot-veto-i-sikkerhetsraadet-3591430.html

Akkurat her er jeg helt enig med Sarkozy. Palestinerne bør heller styrke possisjonen sin i FN og dermed internasjonalt uten et nederlag i Sikkerhetsrådet. Det vil gi dem så mye mer!

Lenke til kommentar

Det blir ingen god debatt av at du håner meningsmotstandere.

At du latterliggjøre kilder er ikke debatt verdig.

Hva er det som er latterlig med linkene (kildene mine)?

Jeg henviser til faktiske forhold hvor palestinske terrorister bomber skolebusser og andre sivile. Jeg ser ikke noe latterlig ved det, det er heller meget alvorlig. Og beviser at palestinerne driver terror.

Og ja, nå lurer jeg på om du faktisk lever i den virkelige verden som du sier når du latterliggjør drap og terror mot sivile.

Edit:

Forresten argumentet ditt om at Israel okkuperer palestinske områder rettferdiggjør ikke terror mot sivile. Fakta er at palestinerne benytter terror mot sivile.

Fakta er at Israel okkuperer landet deres, og holder tusenvis av deres allierte og landsmenn som gisler i fangehull, noe som igjen utløser enormt raseri fra palestinsk side. Du må skjønne at opphavet til denne konflikten er ikke uker, måneder, år - men flere tiår gammelt. Jeg har en mistanke om at du mener at, enten du vet det eller ikke, at israelsk blod er mer verdifullt enn palestinsk blod, noe som skinner gjennom i hvert eneste innlegg du har skrevet så langt her. Det som gjør kildene dine latterlige og dermed ugyldige er at de kun rapporterer saker som til syvende og sist går i Israels favør politisk. Jeg tror vi er ferdige her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Obama ber Tyrkia bedre forholdet til Israel

USAs president Barack Obama og Tyrkias statsminister Recep Tayyip Erdogan fant sammen om Syria og Libya da de møttes tirsdag, men ikke om Israel.

USA har med økende uro fulgt med på den raske forverringen av forholdet mellom Israel og Tyrkia etter Gaza-krigen og Israels dødelige oppbringing av en tyrkisk båt med bistand på vei til Gaza i fjor, der ni tyrkere ble drept.

Både NATO-medlemmet Tyrkia og Israel er nære allierte av USA, og krisen mellom de to framstår som en illustrasjon på Israels stadig mer isolerte posisjon i regionen og begrensningene på USAs innflytelse.

På møtet sa Obama at Tyrkia og Israel er nødt til å begrave stridsøksen etter razziaen utenfor Gaza og reparere det havarerte forholdet.

- Presidenten understreket sin interesse i at de to finner fram til en løsning på konflikten mellom dem, og han oppfordret dem til å arbeide mot det målet, sa Liz Sherwood-Randall som er nasjonal sikkerhetsrådgiver for europeiske saker.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10038762

Israels ambassadør: Ikke for sent å forhandle

Palestinerne vil bli tatt godt imot ved forhandlingsbordet dersom de trekker tilbake FN-søknaden sin, sier Israels utsending til Norge.

- Så snart palestinerne er villig til å trekke FN-søknaden og gjenoppta forhandlingene, kan jeg forsikre om at det raskt vil bli skapt en varm atmosfære, sier fungerende ambassadør Amir Maimon.

FN-prosessen ødelegger for forhandlingsklimaet, men det er ikke for sent å endre på det, mener han.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10038818

Begge disse framstøtene viser hvor livredde både USAog Israel er for det som er i ferd med i skje og hva slags reaksjoner og ringvirkninger det kan få! Obama vet nok utmerket godt at han ikke bare kan få Tyrkia og Israel til å mirakuløst få noe bedre forhold igjen. Striden mellom dem er gått altfor langt til det. Samtidig brøver den israelske ambassadøren her i Norge å skyve ansvaret for situasjonen over på palestinerne når alt sammen er Israels feil siden de plent nekter å stanse aktiviteten i de ulovelige bosettningene på Vestbredden... Det er tydelig at både amerikanerne og israelerne nå er dypt urolige for det som vil skje. Jeg er svært spent på hva resultatet vil bli av dette. Ikke bare ang. mer anerkennelse av Staten Palestina og støtte til Den palestinske selvstyremyndigheten samt økt fokus på situasjonen, men også om det kan få noen følger for forholdet mellom USA og Israel.

Lenke til kommentar

Det blir ingen god debatt av at du håner meningsmotstandere.

At du latterliggjøre kilder er ikke debatt verdig.

Hva er det som er latterlig med linkene (kildene mine)?

Jeg henviser til faktiske forhold hvor palestinske terrorister bomber skolebusser og andre sivile. Jeg ser ikke noe latterlig ved det, det er heller meget alvorlig. Og beviser at palestinerne driver terror.

Og ja, nå lurer jeg på om du faktisk lever i den virkelige verden som du sier når du latterliggjør drap og terror mot sivile.

Edit:

Forresten argumentet ditt om at Israel okkuperer palestinske områder rettferdiggjør ikke terror mot sivile. Fakta er at palestinerne benytter terror mot sivile.

Fakta er at Israel okkuperer landet deres, og holder tusenvis av deres allierte og landsmenn som gisler i fangehull, noe som igjen utløser enormt raseri fra palestinsk side. Du må skjønne at opphavet til denne konflikten er ikke uker, måneder, år - men flere tiår gammelt. Jeg har en mistanke om at du mener at, enten du vet det eller ikke, at israelsk blod er mer verdifullt enn palestinsk blod, noe som skinner gjennom i hvert eneste innlegg du har skrevet så langt her. Det som gjør kildene dine latterlige og dermed ugyldige er at de kun rapporterer saker som til syvende og sist går i Israels favør politisk. Jeg tror vi er ferdige her.

Jeg er fullt klar over at konflikten er dypere enn dager, uker, måneder, år. Om ikke flere tusen år. Tror alle i debatten er klar over det.

Terror fra palestinsk side utløser også enormt raseri fra den andre siden (les: Israel). Det er ikke et ensidig poeng,.. eller?

Og det er ikke bare Israel som har fanger... det er fanger på begge sidene.. Forskjellen er nok at fanger i Israel blir behandlet langt bedre...

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article359700.ece

Igjen har du problemer med å finne gode argumenter og tyr til at meningsmotstanderes kilder er "latterlige og ugyldige". Skulle du følge din retorikk så er alle dine kilder også ugyldige sett fra mine øyne. I dine øyne vil fakta bli ugyldig hvis det støtter den andre partens meninger.

Endret av investor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okkupasjon er en konstant/vedvarende krigshandling. Israelerene FIKK israel av england, frankrike og russland -- mot innbyggerene i landet sin vilje.

når de så okkuperte mer land ble det som å strø salt i sårene til det palestinske folk.

Hvor lenge må palestinere holde fred før israel river alle bygg på okkupert land og returnerer det?

nettop; scenarioet er utenkelig med mindre FN og USA tvinger Israel til å returnere til grensene fra 1967.

derfor er det også utenkelig for hele palestina til å være i fred med Israel;:

okkupasjonen må ende før det kan bli fred, og FN kan være grensevakter og NATO kan sikre israel sin trygghet.

hva er galt med den løsningen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

okkupasjonen må ende før det kan bli fred, og FN kan være grensevakter og NATO kan sikre israel sin trygghet.

FN som grensevakter slik de var mellom Egypt og Israel?

Nasser: "Flytt dere!"

FN: "Okay good sir"

Eller kanskje Tyrkia som nærmeste NATO-medlem vil komme Israel til unnsetning og sloss mot de arabiske hærene?

Eller kanskje vesten og det internasjonale samfunn vil komme jødene til unnsetning, slik de har gjort de siste 2000 årene?

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Google Street View

Googles Street View vil snart kunne tilby turister et glimt av ett av verdens mest attraktive turistmål: Jerusalem. Israel blir med dette det eneste landet i regionen som tillater denne tjenesten rundt om i sine byer.

77 prosent palestinere mener USA gjør rett i å legge ned veto mot palestinsk FN-medlemskap i FN.

Det kanskje mest oppsiktsvekkende funnet var at nesten like mange på hver side, 77 prosent palestinere og 79 prosent israelere, mener USA gjør rett i å legge ned veto mot palestinsk FN-medlemskap i FN.

Polen: "Israel må ikke bli truet av FN vedtak i tilknytning til en palestinsk stat"

Polen vil gå "strengt" til verks for å sikre at ingen endringer i regionen truer Israels sikkerhet, sa Polen på en pressekonferanse onsdag. Polen, som for tiden leder presidentskapet i EU, understreker at Israel ikke må bli truet av FN-vedtak i tilknytning til en palestinsk stat.

Obama talte i FN:

"La oss være ærlige her: Israel er omringet av naboer som har startet en rekke kriger mot dem. Israelske innbyggere har blitt drept av raketter mot husene sine og selvmordsbomber på bussene deres. Israelske barn som vokser opp vet at over alt i regionen blir andre barn lært opp til å hate dem."

"Disse fakta kan ikke fornektes. Det jødiske folk har skapt en suksessfull stat i sitt historiske hjemland. Israel fortjener anerkjennelse. De fortjener normale relasjoner med sine naboer. Og venner av det palestinske folk gjør ingen en tjeneste ved å fornekte denne sannheten."

"Når alt kommer til alt er det israelerne og palestinerne – ikke oss – som må komme til enighet om saker som splitter dem, om grenser og sikkerhet, om flyktninger og Jerusalem."

" Fred kommer ikke gjennom uttalelser og resolusjoner i FN, uttrykte Obama"

Demostrasjon utenfor FN

Rundt 4,000 mennesker demonstrerte utenfor FN i New York til støtte for Israel og mot opprettelsen av en PLO-stat i Israel, de rettet også søkelyset på at FN fortsetter å ignorere de mange bruddene på menneskerettighetene i land som Sudan, Kina og Iran osv, samtidig som de fokuserer på absolutt alt Israel foretar seg.

Kilde 1

Kilde 2

Kilde 3

Endret av Chi Spurger
  • Liker 5
Lenke til kommentar

FN som grensevakter slik de var mellom Egypt og Israel?

Nasser: "Flytt dere!"

FN: "Okay good sir"

Eller kanskje Tyrkia som nærmeste NATO-medlem vil komme Israel til unnsetning og sloss mot de arabiske hærene?

Eller kanskje vesten og det internasjonale samfunn vil komme jødene til unnsetning, slik de har gjort de siste 2000 årene?

Er du virkelig så uvitende at du påstår at de arabiske landene har en sjanse til å påføre israel skade før Usa har slagskip på plass?

om palestina angriper etter en fredsavtale finnes det ingen i vesten som støtter dem, og jeg skal love deg at israel ville fått all støtte fra nato.

Israel ville hatt all rett til å retaliere mot den palestinske staten.

rett er ordet som er viktig her.

israel har ingen rett til å okkupere land fra palestinerene; palestina må bli en stat før noen kan forsvare en okkupasjon, og før palestina okkuperes må myndighetene i en palestinsk stat ha angrepet israel.

tror du virkelig at israel vil gi tilbake okkupert land uten tvang fra usa ved en fredsavtale?

man skal være passe naiv for å tro at okkupasjonen er noe annet enn en israelsk versjon av "lebensraum"-tanken;

de har ingen planer om å noen gang levere tilbake landet - men de må levere det tilbake for å få fred.

israelerene er i all hovedsak europeere som har bodd i europa de siste tusen år, og palestinerene er like mye jøder som israelerene.

videre så er det jødene som harvalgt å ikke integrere seg i europa slik som sakserene, germanerene, anglerene, normanerene og stort sett alle andre europeiske folkeslag har gjort.

hvorfor støtter du ikke palestinerene sin rett på landet som de har bodd i de siste 3000 år, mens du støtter europeere sin rett på samme land når disse har bodd i europa i nesten 2000 år?

jeg vil også minne om at det ble bestemt at israel skulle bli opprettet allerede i 1917, ETTER at palestinerene ble lovet hele området.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Shelly (41) blir ny leder for Israels arbeiderparti

Den tidligere TV-journalisten Shelly Yacimovich ble onsdag valgt til ny leder for det israelske arbeiderpartiet.

Hun er kjent for avsløringer av sosial urettferdighet, men unnlot i valgkampen sin å tone flagg om aktuelle temaer som en fredsavtale med palestinerne og okkupasjonen av palestinsk land.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10038896

Ikke akkurat noen ny, sterk leder når hun ikke engang tar opp konflikten Israel er i. Tviler på at hun vil oppnå noen stjerne i forhold til det Ehud Barak har hatt. Men vil bli interessang å se dersom hun på et eller annet tidspunkt må ta opp konflikten. Og det må hun helt sikkert.

Lenke til kommentar

Hvor var de allierte da jødene ble gasset ihjel og kastet i ovnene?

Jeg har stor forståelse for deres holdning "Ta imot hjelp fra alle, men stol bare på deg selv".

Litt av poenget med en jødisk stat er at de skal kunne forsvare seg selv og ikke være avhengig av at europa og USA skal passe på dem...og vi har ikke akkuratt noen stjerne i margen når det gjelder å sikre jøders liv.

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem var det som GA Israel til jødene?!

Hvem er det som har sikret israel sin sikkerhet de siste 50 årene?

hvor kom tanksene deres fra?

hvor kom jagerflyene deres fra?

Hvem endte første og andre verdenskrig?

hvilken trussel utgjør palestina - og se på kartet - iran?

JEG kan ikke forstå hvordan israel ikke kan stole på nasjonene som har gitt dem hjem i 2000 år, hvorpå det var jødene selv som valgte å ikke integrere seg, som ga dem landet israel selv om det tilhørte palestinerene etter sykes-picot-avtalen, som har bistått israel med militært materiell og finansiell støtte i fantasilliard-klassen, og som avsluttet andre verdenskrig.

Hva er problemet?

takketvære fantasilliard-dollar-støtte i over 40 år kan israel knuse samtlige fiendtlige nasjoner uten hjelp, og jeg kan love deg at med garantier fra usa, så ville ikke (se på kartet) iran kunne kommet i nærheten av israel før bombefly fra usa kunne flydd jorden rundt 10 ganger og likevel bombet tanksene til iran før de når israel.

Mot egypt er de okkuperte områdene verdiløse.

Lenke til kommentar
Hvem var det som GA Israel til jødene?!

Israel ble gitt til jødene, og Palestina/vestbrdden-gaza til araberne, i et forsøk på å ende kampene mellom jøder og arabere i området.

Hvem er det som har sikret israel sin sikkerhet de siste 50 årene?

I hovedsak Israel selv. De får hjelp fra europa, tyskland, kazakhstan og andre partnere.

Da spesielt USA gir Israel en del hjelp, men det er ikke snakk om mer enn 20% av militærbudsjettet til Israel toppen, mener jeg å ha lest.

Og videre - Israel holdt på å bli utslettet i 1948, de måtte oppgi jerusalem og de arabiske hærene etnisk rensket jerusalem for jøder. Rett etter andre verdenskrig, stod verdenssamfunnet og USA og så på jøder bli kastet ut av gamlebyen i jerusalem av invaderende arabiske hærer fra saudi-arabia, irak, jordan, egypt og syria.

hvor kom tanksene deres fra?

Merkava-tanksene er designet og produsert av Israel, og Israel er verdens eneste operatør av denne tanksen.

hvor kom jagerflyene deres fra?

USA. Det gjør Saudi-Arabias fly også.

Hvem endte første og andre verdenskrig?

De allierte - etter at 1/3 av verdens jødiske befolkning var utryddet.

De allierte visste om dødsleirene, men ingen ting ble gjort.

Jødehat var på den tiden også blomstrende i de allierte landene, også Norge.

Tidligere norsk statsminister Jens Hundseid:

«Vi har ingen forpliktelse til å utlevere våre husdyr til jødenes grusomheter, vi har ikke invitert jødene hit til landet, og vi har ingen forpliktelse til å skaffe jødene dyr til deres religiøse orgier.»

JEG kan ikke forstå hvordan israel ikke kan stole på nasjonene som har gitt dem hjem i 2000 år, hvorpå det var jødene selv som valgte å ikke integrere seg,

Jødene i Europa var svært godt intergrert, og var både svært høyt oppe i samfunnsstillinger, kunne språket perfekt. De beholdte religionen sin og det er ingenting galt i det.

Sier du at holocaust er jødenes feil her?

Ser veldig sånn ut...

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 1967 var det amerikanske og vest-tyske tanks som ble brukt; vestlig materiell og teknologi er det eneste som ga israel en sjanse.

ikke bare en sjanse, men en overlegen militærstyrke.

problemet med jødedommen har alltid vært rasismen mot ikke-jøder, som automatisk følger av de ekslusive reglene for å være en jøde ;

man må ha en jødisk mor, og dermed er det en ekslusiv klubb på samme linje som jehovas vitner, hvor det vil være vanlig at de som bryter ut vil bli uglesett av samfunnet.

(edit: det jødiske samfunnet selvsagt, for å gifte seg me hvem man vil er vanlig i det vestlige samfunnet)

det er forbudt for troende jøder å gifte seg med ikkejøder, og det er bare noe av grunnen til at jødene skaper subsamfunn i alle land de bosetter seg i.

Viktig lesning om jødisk skikk og forklaringen på hvorfor jødene flest ikke ville giftet seg med ikkejøder:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Interfaith_marriage_in_Judaism

(personlig kunne jeg giftet meg med jøder, kristne, muslimer, hinduister av alle etnisiteter. For gjennomsnittsjøden er bare en jødisk jøde godt nok)

dersom jødene la vekk giftelovene og virkelig integrerte seg ordentlig ville de ikke hatt annen status i europa enn ateisten.

problemet ligger i at jødedom er mer likt jehovas vitner i struktur enn det er den sekulære kristendommen 70% av nord-europa tilhører.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...