Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Litt mer nyheter om de hyggelige og fredelige israelerne...

Kaster bleier og døde rotter på palestinerne

I Hebron har de ultrareligiøse bosetterne kastet søppel, bleier og døde rotter på palestinerne i lang tid. Nå tar israelerne avstand, mens palestinere frykter mer vold.

– I går var jeg i Sør-Hebron på den sørlige delen av Vestbredden. Det folk var opptatt av der var at bosetterne hadde økt volden mot palestinerne i de siste ukene. Så slik jeg opplevde det frykter mange nå at bosetterne vil bli mer voldelige, forteller generalsektær i Kirkens Nødhjelp Atle Sommerfeldt på telefon fra Jerusalem.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7799710

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, Glimti tviler på et utsagn som går imot hans overbevisning, så kommer kildene og han ignorerer det. Kjent spil :innocent:

Noe som gjør at jeg ikke skjønner hvorfor dere fortsetter. La han fortsette å legge ut, noen diskusjon er umulig pga. så fort argumentasjonen blir plukket fra hverandre hopper han bare videre uten å innrømme noe, og 10 minutter etter er den samme argumentasjonen tilbake.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sliter en smule med å begripe hvordan en betydelig andel av de observerende utenforstående (som for eksempel Ola Nordmann) kan forsvare Israels handlinger.

Sliter en smule med å begripe hvordan en betydelig andel av de observerende utenforstående (som for eksempel Ola Nordmann) kan forsvare palestinas handlinger som dette:

http://www.dagbladet.no/2011/08/18/nyheter/terror/utenriks/terrorangrep/israel/17727327/

En del av oss så terror på norsk jord og aksepterer ikke terror! Derfor kan vi ikke støtte en terrorstat (aka palestina). Vi kan ikke støtte en stat eller et folk som åpent uttaler at de vil utrydde en annen stat og et folk (Israel og jødene) og aktivt handler etter sine uttalelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis palestina blir en stat. Vil en rakett mot Israel være en krigshandling etter internasjonale forskrifter (FN).

En krigshandling vil få uante konsekvenser for palestinerne og sannsynligvis blir det langt verre enn nå.

Endret av investor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støre skryter av palestinerne

Mot høydramatisk uke i FN.

http://www.dagbladet.no/2011/09/19/nyheter/utenriks/fn/jonas_gahr_store/18196527/

Verden sier ja til palestinsk stat

Global undersøkelse blant folket.

http://www.dagbladet.no/2011/09/19/nyheter/utenriks/fn/palestina/18196756/

Abbas frykter vanskelig situasjon etter FN-framstøt

Vil ha grensene som ble fastsatt i 1967 og Øst-Jerusalem som hovedstad.

http://www.dagbladet.no/2011/09/19/nyheter/politikk/utenriks/palestina/israel/18199696/

Interessang lesing. Anbefaler å sjekke ut alle tre artiklene.

Lenke til kommentar

Dette er bra! Håper bare ikke de gir seg før de får grensene fra 1967 og sin del av Jerusalem.

Hvis palestina blir en stat. Vil en rakett mot Israel være en krigshandling etter internasjonale forskrifter (FN).

En krigshandling vil få uante konsekvenser for palestinerne og sannsynligvis blir det langt verre enn nå.

Ja, hvis Palestinske myndigheter står bak. Det har de ingenting å tjene på. Palestina har vel problemer med interne opprørsgrupper som angriper Israel, men det har mange land(ikke mot Israel da). Skal man gå til krig fordi land sliter med det, vil man bare forverre en allerede vanskelig situasjon.

Endret av A H P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kirkens Nødhjelp: Frykter mer vold mot palestinerne

Kirkens Nødhjelp er redde for at israelerne skal straffe palestinerne dersom den palestinske staten får FN-medlemskap.

- Jeg frykter at volden øker og at den israelske regjeringen innfører straffetiltak mot den palestinske staten. Det kan føre til at folk her kommer i en vanskelig humanitær situasjon, sier Atle Sommerfeldt, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, til VG Nett.

Dyster analyse... Imidlertid kommer ikke palestinerne til å oppnå full anerkjennelse pga. USAs vetorett i Sikkerhetsrådet. Men det kommer fram en interessang ting her:

Både USA og Israel prøver nå å sanke inn nok stemmer i FNs Sikkerhetsråd slik at de kan hindre palestinsk FN-medlemskap.

Ifølge flere kilder prøver imidlertid USA å unngå å legge ned veto, og vil i stedet overtale andre land til det.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10038634

Dette med at USA ikke ønsker å bruke veto selv er jo interessangt. Nå er det jo ingen hemmelighet at det har blitt et dårligere forhold mellom USA og Israel siden Barack Obama kom til makten i USA og Benjamin Netanyahu kom til makten i Israel. Det er heller ikke noen hemmelighet at USAs innflytelse i Midtøsten er usikker pga. opprørene og regimeskiftene i den arabiske verden. Men om USA nøler med et veto i denne saken slik det påstås er det alikevel oppsiktsvekkende. Selv blir jeg bare mer og mer spent på hva slags ringvirkninger dette vil skape.

Lenke til kommentar
En del av oss så terror på norsk jord og aksepterer ikke terror! Derfor kan vi ikke støtte en terrorstat (aka palestina). Vi kan ikke støtte en stat eller et folk som åpent uttaler at de vil utrydde en annen stat og et folk (Israel og jødene) og aktivt handler etter sine uttalelser.

Bank, bank, er det noen hjemme?

Israel okkuperer Palestina! Jeg er redd du er misinformert på det groveste min vennn. I stedet for å lese Dagbladets partiske, villedende rabbel bør du kanskje utvide horisonten en anelse for å danne deg et helhetlig bilde av hva som faktisk foregår.

Når det gjelder Utøya massakren ser jeg ikke hvordan den passer inn her overhodet. Ser du ikke feilslutningen ved å sammenligne Breiviks handlinger og Israels handlinger? Det går en grense på hvor lenge jeg gidder å diskutere dette med deg, da jeg har en tendens til å fort miste interesse.

Vi kan ikke støtte en terrorstat sier du, men støtter vi ikke Israel gjennom passivitet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Støre med klare råd til palestinerne

Advarer Abbas mot å presse fram avstemning i Sikkerhetsrådet.

http://www.dagbladet.no/2011/09/20/nyheter/utenriks/politikk/midtostenkonflikten/18209004/

Godt å se at det er god dialog mellom Norge og Den palestinske selvstyremyndigheten. Personelig er jeg enig med Støre i at det ikke er noen vits i å ta saken til Sikkerhetsrådet enda. Alle vet at USA vil bruke vetoretten sin selvom det har kommet signaler om at de egentlig ikke vil det og har bedt andre om å gjøre det istede, men å gå til Hovedforsamlingen og bli anerkejnt som stat med observatørstatus slik som Vatikanstaten ville være et kjempetrekk av palestinerne. Ikke bare ville de styrket sin possisjon i FN, men de ville vist at de kan stå på egne bein. Og gjett om det hadde blitt et knyttneveslag rett i tryne for Israel...

Lenke til kommentar

Sliter en smule med å begripe hvordan en betydelig andel av de observerende utenforstående (som for eksempel Ola Nordmann) kan forsvare palestinas handlinger som dette:

http://www.dagbladet.no/2011/08/18/nyheter/terror/utenriks/terrorangrep/israel/17727327/

Både Den første intifadaen og Den andre intifadaen har vært motstandskamper mot israelsk okkupasjon og styre med det målet å få en suveren, palestinsk stat. Om palestinernes taktikker har vært blant de beste kan diskuteres. De hadde oppnådd langt mer støtte og legitimitet internasjonalt om de heller bedrev sabotasjeaksjoner mot israelsk regjering, militære og politi. Selvmordsbombere blant sivile og raketter mot israelske byer samt anleggsmaskiner i sentrum slik de har drevet på fører ikke til noe som helst bortsett fra å gi enhver israelsk regjering større støtte til en hard linje mot palestinerne i den israelske befolkningen samt en grunn til å unnskylde det internasjonalt.

Men man skal selvsagt ikke regne med at folk som har vært i en slik konflikt og i en slik situasjon som den palestinske befolkningen over så lang tid skal tenke på samme måte som alle andre.

Dette kan ikke sammenlignes på noen som helst måte! Forøvrig er terrorstaten Israel!

Og da vil Israel ha full legitimitet når det gjelder å svare på angrepet. Hvordan det vil utspille seg er dessuten umulig å si. Alle parter har tilbudt å anerkjenne Israel om de trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene og anerkjenner Staten Palestina. Iran er vel den eneste som ikke har sagt det konkret.

Lenke til kommentar

Saudi-Arabia gir palestinerne 200 millioner dollar

Saudi-Arabia vil gi de palestinske selvstyremyndighetene 200 millioner dollar for å hanskes med den økonomiske krisen palestinerne er i.

- Vi har fått stor bevegelse på giversiden. Saudi-Arabia har kunngjort at de vil frigjøre betydelige midler til de palestinske selvstyremyndighetene som dekker rundt to tredeler av utestående beløp for resten av året, sier utenriksminister Jonas Gahr Støre.

Verdensbanken, IMF og FN har gjort det klart at palestinerne har bygd institusjoner som er over terskelen for hva som kreves av en fungerende stat. Men de peker på den økonomiske krisen som en trussel mot institusjonsbyggingen som Fayyad har ledet de siste to årene.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10038648

Glimrende nyhet! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kutt FN-støtten ved Palestina-ja

Mannen som kan bli USA-president Barack Obamas tøffeste motstander i neste års valgkamp, truer med å kutte landets støtte til FN dersom de anerkjenner en palestinsk stat.

Barack Obamas får en vanskelig oppgave med å balansere hvordan han vil fremstå. På den ene siden vil holdningen til USA i den arabiske verden bli mye dårligere om de knuser drømmen om en palestinsk stat med et veto i Sikkerhetsrådet.

Samtidig blir sjansene hans for gjenvalg langt mindre dersom han blir oppfattet hjemme som anti-israelsk. Den jødiske lobbyen i USA er en betydelig maktfaktor når landet skal velge sin president.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7801655

Dette blir visst en virkelig hodepine for Obama... Hva ringvirkningene av dette blir er jeg spent på!

Lenke til kommentar

Nigeria stopper Palestinerne

Nigeria sier nå at de ikke vil stemme for Palestinernes sak i FN, på tross av at de tidligere forsikret palestinerne om at de ville støtte deres planer.

Det betyr at PA må sikre seg støtte fra både Bosnia og Gabon for å få nok stemmer. Sistnevnte har ennå ikke bestemt seg for hva de vil stemme.

PA trenger to-tredjedels flertall for at PAs forespørsel om å oppnå fullt medlemskap i FN skal bli godkjent.

http://www.miff.no/

Nigerias President, Goodluck Jonathan.

post-160065-0-37121000-1316605552_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bank, bank, er det noen hjemme?

Israel okkuperer Palestina! Jeg er redd du er misinformert på det groveste min vennn. I stedet for å lese Dagbladets partiske, villedende rabbel bør du kanskje utvide horisonten en anelse for å danne deg et helhetlig bilde av hva som faktisk foregår.

Når det gjelder Utøya massakren ser jeg ikke hvordan den passer inn her overhodet. Ser du ikke feilslutningen ved å sammenligne Breiviks handlinger og Israels handlinger? Det går en grense på hvor lenge jeg gidder å diskutere dette med deg, da jeg har en tendens til å fort miste interesse.

Vi kan ikke støtte en terrorstat sier du, men støtter vi ikke Israel gjennom passivitet?

Spar deg kommentarer som "min venn" og annen hersketeknikk.

Dagbladet er nok partisk med palestinerne (avdelinger i dagbladet boikotter jo Israel) så påstanden din om at jeg benytter meg av partiske kilder blir helt absurd. Jeg benytter meg av en kilde som normalt er mot Israel for å forsvare dem.

Om du ønsker kan jeg finne 100 vis av andre nettaviser som skrev om terroren mot Israel, uten av hovedpoenget blir anderledes. Alle innser at palestinerne driver terror mot Israel og jødene.

Jeg vet like godt som deg hva som foregår. Å kun si jeg ikke vet hva som foregår fordi jeg er uenig med deg blir poengløst i en diskusjon.

Du har klart å missforstå alt jeg skrev. Jeg sammenliknet palestinernes terrorhandlinger med Breiviks terrorhandlinger. Israel driver ikke terror de forsvarer seg mot terror. De forsvarer seg daglig for å unngå å bli offer for massakre aka Breivik-handlinger.

http://www.guardian.co.uk/world/2011/apr/07/israeli-school-bus-gaza-missile

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/peres-bus-attack-shows-gaza-turned-into-terror-state-1.354690

http://www.guardian.co.uk/world/2008/apr/09/israelandthepalestinians2?INTCMP=ILCNETTXT3487

palestinerne har mange ganger opp gjennom tidene angrepet unge uskyldige, med sine raketter og selvmordsbomber. På samme måte Breivik angrep uskyldige unge. Det er vel rimelig selvfølgelig at Israel ikke kan tolerere dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle innser at palestinerne driver terror mot Israel og jødene.

Israel driver ikke terror de forsvarer seg mot terror.

I tilfelle du overså det jeg skrev tidligere:

Israel

okkuperer

Palestina!

Slutt å forsøple denne tråden med de latterlige linkene dine.

Jeg vet like godt som deg hva som foregår.

Virkelig? Jeg er klar over at mine meninger her ikke er spesielt populære men så er det ikke det dette handler om. Men magefølelsen min sier at du nettopp ønsker å forklare meg og resten av oss som lever i den virkelige verden hva dette handler om. Værsågod. Slå deg løs.

Lenke til kommentar

Alle innser at palestinerne driver terror mot Israel og jødene.

Israel driver ikke terror de forsvarer seg mot terror.

I tilfelle du overså det jeg skrev tidligere:

Israel

okkuperer

Palestina!

Slutt å forsøple denne tråden med de latterlige linkene dine.

Jeg vet like godt som deg hva som foregår.

Virkelig? Jeg er klar over at mine meninger her ikke er spesielt populære men så er det ikke det dette handler om. Men magefølelsen min sier at du nettopp ønsker å forklare meg og resten av oss som lever i den virkelige verden hva dette handler om. Værsågod. Slå deg løs.

Det blir ingen god debatt av at du håner meningsmotstandere.

At du latterliggjøre kilder er ikke debatt verdig.

Hva er det som er latterlig med linkene (kildene mine)?

Jeg henviser til faktiske forhold hvor palestinske terrorister bomber skolebusser og andre sivile. Jeg ser ikke noe latterlig ved det, det er heller meget alvorlig. Og beviser at palestinerne driver terror.

Og ja, nå lurer jeg på om du faktisk lever i den virkelige verden som du sier når du latterliggjør drap og terror mot sivile.

Edit:

Forresten argumentet ditt om at Israel okkuperer palestinske områder rettferdiggjør ikke terror mot sivile. Fakta er at palestinerne benytter terror mot sivile.

Endret av investor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Russland støtter palestinernes FN-fremstøt

Russland vil støtte det palestinske fremstøtet for å bli medlem av FN og anerkjent som egen stat, sier den russiske viseutenriksministeren Mikhail Bogfanov.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4233395.ece

Obama møter midtøstenledere

USAs president Barack Obama møter onsdag både palestinernes president Mahmoud Abbas og israelernes statsminister Benjamin Netanyahu i New York.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4233392.ece

Obama: - USAs forpliktelse til Israels sikkerhet er urokkelig

- Det er ingen raske løsninger til fred i Midtøsten, sa USAs president Barack Obama fra talerstolen på første dag av FNs hovedforsamling i New York.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4234107.ece

Han vedkjenner at han ikke er der han burde være

USAs president Barack Obama la ansvaret for fred i Midtøsten på partene, mener utenriksminister Jonas Gahr Støre.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4234195.ece

Er spent på om det vil komme noe utav møtet mellom Obama, Abbas og Netanyahu. Hvis ikke blir det nok noen spennende dager i FN...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...