Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

At du er en papegøye det er åpenbart.

ok.

Som om Hewler kan risikere en full og åpen støtte av Israel. Realpolitik er ikke din sterke side skjønner jeg.

Hvem har sagt noe om full og åpen støtte?

Jeg vet at Hewler ikke kan få noen slik støtte så lenge Sør-Kurdistan er en del av Irak.

Men uformelt kan mye gjøres, og mye har også allerede blitt gjort(spesielt til PDK), og PKK kan få støtte.

Og når Sør-Kurdistan blir erklært selvstendig, kan full og åpen støtte bli svært akutelt.

Eeeerm. Okai. Lev i troen.

</usakelig>

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=237937

PLO's ambassadør til USA, mener den nye palestinske staten bør være jøde-fri.

Jeg er langt på vei enig i hans resonement om at jøder og arabere bør separeres i 2 stater, men forskjellen er at PLO krever:

#1) Sin egen stat skal være jødefri

#2) Arabere skal alikevell også flyttes inn i den jødiske staten

Og hvorfor er det da i dag slik at jøder på vestbredden kalles "ulovlige bosettere",

mens arabere i Israel er helt ok...

Også homoseksuelle kan visst få en vanskelig fremtid.

Ambassadøren kunne ikke si noe om homoseksuelles fremtid i en palestinsk stat.

Palestinian gays and lesbians frequently seek refuge in Israel because of anti-gay persecution in the disputed West Bank territory and the Gaza Strip. The Hamas-controlled Gaza strip, has declared homosexuality punishable by death.

Hamas cofounder Mahmoud Zahar has said, “You in the West do not live like human beings. You do not even live like animals. You accept homosexuality. And now you criticize us?”

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva synes du om at Israels utenriksminister Avidgor Lieberman vil ha et araberfritt Israel?

For det første, så har ikke Lieberman sagt det. Han har sagt at han vil bytte områder med høy arabisk befolkning til palestina mot områder med høy jødisk befolkning til Israel.

For det andre, så skrev jeg det i den øvrige posten, at jeg er langt på vei enig i argumentasjonen til både den palestinske ambassadøren og lieberman om å separere folkene i 2 stater.

Poenget med den øvrige posten min var å påpeke ironien i, og tildels dobbeltmoralen ved å være imot "bosettinger" og ikke være imot å flytte arabere inn i Israel.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva synes du om at Israels utenriksminister.....?

Hva synes du om at fleste parten av palestinerne aller helst vil ha ett jødefritt Midtøsten? Ett jødefritt "Allahs hus"!

Forøvrig vrir du ofte på fakta, slik som Drogin ovenfør må rette deg på! Hvìlken tillit og troverdighet får du av å fremstå som en løgner Glimti? Eller har du bare dårlige anti-israel propaganda kilder du henter informasjonen din fra!

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hardt presset Abbas lover å stå løpet ut i FN

President Mahmoud Abbas fastholder at han vil be FN anerkjenne Palestina som stat i neste uke, trass i et intenst internasjonalt press for å få ham til å ombestemme seg.

- Å reise til FN og be om fullt medlemskap for Palestina i verdensorganisasjonen er uunngåelig, og det er ingen vei tilbake, trass i presset mot oss, sier Abbas i et intervju med egyptisk fjernsyn.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10010191

Blir forferdelig spennende å se hva ringvirkningene av dette blir og hvor sterkt signal det egentlig vil gi. Dersom USA og EU skal ha håp om å få Abbas til å endre planene tror jeg eneste mulighet er å samtidig få Israel til å stanse all aktivitet i bosettningene. Palestinerne kommer aldri til å gå med på å gjenoppta fredsforhandlinger så lenge Israel fortsetter å utvide okkupasjonen. Og jeg har absolutt null tro på at Israel vil gå med på noe sånt!

Lenke til kommentar

For det første, så har ikke Lieberman sagt det. Han har sagt at han vil bytte områder med høy arabisk befolkning til palestina mot områder med høy jødisk befolkning til Israel.

Det er ikke lite han har sagt...

Ytterliggående høyreparti fosser fram i Israel

Det ytterliggående høyrepartiet Yisrael Beiteinu fosser fram i Israel, en uke foran valget på ny nasjonalforsamling.

Med etnisk rensing av israelske arabere på programmet, kan det ultranasjonalistiske sionistpartiets leder Avigdor Lieberman bli joker når en ny regjeringskabal skal legges.

- Jeg er definitivt klar for posten som forsvarsminister, forkynner Lieberman, som tidligere har slengt ut trusler om å jevne Teheran med jorda og bombe Aswan-dammen i Egypt for å oversvømme Israels mest vennligsinnede naboland.

Etnisk rensing

Liebermans fanesak er å bli kvitt Israels arabere, etterkommerne etter palestinere som i 1948 takket ja til israelsk statsborgerskap og som i dag utgjør over 20 prosent av landets befolkning.

Får han det som han vil, må disse enten sverge evig troskap til den jødiske staten, dens politikk og institusjoner, eller bli bortvist, aller helst til et av nabolandene.

Lieberman har også tatt til orde for å henrette arabiske Knesset-representanter som han omtaler som landssvikere, drukne palestinske fanger i Dødehavet, likvidere palestinske ledere og bombe palestinske byer på Vestbredden.

Han er en sterk motstander av fredsprosessen med palestinerne, og var rasende da den siste militæroffensiven mot Gazastripen ble avbrutt etter «bare» 22 dager.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=557709

Holdt dette eller skal jeg finne fram mer som feks. de latterlige uttalelsene hans da Norge markerte Knut Hamsun? Avidgor Lieberman er en av dem som konstant avfeier all kritikk mot Staten Israel som "rasisme" eller "antisemittisme" og han er den definitivt største rasisten og ekstreministen i hele Midtøsten!

For det andre, så skrev jeg det i den øvrige posten, at jeg er langt på vei enig i argumentasjonen til både den palestinske ambassadøren og lieberman om å separere folkene i 2 stater.

Jeg leser aldri det du skriver lenger, bare skummer igjennom nok til å se det jeg kommenterte en skjelden gang. Personelig har jeg ingen ting imot at Staten Israel blir forbeholdt jøder og Staten Palestina blir forbeholdt palestinere. Det er en sak som må avklares mellom de to partene. Nå er det uansett vanskeligst i Israels situasjon da arabere bor der legitimt mens jødene i israelske bosettninger holder til i boliger som hele verden inkl. USA stempler som ulovelige. Dessuten er det ikke bare jøder og palestinere i Israel, men også druseere, samaritanere, beduiner og sigøynere. Hvordan vil det gå med disse om Staten Israel anerkjennes som kun jødisk stat tror du?

Poenget med den øvrige posten min var å påpeke ironien i, og tildels dobbeltmoralen ved å være imot "bosettinger" og ikke være imot å flytte arabere inn i Israel.

Dette er ikke sammenlignbart da palestinere bodde der før Staten Israel ble opprettet samt at de som forsvant var flyktninger samt at de israelske bosettningene regnes som ulovelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes du om at fleste parten av palestinerne aller helst vil ha ett jødefritt Midtøsten? Ett jødefritt "Allahs hus"!

Hva synes du om at både Egypt og Jordan har sluttet fred med Israel, at PLO anerkjente Israel i bytte mot opprettelsen av Den palestinske selvstyremyndigheten i Oslo-avtalen, Oslo 2-avtalen samt at Den arabiske liga har tilbudt Israel full anerkjennelse i bytte mot at Israel trekker seg tilbake til grensene fra før Seksdagerskrigen? Eller hva synes du om at Hamas har sagt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat samt at Iran har sagt at de ikke har et problem med jøder, men med dem som har stjålet palestinernes land? Eller hva med at Syria har vært i fredsforhandlinger med Israel flere ganger og at Israel har ødelagt for forhandlingene?

Forøvrig vrir du ofte på fakta, slik som Drogin ovenfør må rette deg på! Hvìlken tillit og troverdighet får du av å fremstå som en løgner Glimti? Eller har du bare dårlige anti-israel propaganda kilder du henter informasjonen din fra!

Dette er bare løgn! Sjekk linken jeg kom med. Avidgor Lieberman er enda værre enn både Ariel Sharon og Benjamin Netanyahu når det kommer til rasisme mot palestinerne og arabere generelt samt til ekstreme holdninger! Netanyahu har jo vært nødt til å sette ned foten flere ganger når Lieberman har kommet med forslag om tiltak og lovendringer!

Forøvrig burde ikke du snakke om løgner! Du har flere ganger henvist til gud som bare er en latterlig fantasiskapning, til at jødene liksom skal være guds utvalgte folk og til hva som måtte stå i biblen samt i jødenes hellige skrifter. OG RELIGION ER BARE BULLSHITT! DET FINNES INGEN GUD OG DET FINNES IKKE NOE FOLK UTVALGT AV GUD! Religion er et av de store problemene i denne konflikten akkurat som ressurser og gammelt nag er. Religion er faktisk direkte farlig i Israel nå! Flere og flere sekulære jøder rømmer fra Jerusalem pga. at de mest ortodokse og ekstreme jødene tar over hele byen! Og hva synes du forøvrig om disse artiklene? Hyggelig lesestoff?

Religiøs mishandling

To grove tilfeller av barnemishandling har rettet søkelyset mot lukkede ultraortodokse miljøer som myndighetene har problemer med å trenge inn i.

Til tross for den innsatsen som gjøres av sosialarbeidere og lokale rabbinere, er israelske myndigheter ute av stand til å sette en stopper for grov barnemishandling i ultraortodokse familier. Det skriver nettavisen Ynet, som påpeker at barnevernet står hjelpeløse i hjerteskjærende saker.Problemet er blitt aktualisert de siste ukene etter at barnemishandling er avdekket i to familier, den ene i Jerusalem, den andre i byen Beit Shemesh. I begge tilfeller dreier det seg om ekstreme utgrupper innen det ultraortodokse miljøet, og mishandlingen knyttes - i hvert fall delvis - til familienes religiøse fanatisme.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2364997.ece

Den jødiske kampen om Jerusalem

Det pågår en intens kamp om Jerusalems sjel. Ikke bare mellom israelere og palestinere, men også mellom ortodokse og sekulære jøder. Tusenvis av unge forlater byen, fordi de ikke orker det økende religiøse grepet.

Mange mener Jerusalem er ved et veiskille. Mellom en moderne by for alle eller en religiøs by for de få.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7639543

Nå, er fortsatt jødedommen en fantastisk religion? Praktiserer fortsatt det såkalte "utvalgte folket" fortsatt religionen sin på en god måte?

Så du forøvrig denne videoen?

ISRAEL - THE WORLDS BIGGEST TERRORIST STATE

Lenke til kommentar

Dessuten er det ikke bare jøder og palestinere i Israel, men også druseere, samaritanere, beduiner og sigøynere. Hvordan vil det gå med disse om Staten Israel anerkjennes som kun jødisk stat tror du?

Drusere, samaritanere, beduiner og sigøynere ønsker også en jødisk stat, så det er ikke noe problem.

http://www.haaretz.com/news/druze-circassian-forum-israel-should-remain-a-jewish-state-1.214417

Det vil ikke skje noen endringer - Israels krav om å bli anerkjent som en jødisk stat er Israels måte å bli anerkjent slik staten eksisterer idag.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytterliggående høyreparti fosser fram i Israel

Det ytterliggående høyrepartiet Yisrael Beiteinu fosser fram i Israel, en uke foran valget på ny nasjonalforsamling.

Partiet betegnes ofte som "ytterligående høyreparti" i media, men de står for en hel del verdier som absolutt ikke er dette.

De er for en tostatsløsning med en palestinsk stat,

de er sekulære, og har en hel del svært liberale verdier.

Grunnen til at de ofte kalles "ytterligående høyre parti" er fordi de er veldig "hardliners" når gjelder forsvar av staten Israel. Men det betyr ikke at de er rasister, jødiske ekstremister, er imot en palestinsk stat og tostatsløsning etc, som sagt ovenfor er de svært liberale her. Mer enn Likud.

Med etnisk rensing av israelske arabere på programmet, kan det ultranasjonalistiske sionistpartiets leder Avigdor Lieberman bli joker når en ny regjeringskabal skal legges.

Vet ikke hvor dette sitatet er fra, men det er feil. Antar det er en norsk avis eller noe slikt. På wikipedia og i partiprogrammet finner jeg ikke noe om etnisk rensning.

Det eneste jeg finner er den nevnte planen om å overføre områder med stor arabisk befolkning til palestina og områder med stor jødisk befolkning til Israel, gjennom avtaler med PLO.

- Jeg er definitivt klar for posten som forsvarsminister, forkynner Lieberman, som tidligere har slengt ut trusler om å jevne Teheran med jorda og bombe Aswan-dammen i Egypt for å oversvømme Israels mest vennligsinnede naboland.

"...hvis Egypt eller Iran skulle angripe Israel."

En liten detalj det kan være greit å ta med. Ikke din feil though, norske medier gidder ikke ta med den siste delen der.

Etnisk rensing

Får han det som han vil, må disse enten sverge evig troskap til den jødiske staten, dens politikk og institusjoner, eller bli bortvist, aller helst til et av nabolandene.

Dette er sant.

Men er det etnisk resing å kreve at innbyggerne ikke støtter statens fiender?

De som støtter terrorangrep og Hamas's rakettangrep på Israel, får ikke statsborgerskap.

Å støtte militære organisasjoner som bomber landet ditt er landsforræderi.

Om det er lurt å innføre en slik regel, om den lar seg gjennomføre etc, kan man spørre seg.

Men etnisk rensing er det ikke.

Lieberman har også tatt til orde for å henrette arabiske Knesset-representanter som han omtaler som landssvikere.

Lieberman siktet til politikere i Knesset som støttet Hamas's raketter mot Israel, ikke alle arabiske politikere generelt.

Forøvrig, hva gjorde vi med landssvikeren Quisling?

bombe palestinske byer på Vestbredden.

Igjen tatt ut av sin sammenheng. Det han sa var at han ville stille PLO et ultimatum - stans terrorismen eller bli bombet sønder og sammen. Og han sa ikke "byer", men nevnte en rekke type offentlige bygninger tilhørende PLO.

Han er en sterk motstander av fredsprosessen med palestinerne, og var rasende da den siste militæroffensiven mot Gazastripen ble avbrutt etter «bare» 22 dager.

Rett og slett feil. Som sagt ovenfor støtter han en tostatsløsning og fredsprosessen.

Jeg leser aldri det du skriver lenger, bare skummer igjennom nok til å se det jeg kommenterte en skjelden gang.

Ja, jeg merker det...

Nå er det uansett vanskeligst i Israels situasjon da arabere bor der legitimt mens jødene i israelske bosettninger holder til i boliger som hele verden inkl. USA stempler som ulovelige.

Hvorfor er de ulovlige?

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt det der om Lieberman som strider mot det jeg fant får du linke til før jeg skal tro på det.

Når det gjelder innleggene dine skriver vi nesten aldri noe til hverandre lenger og jeg er ikke interessert i x antall innlegg mellom andre brukere. Dessuten har jeg opplevd flere ganger før at du gjør som du gjorde nå bare besvarer et lite avsnitt av lange innlegg og da blir jeg lei av det.

Bosettningene er ulovelige fordi de er bygget på land som hele resten av verden anser som okkupert! Og enhver bosetter som angripes kan takke seg selv da de setter seg midt i faresonen helt frivillig!

Lenke til kommentar

Alt det der om Lieberman som strider mot det jeg fant får du linke til før jeg skal tro på det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Avigdor_Lieberman

Se blant annet "controversies"...der står det mye av det jeg har refert til.

Bosettningene er ulovelige fordi de er bygget på land som hele resten av verden anser som okkupert! Og enhver bosetter som angripes kan takke seg selv da de setter seg midt i faresonen helt frivillig!

Så in short sier du at: "De er ulovlig fordi mange sier det"?

Så hvis mange nok sa at det er helt ok at jødene skal utryddes, så er det også greit f.eks?

Eller er du enig i at hva flertallet mener er ganske irrelevant?

Hvorfor skal en jøde som eier et landområde på vestbredden ikke få bo der?

Om druserne, fant jeg et par artige videoer fra landsbyene deres:

http://www.youtube.com/watch?v=DF4tl3RPoos

De har åpenbart ikke noe problem med Israel som en jødisk stat slik den er i dag.

Likud, Yisrael Beiteinu og Shas får nesten alle stemmene i de drusiske landsbyene.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du eller kan du ikke kommentere innlegget?

Ja det er totalt fantastisk av uante dimensjoner at disse statene vil ha varig fred med jødestaten, bare litt dumt at det ikke stemmer, hørt om falsk fred? Muslimene gjør akkuratt som det passer dem, så sant det fremmer deres egen religion, det innebærer også at dem inngår fredsavtaler (som er ment å bli brutt før eller siden).

Det er forbudt for muslimer å inngå permanente fredsavtaler med Israel, alle fredsavtaler som blir inngått med Israel er derfor midlertidige fredsavtaler. Det fordi islam står høyere på listen enn hva Israel gjør, bare spørr enhver muslim. Ifølge muslimenes religion kan dem altså ikke inngå varig fredsavtale med Israel, det gjelder Egypt, Jordan eller hvilken som helst annen stat i den arabiske liga.

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...