Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Europas kollektive dårlige samvittighet etter 2.verdenskrig. Den største feilen FN har gjort!

 

Når man ser hvor hatet jødene er, vil jeg si at det var riktig å opprette staten Israel, men idiotisk å opprette den midt mellom muslimske stater. Det historiske Israel ligger der det nåværende Israel er, men jeg mener det viktigste for jødene er å ha et eget land, og ikke området landet ligger på. Tyskland har jo vært under de andre store europeiske statenes kontroll helt siden 1945, så det mest rettferdige hadde vel vært å gitt en del av Tyskland til jødene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som derimot er et godt argument er at det ikke er realistisk å forvente at et arabisk styrt regime vil la jødene leve fritt og likestillt, og at jødene av praktiske årsaker derfor har behov for en stat, og palestinerne likeså.

 

Men nå bodde det nesten ingen jøder der på 1800-tallet, så hvorfor skulle de absolutt ta over palestinernes land for å få til dette? Hvorfor ikke en stat på tysk land, polsk land etc - hvor det var mange flere jøder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du glemmer er at forhandlinger har lyktes flere ganger. Israel har fått fred med både Egypt og Jordan. Dessuten har vi Oslo-avtalen og Oslo 2-avtalen.

1. Nå kan det se ut til at freden med Egypt er over, da Egypterne egentlig aldri ville ha fred, kun diktatoren som styrte. Det er nå kjent at partier vil gå til valg på å fjerne freden med Israel, og over halvparten av egyptere er imot fred.

 

2. At Israel har hatt vellykkede fredsavtaler betyr ikke at de ville klart det i 1948. Det har feilet mange ganger i senere tid. Og med tanke på at jødene ville ha selvstyre og beskyttelse, aka en stat, og araberne ville ha hele området for seg selv, og begge står på sitt, er det umulig å finne en mellom-løsning.

Lenke til kommentar

Men nå bodde det nesten ingen jøder der på 1800-tallet, så hvorfor skulle de absolutt ta over palestinernes land for å få til dette? Hvorfor ikke en stat på tysk land, polsk land etc - hvor det var mange flere jøder?

Artig den argumentasjonen der.

Når jødene er i Europa, sier folk "Jødene hører ikke til her, de skal bort!"

Når jødene er i Midtøsten, sier folk "Jødene hører ikke til her, de skal bort!"

 

Forøvrig tok ikke jødene over noens land før i 1948, og da i forbindelse med krigen araberne selv started. På 1800tallet og frem til enkelte arabiske ledere tok opp pan-arabismen og islamistiske tanker i vakuumet av Ottomanrikets fall, hadde jøder generelt og Zionistene ingen plan om å ta arabernes land, tvert imot - de så på araberne i området som allierte naboer,

og jødene som flyttet tilbake til området bosatte seg i ubebodde områder og på land kjøpt av lokale arabiske landeiere.

Mange lokale arabere som bodde nære jødene gjennom mange år var ikke enige med de arabiske lederne om at jødene var onde fremmede som skulle drives vekk og utslettes i konsentrasjonsleirer. Palestinernes leder skrev i brev til Hitler før 1948 at hans fiender var:"«jøder, bolsjeviker og angelsakserne»", og han håpet muslimer verden over ville utslette dem fra kloden.

Muslismke beduiner uenige med Muftien sloss på Israels side i 1948:

Bedouin_IDF1949.jpg

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig den argumentasjonen der.

Når jødene er i Europa, sier folk "Jødene hører ikke til her, de skal bort!"

Når jødene er i Midtøsten, sier folk "Jødene hører ikke til her, de skal bort!"

 

Nå er du uærlig. Det der var ikke argumentasjonen min, jeg har ikke sagt noen av disse tingene. Stygg stråmann.

 

Forøvrig tok ikke jødene over noens land før i 1948, og da i forbindelse med krigen araberne selv started. På 1800tallet og frem til enkelte arabiske ledere tok opp pan-arabismen og islamistiske tanker i vakuumet av Ottomanrikets fall, hadde jøder generelt og Zionistene ingen plan om å ta arabernes land, tvert imot - de så på araberne i området som allierte naboer,

og jødene som flyttet tilbake til området bosatte seg i ubebodde områder og på land kjøpt av lokale arabiske landeiere.

Mange lokale arabere som bodde nære jødene gjennom mange år var ikke enige med de arabiske lederne om at jødene var onde fremmede som skulle drives vekk og utslettes i konsentrasjonsleirer. Palestinernes leder skrev i brev til Hitler før 1948 at hans fiender var:"«jøder, bolsjeviker og angelsakserne»", og han håpet muslimer verden over ville utslette dem fra kloden.

Muslismke beduiner uenige med Muftien sloss på Israels side i 1948:

 

"De arabiske lederne" mente at jødene var onde og skulle utslettes i konsentrasjonsleire? Nå finner du opp ting. Al-Husseini mente kanskje noe i nærheten av dette, men han var ikke "arabiske ledere". Al-Husseini var ikke valgt, og sto ikke for palestinernes generelle mening. Det var palestinske divisjoner under britene i krigen.

 

Sionistiske ledere derimot... Mens Jabotinsky flashet med sin Mussolini-uniform og maste om allianse med fascistiske Italia, gikk Yitzhak Shamir som en av lederne i Stern Gang inn for allianse med Hitlers Nazi-Tyskland. Shamir ble siden statsminister i Israel to ganger.

 

Andre sionistledere i Europa mente også man skulle ha allianse med Nazi-Tyskland, for på den måten å få til en avtale om å deportere jøder, da først og fremst velstående jøder, til Palestina. F.eks inngikk Rudolph Kastner fra Jewish Agency Rescue Committe etter direksjoner fra sionistledere utenfra, en avtale med Adolf Eichmann om skjebnen til jødene i Ungarn: mot at Kastner fikk deportert 600 prominente jøder, ble nærmere 800.000 sendt i konsentrasjonsleire. Dette kom frem gjennom rettssaker i Israel, hvor myndighetene gikk til retten mot en av de overlevende som beskyldte Kastner for å samarbeide med nazistene.

Lenke til kommentar

Europas kollektive dårlige samvittighet etter 2.verdenskrig. Den største feilen FN har gjort!

 

Når man ser hvor hatet jødene er, vil jeg si at det var riktig å opprette staten Israel, men idiotisk å opprette den midt mellom muslimske stater.

 

Er jo ikke sikkert madagaskar var sååå mye bedre heller da ^^

 

Det var jo Sionistene som valgte det selv da... Det var ikke slik at noen kastet dart på en globus og tilfeldigvis traff Jerusalem.

Lenke til kommentar

Europas kollektive dårlige samvittighet etter 2.verdenskrig. Den største feilen FN har gjort!

 

Når man ser hvor hatet jødene er, vil jeg si at det var riktig å opprette staten Israel, men idiotisk å opprette den midt mellom muslimske stater.

 

Er jo ikke sikkert madagaskar var sååå mye bedre heller da ^^

 

Det var jo Sionistene som valgte det selv da... Det var ikke slik at noen kastet dart på en globus og tilfeldigvis traff Jerusalem.

 

Det var ganske sikkert hvor jødene ønsket et land da den jødiske masseinnvandringen til Palestina begynte, men det betyr ikke at det er det best egnede området.

Lenke til kommentar

men det betyr ikke at det er det best egnede området.

 

Nei, men bank i bordet.. når en likevel skulle ta et land fra noen og sette de som bodde der fra før i en flyktningeleir så kunne de jo like godt ta det de ville ha...

 

Så var i alle fall noen fornøyd...

 

Men det rare er at de absolutt ikke var fornøyd med det de fikk, de spiser seg videre inn i palestina dag for dag.

 

Men er det ikke et ordtak om slik grådighet og jøder mon tro??

Lenke til kommentar

men det betyr ikke at det er det best egnede området.

 

Nei, men bank i bordet.. når en likevel skulle ta et land fra noen og sette de som bodde der fra før i en flyktningeleir så kunne de jo like godt ta det de ville ha...

 

Så var i alle fall noen fornøyd...

 

Men det rare er at de absolutt ikke var fornøyd med det de fikk, de spiser seg videre inn i palestina dag for dag.

Tyskland, Østerike og Sovjet(selv om det aldri hadde skjedd) er land som har behandlet jødene svært dårlig, og hadde vært mer rettferdig enn det området de har fått i Midtøsten.

 

Israel er tross alt bare sand og stein, så med unntak av hellige skrifter, ser ikke jeg noen grunn til at jødenes land måtte være i det historiske Israel.

 

Israel hadde nok vært tjent med at de som styrte hadde vært mer moderate enn sionistene som styrer i dag.

 

Men er det ikke et ordtak om slik grådighet og jøder mon tro??

 

Jeg vet ikke om noe ordtak, men kapitalisme er vel et ord som beskriver jødene ganske godt, uten at det trenger å være noe negativt.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Etter å ha sett dokumentarfilmen Gazas tårer vil jeg virkelig ha Hitler tilbake!

 

Nå må du huske at det er ikke jødene som dreper og ødelegger i Palestina, det er staten Israel. Det er en stor forskjell! Hitler ville ha bort alle jødene, men de aller fleste jødene er snille og greie. Jeg foreslå at man skaffer atomvåpen og bomber staten Israel sønder og sammen ^^

Lenke til kommentar

Hitler ville ha bort alle jødene, men de aller fleste jødene er snille og greie.

 

Hitler ville vel primært fjerne Sionistene vel??

 

Det var jo de som lagde problemer her og der, ikke jødene generelt. Men at det gikk utover alle kan man selvsagt være enig i.

 

Det er vel slik det dessverre blir når noen få fra en etnisk gruppe gjør noe, så får alle et negativt stempel.

 

Jeg tror i likhet med deg at "alle" jøder er snille, men så har vi elementer der som er renkokt ondskap.

 

Det å få disse fjernet kan vise seg å bli en utfordring.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett dokumentarfilmen Gazas tårer vil jeg virkelig ha Hitler tilbake!

 

Jeg liker deg, :) Det er sånne som deg som gjør at folk forstår seg på hva som er galt med pro-Palestina folk.

 

Nytt motto til Gazas tårer: Filmen som styker Norsk Nazisme!

Endret av Zaftig
Lenke til kommentar

Jeg foreslå at man skaffer atomvåpen og bomber staten Israel sønder og sammen ^^

Etter å ha sett dokumentarfilmen Gazas tårer vil jeg virkelig ha Hitler tilbake!

 

 

 

 

Hitler ville vel primært fjerne Sionistene vel??

 

Det var jo de som lagde problemer her og der, ikke jødene generelt. Men at det gikk utover alle kan man selvsagt være enig i.

 

 

 

 

Men er det ikke et ordtak om slik grådighet og jøder mon tro??

 

 

Flott gjeng. Nazibeundrere og støttespillere av massedrap. Woho.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foreslå at man skaffer atomvåpen og bomber staten Israel sønder og sammen ^^

Etter å ha sett dokumentarfilmen Gazas tårer vil jeg virkelig ha Hitler tilbake!

 

 

 

 

Hitler ville vel primært fjerne Sionistene vel??

 

Det var jo de som lagde problemer her og der, ikke jødene generelt. Men at det gikk utover alle kan man selvsagt være enig i.

 

 

 

 

Men er det ikke et ordtak om slik grådighet og jøder mon tro??

 

 

Flott gjeng. Nazibeundrere og støttespillere av massedrap. Woho.

 

JEg beundrer på INGEN MÅTE Nazismen!!!!! Det er en av de verste ideologiene som har eksistert, det er et forkastelig menneskesyn og noe som ALDRI mer skal komme til makten eller i det store og det hele eksistere i vår verden!!!!!!

Det eneste jeg sa er at jeg synes at man bør fjerne staten Israel, om en på en litt brutal måte. Jeg ønsker ikke at vi skal undertrykke mennesker i dagens verden

 

Forresten, det staten Israel bedriver i dag, minner misstenkelig om det som ble gjort mot jødene under 2. verdenskrig.....

 

Hitler ville ha bort alle jødene, men de aller fleste jødene er snille og greie.

 

Hitler ville vel primært fjerne Sionistene vel??

 

 

For Hitler var jøde en jøde. Han ville ha bot alle.

Lenke til kommentar

Forresten, det staten Israel bedriver i dag, minner misstenkelig om det som ble gjort mot jødene under 2. verdenskrig.....

 

 

EU sin definisjon på Antisemittisme

 

Drawing Comparisons of contemporary Israeli policy to that of the Nazis.

 

http://fra.europa.eu/fraWebsite/material/pub/AS/AS-WorkingDefinition-draft.pdf

 

Antisemmittisme er jødehat. Kritikk av en stats politikk og handlinger er noe helt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter det jødene beviste under den 22 dager lange krigen sist så er det vel liten tvil hvor skoen trykker...

 

1232864195408_431.jpg

 

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å støtte en slik terrorstat som israel er...

 

Gadaffi er jo å regne som en speidergutt sammenlignet med disse folkene.. Jødehatet har de skapt selv ved å være noen undermennesker av noen blodtørstige svin som dreper uskyldige mennesker for å terrorisere.

 

Hadde det fantes noe rettferdighet i verden hadde vi bombet jerusalem og ikke tripoli..

 

FRI PALESTINA !!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Please, ikke ta det ut mot jøder. Det er staten Israel og sionismen som ideologi som er problemet. Ikke om man er jøde eller ikke. Jøder mener da forskjellig de, du har Jewish Voice For Peace, Not in my name, Jews for Justice in Palestine osv. Disse er våre allierte, og de er jøder.

 

Problemet i Israel er at sionistene har bygd opp en mentalitet som har festet seg i befolkningen - nemlig den at alle "outsiders", altså palestina-arabere, er fiendtlige, og at Israel hele tiden må være aggressive pga "sikkerhet" i forhold til disse "fiendene". Israelere flest vet nok ikke stort om livet på Vestbredden, kanskje med unntak av noen soldater som har vært der. Men også de legitimerer brutaliteten med sikkerhetstiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er du uærlig. Det der var ikke argumentasjonen min, jeg har ikke sagt noen av disse tingene. Stygg stråmann.

Du skrev følgende:

Men nå bodde det nesten ingen jøder der på 1800-tallet, så hvorfor skulle de absolutt ta over palestinernes land for å få til dette?

Hvis meningen ikke var at "jødene er europeere derfor kan de ikke være i palestina", hva var så meningen din bak dette svært så ledende spørsmålet? Og da er jeg ikke på jakt etter en lang forklaring om hvorfor Israel ikke burde vært opprettet eller noe slikt, men din spesifike mening med dette utsagnet.

 

"De arabiske lederne" mente at jødene var onde og skulle utslettes i konsentrasjonsleire? Nå finner du opp ting. Al-Husseini mente kanskje noe i nærheten av dette, men han var ikke "arabiske ledere". Al-Husseini var ikke valgt, og sto ikke for palestinernes generelle mening. Det var palestinske divisjoner under britene i krigen.

 

Sionistiske ledere derimot... Mens Jabotinsky flashet med sin Mussolini-uniform og maste om allianse med fascistiske Italia, gikk Yitzhak Shamir som en av lederne i Stern Gang inn for allianse med Hitlers Nazi-Tyskland. Shamir ble siden statsminister i Israel to ganger.

 

Andre sionistledere i Europa mente også man skulle ha allianse med Nazi-Tyskland, for på den måten å få til en avtale om å deportere jøder, da først og fremst velstående jøder, til Palestina. F.eks inngikk Rudolph Kastner fra Jewish Agency Rescue Committe etter direksjoner fra sionistledere utenfra, en avtale med Adolf Eichmann om skjebnen til jødene i Ungarn: mot at Kastner fikk deportert 600 prominente jøder, ble nærmere 800.000 sendt i konsentrasjonsleire. Dette kom frem gjennom rettssaker i Israel, hvor myndighetene gikk til retten mot en av de overlevende som beskyldte Kastner for å samarbeide med nazistene.

Jødene ble massakrert i Libya, Irak, Algerie, Egypt osv også.

I Palestina ble de drept allerede på 1920tallet. Det var en direkte følge av pan-arabismen, turbulente tider i den arabiske verden og jødene ble som vanlig syndebukkene, men nesten alle minoriteter har fått lide under pan-arabismen.

 

Al Huseini var Palestinernes leder og svært inflytelsesrik frem til 1945, og stod i stor grad for tysk nazi-import til den arabiske verden, spesielt Palestina og Egypt.

Og det er ikke bare Huseini, også Hamas har slike meninger.

 

Dine patetiske forsøk på å fremstille jødene som nazister blir bare for dumt.

(Det hjelper fint lite å si "Nei nei jeg mener zionister" da nesten alle jøder var zionister etter å ha opplevd nazi-tyskland). Det stemmer at enkelte jøder under krigen gjorde eller fosøkte å få til avtaler med nazistene om å redde jøder.

Det er en vesentlig forskjell på dette, og å være en nazist og antisemitt.

 

 

“When people criticize Zionists, they mean Jews. You're talking anti-Semitism.”

-Martin Luther King Jr.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...