Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Fatah ekskluderer tidligere sikkerhetssjef

 

Det palestinske Fatah-partiet har ekskludert den tidligere ministeren og sikkerhetssjefen Mohammed Dahlan.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10095308

 

Håper nå ikke at dette kan velte samarbeidet. hamas sa jo nettopp nei til statsministeren. Håper de klarer å holde på forsoningsavtalen denne gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egypt mener denne mannen er israelsk spion

 

Hevder Ilan Grapel (27) spionerte for Mossad. Samtidig postet 27-åringen alle bevegelser i Egypt på Facebook.

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/13/nyheter/utenriks/egypt/israel/spionasje/16907137/

 

Vel, hva tror dere? Israelsk spion eller ikke? Om det stemmer er det jo ikke akkurat første gangen Israel blander seg inn i andre land...

Lenke til kommentar

Egypt mener denne mannen er israelsk spion

 

Hevder Ilan Grapel (27) spionerte for Mossad. Samtidig postet 27-åringen alle bevegelser i Egypt på Facebook.

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/13/nyheter/utenriks/egypt/israel/spionasje/16907137/

 

Vel, hva tror dere? Israelsk spion eller ikke? Om det stemmer er det jo ikke akkurat første gangen Israel blander seg inn i andre land...

Egypt arresterer Israelere for dette stadig vekk... bare det å være Israeler er nok til at Egypt mistenker deg for å være spion.

 

Her arresterer de en Israelsk araber:

"Every Israeli citizen is seen as a spy"

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er du enig i at de kunne?

Jeg vet ikke.

 

Forfor er du sikker på at det har vært noe hemmelig informasjon eller hemmelige ordre med i spillet? Det var det jeg lurte på. Det trenger ikke å skje hver gang Israel foretar seg noe selvom det sikkert skjer svært ofte.

Det er jeg ikke sikker på. Det er ikke det jeg snakker om. Det jeg snakker om er at jeg ikke vet det den israelske forsvarsledelsen vet, med tanke på etteretningsinformasjon og deres beredskap.

 

Nei, men nå var det ikke så mange steder å konsentrere seg om. De er stadig i konflikt med Syria og Libanon så der burde de være til stede, grensen mot Gazastripen er blokert som den er så der hadde de ikke trengt ekstera bevoktning, takket være muren er grensen til Vestbredden også beskyttet så der hadde de neppe trengt ekstra bevoktning, men det kunne vært smart med ekstra personell i Øst-Jerusalem siden det er mye palestinere der og Jerusalem er det mest betente av alle temaene! De visste nok hvilke steder de måtte prioritere.

Kanskje, og kanksje ikke. Kanskje satt de på informasjon som førte dem til andre prioriteringer, kanskje ikke. Faktum er at verken jeg eller du vet.

 

De israelske soldatene er sikkert utstyrt med gode kikkerter så om demonstrantene hadde med seg større våpen som geværer eller maskinpistoler ville det fort blitt avslørt. Det eneste demonstrantene enkelt kunne smuglet med seg av skytevåpen er håndpistoler.

De kunne nok også ha bragt med seg en del i kategorien tohåndsvåpen. Som et lite eksempel kan det sies at amerikanske Secret Service er kjent for å bære automatvåpen på ryggen, og dette er ikke direkte synlig selv om de bare går i dress.

 

Jeg ville blitt svært overasket hvis de ikke har. Konfilktene de alltid har vært i dreier seg jo nettopp om grenser.

Mjo. Men nå sitter vi fortsatt ikke på all informasjon.

 

Så da er det vel ikke helt utenkelig at de kan påta seg slike oppgaver!?

Nei, men de er fortsatt uegnede for slike oppgaver.

 

Mye har endret seg fra den gang og fram til nå så dette kunne vært håndtrert på andre måter. Det har du jo gått litt inn på selv og.

Joda, men det endrer ikke på den generelle uegnetheten soldater har når det kommer til å håndheve loven. Det er og blir uklokt å bruke forsvaret for sivile gjøremål, der forsvaret stort sett egner seg best for sivile gjøremål er ved katastrofer der de kan stille store mengder unge mennesker med god disiplin til rådighet for å bygge diker med sandsekker eller grave ut folk fra nedraste bygninger.

 

Det er en grunn til at det i vesten er nærmest uhørt å bruke forsvarsmakten til å holde orden (og i USA faktisk er beint fram ulovlig, med noen spesifike unntak).

 

Jo, det også. At området er okkupert gir demonstrantene mye mer legitimitet!

Japp, men nå snakket vi ikke om legitimiteten.. :)

 

Gummikuler og tåregass har de jo alt og har brukt i flere år.

Gummikuler er interessante saker. Man villedes allerede med navnet, gummikuler. I realiteten snakker vi om prosjektiler av bly eller et annet metall som er omgitt av et ganske tynt gummilag, uten at jeg kan si hvor tykt dette er. Dersom en sikter mot overkropp eller hode på litt for korte avstander er gummikuler vel så dødelige som vanlige prosjektiler. Jeg har til og med sett intervjuer med kirurger som mener at en gummikule grunnet vibrasjoner i treffområdet kan være mer skadelige ved hodetreff.

 

Husker jeg ikke feil er gummikuler beregnet som et indirekte prosjektil, altså slik at man sikter foran en folkemasse og lar kulene sprette opp mot målene, og ikke for direkte treff. Men her må noen med bedre kjennskap gjerne korrigere meg.

 

Å kalle gummikuler "less leathal" er derfor en sannhet med sterke modifikasjoner. Generelt sett er gummikuler alt for farlig for å brukes med mindre man er forberedt på å drepe den man skyter på.

 

Når mener du at det var umulig å treffe mål fra stor høyde? Det har funket bra i årevis. Når det gjelder Gazakrigen var det jo nettopp det at Israels fremste mål ikke var å ta ut Hamas, men å gi alle på Gazastripen en lærepenge!

Umulig har det aldri vært, men svært vanskelig. Amerikanerne påsto på 30-tallet at de kunne treffe en sildetønne fra 10 000 fot med sitt bombesikte (og over en ørken i Midtvesten på en sollys dag uten skyer og luftvernild og jagerfly stemmer det sikkert også), men i praksis klarte de knapt å treffe et mål på størrelse med en bro, eller for den saks skyld store industriområder.

 

Uten å ha eksakte tall mener jeg å huske at bomber sjelden traff innenfor 5 kilometer av målet.

 

Det er metoder for å komme rundt dette. En metode er å fly lavere, men da er man sårbar. Tyskerne og japanerne ble dessuten flinke innen stupbombing, og siden man da beveger seg nesten loddrett nedover kan man oppnå en ganske god presisjon. Men det er også upraktisk, og et stupbombefly er også svært sårbart.

 

Presis bombing fra en nogenlunde sikker høyde ved hjelp av teknologiske hjelpemiddel er noe amerikanerne begynner å få til på midten av syttitallet. Israelerne lå nok rund ti år etter dem. Da de gikk inn i Libanon i 1982 hadde de i alle fall ikke evnen til å treffe et mål med noen særlig presisjon.

 

Deres evne til å treffe mål med presisjon i tiåret som fulgte ble forbedret, og med tiden har det også ført til mindre sivile tap.

 

På et område som dette hadde vært bedre med folk fra FN. Og hvorfor israelsk egentlig?

Fordi syrerne med god grunn ikke ville invadere seg selv dersom de så syriske stridsvogner angripe Israel. Og fordi det selv da ville kunne være et karriereselvmord å faktisk gå inn i Syria for denne israelske plasskommandanten.

 

Men det er en nødvendighet!

Det er jeg enig i, særlig i drapssaker og i Midtøsten. For ikke å snakke om Balkan og de fleste andre konflikter.

 

Det endrer ikke at jeg er lei av å forstå og å glatte over. Jeg skulle ønske det fantes nok mot hos enkelte til å følge Ghandimetoden. Men det tviler jeg på at kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Document reveals Nakba Day clashes planned by Syria government.

 

Michael Weiss reveals official Syrian document describing the dispatch of 20 buses sent to infiltrate Israel's border with Syria on the day when Palestinians mourn the creation of Israel.

 

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/report-document-reveals-nakba-day-clashes-planned-by-syria-government-1.367653

Lenke til kommentar

FN: 45 prosent arbeidsledige i Gaza

 

Arbeidsledighetsraten på Gazastripen lå sent i 2010 på 45 prosent, ifølge en ny FN-rapport.

 

Fire år med blokkade

FNs byrå for palestinske flyktninger, UNRWA, sier tallene viser hvor alvorlig krisen er i Gaza og konsekvensene av den israelske blokaden.

 

Tirsdag er det fire år siden blokaden ble innført.

 

– Dette er svært bekymringsfulle tendenser, sier UNRWA-talsmann Chris Gunness.

 

Rapporten viser også at reallønnen på Gazastripen fortsetter å falle.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7672042

 

Neida, ingen problemer for folket på Gazastipen. Ingen nød i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Vet du at Det også kan skyldes bare feil mat? Vet du at mangel på proteiener, viktige viaminer ol. kan føre til kulemage mens man ellers blir tynnere og tynnere? Har du ellers tenkt på at det e rtemmelig feil å si "befolkningen" i denne sammenhengen!? Vi snakker ikke om en fri og spredt befolkning over et helt land, men om noen issolerte folk i fangeskap.

Lenke til kommentar

Muslim i toppstilling i politiet: - Aldri blitt diskriminert

Visegeneralinspektør for trafikkavdelingen i politiet, Jamal Hakroush, ble nylig den første muslimske topp-offiseren i israelsk politi.

 

Det er en posisjon jeg har ventet på, og den gir mange utfordringer. Jeg er stolt av at israelsk politi valgte meg på grunn av mine kvalifikasjoner, og ikke noe annet, sier han.

 

Min religion og min opprinnelse er ting jeg ikke ignorerer. Men jeg har aldri i alle mine år i tjenesten følt meg diskriminert eller såret av noen, sier Hakroush til Yedioth Aharonoth.

post-160065-0-54950000-1308221683_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen nød i det hele tatt...

Du er lurt trill rundt. Se på #8 på listen.

 

14-Obesity.jpg

Gaza

gaza_market.jpgweskyu.jpg

 

 

Darfur

sudan2.jpg

 

Jeg regner med at du er fult klar over at tallene du referer til er fra 2003? Blokaden av Gaza ble innført for fire år siden. Jeg synes du godt kan finne noen bedre tall......

 

Jeg velger å lytte til folk jeg kjenner som har vært i Palestina, høre hva de sier i stede for å lese statistikk og se bilder av mat som ingen av Palestinerne har råd til å kjøpe!

Lenke til kommentar

Underweight, stunting and overweight in children 6-16 years

Data on children 6-16 years, previously not available, have been collected from

September 2007 to June 2008 through the MoH nutrition surveillance system in

Gaza and recently analyzed. The findings revealed that the prevalence of

underweight is 1.4%, while stunting prevalence is 7.2%. If analyzed by district, no

difference was detected in the level of stunting among school children and in

general these results are at acceptable levels.

However, high prevalence of overweight2 children was found. In children 10-16

years overweight prevalence is 15.9%. This prevalence is higher in North Gaza

District (20.4%) and lower in Rafah District (13.4%). The prevalence of

overweight among females is five times that of males: 24.6% compared to 5.4%.

At district level, the largest difference between female and males was detected in

Gaza District: 30.0% in females and 6.5% in males. A more in depth analysis is

needed but the lack of physical activity and poor diet are considered to be a

possible reason for these findings.

 

Kilde: World Health Organization, July 2009

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...