Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke jøder som sprenger bomber på resturanter og busser i Israel.

Nei, de har SLUTTET MED DET, kanskje de fikk sitt eget land.

 

Tidligere gjorde de nettopp det.

 

Kanskje palestinerene vil slutte å angripe landet som opprettholder krigen mot palestinerene dersom de får landet de ble lovet OG får tilbake de delene av landet som har blitt frastjålet dem som vesten har lovet at de skulle få beholde når vesten besluttet å gi europeiske jøder et hjem i Palestina?

Araberne fikk også sitt eget land. Flere egne land faktisk. De sluttet ikke.

 

Jøder sprengte restauranter?

Lenke til kommentar

Helt enig.

 

En jøde jeg kjenner har slitt med å leve et normalt liv her i Norge pga. rasisme. Spesielt av sine arabiske naboer. Han er riktignok 65 år og har levd lenge men han har alltid slitt med rasismen.

 

Jeg kjenner både palestinere, jøder, arabere og Israelere. Av disse er det kun jøder jeg kjenner som har blitt utsatt for skikkelig rasisme. Utrolig trist, men det er ikke nødvendigvis pga. Israel.

Og jeg kjenner palestinere som har opplevd ganske grov rasisme. Vi er ikke et perfekt samfunn, og det er en langtidsprosess. Å fullstendig avskrive Israels betydning for utvikling av antisemitisme blir naivt. Det er ikke hele forklaringen, men det har noe å si.

 

Araberne fikk også sitt eget land. Flere egne land faktisk. De sluttet ikke.

Jordanerne fikk seg et land, syrerne fikk seg et land, irakerne og iranerne fikk seg egne land. Bætterdø gjorde en rekke andre grupper det. Jeg inkluderer ikke Libanon på grunn av landets sammensetning.

 

Palestinerne har ikke fått et eget land. Frem til 90-tallet fantes det ikke noe land som het Slovakia. Jeg tror slovakerne ville være ganske uenige med deg om du påsto at deres nasjonale uavhengighet ikke hadde noe å si siden "europeerne har så mange land uansett".. :)

 

Jøder sprengte restauranter?

Uten å være sikker kan jeg forestille meg at terroristgruppen Irgun sprengte resturanter. De sprengte i alle fall hotell, og angrep sivile arabere. Akkurat som lignende arabiske terroristgrupper angrep sivile jøder.

 

Det er aldri lurt å glemme historien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å være sikker kan jeg forestille meg at terroristgruppen Irgun sprengte resturanter. De sprengte i alle fall hotell, og angrep sivile arabere. Akkurat som lignende arabiske terroristgrupper angrep sivile jøder.

 

Det er aldri lurt å glemme historien.

The hotel was the site of the central offices of the British Mandatory authorities of Palestine, principally the Secretariat of the Government of Palestine and the Headquarters of the British Forces in Palestine and Transjordan.

Lenke til kommentar

Jterboven sier:

Dersom jødene ikke liker seg i Norge kan de jo reise til 'Israel'. Norsk ungdom som tjenestegjør i den Israelske angrepsstyrken bør fratas sitt Norske statsborgerskap. Videre bør det innføres importforbud av Israelske varer inntil grensene fra 1967 gjenetableres. Norske statsborgere bør også forbys å reise til Israel.

-----------------------------------

Glimti sier:

Glimrende sagt! :thumbup:

Jada... spesielt i og med at det kommer fra en bruker som kaller seg:

jterboven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terboven

Dette skulle understreke antisemittismen bak brukeren "Jterboven" og din applaus av jødehatet hans.

 

 

Jeg skal forøvrig til Israel og jobbe i 1 måned i Tsva Haganah le'Yisrael. Betyr det at jeg er en landsforræder som skal miste statsborgerskapet?

Kjenner mange jøder som har gjort det samme - skal de også kastes ut av Norge?

 

Grunnlovens paragraf 53 omhandler deler av ditt spørsmål. Den moralske siden av å gå i tjeneste for 'Israel' kan du lese om i linken her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sabra_and_Shatila_massacre som beskriver holdninger du tydeligvis støtter opp om. Forøvrig kan det være nyttig for deg å sette deg inn i dagens situasjon på Gaza.

Lenke til kommentar

Hamas avviser Fatahs statsministerkandidat

 

Hamas sier nei til Fatahs nominasjon av palestinernes sittende statsminister Salam Fayyad som kandidat til å lede en midlertidig palestinsk samlingsregjering.

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/hamas-avviser-fatahs-statsministerkandidat-3515174.html

 

Håper nå virkelig at de kommer til enighet så ikke dette forsoningsforsøket også blir ødelagt. Det ville vært katastrofalt!

Lenke til kommentar

The hotel was the site of the central offices of the British Mandatory authorities of Palestine, principally the Secretariat of the Government of Palestine and the Headquarters of the British Forces in Palestine and Transjordan.

Grand Imperial? Har bodd der, trivelig hotell.

 

Dersom man kunne fordømme Hizbollah som terrorister fordi de sprengte israelske checkpoints i Sør-Libanon kan man vel kalle Irgun en terroristorganisasjon når de sprenger britiske militære hovedkvarter i Palestina? :)

 

I tillegg holdt ikke Irgun seg for gode til å angripe sivile.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alt som har kommet opp her, men jeg har lest noe og de argumentene som kommer fram interesserer meg. Jeg har bare en ting å si akkurat nå(kan hende hvis noen provoserer meg at jeg kommer med noe langt og innholdsrikt). Det er at FN har slått fast at det Israel driver med er ulovlig i forhold til bosettingspolitikk, og FN har også slått fast at det er e provokatør i konflikten mellom Palestina og Israel, og det er Israel.

 

Israel har rett og slett bare tatt seg til rette og okkuperer mer og mer land. De trakaserer og bomber, og de dreper uskyldige mennesker.

Greit, man kan kalle det vi får se gjennom nyhetene propaganda, men det finnes bilder, det finnes film, og det er ikke tuklet med på noen måte. For alle som interesserer seg for konflikten anbefaler jeg å lese Morgen i Jenin og Øyne i Gaza, og se filmen Gazas tårer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alt som har kommet opp her, men jeg har lest noe og de argumentene som kommer fram interesserer meg. Jeg har bare en ting å si akkurat nå(kan hende hvis noen provoserer meg at jeg kommer med noe langt og innholdsrikt). Det er at FN har slått fast at det Israel driver med er ulovlig i forhold til bosettingspolitikk, og FN har også slått fast at det er e provokatør i konflikten mellom Palestina og Israel, og det er Israel.

 

Israel har rett og slett bare tatt seg til rette og okkuperer mer og mer land. De trakaserer og bomber, og de dreper uskyldige mennesker.

Greit, man kan kalle det vi får se gjennom nyhetene propaganda, men det finnes bilder, det finnes film, og det er ikke tuklet med på noen måte. For alle som interesserer seg for konflikten anbefaler jeg å lese Morgen i Jenin og Øyne i Gaza, og se filmen Gazas tårer.

Nå har det du skriver her blitt svart på noen ganger i tråden.

 

Nå kan jeg si at filmen "Gazas tårer" er tulket med i flere scener. Det har til og med Vibeke løkkeberg innrømmet. I tillegg får du en ganske lite objektivt syn på saken når du kun ser på disse enkeltmenneskenes liv og oppfattining på krigen og følelser. Selv om mange sivilie på Gaza-stripen lider av dagens situasjon og krigene som har vært kan man ikke kun skylde på Israel. Hamas holder igjen mange tonn mat og utstyr som kommer fra Israel og nekter å gi det videre til de sivile pga. de lidenede sivile brukes lett som en brekkstang mot Israel.

 

 

Så er heller ikke dagens situasjon på Gaza like ille som mange vil ha det til. Her er en video fra September 2010.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alt som har kommet opp her, men jeg har lest noe og de argumentene som kommer fram interesserer meg. Jeg har bare en ting å si akkurat nå(kan hende hvis noen provoserer meg at jeg kommer med noe langt og innholdsrikt). Det er at FN har slått fast at det Israel driver med er ulovlig i forhold til bosettingspolitikk, og FN har også slått fast at det er e provokatør i konflikten mellom Palestina og Israel, og det er Israel.

 

Israel har rett og slett bare tatt seg til rette og okkuperer mer og mer land. De trakaserer og bomber, og de dreper uskyldige mennesker.

Greit, man kan kalle det vi får se gjennom nyhetene propaganda, men det finnes bilder, det finnes film, og det er ikke tuklet med på noen måte. For alle som interesserer seg for konflikten anbefaler jeg å lese Morgen i Jenin og Øyne i Gaza, og se filmen Gazas tårer.

Nå har det du skriver her blitt svart på noen ganger i tråden.

 

Nå kan jeg si at filmen "Gazas tårer" er tulket med i flere scener. Det har til og med Vibeke løkkeberg innrømmet. I tillegg får du en ganske lite objektivt syn på saken når du kun ser på disse enkeltmenneskenes liv og oppfattining på krigen og følelser. Selv om mange sivilie på Gaza-stripen lider av dagens situasjon og krigene som har vært kan man ikke kun skylde på Israel. Hamas holder igjen mange tonn mat og utstyr som kommer fra Israel og nekter å gi det videre til de sivile pga. de lidenede sivile brukes lett som en brekkstang mot Israel.

 

 

Så er heller ikke dagens situasjon på Gaza like ille som mange vil ha det til. Her er en video fra September 2010.

 

 

De menneskene som lever i Gaza, lever ikke verdige liv. De har nesten ingen ting av mat og byggemateriale. Det at Hamas holder igjen mat og utstyr, hjelper jo bare å forverre situasjonen.

Forresten, ville du likt å leve med droner som suste over hodet ditt dag og natt og når som helst kunne bombe deg og familien din til plukkfisk?

Det ville ikke jeg, og jeg tror ikke palestinerne synes det er så morsomt heller. På utsiden kan de virke rolige, men man vet ikke hva slags traumer de kan få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jo nettop sagt at de sivile i Gaza ikke lever i verdens beste nabolag. Men det er heller ikke verdens værste.

Den største helsefaren i Gaza er overvekt, så de har nok mat.

 

 

1% av innbyggerne lider av ordentlige psykiske problemer etter krigen iføgle WHO. 1.4% av barna mellom 6 år og 16 år i Gaza er undervektige mens 15.9% av barna mellom 10 år og 16 år er overvektige.

 

Overvekt: 15.9%

Undervekt: 1.4%

 

http://www.emro.who.int/palestine/reports%5Cmonitoring%5CWHO_special_monitoring%5Cgaza%5CGaza%20Health%20Assessment%20(29Jun09).pdf

 

 

Byggematerialer kommer inn, men kontrollert. Det er kun til godkjente byggearbeider, som f.eks boligblokker, som får det. Det er fordi sement/betong blir brukt til å lage bunkere og andre militære konstruksjoner - Men som også desverre går ut over de sivile - Dette er de militante terrorgruppene i Gaza sin skyld.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meget mulig at WHO mener at bare 1% lider av psykiske problemer, men traumer fortoner seg på mange måter, ofte måter som man ikke kan oppdage før lenge etterpå. Det kan være irrasjonell frykt, det kan være stress osv. Fakta er at vi ikke vet sikkert senvirkningene av den terroren som bedrives.

Det kommer ikke inn byggematerialer til Gaza, etter krigen i 2008 har det ikke kommet inn spesielt mye. Enkelte områder ligger i ruiner fremdeles. Hvorfor? Fordi Israel finner det for godt å bombe det. Man vet at Israel bomber Gaza jevnt og trutt, jevner med jorden det palestinerne bygger opp. Israel er en terrorstat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda.

 

Så da er du enig i at de kunne?

 

Fordi Mossad og den israelske overkommandoen (dessverre) ikke gir meg daglige orienteringer om hva de vet og hva de forventer.

 

Forfor er du sikker på at det har vært noe hemmelig informasjon eller hemmelige ordre med i spillet? Det var det jeg lurte på. Det trenger ikke å skje hver gang Israel foretar seg noe selvom det sikkert skjer svært ofte.

 

De vet hvor grensene er, akkurat som politiet vet hvilke torg som er i en norsk by. Men det betyr ikke at politiet kan være like sterkt til stede ved hvert torg for å hindre slagsmål på en lørdagskveld.

 

Nei, men nå var det ikke så mange steder å konsentrere seg om. De er stadig i konflikt med Syria og Libanon så der burde de være til stede, grensen mot Gazastripen er blokert som den er så der hadde de ikke trengt ekstera bevoktning, takket være muren er grensen til Vestbredden også beskyttet så der hadde de neppe trengt ekstra bevoktning, men det kunne vært smart med ekstra personell i Øst-Jerusalem siden det er mye palestinere der og Jerusalem er det mest betente av alle temaene! De visste nok hvilke steder de måtte prioritere.

 

Man vet aldri.

 

De israelske soldatene er sikkert utstyrt med gode kikkerter så om demonstrantene hadde med seg større våpen som geværer eller maskinpistoler ville det fort blitt avslørt. Det eneste demonstrantene enkelt kunne smuglet med seg av skytevåpen er håndpistoler.

 

Til slikt? Kanskje, kanskje ikke. Den israelske overkommdandoen gir meg heller ikke daglige orienteringer over hvilke ressurser de har..

 

Jeg ville blitt svært overasket hvis de ikke har. Konfilktene de alltid har vært i dreier seg jo nettopp om grenser.

 

Mjoda.

 

Så da er det vel ikke helt utenkelig at de kan påta seg slike oppgaver!?

 

Jeppers.

 

Godt at vi er enige her.

 

Jeg syns ikke du forstår hva jeg vil frem til. Jeg sammenligner ikke 30-tallet og 70-tallet med 2011, jeg sammenligner premissene de sto overfor på forskjellige felter. Og der er parallellen ganske klar.

 

Mye har endret seg fra den gang og fram til nå så dette kunne vært håndtrert på andre måter. Det har du jo gått litt inn på selv og.

 

Joda, juridisk. Men ikke praktisk.

 

Jo, det også. At området er okkupert gir demonstrantene mye mer legitimitet!

 

Såkalte bean bags, treprosjektiler, tåregass, og en rekke andre såkalte "less leathal weapons". Israel forsker forøvrig en del på nettopp slike våpen, så om dette hadde skjedd om noen år kan det godt tenkes at det ville gått annerledes.

 

Gummikuler og tåregass har de jo alt og har brukt i flere år.

 

En amerikansk B-2-pilot poengterte en gang at "thirty years ago, we had to ask how many planes we needed to take out a target. Today, we ask how many targets we can take out with one plane".

 

Å treffe et mål med bomber fra lufta har historisk vært nærmest umulig, særlig fra høyde. Ser vi de siste tretti åra under ett har presisjonsvåpen blitt mer og mer presise.

 

Tapene under Gaza-krigen er et kompleks spørsmål, men en stor del av årsaken er nok befolkningstettheten og dårlig etteretning, slik at man bombet feil mål, for eksempel.

 

Når mener du at det var umulig å treffe mål fra stor høyde? Det har funket bra i årevis. Når det gjelder Gazakrigen var det jo nettopp det at Israels fremste mål ikke var å ta ut Hamas, men å gi alle på Gazastripen en lærepenge!

 

En israelsk. I ytterste konsekvens.

 

På et område som dette hadde vært bedre med folk fra FN. Og hvorfor israelsk egentlig?

 

Jeg begynner å bli mer og mer lei av å forstå.

 

Men det er en nødvendighet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...