Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

USA det eneste sikre sted for jøder

 

Hvor jødefiendtlig er Norge blitt? Dette blir tema når Mark Weitzman og fire andre jødiske ledere, skal besøke Norge neste uke. –Vi kommer for å ha dialog, sier han.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4145276.ece

 

 

En flukt fra virkeligheten

 

Tidligere statsminister Kåre Willoch mener det er totalt uriktig å hevde at Norge er spesielt antisemittisk.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4145275.ece

 

 

Det samme tøvet den dag i dag. Trekke fram antisemittisme fordi man ikke finner noen argumenter for å forsvare Israel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jødene ikke liker seg i Norge kan de jo reise til 'Israel'. Norsk ungdom som tjenestegjør i den Israelske angrepsstyrken bør fratas sitt Norske statsborgerskap. Videre bør det innføres importforbud av Israelske varer inntil grensene fra 1967 gjenetableres. Norske statsborgere bør også forbys å reise til Israel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA det eneste sikre sted for jøder

 

Hvor jødefiendtlig er Norge blitt? Dette blir tema når Mark Weitzman og fire andre jødiske ledere, skal besøke Norge neste uke. –Vi kommer for å ha dialog, sier han.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4145276.ece

 

 

En flukt fra virkeligheten

 

Tidligere statsminister Kåre Willoch mener det er totalt uriktig å hevde at Norge er spesielt antisemittisk.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4145275.ece

 

 

Det samme tøvet den dag i dag. Trekke fram antisemittisme fordi man ikke finner noen argumenter for å forsvare Israel...

Hvorfor er det så få som roper "død over Syria" eller "død over Iran" når disse landene terroriserer og undertrykker alle de kommer over? Hvorfor hater alle Israel men så få andre land som er MINST like ille som dere mener Israel er?

 

Uten å gå videre inn på antisemittisme vil jeg ha svar på dette først.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, det kommer nok av at de går etter sitt eget lands borgere og ikke andre land og befolkninger samt at de ikke har holdt på i nærheten så lenge som det Israel har gjort...

Så det er ikke viktig hvor ille de undertrykte har det, men hvem som undertrykker? Da nærmer vi oss antisemittisme.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kom over et av disse alltid så kloke spørsmålene på facebook i dag, hvor spørsmålet var " Hva gjorde DU som barn, som tydeligvis er farlig nå....?". Jeg måtte selvsagt se nedover på hva folk hadde svart, og ikke overraskende kom jeg over svaret "sympatisere med jøder".

 

Norge var jo et av landene hvor nazistene hadde mest støtte under WW2, og både egne erfaringer og ting jeg leser tyder på at antisemittismen sitter godt igjen enda, og er økende. Det skal vel også sies at fordommer mot andre folkeslag og religiøse også er økende.

 

Hvorfor er det så få som roper "død over Syria" eller "død over Iran" når disse landene terroriserer og undertrykker alle de kommer over? Hvorfor hater alle Israel men så få andre land som er MINST like ille som dere mener Israel er?

 

Uten å gå videre inn på antisemittisme vil jeg ha svar på dette først.

 

Dine eksempler er jo litt forskjellig fra Israel, da Syria og Iran behandler egne borgere dårlig, mens Israel bygger utenfor sine grenser, med de resultatene det medfører.

 

Israel er nok et meget bra land om man er Israelsk statsborger.

Lenke til kommentar

Jterboven sier:

Dersom jødene ikke liker seg i Norge kan de jo reise til 'Israel'. Norsk ungdom som tjenestegjør i den Israelske angrepsstyrken bør fratas sitt Norske statsborgerskap. Videre bør det innføres importforbud av Israelske varer inntil grensene fra 1967 gjenetableres. Norske statsborgere bør også forbys å reise til Israel.

-----------------------------------

Glimti sier:

Glimrende sagt! :thumbup:

Jada... spesielt i og med at det kommer fra en bruker som kaller seg:

jterboven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terboven

Dette skulle understreke antisemittismen bak brukeren "Jterboven" og din applaus av jødehatet hans.

 

 

Jeg skal forøvrig til Israel og jobbe i 1 måned i Tsva Haganah le'Yisrael. Betyr det at jeg er en landsforræder som skal miste statsborgerskapet?

Kjenner mange jøder som har gjort det samme - skal de også kastes ut av Norge?

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så at en bruker som kaller seg jterboven(nazi-tysklands utsending til Norge under krigen),

skriver at jøder som ikke liker hvordan vi behandler dem får reise til "Israel", og at Nordmenn bør forbys å reise til Israel....det finner du ikke betenkelig?

 

det har ingen ting med jøder å gjøre. Hvis andre folkeslag missliker så sterkt å bo he ri Norge så står det dem helt fritt å forlate landet. Det er ingen som kan nekte dem det.

 

Videre burde man ikke støtte en okkupasjonsmakt og den største trusslen mot verdensfred på noen måte så ja, det burde være forbudt å reise til israel! Israel har selv listet opp såkalte "findelige stater" som landets birgere ikke har tillatelse til å besøke uten tillatelse fra innenriksdepartementet. Hvorfor kritiserer du ikke det?

Lenke til kommentar

Så at en bruker som kaller seg jterboven(nazi-tysklands utsending til Norge under krigen),

skriver at jøder som ikke liker hvordan vi behandler dem får reise til "Israel", og at Nordmenn bør forbys å reise til Israel....det finner du ikke betenkelig?

 

det har ingen ting med jøder å gjøre. Hvis andre folkeslag missliker så sterkt å bo he ri Norge så står det dem helt fritt å forlate landet. Det er ingen som kan nekte dem det.

 

Videre burde man ikke støtte en okkupasjonsmakt og den største trusslen mot verdensfred på noen måte så ja, det burde være forbudt å reise til israel! Israel har selv listet opp såkalte "findelige stater" som landets birgere ikke har tillatelse til å besøke uten tillatelse fra innenriksdepartementet. Hvorfor kritiserer du ikke det?

Norge og Israel er ikke krig og er ikke fiender, så det er ingen grunn til å forby nordmenn å reise til Israel.

Men prinsippet om å forby reisende til enkelte land var uansett ikke poenget her, og jeg tror du vet det. Ro ro ro din båt.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Ikke finder nei, men Israel har en ekstremt findelig holdning til Norge. Dessuten er det som sagt ingen grunn til å støtte en okkupasjonsmakt så derfor bør man heller ikke ha anledning til å reise dit og støtte dem som turist!

 

Da kan du kansje forklare hva du ville fram til selv elle så er det faktisk du som fossror. jeg har nå forklart hvorfor jeg ikke anser det jterboven skrev som antisemittisme.

Lenke til kommentar

Dersom jødene ikke liker seg i Norge kan de jo reise til 'Israel'. Norsk ungdom som tjenestegjør i den Israelske angrepsstyrken bør fratas sitt Norske statsborgerskap. Videre bør det innføres importforbud av Israelske varer inntil grensene fra 1967 gjenetableres. Norske statsborgere bør også forbys å reise til Israel.

Dersom det er jøder som mistrives i Norge er det svært trist, og noe vi i så stor grad som mulig bør prøve å endre på.

 

Jødiske nordmenn er norske, og som nordmenn har de de samme rettigheter og plikter som alle oss andre nordmenn.

 

Dette er et problem, og det er uakseptabelt. Men politisk kritikk av den israelske statens kritikk er likevel ikke automatisk antisemitisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er jøder som mistrives i Norge er det svært trist, og noe vi i så stor grad som mulig bør prøve å endre på.

 

Jødiske nordmenn er norske, og som nordmenn har de de samme rettigheter og plikter som alle oss andre nordmenn.

 

Dette er et problem, og det er uakseptabelt. Men politisk kritikk av den israelske statens kritikk er likevel ikke automatisk antisemitisme.

Helt enig.

 

En jøde jeg kjenner har slitt med å leve et normalt liv her i Norge pga. rasisme. Spesielt av sine arabiske naboer. Han er riktignok 65 år og har levd lenge men han har alltid slitt med rasismen.

 

Jeg kjenner både palestinere, jøder, arabere og Israelere. Av disse er det kun jøder jeg kjenner som har blitt utsatt for skikkelig rasisme. Utrolig trist, men det er ikke nødvendigvis pga. Israel.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...