Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se der ja. Leste en teori om hvorfor så mange hater Israel såpass uproposjonelt iforhold til andre, og da gikk det ut på marxists konfliktteori, en teori 68'erne garantert har lest seg opp på. Før var Israel den undertrykkete, svake, så da sympatiserte marxistene, sosialistene og sosialdemokratene med dem. Men så vant de et par kriger gitt, og tok litt land. Så da snudde det seg kjapt og araberne ble plutselig den undertrykkede klassen. Selfølgelig ignorerte man situasjoner når araberne massakrerte hverandre, men slo det massivt opp når Israel tok livet av ti-tolv stykker. Demokratiet i Israel kan man også se bortifra, for frihet er ikke det viktigste, men "retthet".

Endret av cFc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg får innlegg her sensurert uten noe varsel om hvem eller hvorfor og ser da liten vits i å fortsette å bidra her. Jeg har prøvd å være så konkret og korrekt som mulig og skriver ikke noe jeg ikke kan dokumentere. Dette er symptomatisk for hvordan problemorrådet fremstilles i Norge, det viktigste er ikke å finne sannheten, men å være politisk korrekt som i Norge betyr å støtte palestinerne. Da mye info ikke kommer frem i Norge vet man imidlertid ikke at det er palestinere på "begge sider".

Jeg har reist rundt i området og snakket med folk på begge sider av "muren". I Norge blir dette helt feilaktig fremstilt som en kamp mellom jøder og muslimer. I Israel bor det faktisk muslimer som foretrekker å bo i en demokratisk rettsstat hvor alle religioner blir respektert.

Etter mange års konflikt har mange uskyldige måtte lide. Israel har prioritert sikkerhet og har man da naboer som sympatiserer med eller faktisk er terrorister så kan det da lett føre til at man uforskyldt får en forverret livssituasjon. Det vil ta lang tid å normalisere situasjonen i området.

Da sier jeg takk for meg i denne tråden og den anonyme sensoren får vurdere om han har mage til å også fjerne dette innlegget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Latterlig. Tilfeldigvis kjørte en ambulanse forbi (snudde).

2. Israelske styrker som skyter med automatvåpen mot fredelige demonstranter.

3. Demonstranter som kaster stein mot styrkene og blir skutt på.

Hva er det du prøver si, at 12 drepte og over 100 skadde bare var et "uhell"?

Lenke til kommentar

1. Latterlig. Tilfeldigvis kjørte en ambulanse forbi (snudde).

2. Israelske styrker som skyter med automatvåpen mot fredelige demonstranter.

3. Demonstranter som kaster stein mot styrkene og blir skutt på.

Hva er det du prøver si, at 12 drepte og over 100 skadde bare var et "uhell"?

1. Haha, Det er jo ikke det at ambulasen snur som er så sykt skummelt. Men demonstrantene som kaster steiner gjemmer seg bak den med vilje - Mens det kaster steiner mot Israelerne. Det kan selv ikke du nekte for, Decline.

2. FREDELIGE DEMONSTRANTER? Du er vist både døv og blind hvis du tror det. Hvorfor tror du Israelske soldater må skyte tåregass og varselskudd mot bena til demonstrantene hvis de var så fredelige? De ødela grensegjerder, krysset grenser ulovlig, kastet og slynget stein mot Israelerne. Som faktisk er MYE farligere enn du tror. Israel må ty til så sterke midler når sikkertheten til sivile Israelere står på spill. Og dette var ikke noe Israel provoserte til - Annet enn at Israel eksisterer.

3. Som sagt, når Israelske sikkerhetsstyrker har prøvd så mange forskjellige midler for å roe ned opptøyerne og er det ikke noe annet å gjøre enn å skyte skudd, først i luften og så mot bena til demonstrantene. De må jo forstå at Israel ikke kan tolerere disse voldelige opptøyene.

Hvordan har jeg prøvd å si at de 12 døde var et uhell? Det var opptøyernes feil at de ble skadet og drept, det var helt klart opptøyerne som startet dette og når sikkertheten til sivilie Israelere står på spill må det gjøres noe før det går ut over uskyldige - Og nei, disse palestinerne og araberne er ikke uskyldige så lenge de har krysset landegrenser og kaster steiner, skyter fyrverkeri og setter fyr på diverse ting i Israel.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Maronite biskop fra Libanon, 1947:

Temples and churches have been turned into mosques and the role of that eastern part of the Mediterranean has, not without reason, been reduced to nothing.

It is an incontestable historical fact that Palestine was the home of the Jew and of the first Christians. None of them was of Arab origin.

It would not be fair to allow a million advanced and educated human beings to be the plaything of a few interested persons who happen to be at the head of affairs, who lead several million backward and unprogressive people and dictate the LAW as they please.

two homelands for minorities: a Christian home in the Lebanon, as there has always been~ a Jewish home in Palestine. These two centres connected with each other geographically, and supporting and assisting each other economically, will form the necessary bridge between West and East, from the viewpoint of Culture and Civilization.

http://www.youtube.com/watch?v=h92yK54jp0Q

"Don't be generous with the palestinians at our expenses. Send them to Saudi-Arabia"

-Bachir Gemayel

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dansk opposisjon vil anerkjenne palestinsk stat

Venstreopposisjonen i Danmark vil anerkjenne de palestinske områdene som en selvstendig stat. De borgerlige partiene advarer mot alenegang i saken.

Anerkjennelse vil være på trappene dersom venstreopposisjonen vinner regjeringsmakten i det kommende valget i Danmark, skriver avisa Berlingske.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/dansk-opposisjon-vil-anerkjenne-palestinsk-stat-3497808.html

Glimrende at enda flere vil anerkjenne Staten Palestina! :thumbup: Israel kjemper nå en totalt fåfengt kamp da det bare er et spørsmål om tid før den palestinske staten er et faktum!

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Haha, Det er jo ikke det at ambulasen snur som er så sykt skummelt. Men demonstrantene som kaster steiner gjemmer seg bak den med vilje - Mens det kaster steiner mot Israelerne. Det kan selv ikke du nekte for, Decline.

De gjemmer seg bak den når den tilfeldigvis kommer forbi ja. Det er ikke akkurat noe stort sjokk. Du ville gjort det samme om du ble skutt på. Selv om det var en ambulanse.

2. FREDELIGE DEMONSTRANTER? Du er vist både døv og blind hvis du tror det. Hvorfor tror du Israelske soldater må skyte tåregass og varselskudd mot bena til demonstrantene hvis de var så fredelige? De ødela grensegjerder, krysset grenser ulovlig, kastet og slynget stein mot Israelerne. Som faktisk er MYE farligere enn du tror. Israel må ty til så sterke midler når sikkertheten til sivile Israelere står på spill. Og dette var ikke noe Israel provoserte til - Annet enn at Israel eksisterer.

Regner med at det var disse "varselskuddene mot bena" som drepte 15 og skadde over 100 palestinere da? Haha. Steinkastinga til palestinske ungdom kan ikke sammenlignes med hvordan israelske soldater skjøt med skarpt mot demonstrantene. Norsk politi ville ikke skutt med skarpt mot demonstranter, selv om de brøt igjennom et gjerde. Men dette er ikke opprørspoliti, dette er okkupasjonsstyrker.

3. Som sagt, når Israelske sikkerhetsstyrker har prøvd så mange forskjellige midler for å roe ned opptøyerne og er det ikke noe annet å gjøre enn å skyte skudd, først i luften og så mot bena til demonstrantene. De må jo forstå at Israel ikke kan tolerere disse voldelige opptøyene.

Se over.

Hvordan har jeg prøvd å si at de 12 døde var et uhell? Det var opptøyernes feil at de ble skadet og drept, det var helt klart opptøyerne som startet dette og når sikkertheten til sivilie Israelere står på spill må det gjøres noe før det går ut over uskyldige - Og nei, disse palestinerne og araberne er ikke uskyldige så lenge de har krysset landegrenser og kaster steiner, skyter fyrverkeri og setter fyr på diverse ting i Israel.

Ah, det var deres egen skyld at de ble skutt med skarp ammo? De kastet stein og krysset et gjerde, wow! Du kan faktisk mene hva du vil om det, men det kan ikke sidestilles med å skyte og drepe folk, uansett hvor kristensionistisk du er.

Lenke til kommentar

Haha, litt av en fyr du. :!:

Du mener virkelig at i et område som midtøsten at folk kan bare ramponere grensestasjoner og bryte seg inn i andre land for å sette fyr på det de finner og kaste stein mot alt og alle? Du er faen noe av det rareste jeg har "møtt".

Angående det med ambulansen kan du se godt at de voldelige demonstrantene bruker det som skjold mens de kaster stein mot soldater. Hvis ikke du ser det bør du se på den flere ganger.

Det er voldelige demonstranter som er en fare for sivile Israelere og når flere 1000 mennesker går bananas på denne måten og tåregass ikke får roet nedd opptøyene må man begynne å skyte mot dem.

Forstår du virkelig ikke hvorfor de Israelske soldatene måtte ty til slike metoder, når ingen andre metoder virket?

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De gjemmer seg bak den når den tilfeldigvis kommer forbi ja. Det er ikke akkurat noe stort sjokk. Du ville gjort det samme om du ble skutt på. Selv om det var en ambulanse.

Regner med at det var disse "varselskuddene mot bena" som drepte 15 og skadde over 100 palestinere da? Haha. Steinkastinga til palestinske ungdom kan ikke sammenlignes med hvordan israelske soldater skjøt med skarpt mot demonstrantene. Norsk politi ville ikke skutt med skarpt mot demonstranter, selv om de brøt igjennom et gjerde. Men dette er ikke opprørspoliti, dette er okkupasjonsstyrker.

Se over.

Ah, det var deres egen skyld at de ble skutt med skarp ammo? De kastet stein og krysset et gjerde, wow! Du kan faktisk mene hva du vil om det, men det kan ikke sidestilles med å skyte og drepe folk, uansett hvor kristensionistisk du er.

Kan til en viss grad være enig med deg i det. Men på en annen side så klarer jo de onde okkupasjonstrykene seg langt bedre enn de arabiske nabolandene nå det bryter ut demostrasjoner. Og dette er jo folk som ser på hverandre som "brødre" og likesinnede muslimer. Kan bare tenke meg hvordan det hadde sett ut hvis vi hadde snudd situasjonen å gitt araberne geværer og jødene stein;)

Merkelig at bare 12 stykker blir drept når flere hundre israelske soldater skyter med automatvåpen rett i en folkemengde på mange tusen? Fremstillingen din er som vanlig tendensiøs og samsvarer ikke med realitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan til en viss grad være enig med deg i det. Men på en annen side så klarer jo de onde okkupasjonstrykene seg langt bedre enn de arabiske nabolandene nå det bryter ut demostrasjoner. Og dette er jo folk som ser på hverandre som "brødre" og likesinnede muslimer. Kan bare tenke meg hvordan det hadde sett ut hvis vi hadde snudd situasjonen å gitt araberne geværer og jødene stein;)

Jeg har da heller aldri påstått at de autoritære arabiske regimene er noe bedre når det kommer til voldsbruk. Det har vi da sett nok av eksempler på. Derfor støtter jeg også de arabiske opprørene, mens Israel er livredde for demokrati i arabiske stater.

Det er heller ingen unnskyldning for at israelske soldater dreper og skader haugevis av palestinske sivile.

Merkelig at bare 12 stykker blir drept når flere hundre israelske soldater skyter med automatvåpen rett i en folkemengde på mange tusen? Fremstillingen din er som vanlig tendensiøs og samsvarer ikke med realitet.

Nå tror jeg det siste tallet var 15 drepte. Og over 100 skadde. Det er ganske mange. Men å skyte med automatvåpen betyr ikke at alle skyter med skarpt, i endel tilfeller bruker de nok gummikuler. På den andre siden kan gummikuler også være dødelige, da de gjerne har metall i kjernen, om den treffer kritiske steder på kroppen. Og så skytes det endel etter føtter, noe som jo ikke er hyggelig det heller - å brekke føtter, lamme folk, og sørge for at endel må amputere. Særlig kjipt i Gaza, hvor man jo ikke får lov til å importere rullestoler, fordi de kan være terrorvåpen.

Lenke til kommentar

Haha, litt av en fyr du. :!:

Du mener virkelig at i et område som midtøsten at folk kan bare ramponere grensestasjoner og bryte seg inn i andre land for å sette fyr på det de finner og kaste stein mot alt og alle? Du er faen noe av det rareste jeg har "møtt".

Takk. Men det var ikke lov/ikke lov vi diskuterte, det var virkemidler. Som vanlig driter israelerne i alt som heter proporsjonalitet, og myrder og skader mange sivile palestinere. Hvor mange israelere ble drept igjen?

Angående det med ambulansen kan du se godt at de voldelige demonstrantene bruker det som skjold mens de kaster stein mot soldater. Hvis ikke du ser det bør du se på den flere ganger.

Jeg har allerede svart på denne.

Det er voldelige demonstranter som er en fare for sivile Israelere og når flere 1000 mennesker går bananas på denne måten og tåregass ikke får roet nedd opptøyene må man begynne å skyte mot dem.

Alle de sivile israelerne i palestinske byer på Vestbredden? Eller på palestinsk side i Gaza? Eller på grensen til Libanon og Syria? Slutt å tull da. Steinene ble kastet mot israelske soldater. De er harmløse i forhold til soldatenes automatvåpen og tanks. F.eks kastet en ungdom stein mot en tanks, tanksen svarte med å skyte. For steinen utgjorde helt klart en stor fare.

Forstår du virkelig ikke hvorfor de Israelske soldatene måtte ty til slike metoder, når ingen andre metoder virket?

De hadde ikke rett til å drepe 15 sivile palestinere, nei.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om de demonstrantene som kastet stiner som faktisk er farlige mot sivlie og soldater også. Du vrir helt vilt på virkeligheten. Jeg snakker ikke om en liten unge som kaster grus på en tanks og blir skutt, men flere hundre voksne demonstranter som pælmer steiner på størrelse med en knyttneve med full kraft mot Israelere. Jeg snakker om de som ramponerte grenseposter og brøt seg gjennom landegrenser med voldelige intensjoner. - Da er du ikke lengre så veldig Sivil/Uskyldig som du liker å kalle alle demonstrantene.

Det var ikke en annen utvei enn å skyte mot disse voldelige opptøyerne - Som før eller senere ville gjort(hvis de ikke hadde blitt stoppet) mer skade enn de Israelske soldatene gjorde. Det er også snakk om sikkertheten til de sivile Israelerne, og igjen - Nei, disse demonstrantene er ikke sivile etter de bryter seg gjennom landegrenser og ramponerer alt mulig de kommer over.

Men seriøst, nå gidder jeg ikke diskutere mer med deg, vi får ingenting ut av dette.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har da heller aldri påstått at de autoritære arabiske regimene er noe bedre når det kommer til voldsbruk. Det har vi da sett nok av eksempler på. Derfor støtter jeg også de arabiske opprørene, mens Israel er livredde for demokrati i arabiske stater.

Det er heller ingen unnskyldning for at israelske soldater dreper og skader haugevis av palestinske sivile.

Nå tror jeg det siste tallet var 15 drepte. Og over 100 skadde. Det er ganske mange. Men å skyte med automatvåpen betyr ikke at alle skyter med skarpt, i endel tilfeller bruker de nok gummikuler. På den andre siden kan gummikuler også være dødelige, da de gjerne har metall i kjernen, om den treffer kritiske steder på kroppen. Og så skytes det endel etter føtter, noe som jo ikke er hyggelig det heller - å brekke føtter, lamme folk, og sørge for at endel må amputere. Særlig kjipt i Gaza, hvor man jo ikke får lov til å importere rullestoler, fordi de kan være terrorvåpen.

Ja du går som vanlig rett i angrep;) Jeg har heller aldri påstått at at du har påstått at arabiske regimer er noe bedre når det gjelder voldsbruk, ro deg ned. Det jeg mener er at du som har vinklet Israelere gjennom hele toipicen(som de verste menneskene på jordens overflate) likevel klarer å håndtere situasjone bedre en samttlige muslimske land sier vel mer om arabere/muslimer.

Som du skriver, vinkler du det dit hen at Israel skyter skarpt inn i folkemengder. Det er en halvsannhet, noe som er vanlig blant pro-palestinere. Du trengte en et motpost for nevne gummikuler.

Bruken av gummikuler er utbredt verden rundt, at du kritiserer Israel for å bruke dette skjønner jeg ikke? Og såvidt jeg vet er ikke steiner noe mykere!

Lenke til kommentar

Når dere støtter drap på sivile, må dere nesten tåle å bli konfrontert med det. Steinkasting er ingenting satt oppimot israelske soldaters automatgevær og artilleri og tanks.

I Gaza ble demonstrantene skutt på bare ved å nærme seg grensa. En 17-åring ble drept av artilleri-ild på eget land. Dette er ikke noe nytt, barn, ungdom og landsbruksarbeidere blir regelmessig skutt på i disse områdene, på eget land. De trenger ikke kaste stein for å bli skutt på.

I Silwan ble en 17-åring skutt og drept mens han gikk langs veien, av en privat israelsk sikkerhetsvakt, uten at det var noe uro i området da. Hvor blir det av alle fordømmelsene?

Lenke til kommentar

Ja du går som vanlig rett i angrep;) Jeg har heller aldri påstått at at du har påstått at arabiske regimer er noe bedre når det gjelder voldsbruk, ro deg ned. Det jeg mener er at du som har vinklet Israelere gjennom hele toipicen(som de verste menneskene på jordens overflate) likevel klarer å håndtere situasjone bedre en samttlige muslimske land sier vel mer om arabere/muslimer.

Det forskjell på å forsvare seg og å gå i angrep. Jeg forsvarer meg mot at du trekker inn arabiske regimer. Jeg sier altså at jeg ikke syns de er noe mindre autoritære. Men de okkuperer altså ikke Palestina. Det er ikke de som er okkupanten her. Om du vil diskutere f.eks Syria, kan vi gjerne gjøre det, i en annen tråd (17.mai hadde jeg apropos interessante samtaler med ei fra Syria, om hvordan forholdene er der. Politistaten er brutal. Men det forsvarer ikke Israels okkupasjonspolitikk).

Som du skriver, vinkler du det dit hen at Israel skyter skarpt inn i folkemengder. Det er en halvsannhet, noe som er vanlig blant pro-palestinere. Du trengte en et motpost for nevne gummikuler.

Sier du at de IKKE skjøt skarpt inn i folkemengder? Jeg nevnte ikke artilleri-ild først, eller tanks. Nå gjør jeg det. Eller er det også en "halvsannhet"? Se litt på Amnesty Internationals rapportering du.

Bruken av gummikuler er utbredt verden rundt, at du kritiserer Israel for å bruke dette skjønner jeg ikke? Og såvidt jeg vet er ikke steiner noe mykere!

Israelske "gummi"kuler inneholder ikke bare gummi. Og jeg vet ikke om noen andre demokratiske og siviliserte land som skyter med skarpt og artilleri og tanks inn i sivile folkemengder. Men jeg vet at Gaddafi gjør det, og Al-Assad (Syria).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...