Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Du er alikevel fortsatt en nyttig idiot (goyim) og tjener for jødene
Jeg prøver kun å spre kunnskap blandt kunnskapsløse og stoppe den misforståtte støtten mange i Norge gir til terrorister. Om andre også vil tjene på dette detyr bare at de har en god sak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig feil av meg, men moskeen ble bygget rundt 600 e.kr, så om det er en bløff, har de jammen planlagt godt.
Om jeg husker riktig så var det kalifen Umar som trengte et religiøst senter i nord.

Men uansett, muslimene anser Jerusalem som en av deres hellige byer i dag, og det mener jeg man bør akseptere på samme måte som andre religioner sine hellige steder. Spør du meg, er all religion basert på bløff, men det går desverre ikke an å argumentere på den måten.

Lenke til kommentar

Jeg prøver kun å spre kunnskap blandt kunnskapsløse og stoppe den misforståtte støtten mange i Norge gir til terrorister.

Nei, du jobber for at vi alle skal bli nyttige idioter (Goyim) og tjenere for sionist-staten, slik de skriver i sine egne tidskrifter

Vel, ikke regn med meg

Lenke til kommentar

Jeg prøver kun å spre kunnskap blandt kunnskapsløse og stoppe den misforståtte støtten mange i Norge gir til terrorister.

Nei, du jobber for at vi alle skal bli nyttige idioter (Goyim) og tjenere for sionist-staten, slik de skriver i sine egne tidskrifter

Vel, ikke regn med meg

Merkelig, for foreldrene mine ble ikke sett på som slaver da de var i Israel...snarere tvert imot :w00t:

Endret av Nektard
Lenke til kommentar

Vel, ikke regn med meg

Du tar en uttalelse fra en religiøs ekstremist og bruker den som representativ for en hel multietnisk stat. Er du da klar over hvor dan muslimene som du tjener ser på deg? Og her trenger man ikke lete etter religiøse ekstremister, men man kan faktisk gå rett til koranen...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merkelig, for foreldrene mine ble ikke sett på som slaver da de var i Israel...snarere tvert imot :w00t:

Alle jeg har truffet her i Israel har vært hyggelige og de som jobber er veldig servicemindet og det uten å forvente noe ekstra tilbake. Så jeg kjenner meg ikke i det hele tat tigjen i at jeg skulle tjene dem.

Har forresten også tatt en tur bak muren til palestinske områder og de var hyggelige der også, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Slik kan det gå hvis man er moderat og ønsker en forhandlingsløsning med palestinerne. Attentatet på Israels statsminister Yitzhak Rabin. Drapsmannen var en annen jøde, Yigal Amir

http://www.youtube.com/watch?v=C-pWbdTWTas

Spørsmålet er om det i heletatt er mulig å få til en to-stats løsning all den tid jødisk ektremisme og ortodokse ser ut til å dominere mer og mer av dagens situasjon i Israel

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om det i heletatt er mulig å få til en to-stats løsning all den tid jødisk ektremisme og ortodokse ser ut til å dominere mer og mer av dagens situasjon i Israel
Joda, det finnes ekstremister blandt de maange forskjellige religiøse gruppene her i Israel, men ingen av dem dominreer.

Jommen bra det ikke er noen ortodokse eller ekstremister blandt palestinerne. ;)

Lenke til kommentar

"Jerusalem - A Palestinian photographer who was shot on Sunday while covering protests in the Gaza Strip may have been "deliberately targeted" by an Israeli soldier, a media rights group said on Tuesday.

"Reporters Without Borders was told that (Mohammed) Othman was clearly identifiable as a journalist at the time of the shooting and was deliberately targeted," Reporters Sans Frontieres said.

Othman was critically wounded as he covered demonstrations near the Erez crossing in northern Gaza."

http://www.news24.com/World/News/Palestinian-photographer-targeted-group-20110517

Lenke til kommentar

Israeli Human Rights Record Slammed In Amnesty International's Annual Human Rights Report

Amnesty International’s annual global human rights report for 2011 has slammed Israel’s human rights record both in Israel and the Occupied Palestinian Territories. The report, which described the human rights revolutions across the Middle East and North Africa as “inspirational”, has condemned Israel’s conduct in multiple areas including the justice system, the Gaza blockade, human rights accountability, housing demolitions and settlement activity, torture and excessive use of force, freedom of movement and freedom of speech.

The organisation labelled the blockade of Gaza as a form “collective punishment in breach of international humanitarian law” in the report and has called for it to be lifted. The report says the blockade leaves Gazans entirely dependent on international aid, which in turn has been severely restricted by the Israeli military. AI noted in the report that the delay and denial of permits for Palestinians to travel from the Palestinian enclave for medical reasons resulted in instances of death. The organisation also condoned the use of “lethal and arbitrary force” on the international “freedom flotilla” carrying humanitarian supplies to Gaza in May of last year.

http://www.imemc.org/article/61264

Lenke til kommentar

Advarer Norge mot å stemme «ja»

Norge bør verken støtte palestinerne med penger eller stemme i FN for at de får sin egen stat. Da vil Norge få problemer i Israel, sier tidligere FN-ambassadør og rådgiver for statsminister Benjamin Netanyahu, Dore Gold.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7637683

Advarer du liksom... Akkurat som om Norge skulle være redd for Israel... :roll: Dette beviser bare enda tydeligere at Israel er livredde for hva FN vil svare og at de nå fossror for å unngå det eneste rettferdige og uungåelige - en suveren, palestinsk stat!

Lenke til kommentar

Støre burde be Netanyahu dra til helvete, om Norge anerkjenner en palestinsk stat, så gjør vi nettopp det Israel burde gjort for mange år siden. PLO har anerkjent en israelsk stat, Israel har aldri anerkjent en palestinsk stat. Buhuu, Netanyahu.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, Israel gjør jo en del arbeid i forkant med å nettopp true land til å ikke stemme for. Men det er riktig at de har lite de skulle ha sagt ellers. USA kan også komme til å rett og slett avstå fra å stemme, noe som vil være en seier i seg selv.

Lenke til kommentar

Israel har sikkert begått noen feil da de i likhet med Norge er kritisert av Amnesty, men både Israel og Norge har fordelen at de er demokratiske land som i tillegg har fungerende rettsvesen. Det skulle derfor være fullt mulig å ordne opp om det dekritiseres for faktisk stemmer.

Når det gjelder "journalisten" så er det ikkk slik at man kan bli med på en ulovlig handling bare man kaller seg journalist. Man kan hverken følge mobben over en grense hvor det er forbudt å passere eller delta ustraffet i et bankran bare man kaller seg journalist.

• Liker 2
Lenke til kommentar

robertaas: Amnesty fordømmer Israels menneskerettighetsbrudd på en hel haug områder. Hvilke lignende områder mener du Amnesty peker på ift. Norge? Vil gjerne ha en liste over kvalitative og kvantitative likheter i sammenligningen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...