Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne

262 stemmer

1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

• Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

• Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

• Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

• Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

• Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

• Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

• Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

• Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

• Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

• Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

• Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet de kristne mer enn de ikke religiøse? Det kan ikke ha noe med at Jesus ble født i Israel og at Israel derfor også er viktig for de kristne? Eller kanskje at Jesus var jøde?

Det som skjedde under WW2 var grusomt, men Israel kan ikke bruke det som argument for deres virksomhet i all fremtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er det totalt bullshitt, men det all religion, inkl. jødedom!

Åherregud, hold nå kjeft. DeVi diskuterer ikke hva som er sant og eller bullshit - Men hvordan man respekterer hverandre her +++.

Enten så kan du holde kjeft selv eller så kan du holde en sakelig tone. Jeg sier akkurat hva jeg mener om religionen som var det robertaas kommenterte. Jeg viste også til muslimenes tilknyttning til Jerusalem siden han sa det ikke var noen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hvis man sammenligner antall tilhengere, er det kanskje logisk at Islam har flere hellige plasser enn jødene.
Jo, men burde man ikke kreve at et slikt hellig sted er knyttet til hendelser beskrevet i religionens hellige skrifter eller til historien om praktiseringen av religionen?

Her blir det som om man skulle funnet på at jesus fløy til Dublin og gjorde masse rart der uten at det står noe om det i Bibelen og så sier man at Dublin derfor er et hellig sted.

Lenke til kommentar

Vet de kristne mer enn de ikke religiøse? Det kan ikke ha noe med at Jesus ble født i Israel og at Israel derfor også er viktig for de kristne? Eller kanskje at Jesus var jøde?

Det som skjedde under WW2 var grusomt, men Israel kan ikke bruke det som argument for deres virksomhet i all fremtid.

Nå misser du virkelig poenget, og du misforstår det jeg sier.

Jeg tror det har noe med at de vet mer om historien til jødene og hvilken tilknytning jødene har til områdene. I tillegg til at det er ikke bare i 2. verdenskrig jødene ble forfulgt og forøskt utryddet og at jødehatet og anti-Israel.ideologien i verden er så stor at Israel må faktisk forsvare seg med det de kan, for ellers er det virkelig ikke et Israel igjen om araberne får viljen sin.

Lederen av Hezbollah, Hassan Nazrallah har sagt at han ønsker at alle verdens jøder samler seg i Israel slik at han ikke trenger å jakte på dem globalt.

Selvsagt er det totalt bullshitt, men det all religion, inkl. jødedom!

Åherregud, hold nå kjeft. DeVi diskuterer ikke hva som er sant og eller bullshit - Men hvordan man respekterer hverandre her +++.

Enten så kan du holde kjeft selv eller så kan du holde en sakelig tone. Jeg sier akkurat hva jeg mener om religionen som var det robertaas kommenterte. Jeg viste også til muslimenes tilknyttning til Jerusalem siden han sa det ikke var noen i det hele tatt.

Jeg snakker om det innlegget ditt om hva AKKURAT DU synes om religion. Det har ingenting i denne tråden å gjøre. Virkelig.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg viste også til muslimenes tilknyttning til Jerusalem siden han sa det ikke var noen i det hele tatt.
Jeg kjenner til den gamle bløffen, det jeg ba om var dokumentasjon, altså hvilke vers i Koranen denne påstått sentrale hendelsen i Islam står beskrevet i.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du virkelig alle som støtter Israel er kristen?

Nei, de fleste er bare nyttige idioter. Og det er ikke mine ord, men hva ledene jødiske prester åpenbart mener.

Ifølge dem er vi ikke-jøder (såkallte Gentiles/Goyim) kun til for å være tjenere for jøder. Det er ikke noe som ble sagt for 1000 år siden eller noe, men ferske uttalelser (som også er gjengitt i aviser som Jerusalem Post osv.)

http://www.youtube.com/watch?v=cYBsDwjezQI

Lurer på hvordan du og liksinnede skal kunne fortrenge slike ubehagelige facts for hvordan jødene egentlig oppfatter dere? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest koranen og ikke kommer jeg til å gjøre det heller så da får du spørre noen andre.
Betyr det at du tror det står der uten dokumentasjon? Hadde dette faktisk stått i Koranen ville det ikke vært noe problem å finne referanser til skriftstedet, men i likhet med at kvinner skal dekke ansiktet har dette ikke noe med Islam å gjøre.
Lenke til kommentar

Alt trenger ikke nødvendigvis å være nedskrevet. Det kan godt være at dette er en tro som har sirkulert i årtusener selvom den ikke er skrevet om i koranen. Aner ikke jeg. Faktum er uansett at også muslimene ser på Jerusalem som en hellig by. Og det viktigste faktum er at den ifølge FNs delingsplan skal være en internasjonal by styrt av FN!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

men Israel kan ikke bruke det som argument for deres virksomhet i all fremtid.

Eksempler?

Hvis du kikker gjennom tråden, står det flere ganger nevnt Israels og jødenes historie til støtte for deres virksomheter og til støtte for at jødene skal ha sitt eget land. Hva hadde Israel vært i dag, om ikke jødene hadde vært et av offrene under Andre verdenskrig? Etter andre verdenskrig fikk jødene større støtte enn de hadde før, og det førte til at sionistene proklamerte staten Israel før FN hadde ferdigbehandlet forslaget om å dele Palestina-området i to.

Hvis man sammenligner antall tilhengere, er det kanskje logisk at Islam har flere hellige plasser enn jødene.
Jo, men burde man ikke kreve at et slikt hellig sted er knyttet til hendelser beskrevet i religionens hellige skrifter eller til historien om praktiseringen av religionen?

Her blir det som om man skulle funnet på at jesus fløy til Dublin og gjorde masse rart der uten at det står noe om det i Bibelen og så sier man at Dublin derfor er et hellig sted.

Jerusalem har vel alltid(de siste tusen årene) vært en av Islam sine tre hellige byer? Siden Jerusalem var det siste stedet Muhammads var på, på Jorden, ville det da vært rart om det ikke var nevnt i Koranan. Hvorvidt det er realistisk at han fløy opp til himmelsen, eller hvor realistisk det er at Jesus stod opp fra de døde, eller andre tvilsomme ting i religionene er vel ikke noe vits i å diskutere. En tilhenger av de forskjellige religionene tror vel på det.

http://www.koranen.no/artikkel.php?id=491

Lenke til kommentar
Alt trenger ikke nødvendigvis å være nedskrevet. Det kan godt være at dette er en tro som har sirkulert i årtusener selvom den ikke er skrevet om i koranen.
Så du godtar også Dublin som hellig by da Jesus fløy dit uten at noen giddet putte det i Bibelen?

Aner ikke jeg. Faktum er uansett at også muslimene ser på Jerusalem som en hellig by.
Faktum er at muslimer, akkurat som kristne, ikke kjenner sine egne religiøse skrifter. Det bryter ofte sin religion da de ikke er klar over forbud som finnes der og de følger andre påbud som de tror er del av deres religion, men som ikke er det.
Lenke til kommentar
Lurer på hvordan du og liksinnede skal kunne fortrenge slike ubehagelige facts for hvordan jødene egentlig oppfatter dere? :hmm:

Ultraortodokse jøder er faktisk mot dagens Israel. De mener det er blasfemi å opprette Israel før gud har kommet tilbake.

Du er alikevel fortsatt en nyttig idiot (goyim) og tjener for jødene

Lenke til kommentar
Siden Jerusalem var det siste stedet Muhammads var på, på Jorden, ville det da vært rart om det ikke var nevnt i Koranan.

Har aldri hørt noen muslimske påstander om annet enn at Muhammed døde i Medina.

At Jerusalem har noe med Islam å gjøre er en veldig gammel bløff, og det står som sagt ikke noe om dette i Koranen.

Lenke til kommentar

Nå misser du virkelig poenget, og du misforstår det jeg sier.

Jeg tror det har noe med at de vet mer om historien til jødene og hvilken tilknytning jødene har til områdene. I tillegg til at det er ikke bare i 2. verdenskrig jødene ble forfulgt og forøskt utryddet og at jødehatet og anti-Israel.ideologien i verden er så stor at Israel må faktisk forsvare seg med det de kan, for ellers er det virkelig ikke et Israel igjen om araberne får viljen sin.

Lederen av Hezbollah, Hassan Nazrallah har sagt at han ønsker at alle verdens jøder samler seg i Israel slik at han ikke trenger å jakte på dem globalt.

De vet nok mye om historien, men skal vi ta alt som står i Bibelen for god fisk? Man må akseptere at tidene forandrer seg. Ting kan ikke bli helt det samme som det var for 2000 år siden.

At de forskjellige religionene har sine hellige steder i Israel, burde de respektere.

Så Israel er en stat som kun er for jøder? Troen avhenger vel av tilhengerne og ikke om de har et eget land?

Lenke til kommentar

Ultraortodokse jøder er faktisk mot dagens Israel.

Er dessuten feil. Det finnes ultraortodokse jøder som både er for og imot statsdannelsen

Lenke til kommentar
Siden Jerusalem var det siste stedet Muhammads var på, på Jorden, ville det da vært rart om det ikke var nevnt i Koranan.

Har aldri hørt noen muslimske påstander om annet enn at Muhammed døde i Medina.

At Jerusalem har noe med Islam å gjøre er en veldig gammel bløff, og det står som sagt ikke noe om dette i Koranen.

Mulig feil av meg, men moskeen ble bygget rundt 600 e.kr, så om det er en bløff, har de jammen planlagt godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...