Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestem leiekontrakt - kortere enn 3 år

pentogrent

Anbefalte innlegg

Hei

I husleieloven står det at man ikke kan la en tidsbestemt kontrakt løpe kortere enn 3 år, med mindre man selv eller familie planlegger å bo i leiligheten, eller det finnes annen saklig grunn.

Det er dette med saklig grunn, hva er egentlig saklig nok?

Eks:

En leiekontrakt ble inngått tidsbestemt på 1 år med begrunnelse "uklarhet om fremtidig eierforhold". Historien bak var at huseier lå på det siste og det man visste ikke hva som ville skje med huset neste året.

Er dette grunn god nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg påpeke at det står følgende i husleieloven:

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

så bodde utleier i samme hus?

Lenke til kommentar

Det er som du skjønner punkt b) i lovteksten over jeg refererer til. Slik jeg leser teksten kan man se bort fra teksten du har uthevet og setning før, dersom punkt b) er oppfylt.

Spørsmålet er om grunnen spesifisert i førstepost er saklig grunn god nok til å begrense løpetiden til 1 år.

Lenke til kommentar

Det er som du skjønner punkt b) i lovteksten over jeg refererer til. Slik jeg leser teksten kan man se bort fra teksten du har uthevet og setning før, dersom punkt b) er oppfylt.

Spørsmålet er om grunnen spesifisert i førstepost er saklig grunn god nok til å begrense løpetiden til 1 år.

spørsmålet mitt står enda ubesvart.

å fortelle deg hva som er en saklig grunn har visse forutsetninger.

vis dette er et leilighetskompleks med 20 leiligheter så har det andre foutsetninger for hva som er saklig grunn en om du leier en leilighet i utleiers egen bolig. vel det er min mening.

og igjen der kommer punkt B inn.

du spør om det finnes annen saklig grunn en det som er spesifikt nevnt, generelt så ja det finnes andre grunner. vis ikke ville ikke alternativet vært nevnt i loven.

*tillegg*

ja jeg mener det du nevner i første innlegg er saklig grunn

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Jeg er klar over at med mindre man jobber med dette kan det bil antakelser og meninger, og det er for min del det jeg baserer meg på så langt.

Siste setningen du skrev svarer på det jeg lurer på, som var om eksempelet jeg nevnte var grunn god nok.

Utleier bodde ikke i samme hus, selv om jeg fortsatt ikke ser relevansen i forhold til punkt b.

Grunnen til at det ble gjort på denne måten var for å kunne selge boligen uten å ha et langvarig leieforhold heftet til boligen.

Jeg er selvsagt interessert i andre meninger eller synspunkt på dette.

Lenke til kommentar

Uten å ha satt meg inn i husleieloven, høres dette ut som en saklig grunn. Så lenge utleier virkelig ligger "på det siste"

Men da kunne en eksempelvis tatt med dette i avtalen. At utgangspunktet var 3 års utleie, med mindre utleier gikk bort før den tid.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har nå funnet svaret på spørsmålet mitt i denne teksten:

http://www.regjeringen.no/en/dep/krd/kampanjer/Tolkningsuttalelser/Boligrett/Husleieloven/-9-3-forste-ledd-bokstav-b---saklig-grunn.html?id=600808

Som eksempel på saklige grunner kan nevnes at boligen skal rives eller ombygges eller at utleieren har helt konkrete planer om å selge den (uten påhefte av leieretten)

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...