Gå til innhold

Trene både kondis og styrke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg til å trene vekter man - ons - fre - søn (underkropp/overkropp annenhver dag, untatt triceps og biceps, som er på forskjellige dager, samt bryst mens jeg trener underkropp sammen med biceps) så løper jeg, eller trener såkalt kardio, eller gerilja kardio om du vil, på kveldene(mellom kl.20-21) etter hver treningsøkt med vekter(som skjer fra kl. 7-8 på morgenen) EDIT: Beklager, løpingen gjennomfører jeg på "hviledagene", vanlig jogging eller gåtur i skogen skjer på kveldene etter vektrening.

Gerilja kardio:

Oppvarming (Rundt 50% av maks) i 5 min.

Spurt 20 sekunder

Jogge 10 sekunder

Spurt 20 sekunder

Jogge 10 sekunder

og gjenta denne sekvensen 4 ganger. Bruk deretter 3 minutter på nedtrapping, 50% av maks. Eventuellt kan du også jogge og spurte mellom hver lyktestolpe ved veien og det er ikke noen begrensinger på hvor lenge du kan holde på, spørsmålet er bare hvor lenge du orker dette. Det er virkelig HARDT.

Kondisjon og blodgjennomstrøming/oksygenopptak øker, også fettforbrenning. Kondisjonen har steget betraktelig etter jeg nå har holdt dette programmet i 4,5 mnd. I starten klarte jeg såvidt å holde ut de 5 minuttene, nå klarer jeg 10 minutter, men da er jeg virkelig kjørt etterpå også. Jeg skal fullføre planen, altså i 6 mnd, men etter det vil jeg nok nøye meg med rolig jogging.

Men husk, for mye tærer på muskulaturen, så om målet ditt er å bli størst av alle, så er det ikke det lureste. Men jeg satser mer på minimal fettprosent samtidig som jeg øker og opprettholder muskulaturen ved vekttrening. Jeg har merket langsom utvikling, men den er der. Ikke minst er det mye mer synlig. Blodårer osv for ikke å snakke om magen.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...