Stein-M Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg opplever for tiden noe merkelig med mitt Raid volum (Har egentlig vært det en god stund nå) Jeg har i dag en Areca 1231ML kontroller der jeg har opprettet to raid volum. Raid volum 1 består av to gml WD disker som står i Raid-0 oppsett og som kun brukes som scratch disk / søppel disk. Raid volum 2 består av 7 stk Hitachi HDS722020ALA330 2 TB disker som står i raid 6. Flere ganger opplever jeg at det ene raid volum mitt forsvinner i Windows (Win 7 Ultimate), mens scratch disken fungerer som normalt. Dvs at jeg ser at volumet ligger der, men jeg kan ikke se størrelsen på dette. Etter en stund dukker størrelsen opp på nytt, men jeg har 0 ledig plass på volumet. Jeg kan deretter se at ledig plass på volumet øker til jeg til slutt har 4,48TB ledig plass ut av 9,09TB diskplass. Til å begynne med mistenkte jeg at det kunne være varme som slo ut diskene, men tror ikke det nå. Har fjernet alt i bios som kan skape problemer (Ingen overklokking). Har fjernet alt som har med strømsparing mot HD slik at disse ikke skal gå inn i strømsparingsmodus (Både i Windows og på Areca kontrolleren) Volumet kan være ute i 2-5 minutter før det fungerer fint igjen. Deretter kan det være ok i lang tid, men det har hendt at det faller ut igjen nesten med en gang. Hvis jeg sjekker event loggen på Areca kortet, finner jeg ingen feilmelding der. For meg ser det ut som at det er Windows som skaper problem for meg. Jeg har oppdatert alt av drivere til siste versjon, samt lagt inn nyeste sw på Areca kortet. OS ligger på en Intel X25-M 160GB G2 disk som står koblet til på hovedkortet på Intel kontrolleren. (Se ellers i min signatur på hvilke maskinvare jeg har) Er det noen som har opplevde noe lignende og kan tenke seg hva som er feil? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Har du oppgradert firmware etter at du kjøpte 2tb diskene? Lenke til kommentar
Stein-M Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Ikke noe dum ide da jeg ikke hadde tenkt på firmware på hd. Desverre ser det ut til at en ikke kan laste ned noe firmware på diskene da jeg ikke kan finne disse på sidene til Hitachi. Selv min venn google kan ikke finne noe ut om dette så vidt jeg kan se. Når det gjelder Areca kontrolleren er den lastet inn med nyeste firmware når den kom ut. Så jeg står ennå lost på hva dette kan være. Her er info på en av diskene mine hentet ut fra Areca kontrolleren: Alle hd-er i den samme serien og har samme firmware utgave IDE Channel 1 Model Name Hitachi HDS722020ALA330 Serial Number JK1175YAJ12N5X Firmware Rev. JKAOA28A Disk Capacity 2000.4GB Current SATA Mode SATA300+NCQ(Depth32) Supported SATA Mode SATA300+NCQ(Depth32) Error Recovery Control (Read/Write) Disabled/Disabled Disk APM Support Yes Device State Normal Timeout Count 0 Media Error Count 0 SMART Read Error Rate 100(16) SMART Spinup Time 116(24) SMART Reallocation Count 100(5) SMART Seek Error Rate 100(67) SMART Spinup Retries 100(60) SMART Calibration Retries N.A.(N.A.) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Hvilken firmware på kontrolleren har du nå da? 1.49? ftp://areca.starline.de/RaidCards/BIOS_Firmware/ARC1231/ Endret 31. januar 2011 av Nizzen Lenke til kommentar
Stein-M Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Det er V1.49 2010-12-02 Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Bare skruv av NCQ blir det vel.... Endret 31. januar 2011 av Agrophel Lenke til kommentar
Stein-M Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Bra tips! Mente jeg hadde testet med å skru av NCQ uten at det hjalp meg sist gang jeg prøvde. Har nå slått NCQ av, og nå har sannelig maskinen oppført seg bra i over et 1 døgn Har ikke tenkt å friskmelde maskinen ennå fordi jeg har opplevd før at maskinen har vært stabil en periode før den har blitt ustabil igjen. Jeg vil senere komme med en tilbakemelding når jeg har fått testet maskinen skikkelig om problemet mitt har forsvunnet. Krysser fingerne at det er nok å skru av NCQ for å få løst problemet. Lenke til kommentar
Stein-M Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Ser ut som jeg sliter med det samme problemet da jeg har oppleved de samme problemene igjen i det siste. Har i dag hatt en harddisk krasj på en gml hd som var satt opp som raid 1 på Areca kontroll kortet. På dette volumet har jeg aldri hatt noen problemer før (2 x 250GB WD disker). Tok derfor å nappet ut begge de gml hd da disse kun var satt inn som scratch disker og ikke innehold noe viktig (Jeg skulle allikevel bytte ut disse ut til noe raskere). I den forbindelsen flyttet jeg en av 2TB diskene som sto i raid 6 volumet (Mitt problem raid) over til en annen slot slik at merking som er på diskene stemmer i hvilken slot de står i. Under rebuilding av av denne hd mistet jeg kontakten med raid volumet i Windows. Det som var merkelig er at jeg kunne se at Areca kortet ikke hadde noe problemer og fortsatt med å bygde opp raid oppsettet igjen (Telte seg fint opp i status vindu). Windows derimot viste diskene, men kunne ikke fortelle meg hvor stort raid volumet var eller hvor mye ledig plass det var på dette raidet. Jeg tror derfor at mitt problem ligger i Windows 7 (Ultimate) og ikke på Areca kortet eller diskene. Raid volumet er satt opp satt opp i raid 6 (7 x 2GB disker). Areca kortet viser en kapasitet på 10TB (Windows rapporerer 9,09TB). Det virket som problemet dukker opp når jeg skal installere noe på raid volumet. Eksempelvis skjedde dette i dag da jeg skulle installere nyeste Adobe Reader X og Flash player og volumet var borte. Etter en stund viste Windows alt riktig, og installasjon fortsatte som normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå