a3 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hei. Jeg skal kjøpe meg en Dodge Ram Srt-10 som er registrert som lastebil. Problemet er at jeg har ikke lappen til lett lastebil. Er det noen her som vet om man kan registrere disse ned til klasse B varebil? Og hva man eventuelt må gjøre? På forhånd takk for alle svar. Mvh. Arve Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 I utgangspunktet så skal denne bilen kunne registreres som varebil, men det kan være en litt møysommelig prosess. Du er nødt til å finne ut hvem det var som importerte den. Disse bilene ble ikke solgt nye av importør, men ble ombygd i Canada. I vognkortet står det f.eks. Multivan, Truckmaster etc. Om jeg husker rett så er det Nerland Autosalg i Molde som har importert Multivan, og Wagen/Alfaset Auto som har vært store på Truckmaster. Importør Chrysler Norge kan ikke hjelpe deg siden de ikke kjenner til hvilke endringer som ble gjort i Canada. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hvis den er registret som lastebil går jeg ut i fra at det er gjort endringer som resulterer i at bilen får denne klassifiseringen. Dette betyr igjen at du må få rettet opp i disse før den kan registreres som klasse B. Nå vet ikke jeg hvor skillet mellom lastebil og klasse B er, men tipper at vekt og/eller lasteplass er to ting som kan avgjøre. Mener også å ha hørt at motorstørrelse kan ha noe å si, men det hørte jeg når jeg var en liten dritt, så overse det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) "Slapp unna engangsavgift Forklaringen bak at det faktum at mange av disse bilene har tillatt totalvekt rett over 3.500 kilo, ligger i det særpregede norske avgiftssystemet. Tillatt totalvekt over 3.500 kilo er nemlig en av forutsetningene for at en bil skal kunne registreres som lett lastebil. Den store fordelen med å registrere en bil som lett lastebil, var at man inntil 1. januar 2006 slapp å betale engangsavgift på lette lastebiler. Varebil klasse 2 derimot, utløste 20 prosent av personbilavgiften, noe som for mange bilers vedkommende utgjorde betydelige summer. For eksempel kunne en Peugeot Boxer-kunde spare rundt 50.000 kroner på å velge å registrere bilen som lett lastebil fremfor som varebil klasse 2. For ikke å snakke om de store amerikanske SUVene og Pickupene med svære V8-motorer, hvor avgiftsbesparelsen fort kunne komme opp i 150.000 kroner og helt opp i over 240.000 kroner for enkelte spesielle varianters vedkommende." http://m.dinside.no/php/art.php?id=777841 Ta kontakt med importøren av det aktuelle merket, for å forsikre deg om at din bil faktisk kan nedregistreres. Hvis svaret er ja, tar du kontakt med et merkeverksted, som vanligvis vil bytte bakforinger og/eller bakfjærer og/eller bakdempere. Verkstedet gir deg en bekreftelse på at den nødvendige endringen er gjort og at bilen nå har en tillatt totalvekt under 3.500 kilo. Deretter tar du med deg denne bekreftelsen til importøren, som vanligvis vil kunne gi deg et sertifikat fra produsent som bekrefter at din bil tilfredsstiller alle tekniske og sikkerhetsmessige krav som gjelder for varebil klasse 2. Våre erfaringer tilsier at du må regne med å betale mellom 2.000 og 3.000 kroner for dette sertifikatet. Til slutt tar du med deg bil, papir og vognkort til nærmeste trafikkstasjon, som skriver ut en nytt vognkort og produserer nye, grønne skilter. Her er jeg usikker på om SRT-10 tilfredstiller kravene - men det vet jeg ikke ennå. Endret 31. januar 2011 av Slettet+127836 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Problemet med disse bilene er jo at den ikke er importert av Chrysler Norge, så det kan være vanskelig å finne noen importør å ta kontakt med. "Dodge" Ram 1500/SRT10 tilfredstiller kravene registrert som varebil fra fabrikk, faktisk den eneste av Ramene som kan nedregistrereres. Men som sagt, sjekk hvilken produsent som står i vognkortet, og utifra det så vet man litt mer om hvem som har importert den. Som f.eks. Multivan er stort sett Nerland Autosalg i Molde. Denne er forøvrig registrert som varebil : (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26007677) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå