Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan virker snus, egentlig?


kallepetrus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men man spiser jo betraktelig mer mat enn det man snuser. Men det blir kanskje ikke tatt opp i blodet på samme måte. HVa vet vel jeg...

 

Vell, det har seg slik at det er mye sukker i snus, når dette ligger under leppen din sammen med bakterier, dannes det plakk, plakken er syrlig og spiser av emaljen (beskyttelsen på tennene dine).

 

Det er også mye salt i snus, noe som kan forårsake høyt blodtrykk.

 

Mange av innholdene i snus oppfører seg som sandpapir og filer ned tennene dine. Over tid kan man få skade av dette.

 

Hvite flekker på tannkjøttet kalt leukoplakia er også ganske vanlig ved snusing.

 

28 kjemikalier i snus er kreftfremkallende.

 

(kilde)

Lenke til kommentar

- Og hvorfor inneholder snus alle disse farglige stoffene? Greit nok, jeg skjønner det med nikotin, blir folk avhengig selges det mer osv. Men hvilken hensikt kan det ha å putte kvikksølv og gud vet hva

Har hørt lite om kvikksølv, men jeg kan fortelle deg at snus sannsynligvis inneholder følgende stoffer:

Aceton = løsemiddel(neglelakkfjerner)

Cyanhydrisk syre = Dødelig nervegass brukt til å gasse jødene under WWII

Amoniakk = vaskemiddel

Metanol = rakettdrivstoff

Tolulin = industrielt løsemiddel

Naptalen = Møll fjerner

Arsenikk = Rottegift

Cadmium = brukt i batterier

Vinyl Klorid = brukt i plastikk

DTT = insektmiddel

Nikotin = plante og insektdrepende

Og til slutt;

Polonium 210 som er et rakdioaktivt element.

Kilder, kilder, kilder? :)

Lenke til kommentar

- Og hvorfor inneholder snus alle disse farglige stoffene? Greit nok, jeg skjønner det med nikotin, blir folk avhengig selges det mer osv. Men hvilken hensikt kan det ha å putte kvikksølv og gud vet hva

Har hørt lite om kvikksølv, men jeg kan fortelle deg at snus sannsynligvis inneholder følgende stoffer:

Aceton = løsemiddel(neglelakkfjerner)

Cyanhydrisk syre = Dødelig nervegass brukt til å gasse jødene under WWII

Amoniakk = vaskemiddel

Metanol = rakettdrivstoff

Tolulin = industrielt løsemiddel

Naptalen = Møll fjerner

Arsenikk = Rottegift

Cadmium = brukt i batterier

Vinyl Klorid = brukt i plastikk

DTT = insektmiddel

Nikotin = plante og insektdrepende

Og til slutt;

Polonium 210 som er et rakdioaktivt element.

Kilder, kilder, kilder? :)

http://dontdip.tamu.edu/ingredients.htm

http://quitsmoking.about.com/b/2009/08/16/the-list-of-harmful-chemicals-in-smokeless-tobacco-grows.htm

http://www.tobaccofreeutah.org/chemicals.htm

http://smoking.ygoy.com/harmful-chemicals-found-in-smokeless-tobacco/

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/08/090816170923.htm

chemicals.jpg

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro det er ufarlig når blodårene krymper, blodtrykket øker og hjertet slår mer. Derimot tror jeg ikke det er så farlig som alle skal ha det til, og avgiftene på snus burde ikke følge samme mønster som røyk.

 

At blodårene krymper er det samme som skjer med personer som har migrene. Det har feks jeg. Det er helt ufarlig, men, ja, smertefullt.

 

Blodtrykket øker, men dette er ufarlig hos friske mennesker. Det skjer jo akkurat det samme når man er ute og jogger.

 

Jeg har derimot hørt at enkelte med veldig høyt (farlig høyt) blodtrykk må slutte å snuse. Men det er en veldig liten gruppe.

Lenke til kommentar

Snus er ikke farlig. Det er en feilaktighet. De studiene var gamle, men dessverre blir disse studiene hengende igjen.

 

Nye studier viser at snus og kreft IKKE har noen sammenheng, og at snus ikke egentlig er farligere enn kaffe. Og de fleste drikker vel kaffe med god samvittighet?

 

Og hvorfor er kaffe mindre farlig enn snus? Jeg kan bevise at koffein er langt mindre farlig enn nikotin.

 

Det du sier her er vell nesten å male et rosenrødt bilde, jeg kunne gått ut og sagt at marihuana er totalt ufarlig, men faktumet er at det er det ikke, uansett hvor ufarlig det er relativt til andre produkter.

 

 

Nye studier viser også at snus og kreft HAR sammenhenger.

 

(henviser til cancer.gov dersom noen lurer: http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Tobacco/smokeless)

Lenke til kommentar

Generelt sett har man alltid en risiko som å få kreft eller dra på seg noen sykdommer om man bruker mye snus, men det kan man få av alt. All overbruk/missbruk av et enkelt produkt som fks fett, koffein, stivelse, osv; vil ha en effekt på kroppen din.

 

Det dere kanskje ikke tenker på er fks dette: Mange, om ikke alle dere som leser denne tråden nå, er avhengige av sukker uten å vite det. Å missbruke sukker er skadelig for kroppen din, men på lik måte som all annen mat og snus så er det en grei tommelfinger-regel; Alt med måte.

 

Jeg vil si jeg "missbruker" snus, til en liten grad, men klarer meg og om jeg føler jeg blir uvell av min bruk av snus så slutter jeg. Hittil har det gått fint og jeg føler selv det er lite effekt annet enn at det hjelper meg med å konsentrere meg når jeg jobber og går på skole(Da jeg har ADD), og det fungerer beroligende.

 

Værsågod, da kan dere skrike tilbake at dere ikke missbruker sukker, men da utfordrer jeg dere til å skrive ned sukkeret i kosten deres og se hvor mye dere faktisk får i dere av sukker når dere spiser en dag :3

 

iKent.

Lenke til kommentar

Nei, men kom med bevis, da! Du kommer med en undersøkelse gjort på helt andre røykfrie tobakkssorter enn det som er vanlig i Norge.

 

Jeg har kommet med kilder på kilder på kilder, nå har jeg ikke sett så mye som en eneste kilde fra deg; bare påstander.

 

Jeg kan forsåvidt si at dersom Purple Kush marihuana er farlig, er ikke Short ryder det fordi det er en annen art. På denne måten gjør en studie bare én av tusenvis forskjellige arter farlig.

 

kanskje jeg burde lage et sigarett-firma og muligens si at den umulig kan forårsake kreft fordi jeg ikke har sprayet den med noe farlige kjemikalier.

 

Uranium 235 fra 1. link til Notelitten (post 25).Hvis dette er fra prøvesprengninger under kalde krigen er det sansynnligvis mere av dette i et glass melk en det er i en boks snus!Sodium: salt, can cause high blood pressureSugar: can cause cavities

 

Uranium 235 er da naturlig overalt, det blir bare tatt opp i planten. Det er forøvrig høyere konsentrasjoner av plutonium 210, som også er et naturlig stoff.

Lenke til kommentar

-----

 

Nydelig!

 

Har dere noen gang hørt om noen som har fått diabetes av snus?

 

Eller dødd av en sykdom knyttet til deres snusbruk?

 

Det er en grunn til at Sverige er verdens største forbruker av røykfri tobakk, og samtidig har verdens laveste forekomst av tobakksrelaterte sykdommer.

Lenke til kommentar

-----

 

Nydelig!

 

Har dere noen gang hørt om noen som har fått diabetes av snus?

 

Eller dødd av en sykdom knyttet til deres snusbruk?

 

Det er en grunn til at Sverige er verdens største forbruker av røykfri tobakk, og samtidig har verdens laveste forekomst av tobakksrelaterte sykdommer.

 

Har du noen gang hørt om noen som har fått diabetes av en sukkerbit? (nei? Da er det ikke en årsak!)

 

Ja, kreft er en sykdom knyttet til snusbruk.

 

Det siste du sa er en påstand, kom med kilder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...