Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan virker snus, egentlig?


kallepetrus

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan virker snus?

 

- Blir den trekt opp i blodet gjennom leppa?

- Og hvorfor inneholder snus alle disse farglige stoffene? Greit nok, jeg skjønner det med nikotin, blir folk avhengig selges det mer osv. Men hvilken hensikt kan det ha å putte kvikksølv og gud vet hva i snusen?

- Er det slik at blodårene trekkes sammen, men så utvider seg igjen?

- Er det mindre farlige stoffer i noen snus enn andre?

- Hvor farlig er egentlig snus? Jeg snuser ganske lite selv, går kanskje en boks i uka, noen ganger ikke det engang.

 

Så over til det som er litt mindre om helse, finnes det en snus som har litt mindre porsjoner? Synes de orginale posene er litt store, og synes litt godt. Høres sikkert pinglete ut for dere hardbarka snusere, men sånn er det nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

Ja, hvordan virker snus?

 

- Blir den trekt opp i blodet gjennom leppa?

- Og hvorfor inneholder snus alle disse farglige stoffene? Greit nok, jeg skjønner det med nikotin, blir folk avhengig selges det mer osv. Men hvilken hensikt kan det ha å putte kvikksølv og gud vet hva i snusen?

- Er det slik at blodårene trekkes sammen, men så utvider seg igjen?

- Er det mindre farlige stoffer i noen snus enn andre?

- Hvor farlig er egentlig snus? Jeg snuser ganske lite selv, går kanskje en boks i uka, noen ganger ikke det engang.

 

Så over til det som er litt mindre om helse, finnes det en snus som har litt mindre porsjoner? Synes de orginale posene er litt store, og synes litt godt. Høres sikkert pinglete ut for dere hardbarka snusere, men sånn er det nå...

Nikotinet blir tatt opp av slimhinnene i leppa som fører det til blodårer i ansiktet ditt.

Saften som du svelger inneholder også nikotin og kan komme i blodet ditt igjennom tarmsystemet/magesekken.

 

- Godt spørsmål siden det finnes over 2000 forskjellige ingredienser i snus, noen av disse kan være helseskadelige a.

- Blodårene trekker seg sammen, og utvider seg igjen når du har gått en stund uten snus.

- Noen stoffer er ikke farlige, andre er det.

- Snus er ikke helt ufarlig, men er mye mindre skadelig en røyk. Å snuse en boks i uken vil jeg tro at det ikke er helseskadelig, men i lengden vil du bruker mer snus.

Jo mer avhengig du er, desto mer snus bruker du for å dekke behovet for nikotin.

 

Det finnes snustyper som har mindre poser, General Mini, Catch, Mocca osv.

 

Siden du har lest svaret på ung.no hvorfor spør du her da?

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det før de utvides igjen?

Nå har jeg snuset ca 1 boks i uken i et år, så skal nok klare å fortsette med det. Noen ganger går jeg en uke uten også. Jeg spør her siden svaret hos ung.no virket veldig overfladisk og enkelt. Jeg er mer interresert i hvorfor mye av det er i snusen, ikke hva som er der. Kan ikke se noen hensikt i å putte det der. :p

 

Edit: Synes disse moccaene er litt vel små, er general mini litt større, eller samme størrelse?

Endret av kallepetrus
Lenke til kommentar

Nei, så hvorfor er de der? Skjønner at det kan være vanskelig å svare på...

 

Jeg kan love deg, at hvis det hadde vært mulig å fjerne alle de skadelige stoffene, men samtidig beholde effekten i snusen, ville det blitt gjort.

 

Men i virkeligheten må de vel ta bort all tobakken, noe som gjør delen med å beholde effekten noe mer problematisk.

Lenke til kommentar

FunFact angående farlige ting i snus: Før var en av ingrediensene i snus glassbiter, for at underleppa skulle "skjæres opp" og man skulle få nikotinen i kraftigere sirkulasjon enn uten.

 

Det er ikke glass i det nå lenger. Så påstanden om at det er umulig å lage snus uten de farlige ekstra stoffene går jeg ikke på. Hva med å blande sammen en miks på samme måte som med nicorette? De klarer å putte omtrent ren nikotin i tyggis, da klarer "de" å lage "ren" snus også.

Lenke til kommentar

FunFact angående farlige ting i snus: Før var en av ingrediensene i snus glassbiter, for at underleppa skulle "skjæres opp" og man skulle få nikotinen i kraftigere sirkulasjon enn uten.

 

Det er ikke glass i det nå lenger. Så påstanden om at det er umulig å lage snus uten de farlige ekstra stoffene går jeg ikke på. Hva med å blande sammen en miks på samme måte som med nicorette? De klarer å putte omtrent ren nikotin i tyggis, da klarer "de" å lage "ren" snus også.

 

Snus har aldri inneholdt glass, såvidt jeg vet. Og om det hadde det, så blir argumentet ditt uansett litt feil.

 

Jeg forstår det som du sier at siden de har "klart" å fjerne glassbitene (som aldri var der), så kan de også fjerne de andre skadelige stoffene. Måten de isåfall ville klart å fjerne glassbitene, var å bare la være og tilsette dem.

 

Men ellers syns jeg du har et poeng. Hvorfor finnes det ikke et snus-alternativ, på lik linje med f.eks. nikotintyggegummi?

Lenke til kommentar

FunFact angående farlige ting i snus: Før var en av ingrediensene i snus glassbiter, for at underleppa skulle "skjæres opp" og man skulle få nikotinen i kraftigere sirkulasjon enn uten.

Myte. I snus er det salt som irriterer slimhinnene, av samme årsak som du nevner. Disse krystallene kan se ut som glass, men det er ikke glass, og det har det heller aldri vært.

 

http://www.ung.no/tobakk/972_Fakta_om_snus.html

 

Men ellers syns jeg du har et poeng. Hvorfor finnes det ikke et snus-alternativ, på lik linje med f.eks. nikotintyggegummi?

Godt spørsmål, spesielt med tanke på at en pakke på 24 nikotintyggegummier koster nøyaktig det samme som en boks med 24 porsjonspriser gjør i kiosk (79,-). Jeg tror det er fordi nikotintyggegummi smaker hest. Jeg snuser ikke utelukkende på grunn av nikotinens avslappende effekt på min våkne tilstand, men også fordi det smaker digg.

Endret av Frohman
Lenke til kommentar

- Og hvorfor inneholder snus alle disse farglige stoffene? Greit nok, jeg skjønner det med nikotin, blir folk avhengig selges det mer osv. Men hvilken hensikt kan det ha å putte kvikksølv og gud vet hva

Har hørt lite om kvikksølv, men jeg kan fortelle deg at snus sannsynligvis inneholder følgende stoffer:

Aceton = løsemiddel(neglelakkfjerner)

Cyanhydrisk syre = Dødelig nervegass brukt til å gasse jødene under WWII

Amoniakk = vaskemiddel

Metanol = rakettdrivstoff

Tolulin = industrielt løsemiddel

Naptalen = Møll fjerner

Arsenikk = Rottegift

Cadmium = brukt i batterier

Vinyl Klorid = brukt i plastikk

DTT = insektmiddel

Nikotin = plante og insektdrepende

Og til slutt;

Polonium 210 som er et rakdioaktivt element.

 

Nå, grunnen til at du finner disse stoffene i snusen er åpenbare. Mange av dem er naturlige, som bl.a. nikotin. Mens enkelte andre blir brukt på tobakksplantene under oppveksten for å forhindre insekter og uønskede planter.

 

 

- Er det mindre farlige stoffer i noen snus enn andre?

 

Ren logikk forteller meg at økologisk snus burde være bedre enn andre; jeg dyrket min egen tobakk selv en god stund. Syntes selv den smakte hy og herk. Men i alle fall vet jeg at den ikke var sprayet med potensielt farlige stoffer.

 

- Hvor farlig er egentlig snus? Jeg snuser ganske lite selv, går kanskje en boks i uka, noen ganger ikke det engang.

 

Vanskelig å svare på dette. Tingen er at snus er dokumentert mindre farlig enn røyking, men det KAN forårsake kreft, og da er forøvrig løpet kjørt vell?

 

Videre, får du ikke de peneste leppene av å snuse.

 

Men ellers syns jeg du har et poeng. Hvorfor finnes det ikke et snus-alternativ, på lik linje med f.eks. nikotintyggegummi?

 

Jeg forstår ikke spørsmålet. Nikotin er jo den aktive ingrediensen i snus også, derfor burde vell nikotintyggegummi være like effektivt på snusere som røykere vell?

Lenke til kommentar

- Og hvorfor inneholder snus alle disse farglige stoffene? Greit nok, jeg skjønner det med nikotin, blir folk avhengig selges det mer osv. Men hvilken hensikt kan det ha å putte kvikksølv og gud vet hva

Har hørt lite om kvikksølv, men jeg kan fortelle deg at snus sannsynligvis inneholder følgende stoffer:

Aceton = løsemiddel(neglelakkfjerner)

Cyanhydrisk syre = Dødelig nervegass brukt til å gasse jødene under WWII

Amoniakk = vaskemiddel

Metanol = rakettdrivstoff

Tolulin = industrielt løsemiddel

Naptalen = Møll fjerner

Arsenikk = Rottegift

Cadmium = brukt i batterier

Vinyl Klorid = brukt i plastikk

DTT = insektmiddel

Nikotin = plante og insektdrepende

Og til slutt;

Polonium 210 som er et rakdioaktivt element.

 

Nå, grunnen til at du finner disse stoffene i snusen er åpenbare. Mange av dem er naturlige, som bl.a. nikotin. Mens enkelte andre blir brukt på tobakksplantene under oppveksten for å forhindre insekter og uønskede planter.

 

 

Finnes ikke disse stoffene i mange andre planter vi spiser? Jeg antar også det er i veldig små mengder.

Lenke til kommentar

 

- Og hvorfor inneholder snus alle disse farglige stoffene? Greit nok, jeg skjønner det med nikotin, blir folk avhengig selges det mer osv. Men hvilken hensikt kan det ha å putte kvikksølv og gud vet hva

Har hørt lite om kvikksølv, men jeg kan fortelle deg at snus sannsynligvis inneholder følgende stoffer:

Aceton = løsemiddel(neglelakkfjerner)

Cyanhydrisk syre = Dødelig nervegass brukt til å gasse jødene under WWII

Amoniakk = vaskemiddel

Metanol = rakettdrivstoff

Tolulin = industrielt løsemiddel

Naptalen = Møll fjerner

Arsenikk = Rottegift

Cadmium = brukt i batterier

Vinyl Klorid = brukt i plastikk

DTT = insektmiddel

Nikotin = plante og insektdrepende

Og til slutt;

Polonium 210 som er et rakdioaktivt element.

 

Nå, grunnen til at du finner disse stoffene i snusen er åpenbare. Mange av dem er naturlige, som bl.a. nikotin. Mens enkelte andre blir brukt på tobakksplantene under oppveksten for å forhindre insekter og uønskede planter.

 

 

 

Finnes ikke disse stoffene i mange andre planter vi spiser? Jeg antar også det er i veldig små mengder.

 

Jo det gjør de, og ja, det er små mengder.

 

Unntaket er vell hovedsaklig nikotinet, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...