liquorice Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) . Endret 2. juli 2013 av liquorice Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Hvilke kilder er det snakk om? Hvilke profetier blir oppfylt? Regner nesten med at du har lest noe av dem fra før? Som kommer fra såkalt hedenske personer, som likevel mener at Jesus har levd og oppfylt mirakler. De er å finne på gresk og hebraisk ofte, og ellers i magasiner. Det er vanskelig å vise tilbake til, siden det begynner å bli en stund siden jeg har lest om dette. Leser du Åpenbaringen så er den full av profetier som blir oppfylt nå. De må tolkes, og ikke bli tatt bokstavelig til enhver tid. Javel, da annser jeg disse kildene som påstander til du kommer med noe mer konkret Jeg har lest mye i åpenbaringen. Jewg tolker det som en fortelling skrevet i "syrerus"!!! Hvem har fortalt deg hvordan det skal tolkes? Kan du gi noen eksempler på hva som er i ferd med å oppfylles? Lenke til kommentar
liquorice Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) . Endret 2. juli 2013 av liquorice Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Javel, da annser jeg disse kildene som påstander til du kommer med noe mer konkret Jeg har lest mye i åpenbaringen. Jewg tolker det som en fortelling skrevet i "syrerus"!!! Hvem har fortalt deg hvordan det skal tolkes? Kan du gi noen eksempler på hva som er i ferd med å oppfylles? Vel, som du sier så er det bare påstander. Man kan vel tolke dem, for du regner vel ikke med at det skal komme gresshoppe lignende dyr sprettende rundt og gjøre ugang? Fra Johannes' evangelie også. Hvilke profetier? Som tegnet på endetiden? At det skulle bli jordskjelv, og rike skulle reise seg mot rike? Du sier du har lest mye i åpenbaringen, da har du vel også lest det? Hvorfor tror du det bare er syrerus? Og hvorfor akkurat det? At det er jordskjelv og krig er jo ikke så uvanlig? Det har jo det vært helt siden åpenbaringen ble skrevet. Noe mer? Tolker du åpenbaringen bokstavlig? Med alle de udyrene med 7 hoder og alle de grusomhetene som skjer på jorden. For meg virker det som om johannes har hatt mareritt, eller en dårlig "tripp"... Men det er ingenting som tyder på at vi går mot domme dag. Dommedag skulle jo komme før de som levde med jesus skulle dø? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Hvilke profetier? Som tegnet på endetiden? At det skulle bli jordskjelv, og rike skulle reise seg mot rike? Du sier du har lest mye i åpenbaringen, da har du vel også lest det? Hvorfor tror du det bare er syrerus? Og hvorfor akkurat det? De kristne har jo snakket om at endetiden er nær gjennom hele den kristne historien. Hvert eneste år går disse profetiene i oppfyllelse, hvert eneste år er endetiden nær. Faen så lei jeg er av det pjattet. Er det slik at kristne er dommedagsfanatikere som lengter etter at jorden skal gå under? Virker faktisk sånn. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Dommedag skulle jo komme før de som levde med jesus skulle dø? Å? Kilder? Er det slik at kristne er dommedagsfanatikere som lengter etter at jorden skal gå under? Virker faktisk sånn. Jeg personlig er ihvertfall ikke redd for dommedag. Jeg tror at jeg da kommer til himmelen, såfremt jeg fortsatt tror på Gud når dommedag kommer/ når jeg dør. Den dag i dag tror jeg at jeg fortsatt tror på det den dagen. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Dommedag skulle jo komme før de som levde med jesus skulle dø? Å? Kilder? Matteus kap 16 vers 27-> For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne enhver etter det han har gjort. 28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt. Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2011 Dommedag skulle jo komme før de som levde med jesus skulle dø? Å? Kilder? Matteus kap 16 vers 27-> For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne enhver etter det han har gjort. 28 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt. Markus 9:1 sier: "...Før de ser at Guds rike er kommet..." Og Lukas 9:27 sier: "...Før de ser Guds rike..." Det finnes to naturlige forklaringer på dette verset. Den ene, og mest sannsynlige, er at Jesus her henviser til pinsedagen da Den Hellige Ånd kom og utrustet de troende med kraft. Det fantes altså troende som ikke fikk oppleve denne dagen, fordi deres tid var ute og de døde før pinsedag. Men de som var tilstede fikk oppleve at Guds rike kom med kraft denne dagen. Den andre, alternative forklaringen er at utsagnet til Jesus ble oppfylt seks dager senere da Peter, Jakob og Johannes var med Jesus på fjellet og fikk se både Moses og Elia - Men enda viktigere fikk de se Jesus åpenbart for deres øyne (Matt 17:1-9). De som ikke skulle dø før de hadde sett dette var Peter, Jakob og Johannes som var vitne til at Jesus ble forvandlet for deres øyne. Peter vitner selv om dette i 2. Peter 1:16-18. Det er ingen motsetninger i evangeliene som vi har sitert ovenfor, slik noen hevder. Evangeliene motsier ikke hverandre, de utfyller hverandre. Når man så leser parallelle avsnitt vil man få en mer utfyllende beskrivelse og forståelse for hva Jesus sa og hva som hendte. Jesus sa alt det som de tre evangeliene gjengir, ellers ville ikke Den Hellige Ånd ledet dem til å skrive det. Det ville jo ha vært meningsløst å ha fire helt like bøker i Bibelen, derfor poengterer og utdyper Gud forskjellige sider ved Jesu liv og forkynnelse i de forskjellige evangeliene. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 7. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2011 Markus 9:1 sier: "...Før de ser at Guds rike er kommet..." Og Lukas 9:27 sier: "...Før de ser Guds rike..." Det finnes to naturlige forklaringer på dette verset. Den ene, og mest sannsynlige, er at Jesus her henviser til pinsedagen da Den Hellige Ånd kom og utrustet de troende med kraft. Det fantes altså troende som ikke fikk oppleve denne dagen, fordi deres tid var ute og de døde før pinsedag. Men de som var tilstede fikk oppleve at Guds rike kom med kraft denne dagen. Den andre, alternative forklaringen er at utsagnet til Jesus ble oppfylt seks dager senere da Peter, Jakob og Johannes var med Jesus på fjellet og fikk se både Moses og Elia - Men enda viktigere fikk de se Jesus åpenbart for deres øyne (Matt 17:1-9). De som ikke skulle dø før de hadde sett dette var Peter, Jakob og Johannes som var vitne til at Jesus ble forvandlet for deres øyne. Peter vitner selv om dette i 2. Peter 1:16-18. Det er ingen motsetninger i evangeliene som vi har sitert ovenfor, slik noen hevder. Evangeliene motsier ikke hverandre, de utfyller hverandre. Når man så leser parallelle avsnitt vil man få en mer utfyllende beskrivelse og forståelse for hva Jesus sa og hva som hendte. Jesus sa alt det som de tre evangeliene gjengir, ellers ville ikke Den Hellige Ånd ledet dem til å skrive det. Det ville jo ha vært meningsløst å ha fire helt like bøker i Bibelen, derfor poengterer og utdyper Gud forskjellige sider ved Jesu liv og forkynnelse i de forskjellige evangeliene. Ja, det går an å tolke vekk nesten alt som står i bibelen. Det som er greit er at dette er opp til de enkelte å gjøre. Alle har fått denne evnen.... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2011 Ja, det går an å tolke vekk nesten alt som står i bibelen. Det som er greit er at dette er opp til de enkelte å gjøre. Alle har fått denne evnen.... Ikke ateister... De har en lei tendens til å faktisk lese hva som faktisk står der da de mangler jesus brillene de kristne bruker når de leser dette, for hvordan ellers kan du forklare at tolkningen de legger for dagen ALLTID går i positiv favør til gud, samme F hva som står der? Spør du en kristen om hvorfor gud slaktet ned ti tusner av menn, kvinner og barn skal du ikke se bort i fra at svaret er at de fortjente det fordi de ikke ville høre på gud... Det siste forklarer jo hvorfor så mange grusomheter er gjort i guds navn oppover... Så hvorfor er det akkurat DIN gud som er det riktige? Tror faktisk ikke religiøse er ærlige nok til å tenke over det spørsmålet jeg, det er derfor det har gått fire sider uten at noen har klart å svare på det spørsmålet... Det er ikke logikk, rasjonalitet og sunn fornyft som får folk til å tro på guder, det er det omvendte og da stiller de aldri slike spørsmål, det er bare slik... Har selv sittet på skolen og hørt læreren fortelle meg at alle de andre gudene er avguder og vranglære uten at han begrunnet påstandene sine... Og du har nok av prester og andre som heller ikke kommer med en grunn, for sånn er det jo bare og når religiøse ikke er ærlige mennesker i utgangspunktet når det kommer til hvorfor de tror er det nok best å la være å spørre det spørsmålet også.... For dem er det bare slik, deres gud eer den beste, sterkeste og eneste. de bare "vet" det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå