Gå til innhold

Vikings Road to Glory (bilder) - treningslogg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satsar på det. Må trene som eit helvete no framover, begynnar å bli frisk også. Har satt meg som mål å ikkje feste, ikkje nyte noko godt etc. før sjølve opptaket no. Dvs 5 vikers tid, og skal klare det.

 

meh.ro5100-455x284.jpg

Kjenner meg veldig igjen i det bilde. Ekstremt dårleg kjense etter å ha eti noko usunt, i tillegg til at det er ein kamp å halde seg unna...

 

Trening:

 

Knebøy

10x30kg

10x40kg

5x50kg

5x70kg

5x75kg

5x80kg

5x85kg

5x80kg

 

Benkpress

20x20kg

5x40kg

5x50kg

5x65kg

5x67,5kg

5x67,5kg

5x67,5kg

5x67,5kg

8x60kg

 

Roing - smal

10x55kg

5x65kg

5x65kg

5x65kg

5x65kg

5x65kg

20x50kg

 

Situps

28

14

16

Nedtrekk - skulderbredde

15x40kg

6x60kg

10x55kg

10x55kg

 

Underarmscurl per arm

30x10kg

20x10kg

 

Pullups

4

4

 

Negative hangups

10

6

10

 

Kosthald:

 

1. 65g havregryn m/ 3dl mjølk, 40g PP m/ 4dl mjølk

2. 40g PP m/ 4dl mjølk

3. 2 små kyllingfilet m/ ris og salat

4. 150 mager kesam m/ 15g PP

 

Kommentar:

 

Må sei meg veeeldig fornøgd med økta! Spesielt i knebøy og benkpress gjekk det veldig bra. Har ikkje trena på rundt 4 veker, og har auka 5kg i knebøy og holdt meg på det same i benkpressen. Eg har tydlegvis ein magisk kropp! :D

Fekk masse tips til opptaket frå ein treningskamerat, så eg fekk roa nerva mi litt, og trur eg fortsatt har sjans til å gjere det greit på opptaket. Om ikkje, så er det visst positivt å ha fyrstegongstjeneste. Kjem til å søke meg til GSV om det går vest på opptaket, å håpar det går.

 

Vekta ligger på rundt 92kg - etter 2-3 veker med MASSE godteri og junkfood. Magisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

isilme: Er så absolutt ikkje rart eg eg støl nei :) I tillegg til at eg tok meg ut 110% Aldri hatt eit slik toppsett!

 

biskop: Ja, burde eigentleg ha gått meg ein tur...er altfor mykje stress med eksamen, særemne, karakterar etc. no, så er fort gjort å "ta seg fri".

 

Trening:

 

Knebøy

10x30kg

5x40kg

5x50kg

5x70kg

5x75kg

5x75kg

5x77,5kg

5x77,5kg

 

Skråbenk

15x20kg

5x30kg

5x40kg

4x55kg

5x50kg

5x50kg

 

Militærpress

10x20kg

5x30kg

8x30kg

8x30kg

Hammercurl per hand

5x20kg

8x17,5kg

7x17,5kg

 

Bicepscurl per hand

8x15kg

7x15kg

 

Svømming

80x12,5m = 1000m bryst

Kosthald:

 

1. 70g havregryn m/ 3dl mjølk + 40g PP m/ 4dl mjølk

2. 40g PP m/ 4dl mjølk

3. 1 Pizza kjøttdeig og lauk :ph34r:

4. 1 Skyr

 

Kommentar:

 

Merkar at eg trena på måndag. Var veldig sliten, spesielt i bein, bryst og skuldrar. Eigentleg ganske fornøgd med knebøy mtp. kor hardt eg tok i seist gong etter 4 veker pause. Fyrste gong eg har prøva skråbenk, artig men uvant. Blei sliten i skuldrane etterpå, derfor eg presterte dårleg i militærpress antek eg.

Godt å endeleg komme igang med svømming. 200m test i militæret blir 0 problem!

Ang. pizzaen: Pizza er vell ikkje så grusomt som alle skal ha det til? Er då ikkje så jævleg mange kaloriar eigentleg. Ser at næringsinnhaldet er ræva, men om ein skal sjå på kalori inntaket?

Lenke til kommentar
Løp annenhver dag fram til opptak så tipper jeg du kan klare kravet.

 

Men PASS PÅ så du ikke blir overbelastet... Jeg har ikke fulgt med i tråden, så jeg vet ikke hvor mye du har løpt før, men begynner du plutselig med løping annen hver dag kan fort knær osv. begynne å slite. Å få en belastningsskade i måneden før opptaket er garantert IKKE gøy.

Lenke til kommentar

Hvis du kommer deg ned på 15:30 på 3km og litt flere push/hang så kan du komme inn uansett. Militæret vet at kondisjon kan trenes ;)

Enig i logikken her, og jeg har også blitt fortalt (av en som jobber i forsvaret med rekruttering osv) at de kan se litt gjennom fingrene på fysiske tester om man har gode lederegenskaper osv, som forsvaret vil ha. Man trener seg jo opp mens man er inne.

 

Likevel synes jeg det blir litt vel optimistisk å tro at man kan komme inn med 15:30, når minstekravet er 14:00. Det er 1500 befalsskolesøkere i år, 700 av disse søker Hæren, og ca. 200 får plass, og flere titalls vil sikkert falle bort de første månedene (kilde: onkel som har gått på befalsskole). Forbehold om unøyaktige tall, men dette er ca.-tall jeg har fått fra en slektning som er offiser. Denne samme slektningen har selv deltatt på befalopptak (som offiser), og sier at man helst bør komme ned på 13:00 for å ha gode sjanser, og at 3000-meteren helt klart er den viktigste fysiske teksten som blir vektlagt.

 

Uansett, er ikke meningen å være demotiverende, og jeg synes du har forbedret deg kraftig Ondskap :) Jeg tror virkelig at du kan komme deg gjennom dette, om du spiller kortene riktig. Hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet helt med vektøvelser, og fokusert KUN på kondisjon. Tror faktisk ikke knebøy og andre vektøvelser de neste ukene vil hjelpe deg nevneverdig i det hele tatt på opptak. Varierende kondisjonstrening 3-4 ganger i uken. 4x4 intervaller, langdistansejogging, fjellturer, svømming, roing. Unngå asfalt og ha helst litt motbakke, for å unngå belastningsskader. Løp 3000-meteren minst én gang i uken. Får du vektnedgang i tillegg vil dette gi flere reps i kroppsøvelsene, og du vil ikke trenge å fokusere så mye på disse heller. Det er uansett langt mindre viktig enn 3000-meteren.

 

Stå på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk rundt 2000 befalsøkerar i år. Det var rekord høgt.

 

Kjem til å gjere som du seier, slutte med styrketrening fram til opptaket. Må prøve å trene kondisjon 4-5 gonger i veka fram til opptaket. Fordelt på svømming, 4x4, 3000m og fjellturar.

I tillegg må eg sjølvsagt fokusere på dei spesifikke øvingane.

Takk for tipset Sitronsaft :)

Såg du også hadde kome inn på opptaket, kan eg spøre kor gamal du er?

Lenke til kommentar

Kondisjon 5 ganger i uken KAN kanskje bli litt mye, du må huske på at hvile er minst like viktig som trening. Du kunne sikkert fint tatt en lett joggetur hver eneste dag i uken, men om du trener veldig intenst på en måte som krever at kroppen får bygge seg opp etterpå, ville jeg holdt maks 4 slike økter i uken. Rolige økter kan også hjelpe på restitusjonen, så en eksempeluke kunne sett slik ut:

 

mandag, fjelltur med sekk (tung)

tirsdag, rolig jogg (lett)

onsdag, 4x4 intervaller + kroppsøvelser (ganske tung)

torsdag, svømming (god trening, men lite belastning, altså lett)

fredag, 3000-meter (tung)

lørdag, roing (lett)

søndag, hvile, svømming eller rolig jogg

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...