Gå til innhold

Vikings Road to Glory (bilder) - treningslogg


Anbefalte innlegg

Har som Sitronsaft seier, veldig dårleg kondisjon. Derfor burde eg minimum ha 2x (4x4) økter i veka? Kan bytte ut den på onsdag med ein gåtur.

Fredag er jobbdag som oftast, ingen trening anna enn det eg får gjort på rommet når eg kjem heim klokka 22.30.

 

Kommentar Storken?

Selvfølgelig.

 

Nr 1. Jeg trener aldri kondisjon, men springer 3km på sikkert 12 min eller mindre (72 kg). Kroppsvekta har mye å si der. Husker 3km sisteåret på videregående, ca 86 kg da - da sprang jeg på 18 minutt. Har selvfølgelig blitt mye sterkere siden da, og dette har mye å si for kondisjonen.

 

Nr 2. Kondisjonstrening skal trappes opp, og da starter du ikke med minimum 2 økter i uka - hvis du skal trene kondisjon.

 

Nr 3. Fredag, som jeg sa - det kan gjøres om på. Det klarer du fint selv. Forresten, hva vil du prioriere? Opptak om 2 måneder, eller jobb?

 

Nr 4. Sitronsaft har aldri vært feit, men har trent seg opp til bra "millitærform" med et kalorioverskudd - så vidt jeg vet.

 

Nr 5. Styrketrening fører i størst grad til at du blir stivere, noe som fører til at du løper mer økonomisk.

 

Det er grunner til at jeg ikke inkluderte kondisjonstrening når du spurte meg om råd for X antall måneder siden. Hovedsakelig at jogging/4x4 + kaloriunderskudd er veldig skadefremkallende, og du vil ikke møte på opptaket med beinhinnebetennelse i begge leggene pga at du trente for hardt (kompis gjorde dette).

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for svar!

Så om eg sett det opp slik som dette då:

 

Mandag - gå tur

Tysdag - 5x5 stronglifts A

Onsdag - 4x4 intervall + 100PU

Torsdag - 5x5 stronglifts B

Fredag - 100PU

Laurdag - gå tur

Sondag - 100PU

 

Looking good?

 

Laurdag 09.04.11

 

Trening:

 

Har forresten nettopp kome tilbake frå ei 4x4 økt. Svarte helvete å tungt...

Jogga/gå 10min oppvarming

Ca 3-4 min jogging/gå

5 min gåing

2 min hard jogging + 1min gåing/jogging

5 min gåing

2 min hard jogging + 1min gåing/jogging

5 min gåing

2 min hard jogging + 1min gåing/jogging

5 min gåing

2 min hard jogging + 1min gåing/jogging

4 min gåing

2,5 min jogging nedoverbakk

 

Det skal seisat at eg jogga i ein laaang bakke med svingar og slik. Variera ein plass mellom 5 - 10%

Eigentleg fornøgd, sjølv om eg bare klare rundt 2min jogging i strekk...

 

Kosthald:

 

1. 100g havregryn m/ 3,5dl mjølk

2. Mexikansk gryte m/ kyllingkjøttdeig, salat og 2stk rundstykke

3. 150g kesam m/ 18g prozyme + 1 Skyr

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Biceps, situps. triceps? Hva er dette for noe tull? Mannen trenger da for faen meg ikke iso øvelser og annet fjas.

 

Dette er egentlig såre enkelt. 2 dager i uka trener du: Knebøy, Mark og Benkpress. Resten av uka trener du kondisjon. Sitronsaft sier det blir tungt, ja selvfølgelig blir det tung, men det er enda tyngre og drasse på 90kg med fett dag inn og dag ut. 6 måneder i helvete for et bedre liv? Ja takk.

Fette bra skrevet... + for den...

 

edit: må legge til en del ting her...

 

I fjor ( bare det jeg har å vise til av erfaring :p ) var det styrke man. ons. fre.

På topp av dette var jeg på fjellet HVER eneste dag, på snøscooter fra januar til april/mai og så til fots gjennom hele mai... (gikk en del bensin ja, tredobla bensinregninga på den tida :new_woot: )

Jeg fulgte ikke periodisk faste men trodde fullt og fast på "3timersregelen", men dette funka!

 

Jeg betviler ikke PF, fordi jeg har nå erfart at det fungerer.

 

Så en heftig mengde med trening mener jeg at IKKE er galt.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Nå er det 2 måneder igjen til opptaket, tidligere har jeg vært enig i at det har vært smartere å trene stronglift, men nå må du begynne å trene de spesifikke øvelsene med 100% riktig teknikk. I tillegg til kondisjon og vektnedgang.

 

Spør deg selv, hvem av de som skriver her har vært i militæret og har peiling på hva de snakker om? Ikke for å angripe noen personlig her, men jeg ville ihvertfall ikke hørt på en som tror han springer 3000m på under 12 min og aldri har vært i militæret.

Lenke til kommentar

Du bør være langt over minimumskravene. Gjør du det perfekt på resten av opptaket, så holder det selvsagt om du ligger akkurat på grensen, men du konkurrerer med andre og jeg kjenner mange som røk ut på at de bare var litt over på kravene. De fysiske testene er en enkel måte for forsvaret og skille mellom folk og man bør derfor ligge langt over. I tillegg så taes alle testene på samme dag rett etter hverandre, er du uheldig og har en dårlig dag, skal jeg love deg at du angrer på at du bare prøvde å safe inn kravene. Det er ikke snakk om at man skal kun trene de tre øvelsene flere år i forveien, men når det er to måneder igjen til opptaket er det idioti å gjøre noe annet.

Lenke til kommentar

Han viser både dedikasjon, ærlighet og ståpåvilje, noe du ikke finner i den vanlige "gym rotten"

 

Han er ærlig, men resten av påstandene dine synes jeg er fulle av hull. I forhold til treninga viser han dedikasjon og ståpåvilje, men når det kommer til kostholdet... say no more.

 

 

Problemet til Ondskap er fettprosenten hans. Han trenger ikke nødvendigvis øke kondisjonen sin, men faktisk få kroppsvekta ned. Kaloriunderskudd + 4x4 er oppskriften på treningsskader, belastningen på ledd og bindevev er enorm ved løping.

 

Husk at han har et krav til god kondisjon å forholde seg til da. For å få god kondisjon bør man trene kondisjon. Uenig?

 

Jeg er imidlertid enig i at det fort kan blir for mye mtp belastningsskader. Det finnes andre metoder enn løping på asfalt. Sykling, roing, svømming er gode alternativer. Tabata, rask gange i motbakke er også ting som kan

 

 

Har da for helvete ikkje sjangs å dra av meg det fette eg har igjen på 2 mnd...

 

Hva er grunnen til dette, tror du?

 

4x4 har vell også dokumentert effekt på fettforbrenning. Både under og etter trening.

 

Det har vel styrketrening og økt muskelmasse også?

 

 

Du tenker kanskje på at nokon kilo mindre vil minske belastning for blandt anna kne etc?

 

Virker logisk for meg.

 

 

Ondskap, gå gjennom hele loggen din, både her og på MyR og noter deg alle tipsa og triksa vi har kommet med. Det er faktisk mange av oss som har viet mye tid og ressurser på å hjelpe deg, og jeg synes det er skuffende hvordan du ikke klarer å ta til deg, eller realiserer viktigheten av det vi kommer med.

 

 

Og til slutt vil jeg bare si at det ikke er sikkert det hjelper å øke treningsmengden til det ekstreme. Det kan fort gi motvirkende effekt. Å legge opp til harde treninger hver dag, både kondisjonsmessing og styrkemessig vil være på nivå med toppidrettsutøvere. Vær realistisk, han har liten treningsbakgrunn og kan ikke trene som en toppidrettsutøver.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Du løper på en alt for dårlig tid. Hadde du hatt lavere fettprosent, ville du løpt på en bedre tid. Du trenger både å få ned fettprosent, og øke i kondisjon. 4x4 gjør begge disse tingene (om du spiser riktig). Det er mulig du burde begynt å "gå til skolen" hver dag istedenfor å trene hardt, som Storken anbefaler. Men jeg tror ikke det er tid til det. Opptak begynner rundt 27. juni, og du har rett og slett ikke tid. Men jeg er enig med Storken i at løping utvilsomt belaster kroppen mye. Men ingen har sagt at du skal løpe(ikke jeg i alle fall). Jeg har tidligere anbefalt deg å gå raskt i oppoverbakke på 4x4-økten. Dette gir nesten ingen overbelastning på leddene. Du tenker kanskje at det er "for lett", men tro meg, det er ikke det. Jeg vet ikke om du har tenkt å trene ute i fri natur eller på treningsstudio, men på studio er det i alle fall lett å regulere stigning/fart på tredemølle. Hvis ikke finner du deg bare et fjell.

 

Ta deg en tur på tredemøllen. Finn en fart som for deg er rask gange (for meg er dette rundt 6-7km/t), og ha en så høy stigning som du har sjangs å gå 4 min med (kanskje litt mindre stigning enn dette). 12% stigning er en ok stigning. Så går du i 4 min, og etter 4 min tar du enten farten ned til ca. 4km/t eller stigningen ned til ca. 5%. Dette vil virke (og være) mye lettere for deg, og pulsen vil gå ned. Etter 1 minutt tar du den opp igjen til de tyngste innstillingene. Så gjør du dette fire ganger på rad. Mål pulsen din i starten av hver 1-minuttsøkt (de fleste tredemøller har denne funksjonen) og se at du ligger på rundt 180-190. Ligger du på lavere enn 180 kunne du tatt hardere i, og da gjør du det den neste fire minuttene.

 

Målet er at pulsen skal være veldig høy under de 4 harde minuttene, og gå litt ned under det ene "hvileminuttet". Men det skal ikke være sofasitting, du skal fremdeles gå i et greit tempo under hvileminuttet. Her kan du også drikke godt med vann.

 

Stå på, tro på deg selv. Det er i hodet ditt hindringene sitter, ikke i kroppen din. Du klarer fint tre 4x4-økter i uken om du går inn for det, det er jeg sikker på. Nå har du fått nok råd, og jeg synes det er på tide å sette i gang for fullt. Du har knapt med tid. Ta en avgjørelse og lev med den.

Lenke til kommentar

 

Spør deg selv, hvem av de som skriver her har vært i militæret og har peiling på hva de snakker om? Ikke for å angripe noen personlig her, men jeg ville ihvertfall ikke hørt på en som tror han springer 3000m på under 12 min og aldri har vært i militæret.

 

Det er ikke snakk om å legge all sin tillitt til en person her i tråden. Alle her bidrar med god info og har en diskusjon gående, forhåpentlig vis til Ondskaps beste.

Skulle egentlig ha testa 3000 metern min :p Men ja, den tror jeg går rimelig bra. Føler jeg at jeg kom over ei kneik sånn at jeg kan løpe raskt uten å bruke mye ekstra energi, spretter bortover - på en måte. I stor forskjell til når jeg var svak+feit og laffa bortover. Når farten er oppnådd kreves det lite for å opprettholde den, flere som kjenner seg igjen?

 

 

Lenke til kommentar

Orker ikke lese gjennom hele tråden, men jeg har førstehåndserfaring med slike opptak, og de FØRSTE som ryker er de som tror at det å ta 120 i benk er det samme som å være god i felt. Det er de "biffene" som ryker alle først. Det kreves mye mer kondisjon, vilje og generelt sterk psyke enn styrke - det er fella svært mange går i. Det å ha en lav fettprosent og "seige" muskler er MYE mer "viktig".

 

Dette vil du innse om to måneder uansett, bare ikke si at ingen sa det til deg.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg det har vært langet mye kritikk her. Jeg har ikke fulgt med fra starten av, og forstår ikke kritikken. Det tar jeg uansett på min kappe. Jeg tar meg uansett friheten til å skrive et mer motiverende innlegg.

 

Du har fått utrolig mange bra tips her! Vi kan ikke gjøre stort mer for deg nå enn å bare følge med å gi kommentarer på det du gjør. Derfor er det opp til deg å begynne og handle. En liten oppsummering treningsmessig. Tiden begynner å bli litt knapp og det er på tide å kaste vekk alt unødvendig. Du må trene målrettet. Kondisjonen må opp, og dette MÅ være hovedfokus. Tre 4x4-økter i uka, som beskrevet, vil gi resultater. Du bør også gå i skogen med sekk. Om du i tillegg legger målrettet styrketrening oppå dette har du gode sjanser. Med målrettet mener jeg at du må fokusere på øvelsene du blir testet i. Kjør styrketrening før kondisjon. Da har du 4 treningsdager i uka som vil gi deg bra resultater. Gå i tillegg turer på hviledagene, DERSOM overskuddet er der.

Over til kosthold. Du burde bli sunnere. Sånn for helse og vektnedgangs skyld. Slutt med halvfabrikata og begynn og lage maten din fra bunn av, med ferske ingredienser. Det er virkelig verdt det! Du vil kjenne det på kroppen i form av overskudd og at du trenger mindre søvn. Mer grønnsaker og frukt. Om du er usikker, så si ifra. Jeg er sikker på at de fleste vil dele tips til matretter du kan lage, inklusive meg selv. For å nå gode resultater MÅ et godt kosthold ligge til grunn. Treningen er en smal del. Kostholdet er alt.

Ikke vær redd for å stille spørsmål!

Lenke til kommentar

Enig med Bandidos-Pelle, derfor jeg sier du bør gå over til spesifikke øvelser nå og slutte med stronglifts, det er kun 2 måneder igjen til opptaket. Jeg mener selv du bør trene kondisjon gjennom løping, men da må du selvfølgelig unngå asfalt og tredemøller. Hvis du ikke har mulighet til det, kan det være lurt å følge noe lignende som Sitronsaft sier.

Lenke til kommentar

En liten anmeldelse av boken kanskje, Sir-Andy? Jeg er sikker på at det er flere enn meg som er skeptisk til å kjøpe en bok som bare helt tilfeldig blir linket til i tråden. Er sikkert en bra bok, men ville satt pris på en liten kommentar, om du faktisk har lest den.

 

Siden vi først anbefaler ting. Jeg mener at TS har alt han trenger, men jeg kjøpte i går en chins-stang(link nederst av innlegget), som jeg testet i dag. Den er helt genial, og man kan bruke den til push-ups, chins/pull-ups og sit-ups. I det siste hvor jeg har gått vekk fra frivektøvelser og begynt med kroppsvekt, er dette fryktelig greit, for nå slipper jeg å dra på treningssenteret (noe som krever litt tid for min del).

 

Ettersom du også må få opp antall reps i pull-ups, push-ups og sit-ups tenkte jeg denne var relevant. Om du får til å trene kondisjon utendørs altså. Om du trener på tredemølle har det kanksje ikke så mye for seg. Den kostet 500,- på G-sport, men fins sikkert en billigere på ebay f.eks.

 

Produktnavn: "Casall Multi Chin Up Bar"

Lenke til kommentar

En liten anmeldelse av boken kanskje, Sir-Andy? Jeg er sikker på at det er flere enn meg som er skeptisk til å kjøpe en bok som bare helt tilfeldig blir linket til i tråden. Er sikkert en bra bok, men ville satt pris på en liten kommentar, om du faktisk har lest den.

 

Så nå at det ikke stod så veldig utfyllende på sidene til Tanum, hva den handlet om. Står kanskje litt mer her.

 

Har ikke lest hele boka, men jeg holder på, og synes den virker lovende så langt. Den har også fått gode kritikker verden rundt.

 

Den handler kort fortalt om hvordan man skal nå sine mål i idrett og business med metoder som kan brukes og trekkes paraleller med på begge områder, med mye gode tips og triks, og han benytter metoder fra NLP. Alt er mentalt sett, hvordan du skal tenke, endre mindset etc etc.

 

Tror dette kan være midt i blinken for vår kjære venn her som har store målsetninger, men som sliter med mentaliteten og ryker på smell gang på gang, på grunn av for dårlig vilestyrke og innstilling.

Lenke til kommentar

En liten anmeldelse av boken kanskje, Sir-Andy? Jeg er sikker på at det er flere enn meg som er skeptisk til å kjøpe en bok som bare helt tilfeldig blir linket til i tråden. Er sikkert en bra bok, men ville satt pris på en liten kommentar, om du faktisk har lest den.

 

Siden vi først anbefaler ting. Jeg mener at TS har alt han trenger, men jeg kjøpte i går en chins-stang(link nederst av innlegget), som jeg testet i dag. Den er helt genial, og man kan bruke den til push-ups, chins/pull-ups og sit-ups. I det siste hvor jeg har gått vekk fra frivektøvelser og begynt med kroppsvekt, er dette fryktelig greit, for nå slipper jeg å dra på treningssenteret (noe som krever litt tid for min del).

 

Ettersom du også må få opp antall reps i pull-ups, push-ups og sit-ups tenkte jeg denne var relevant. Om du får til å trene kondisjon utendørs altså. Om du trener på tredemølle har det kanksje ikke så mye for seg. Den kostet 500,- på G-sport, men fins sikkert en billigere på ebay f.eks.

 

 

Produktnavn: "Casall Multi Chin Up Bar"

 

Tilsvarande denne? http://www.amazon.com/Maximum-Fitness-Gear-Doorway-Exercise/dp/B002LN9XJI/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1302446171&sr=8-1-fkmr0

Om så, skal eg bestille ein! Genial!

 

EDIT: Ehhhh, trur eg kjøper den i butikk...kom på over 900kr med frakt..

G-Sport?

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Ja, ganske lik den der, bare ikke like avansert. Kjøpte den på g-sport ja. Fins også andre varianter, f.eks. en som bare er en stang man fester i døren på egne fester som må skrus fast (den jeg linket behøver ingen fester), som koster litt mindre (ca. 250-300kr). Jeg synes ikke den var like fin eller praktisk. Tror de har på XXL også, men var utsolgt her hos meg. Bare ta deg en tur rundt på diverse sportsbutikker og se hva du finner :)

Lenke til kommentar

Har da for helvete ikkje sjangs å dra av meg det fette eg har igjen på 2 mnd...

4x4 har vell også dokumentert effekt på fettforbrenning. Både under og etter trening.

Du tenker kanskje på at nokon kilo mindre vil minske belastning for blandt anna kne etc?

 

Med den tankegangen der så har du allerede lagt grunnlaget ditt.. Det er langt ifra umulig å gå ned 20kg på 2mnd. Bare å legge om kostholdet det, og slutte å spise dritt hele tia. Viss du skal trappe opp på treninga nå, så vil du bli i superform om 1 mnd, og etter den mnd vil kroppen bli mer og mer sliten og til slutt så er et vrak til opptaket.

 

Ta deg sammen, du trenger ikke puls klokke og alt mulig dritt får å gå ned i ffett. Det du trenger en god porsjon med selvkontroll og mye displin. Det du trenger av utstyr er sko og treningsklær. Innerst inne så veit du at det er kun deg det står på, og ingen andre uansett hva som skjer. Så du kan bestemme deg her og nå, for det er egentlig ikke noe problem å oppnå målene dine. Du kan komme deg ned på 13 min 3000m om du bare går inn for det.

 

Drit i bøker, chin stang og pulsklokke. Det mentale lærer du av erfaringer, chin stang finner du viss du bare er litt kreativ og du kan fint komme deg i god form uten pulsklokke. Kom deg ut å gjør noe, du trenger ikke lese en bok på 200 sider for å skjønne at man faktisk må være aktiv for å gå ned i vekt eller gjøre en handlig for å oppnå målene sine.

Endret av Sno
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...