Gå til innhold

Vikings Road to Glory (bilder) - treningslogg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takkar for tipset.

 

Trening:

 

Pushups

15

12

7

7

11

 

Test av max situps

40

 

Hangups

Ingen aning, tar hangups kvar gong eg går i trappa

Kosthald:

 

1. 50g havregryn m/ 2dl mjølk + 40g protein m/ 4dl mjølk

2. 1,1/3 laksefillet m/ ris, saus, salat og dressing

3. 150g kesam m/ 15g ProZyme + 1 Skyr

 

Kommentar:

 

Positiv max av situps, er godt fornøgd med 40 utan å ha trena noko på det tidlegare. Sattsar på rundt 50-60 fram mot opptaket. Er det lurt å trene slik eg skal gjera det på opptaket framover no, eller alternativt?

Følgjer 100-Pushups programmet, har god erfaring derifrå.

 

VIKTIG: Må ha nye joggesko, og treng tips sårt! Prisklasse: 1500 + -. Skal vere sko eg kan ha lenge, og skal brukast på asfalt/grus. Reknar med rundt 3-4 gonger i veka. Igjen, må ha nye joggesko ASAP!

Lenke til kommentar

Kan anbefale Asics Gel Nimbus. Den er en mengdetreningssko, altså er den ment å vare en stund. Den har gel i sålen (fulldempet) istedenfor luft. Er på mine andre par nå, og det er som å gå på puter. Gjør faktisk vondt under beina litt i starten, pga man liksom balanserer på skoen. Koster rundt 1500kr, så er perfekt prisklasse.

 

http://www.asicsamerica.com/products/product.aspx?PRODUCT_ID=240015032&TITLE_CATEGORY_ID=250001543&PARENT_CATEGORY_ID=250001538

 

40 situps er bra. Tar du her på direkten, eller så mange du kan på 2 min?

Lenke til kommentar

Du tar dem på "militært" vis, antar jeg? Altså 90 grader i kneleddet, hendene bak nakken, og så ta albuen opp til motsatt kne for hver repetisjon?

 

Sit-ups er egentlig en ganske dårlig mageøvelse, mtp belastning og skader (og effekt). Så jeg ville satset på å ikke ha denne som en fast del av programmet, men noe du testet jevnlig. Bedre å trene planke + dynamiske mageøvelser som ikke belaster korsryggen for mye.

 

Mente forresten ikke at skoene gjorde vondt, men at man kan bli sliten i fotsålen.

Lenke til kommentar

Alle som har prøvd å følge en diett vet at man ikke kan spise kjøtt som fettkilde til hvert eneste måltid, det er i alle fall ikke noe jeg får til. Du svartmaler nøtter :)

 

Jeg har gjort det, tenk. Lavkarbo i 4 måneder, det gikk helt fint å bare spise animalske fettkilder. Jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle gå?

 

Næringsrik betyr forresten energiholdig, så per den definisjonen vil nøtter (som i følge deg inneholder nesten kun fett) være mer næringsrikt enn kjøtt og fisk.

 

Stråmannargument.

 

Mulig du kan innta mye nøtter uten å bli mett, men det kan ikke jeg. Og det er mine erfaringer jeg bruker som referanse til nøttepåstanden.

 

Når jeg i starten av 2009 skulle bulke (noe som ikke gikk så bra forresten) spiste jeg 100g nøtter oppå det vanlige matinntaket mitt. 100g mandler = 700 kcal. Det ga meg metthetsfølelse der og da, men gikk raskt over.

 

Det er vel litt lengre enn "ikke alt for lenge til" Ondskap har lav fettprosent. Lav fettprosent vil jeg si er 10% og mindre. Selv har jeg ca. 15%, og jeg veier 80kg. Ondskap veier 90+.

 

Er ikke uenig her, men leptin blir et problem før 10% kroppsfett om målet er å gå raskt ned i fettmasse. Derfor er det viktig med karbohydrater, som i mye større grad enn fett stimulerer leptin.

 

Leptin er så vidt jeg vet et metthetshormon, som regulerer matinntaket. Det er altså ikke noe man "stimulerer", det er vel heller leptinet som stimulerer. Man trenger ikke karbs for å bli mett, tvert imot, noe jeg har sagt flere ganger, og min erfaring viser at karbs gjør en mett bare for en kort periode (frukt kan vike fra dette).

 

Leptin er et "master-hormon" som regulerer testosteron, thyroidfunksjonen, sult og lista fortsetter.

Nei, man trenger ikke karbs for å bli mett - det har jeg heller aldri sagt. Jeg holder fast på at man må spise karbs for å ha optimal fremgang. Altså, ikke svartmale karbs som du gjør i ditt første innlegg.

 

Angående frukt, tror du ikke det er stivelse i frukt? Har du noen gang spist f.eks. en banan? Det er ikke bare glukose/fruktose i frukt.

 

Det var da vitterlig ikke det jeg skrev. Potet inneholder, feks, ren stivelse. Fruktose går rett til levra, stivelse kan lagres i musklene. Sier ikke at du skal unngå fruktose, bare at stivelse er en bedre karb kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Storken, jeg nevner gjentatte ganger "slik jeg ser det", og "basert på min erfaring" når jeg skriver, og du kommer med motargumenter fordi du har hatt en annen opplevelse. Det er da ganske åpenbart at meg og deg rett og slett ikke er helt like, noe som heller ikke er å forvente. Angående stråmannargumentet stusser jeg litt. Du nevnte at kjøtt var mer næringsrikt enn nøtter, noe som ER feil, per definisjon. Så jeg ser ikke hvordan det er et stråmannargument at jeg påpekte dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Storken, jeg nevner gjentatte ganger "slik jeg ser det", og "basert på min erfaring" når jeg skriver, og du kommer med motargumenter fordi du har hatt en annen opplevelse. Det er da ganske åpenbart at meg og deg rett og slett ikke er helt like, noe som heller ikke er å forvente. Angående stråmannargumentet stusser jeg litt. Du nevnte at kjøtt var mer næringsrikt enn nøtter, noe som ER feil, per definisjon. Så jeg ser ikke hvordan det er et stråmannargument at jeg påpekte dette.

 

"Ta et argument ut av sin sammenheng, gjerne ved å tolke den til det ekstreme."Selv om nøtter er "som du ser det" og "basert på din egen erfaring", så gjør det ikke påstandene dine immune mot motargumenter.

 

 

Nøtter er ikke næringsrike, som wingeer er inne på. Energitetthet er ikke det samme som at en matvare er næringsrik.

 

Motsi meg på disse argumentene, er du snill:

- Nøtter inneholder hovedsakelig bare fett

- Nøtter har veldig høy energitetthet

- Nøtter inneholder litt protein, men da lavverdig planteprotein

- Nøtter inneholder hverken leucine, isoleucine eller valine - tre aminosyrer som er viktig for muskelfunksjon.

 

 

Nøtter er den mest opphypa drittmaten ute der. Ikke begynn med fiber, mineraler og vitaminer argumenter nå.

 

Kan du ikke bare si: "Joda, nøtter er kanskje ikke en passende fettkilde på et kaloriunderskudd - selv om jeg selv bare har gode erfaringer med det" - istedenfor å være så bastant?

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder "slik jeg ser det", tenkte jeg ikke på nøttenes næringsrikhet, men f.eks. at jeg blir mer mett av dem enn deg, og at jeg ikke klarer å få alt fettet mitt fra kjøtt. Da viser jeg til din post lenger oppe hvor du siterer meg.

 

Det er mulig jeg blander mellom definisjonene på næringsrik/næringsstoff/etc etc, men jeg trodde (kan ta det på min kappe om det er feil) at "næringsrik" betydde "rik på energi". Om denne definisjonen stemmer er nøtter næringsrikt, og det kan du ikke si noe på.

 

Ellers synes ikke jeg at nøtter ikke passer ikke i et sunt kosthold. Om du f.eks. ser på paranøtter på matvaretabellen, vil du se at de inneholder masse mineralier/vitaminer, kostfiber, lite "dårlige" karbohydrater, etc etc. "Ikke begynn med fiber, mineraler og vitaminer" er jo ikke akkurat.. et godt argument eller en oppfordring jeg kan godta. Det blir rett og slett for dumt. "Ikke se på fakta, bare la meg vinne denne diskusjonen", kunne du heller sagt.

 

Jeg mener at TS fint kan spise 100g fett hver dag. Det er min hovedpåstand. Deretter mener jeg at mye av dette fint kan komme fra nøtter. Jeg skjønner ikke hvorfor du sier nøtter er drittmat, kan du fortelle meg det, istedenfor å bare fortelle meg at jeg tar feil? I tillegg, hva synes du er gode fettkilder på kcal-underskudd?

 

Ellers skal jeg ikke motsi noen av argumentene dine, det har jeg heller aldri prøvd på. Jeg kan også komme med helt korrekte påstander og be deg om å motsi dem, det ville ikke ført oss noen vei. Angående det siste argumentet: skal man droppe all mat som ikke inneholder både leucine, iseleucine og valine?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

 

Da er vi her igjen: Ved den opprinnelige diskusjonen.

 

 

 

Ok, men går fortsatt ikkje ned i vekt...Veg 92,6kg per dags dato :thumbdown:

 

Prøv deg på hvit fisk og potet. Det kan være litt vanskelig å tilberede(generelt: medium varme i panne til kjøttet begynner å "slippe seg selv", da er det ferdig) om du ikke har gjort det før, så sjekk ut jamie oliver på utube elns. Ihvertfall, du kan spise deg skikkelig mett uten at du klikker helt med kalorier - samtidig inneholder hvit fisk omtrentlig bare proteiner. 5-600 gram fisk og samme mengde potet, der har du måltid ;)

 

 

For meg er det viktig å spise meg mett, klarer ikke gå rundt sulten.

 

 

 

 

Skal søkje Panserbataljonen, 2. Batatjonen, GSV i den rekkefølgja :)

Panser har jeg også lyst å havne i :) Da har du Hærens befalsskole på førstevalg antar jeg? Hva har du på andre/tredjevalg? (søknaden før 15. april).

 

Ok, men går fortsatt ikkje ned i vekt...Veg 92,6kg per dags dato :thumbdown:

 

Hjelper sikkert å ta til seg hva folk sier, og følge det.

 

Du tror kanskje du spiser lite, og ja, du gjør det. Men mye av matvalgene dine har høy energitetthet, så du får i deg MYE kalorier på LITE mat.

Stemmer dette. F.eks. havregryn har høy energitetthet. Jeg ville kuttet ut ALLE karbohydrater (unntatt frukt/bær/grønnsaker/ren fruktjus som ikke er konsentrert) og prøvd å få inn mest mulig protein i kostholdet. Og litt fett. Tran/omega-3 fettsyrer er et must, jeg antar at du allerede tar disse. Du kunne kanskje begynt med proteinpulver.

 

Fett gir over dobbelt så mye kcal som karbo/protein, på den annen side gir det en større metthetsfølelse, så man kan spise tilsvarende mindre. Protein gir også en større metthetsfølelse. I tillegg bruker kroppen 25% av kcal fra proteinet til å forbrenne det, altså ender du opp med bare 3kcal per gram protein (kontra 4kcal per gram karbo og 9kcal per gram fett).

 

Det fins ingen fasit, men som utgangspunkt tror jeg du vil gå ned i vekt med et gjennomsnittlig kcal-inntak på ca. 1500-2000kcal per dag. Jeg ville prøvd å dekke dette så mye som mulig med protein, deretter fett, som sagt. Og frukt/grønt er alltid positivt. F.eks. 200g protein hver dag gir 800kcal, og 100g fett gir 900kcal. Da har du 1700kcal totalt. Med et basalforbruk (det kroppen din bruker på å vedlikeholde muskler, organdrift, kroppsvarme osv) på kanskje 2000kcal, og et tillegsforbruk på et par hundre kcal hver dag, vil du kanskje få så mye som 1000kcal i underskudd, som kroppen vil ta fra fettreservene.

 

Få inn mer melkeprodukter (melk, ost, cottage cheese, skyr), egg, kylling, rødt kjøtt, fisk, og oljer/nøtter. Og skaff tran! 1-2SS hver dag. Dropp alt som heter frokostblanding, havregryn, brød, snop/brus, boller, hvetemat/bakst generelt.

 

 

Enig med Sitronsaft, men har to kommentarer.

 

1. Juice, nei - dette er flytende og ferdigprossesert (null fiber) og blir tatt opp i kroppen raskt. Spis mye heller frukt.

 

2. Nøtter, ekstrem næringstetthet - ikke spis det på planlagt kaloriunderskudd.

 

 

 

 

Som jeg har skrevet kan det være gunstig å få f.eks. 100g fett hver dag, og da kan nøtter være en kilde. Disse har også fiber og andre gunstige stoffer som mineraler/vitaminer. Poenget er at fett ikke er fienden, om den tas i kontrollerte mengder. Karbohydrater er fienden uansett, om den ikke er fra frukt. Man kan slanke seg på kun sjokolade/nøtter om man spiser lite nok. Fettet gir høy metthetsfølelse, så man kan sikkert spise en neve mandler (og få kanksje 100kcal) og bli like mett som en svær skål med havregryn (som gir kanskje 4000kcal).

 

 

Synes det er drøy med oppmot 100g fett på kaloriunderskudd, for å være ærlig. Minimum 25 gram, men 100g vil jeg si gjerne kan være maksimum.

 

En neve mandler metter ikke på langt nær like mye som en skål havregryn, kcal for kcal. Nøtter inneholder, i all hovedsak, fett (proteinkvaliteten er dårlig). Spis heller en mer næringsrik fettkilde, som kjøtt, melk eller fisk. Nøtter en opphypa matvare og hører på ingen måte til et kjernesunt kosthold. Eneste nytten jeg ser av nøtter er til kalorioverskudd, da du kan innta mye nøtter uten å bli mett.

 

Du svartmaler et bilde rundt karbohydrater, men de blir viktigere og viktigere jo lavere ned i fettprosent du kommer. Ondskap er ikke helt der enda, men det er ikke så alt for lenge til. Karbs er viktig for å stimulere leptin. Om du følger leangains er det jo som om du har tre moderate karbedager i uka (treningsdager). "Om de ikke er fra frukt", er ikke enig der - stivelse stimulerer leptin i større grad enn glukose/fruktose.

 

 

 

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med din siste post. For det første, hva går diskusjonen egentlig ut på? Det virker som du kun er ute etter å sette deg selv i et godt lys, og meg i et dårlig, over noe så trivielt som nøtter, og at jeg mener nøtter er sunt godt, noe du tydeligvis er uenig med. Ser på dette som en smakssak, og det er tull å krangle over hvem som har best smak. Du har jo ikke en gang sagt hvorfor nøtter er så fryktelig.

 

Uansett, jeg orker ikke mer av dette. Så du må gjerne styre på, men når du er så respektløs at du ikke gang svarer på et innlegg jeg har brukt tid på å skrive, med mer enn sitater av hele diskusjonen (hvorfor?), så ser jeg ikke poenget.

 

Men, om du ønsker å fortsette, ta det på pm eller opprett en ny tråd, dette har ingenting i denne tråden å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med din siste post. For det første, hva går diskusjonen egentlig ut på? Det virker som du kun er ute etter å sette deg selv i et godt lys, og meg i et dårlig, over noe så trivielt som nøtter, og at jeg mener nøtter er sunt godt, noe du tydeligvis er uenig med. Ser på dette som en smakssak, og det er tull å krangle over hvem som har best smak. Du har jo ikke en gang sagt hvorfor nøtter er så fryktelig.

 

Uansett, jeg orker ikke mer av dette. Så du må gjerne styre på, men når du er så respektløs at du ikke gang svarer på et innlegg jeg har brukt tid på å skrive, med mer enn sitater av hele diskusjonen (hvorfor?), så ser jeg ikke poenget.

 

Men, om du ønsker å fortsette, ta det på pm eller opprett en ny tråd, dette har ingenting i denne tråden å gjøre.

 

Vanskeligheter med å se bjelken i ditt eget øye huh?

 

Har hatt flere gode argumenter mot nøtter, så ta deg en bolle.

 

PM.

Endret av storken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må sei det er fristande å la vere å fortelje sanheita, men då er poenget med tråden vekk...kanskje nokon kjem til å gje opp å lese denne tråden nå, men eg tok inn godis i går..

 

Fredag 08.04.11

 

Kosthald:

 

1. 1 grov baguett m/ smør, skinke, ost og salat

2. 550g Pizza m/ tacokjøttdeig, paprika og eindel ost

3. 150g sjokolade, 100g is + 5 Vepsebol (dråps)

4. 1 Skyr

 

Kommentar:

 

Har ingen somhelst grunn til at eg begynna å ete godteri.

Men om ein seier det slik: om eg ikkje et godis resten av helga, då er det vell forsåvidt ganske bra?

Lenke til kommentar

Du må gjerne lage unnskyldninger for deg selv. Sannheten er at det kun er deg dette går utover, så du får spørre deg selv hvor viktig det er å få resultater.

 

Ellers er det ikke en kjempedum idé å ha én dag i uken hvor du spiser det du vil. Dette vil ha en psykisk god effekt som igjen vil påvirke det fysiske. Har ingen kilde, så du får ta det som god fisk. Eller, unngå snop hele uken som før.

 

Uansett er det ikke kun sjokoladen, isen og vepsebolene som er ille i det kostholdet der. Jeg vil faktisk si det er aller verst for tennene dine. Baguett? 550g pizza? Dette er ufattelig energirikt, og ikke særlig mettende heller, spør du meg. Antar det er grandiosa eller lignende det er snakk om? En grandiosa (avhengig av type) inneholder 1200-1400kcal. Dette er, i følge mine beregninger, nesten et helt dagsbehov for deg (2000kcal).

 

Kostholdet ditt er latterlig. Kostholdet ditt ligner faktisk på mitt eget kosthold (og jeg prøver offisielt å øke i vekt, i tillegg spiser jeg hva jeg vil). Du burde kutte alt (men du kan få beholde skyren) og begynne med frukt, grønt og kjøtt. Så kan du godt droppe nøttene! Så slipper vi at Storken kommer og anmelder meg for nøttepropaganda ^^ Rødt kjøtt, kylling, fisk (spesielt rød fisk), lettmelk, ananas, druer, pære, eple, mango, appelsin, brokkoli, blomkål, gulrot, selleri (grønne grønnsaker er spesielt gunstig). Og jeg gjentar: tran. Spiser du laks en dag kan du droppe tranen den dagen.

 

EDIT: Jeg ser forresten at du skriver i treningstråden at du tenker å begynne på RYP etter påske. Hvorfor?

 

Som jeg har sagt tidligere, ditt hovedfokus MÅ være på fettforbrenning og kondisjon, skal du ha sjans på befalopptaket. Du ligger ca. fem minutter bak å klare minstekravet på 3000-meter. RYP er et styrkeprogram som fokuserer på muskelvekst, det er faktisk ment å øke vekten din. Selv økte jeg 15kg på RYP. Mitt råd: dropp ALL styrketrening og løp 4x4 intervaller tre ganger i uken. Dette er mer enn slitsomt nok. Har selv prøvd å kombinere kondisjon- og styrketrening, og det er ikke bare lett. På kondisjonstreningen kan du f.eks. gå/jogge i motbakke i 4 min, så gå litt roligere (men ikke kjemperolig) i 1 min, og så 4 min rask gange/jogge igjen, 1 min hvile, osv. Gange 4. Du kan f.eks. bytte ut én av disse øktene med en god økt på romaskin, eller en tur på fjellet, om du vil. Poenget er: 3 gode kondisjonsøkter i uken, hvor 4x4 ikke er en dum vei å gå. Når kiloene dropper vil du automatisk øke i kroppsvektøvelsene, pga de er KROPPSVEKTøvelser.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...