Thor - God Of Thunder Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Takkar for tips og motivasjon folkens! Trening: Jogging 18min 58sek - 3,2km. Hadde eit jævli smertefult problem med magen. Krampe eller noko heilt ned med blæra som jobba seg til å omringe heile magesekken. Kjendes ut som om det var spiker som omringa magesekken min... Hadde to pause på 1-2min der eg prøvde å puste det vekk, men til inga nytte. Tok også nokre pullups. Kosthald: 1. 90g havregryn m/ 3,5dl mjølk 2. Pylse m/ fullkorn makaroni + lauk 3. 150g kesam m/ 15g ProZyme + 1 Skyr Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Takkar for tips og motivasjon folkens! Trening: Jogging 18min 58sek - 3,2km. Heyy--Bikket 10km/t på en 3k. Godt jobbet. Når er det den testen var igjen ? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hei! Jeg har selv søkt befalsskole, og trener målrettet mot dette. Har logg her på forumet, men har ikke hatt tid/ork til å skrive noe der på en stund. Fant denne med en tilfeldighet, og er interessant lesing Ønsker deg alt godt, og vi treffer vel hverandre på opptak! Uten at jeg har lest annet enn første side i denne tråden/loggen, virker det for meg som at fokuset ditt burde være å miste noen kg fremfor å øke i f.eks. vektøvelser. Ettersom både 3000-meter og kroppsøvelsene under opptak blir vanskeligere jo høyere kroppsvekten er, virker det logisk at et mål burde være å kvitte seg med de unødvendige kiloene. Så mitt tips er at du fokuserer på f.eks. 4x4 intervalltrening(artikkel), som altså vil forbrenne mye energi og samtidig øke kondisjonen. Mulig dette var gammelt nytt, men som sagt, har bare lest førstesiden. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Knut: Det er til sommaren. Trur det er i månadskifte Juni/Juli. Var absolutt veldig treg jogging. Husk at eg hadde 2-3min pause utanom den tida. Sitron: Ja, prøvar å trene kondisjon no, og har kun styrketrening 2 gonger i veka. Skal begynne skikkeleg med 4x4 når grusevegar etc blir bare, slik at eg slepp unødvendig påkjenning frå asfalten...Bare å følgje med vidare Ingen trening i går, fordi eg kanskje, men lite sannsynleg, kan ha blindtarm betennelse...Fekk beskjed av legen å halde meg unna trening minst 2 dagar, og eigentleg gå til legen i dag. Skal sjå det an til i morgo. Kosthald 05.04: 1. 70g havregryn m/ 3dl mjølk + 1 Skyr 2. 3stk karbonade med salat, dressing, sprø lauk, ost og grovt hamburgerbrød. 3. 150g kesam m/ 15g ProZyme + 1 Skyr Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Så ut som et stusselig kosthold! Hvor mye kcal og prot regner du det til å være? Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Ingen aning. Meiner du det ser ut som det er mykje kcal? Kosthald: 1. 90g havregryn m/ 3,5dl mjølk 2. Potetstappe m/ 7 kylling-nuggets 3. 150g kesam m/ 15g ProZyme + 1 Skyr Kommentar: Fortsatt vondt i magen, muligens ein veldig strekk...Skal prøve å begynne med baseøvingane i morgo. Altså pushups, pullups og planken. Fekk forresten telefon frå forsvaret i dag, og dei ville ha meg til å søke befal! Fekk svar på div. spørsmål ang. karaktersnitt frå skulen og ang. opptaket. Fekk også vite at det var positivt at eg hadde fått ein kommentar på arket mitt som sa: "Meget godt inntrykk", frå sesjonsoffiseren Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Tipper han mener at det er for lite kalorier, i tillegg til at kostholdet ditt ser ganske dårlig sammensatt ut. Det høres bra ut, har du bestemt deg for hvilken avdeling du skal søke til da? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ja, mente at det virka som veldig lite kcal. Lite å tygge i også Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Ok, men går fortsatt ikkje ned i vekt...Veg 92,6kg per dags dato Skal søkje Panserbataljonen, 2. Batatjonen, GSV i den rekkefølgja Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Burde vel spise litt mer variert. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ok, men går fortsatt ikkje ned i vekt...Veg 92,6kg per dags dato Hjelper sikkert å ta til seg hva folk sier, og følge det. Du tror kanskje du spiser lite, og ja, du gjør det. Men mye av matvalgene dine har høy energitetthet, så du får i deg MYE kalorier på LITE mat. 3 Lenke til kommentar
storken Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ok, men går fortsatt ikkje ned i vekt...Veg 92,6kg per dags dato Prøv deg på hvit fisk og potet. Det kan være litt vanskelig å tilberede(generelt: medium varme i panne til kjøttet begynner å "slippe seg selv", da er det ferdig) om du ikke har gjort det før, så sjekk ut jamie oliver på utube elns. Ihvertfall, du kan spise deg skikkelig mett uten at du klikker helt med kalorier - samtidig inneholder hvit fisk omtrentlig bare proteiner. 5-600 gram fisk og samme mengde potet, der har du måltid For meg er det viktig å spise meg mett, klarer ikke gå rundt sulten. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Skal søkje Panserbataljonen, 2. Batatjonen, GSV i den rekkefølgja Panser har jeg også lyst å havne i Da har du Hærens befalsskole på førstevalg antar jeg? Hva har du på andre/tredjevalg? (søknaden før 15. april). Ok, men går fortsatt ikkje ned i vekt...Veg 92,6kg per dags dato Hjelper sikkert å ta til seg hva folk sier, og følge det. Du tror kanskje du spiser lite, og ja, du gjør det. Men mye av matvalgene dine har høy energitetthet, så du får i deg MYE kalorier på LITE mat. Stemmer dette. F.eks. havregryn har høy energitetthet. Jeg ville kuttet ut ALLE karbohydrater (unntatt frukt/bær/grønnsaker/ren fruktjus som ikke er konsentrert) og prøvd å få inn mest mulig protein i kostholdet. Og litt fett. Tran/omega-3 fettsyrer er et must, jeg antar at du allerede tar disse. Du kunne kanskje begynt med proteinpulver. Fett gir over dobbelt så mye kcal som karbo/protein, på den annen side gir det en større metthetsfølelse, så man kan spise tilsvarende mindre. Protein gir også en større metthetsfølelse. I tillegg bruker kroppen 25% av kcal fra proteinet til å forbrenne det, altså ender du opp med bare 3kcal per gram protein (kontra 4kcal per gram karbo og 9kcal per gram fett). Det fins ingen fasit, men som utgangspunkt tror jeg du vil gå ned i vekt med et gjennomsnittlig kcal-inntak på ca. 1500-2000kcal per dag. Jeg ville prøvd å dekke dette så mye som mulig med protein, deretter fett, som sagt. Og frukt/grønt er alltid positivt. F.eks. 200g protein hver dag gir 800kcal, og 100g fett gir 900kcal. Da har du 1700kcal totalt. Med et basalforbruk (det kroppen din bruker på å vedlikeholde muskler, organdrift, kroppsvarme osv) på kanskje 2000kcal, og et tillegsforbruk på et par hundre kcal hver dag, vil du kanskje få så mye som 1000kcal i underskudd, som kroppen vil ta fra fettreservene. Få inn mer melkeprodukter (melk, ost, cottage cheese, skyr), egg, kylling, rødt kjøtt, fisk, og oljer/nøtter. Og skaff tran! 1-2SS hver dag. Dropp alt som heter frokostblanding, havregryn, brød, snop/brus, boller, hvetemat/bakst generelt. Lenke til kommentar
storken Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Enig med Sitronsaft, men har to kommentarer. 1. Juice, nei - dette er flytende og ferdigprossesert (null fiber) og blir tatt opp i kroppen raskt. Spis mye heller frukt. 2. Nøtter, ekstrem næringstetthet - ikke spis det på planlagt kaloriunderskudd. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Som jeg har skrevet kan det være gunstig å få f.eks. 100g fett hver dag, og da kan nøtter være en kilde. Disse har også fiber og andre gunstige stoffer som mineraler/vitaminer. Poenget er at fett ikke er fienden, om den tas i kontrollerte mengder. Karbohydrater er fienden uansett, om den ikke er fra frukt. Man kan slanke seg på kun sjokolade/nøtter om man spiser lite nok. Fettet gir høy metthetsfølelse, så man kan sikkert spise en neve mandler (og få kanksje 100kcal) og bli like mett som en svær skål med havregryn (som gir kanskje 4000kcal). Lenke til kommentar
storken Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Synes det er drøy med oppmot 100g fett på kaloriunderskudd, for å være ærlig. Minimum 25 gram, men 100g vil jeg si gjerne kan være maksimum. En neve mandler metter ikke på langt nær like mye som en skål havregryn, kcal for kcal. Nøtter inneholder, i all hovedsak, fett (proteinkvaliteten er dårlig). Spis heller en mer næringsrik fettkilde, som kjøtt, melk eller fisk. Nøtter en opphypa matvare og hører på ingen måte til et kjernesunt kosthold. Eneste nytten jeg ser av nøtter er til kalorioverskudd, da du kan innta mye nøtter uten å bli mett. Du svartmaler et bilde rundt karbohydrater, men de blir viktigere og viktigere jo lavere ned i fettprosent du kommer. Ondskap er ikke helt der enda, men det er ikke så alt for lenge til. Karbs er viktig for å stimulere leptin. Om du følger leangains er det jo som om du har tre moderate karbedager i uka (treningsdager). "Om de ikke er fra frukt", er ikke enig der - stivelse stimulerer leptin i større grad enn glukose/fruktose. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Alle som har prøvd å følge en diett vet at man ikke kan spise kjøtt som fettkilde til hvert eneste måltid, det er i alle fall ikke noe jeg får til. Du svartmaler nøtter Næringsrik betyr forresten energiholdig, så per den definisjonen vil nøtter (som i følge deg inneholder nesten kun fett) være mer næringsrikt enn kjøtt og fisk. Mulig du kan innta mye nøtter uten å bli mett, men det kan ikke jeg. Og det er mine erfaringer jeg bruker som referanse til nøttepåstanden. Det er vel litt lengre enn "ikke alt for lenge til" Ondskap har lav fettprosent. Lav fettprosent vil jeg si er 10% og mindre. Selv har jeg ca. 15%, og jeg veier 80kg. Ondskap veier 90+. Leptin er så vidt jeg vet et metthetshormon, som regulerer matinntaket. Det er altså ikke noe man "stimulerer", det er vel heller leptinet som stimulerer. Man trenger ikke karbs for å bli mett, tvert imot, noe jeg har sagt flere ganger, og min erfaring viser at karbs gjør en mett bare for en kort periode (frukt kan vike fra dette). Angående frukt, tror du ikke det er stivelse i frukt? Har du noen gang spist f.eks. en banan? Det er ikke bare glukose/fruktose i frukt. Ellers føler jeg vi har hi-jacket tråden litt her, kanskje på tide å roe ned. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Skal prøve å få i meg meir protein. 100g havregryn m/ 3,5dl mjølk < 50g havregryn m/ 2dl mjølk + 40g proteinpulver m/ 4dl mjølk ? Tenker då kalorimessig Har forresten nettopp levera søknaden til befalskulen!! Endeleg! Einaste negative - trur eg, er at eg har mildt pollen allergi og mildt nedsatt syn...brukar ikkje briller eller noko, sjølv om eg har lesebriller. Håpar eg blir tatt inn til opptak i det minste Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 100g gryn gir 400kcal ca, og 3,5dl melk gir 100-200kcal avhengig av type. 40g proteinpulver gir 150kcal. Du kan regne selv, 10g proteinpulver gir ca. 35kcal, og én dl melk gir 33/66 kcal (lett/hel). Havregryn gir 400kcal per 100g. Jeg ville droppet havregryn helt. Det mest negative slik jeg ser det, er at du ligger flere minutter fra å klare 3000-meter på 14 min. Derfor er det kondisjonstrening (4x4 er bra) du bør fokusere på. Synet og allergien kan du ikke gjøre noe med uansett, så det får gå som det går. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 At Sitronsaft likestiller næringsrik med energiholdig sier vel sitt. Stå på! Du burde drive målrettet kondisjonstrening, som nevnt tidligere (4x4-intervaller 2-3 dager i uka.) Prøv og løp 3000m i slutten av hver uke på litt bedre tid enn forrige uke. Det hjelper å se resultater. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå